Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

høres ut som en kanonski. Hvor langt er det mellom markeringene foran? Man stopper kladburk ved 0,2 bak pga mesteparten av feste er midt under foten og framover.

Det viktigste er at du legger smurningen på rett plass. Her er skiselector fenomenal. Da kan du se hvor du må unngå å legge for tykt når du står med vekt på begge skidene. Når du sparker ifra(7-8cm måling) se du hvor skien har snøkontakt. En kaldski bør ikke ha over 0,15 mm i festesonen(slutspann).

Det gjør ingenting om det er en liten lomme foran bindingen ettersom dette letter framføringen av skien i diagonalgang.

 

Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig, noe og Aukland skriver i sin bok.

Valg av rett ski til rett føre har ALT å si. Det blir som ei stor feit kjerring som bruker 3 tusen kroner på sminke i steden for å trene litt hver dag og droppe noen kilo. Gir minimal effekt å kaste bort 1000 vis av kroner på valla hvis skien er feil. Bedre og billigere å kjøpe ny ski og selge den gamle.

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hei

jeg har kjøpt den nye atomicworld cup classic fl sds , men er ikke fornøyd med gliden... noen som kan lese/tolke skiselector målingen. De er målt i to ulike skiselectorer. Og i den andre som jeg ikke har bilder fra spriket skien enda mer i tupp og bak. Altså trykksonene var kortere...gi gjerne kommentarer

 

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3625-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3624-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3623-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3622-1

På de översta två bilderna noterar jag att spannhöjden är väldigt låg som skulle kunna förklara dåligt glid ?

Link to comment
Share on other sites

För att precisera en aning. På den översta bilden längs upp till vänster finns två spannhöjder angivna: 0.76 mm vid halvvikt och 0.20 mm vid fullvikt. 0.76 mm är en relativt låg spannhöjd för halvvikt.

Jag har ett par Fischer Carbonlite med snarlika värden och de passar för kallföre, burkvalla och korta distanser. Mer än 3-4 fästvallaskikt går det inte lägga på utan att glidet blir klart försämrat.

Link to comment
Share on other sites

Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig, noe og Aukland skriver i sin bok.

Intressant, mina skidor (se ovan) spretar mycket i nosen och har tryckzoner på ca 15-20 cm. De gick uselt på VL. Det var ju inte så kallt på VL, men snön var extremt torr pga stormen dagen innan.

 

Är problemet torr snö eller mjuka spår eller en kombination?

Dvs kan jag förvänta mig att de går kasst även i mjuka "våta" spår?

Vad är det i designen som gör att de går dåligt?

Link to comment
Share on other sites

Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig' date=' noe og Aukland skriver i sin bok.[/quote']

Intressant, mina skidor (se ovan) spretar mycket i nosen och har tryckzoner på ca 15-20 cm. De gick uselt på VL. Det var ju inte så kallt på VL, men snön var extremt torr pga stormen dagen innan.

 

Är problemet torr snö eller mjuka spår eller en kombination?

Dvs kan jag förvänta mig att de går kasst även i mjuka "våta" spår?

Vad är det i designen som gör att de går dåligt?

rätt uppfattat!

Link to comment
Share on other sites

hei

selvfølgelig...stålsikle/smøredebatten brukes det altfor mye energi på...

Mye viktigere å spare pengene fra cerapulver til å kjøpe ski til forskjellige føre..

Gode ski er gode ski... belegget er og viktig

 

noe som er svårt.. det er vanskelig å måle trykksoner på en ski...

Spret eller sprik i tupp er ikke det samme som lågt trykk...

Madshus redline ligger i hop i tupp, men har jamnt trykk..

En tupp kan være hard selv om det er litt spret..

 

altså, det trengs en god trykkmåler for ski

 

Kald tørr snø... lange trykkzoner.. kanskje lett sprik, men ikke mye

 

Mye sprik går på klisterføre når det er varmt i sport og relativt mykt

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

Är av ngn anledning sugen på ett par s-track.

på mina carbonlite + har jag spannhöjder 1,7/0,45/0,15 uppmätt på mina 81 (nakna) kg. Nöjd m de o tyckt de e lätta få fäste på.

 

har möjlighet köpa beggade s-track, mätta på 78 kg; 1,4/0,6. Ngt att satsa på tro?

Link to comment
Share on other sites

Är av ngn anledning sugen på ett par s-track.

på mina carbonlite + har jag spannhöjder 1,7/0,45/0,15 uppmätt på mina 81 (nakna) kg. Nöjd m de o tyckt de e lätta få fäste på.

 

har möjlighet köpa beggade s-track, mätta på 78 kg; 1,4/0,6. Ngt att satsa på tro?

Verkar bra, borde funka som långloppskidor för en duktig åkare.

Link to comment
Share on other sites

Madshus har generelt veldig gode ski. Det som er det viktigste for gliden er trykksonene foran og bak. Spriker de veldig mye framme vil de gli dårlig i kalde tørre spor. Jeg har erfart at dette er veldig viktig' date=' noe og Aukland skriver i sin bok.[/quote']

Intressant, mina skidor (se ovan) spretar mycket i nosen och har tryckzoner på ca 15-20 cm. De gick uselt på VL. Det var ju inte så kallt på VL, men snön var extremt torr pga stormen dagen innan.

 

Är problemet torr snö eller mjuka spår eller en kombination?

Dvs kan jag förvänta mig att de går kasst även i mjuka "våta" spår?

Vad är det i designen som gör att de går dåligt?

F-n vad förvirrande detta är, kikade lite på Softtrack skidorna och då står det såhär på Ski&Runs hemsida:

 

Fischer RCS Carbonlite Soft Track Classic

Denna skidan gjordes från början som en klisterskida med en väldigt tydlig tulpantop och tail. Den spretar väldigt tydligt när man belastar den. Den korta distinkta tryckfördelningen på glidzonerna ger skidan suveräna glidegenskaper i blöt och omvandlad snö. Själva spannet påminner om 812 men är högre och är lite mer krävande att åka på. Även om skidan från början var tänkt som en blötföres klisterskida så kan man med en rätt utplockad skida även använda den som burkskida i mjuk snö.

 

....dvs jag tycker det låter som en beskrivning av mina Nanosonic som gled dåligt i torr kall snö och mjuka spår???

Link to comment
Share on other sites

Softtrack verkar vara gjord för mjuka och blöta spår, då ska göidzonerna och spretet tydligen vara så för att undvika våtsug, men det verkar vara skillnad mot torra, kalla, mjuka spår.

 

Om du vill hitta originaltexten med kanske mer info så är den översatt från Caldwell sport (stulen eller med tillstånd).

Link to comment
Share on other sites

Så softtrack är inte ett bra komplement till mina madshus. Vad ska jag då ha för egenskaper på en skida som skulle kunna komplettera och gå bra i kalla mjukare torrsnö spår? Modell?

Ja, nu är det här svaret inte baserat på egen outtömlig expertis eller massa egna tester, men efter det jag läst (om jag har fel får gärna någon mer kunnig rätta till!):

 

Långt tryck eftersom du vill kunna få tid att bygga upp en vattenfilm på den torra snön, och inte för koncentrerat för att undvika att de bromsar. Av de skidor jag klämt på den sista tiden verkar plus/warm-skidorna från alla märken sikta på kortare tryckzoner, och cold-skidorna på långa. Varierar mellan märken och individuella skidor. Så jag skulle nog sats på ett cold-par av något märke.

Link to comment
Share on other sites

Som nån skrev tidigare- förvirringen är total. Mina Salomon öppnar upp väldigt mycket i toppen, har inte mätt, men säkert 15-20 cm, med kort glidyta som följd. Borde därmed funka bra på fuktig varm snö, inte alls på torr och kall. Nu går de mindre bra i varma förhållanden, klart bättre i kall och torr snö... På årets VL gick de bra fram till kl 11-11:30, sen markant sämre. Borde varit tvärtom...
Link to comment
Share on other sites

Som nån skrev tidigare- förvirringen är total. Mina Salomon öppnar upp väldigt mycket i toppen, har inte mätt, men säkert 15-20 cm, med kort glidyta som följd. Borde därmed funka bra på fuktig varm snö, inte alls på torr och kall. Nu går de mindre bra i varma förhållanden, klart bättre i kall och torr snö... På årets VL gick de bra fram till kl 11-11:30, sen markant sämre. Borde varit tvärtom...

Med 15-20 cm öppet blir det kanske fortfarande 30-40 cm anläggningsyta kvar i bästa fall, du kan ju kolla, vore riktigt intressant att veta! Mina, som gick sensationellt uselt, ligger endast emot under 8-9 cm fram (men det kan såklart varit andra faktorer som gav uselt glid, men jag gissar på tryck iaf än så länge).

Link to comment
Share on other sites

Softtrack verkar vara gjord för mjuka och blöta spår, då ska göidzonerna och spretet tydligen vara så för att undvika våtsug, men det verkar vara skillnad mot torra, kalla, mjuka spår.

 

Om du vill hitta originaltexten med kanske mer info så är den översatt från Caldwell sport (stulen eller med tillstånd).

Läser man på Fischers hemsida så står det att Soft track är gjord för mjuka ELLER blöta spår.

Jag tänkte investera i 2 par nya skidor till nästa säsong och det lutar åt ett par Soft track och ett par Cold.

Link to comment
Share on other sites

Läser man på Fischers hemsida så står det att Soft track är gjord för mjuka ELLER blöta spår.

Jag tänkte investera i 2 par nya skidor till nästa säsong och det lutar åt ett par Soft track och ett par Cold.

Jag skulle översätta "and" till "och", men visst har du rätt att man kanske kan tolka "och" som "eller" om man vill, men jag tolkade det mer som kombinationen!

 

http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Race-Classic/3314-RCS-Carbonlite-Classic-Soft-Track

"The fast mover from the World Cup: valued by the pros for its gliding properties in soft and wet snow conditions."

Link to comment
Share on other sites

Läser man på Fischers hemsida så står det att Soft track är gjord för mjuka ELLER blöta spår.

Jag tänkte investera i 2 par nya skidor till nästa säsong och det lutar åt ett par Soft track och ett par Cold.

Jag skulle översätta "and" till "och"' date=' men visst har du rätt att man kanske kan tolka "och" som "eller" om man vill, men jag tolkade det mer som kombinationen!

 

http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Race-Classic/3314-RCS-Carbonlite-Classic-Soft-Track

"The fast mover from the World Cup: valued by the pros for its gliding properties in soft and wet snow conditions."[/quote']

OK, verkar som att de helgarderat sig. :)

Scrollar du ner och läser under fliken "Classic soft track 902" så står det:

"CONSTRUCTIONS CLASSIC SOFT TRACK 902

Considerable reduction in pressure at ski tip and tail. Top skiing and gliding speeds on soft or wet tracks."

 

 

Vilket var det jag läste.:)

Link to comment
Share on other sites

Fischer RCS Carbonlite Soft Track Classic

 

Info taget från Ski&Runs hemsida samt Caldwell sport:

Den korta distinkta tryckfördelningen på glidzonerna ger skidan suveräna glidegenskaper i blöt och omvandlad snö.

 

Från fischers hemsida som det refereras till här ovan:

Considerable reduction in pressure at ski tip and tail. Top skiing and gliding speeds on soft or wet tracks."

 

Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck?

 

Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?

Link to comment
Share on other sites

Har följt tråden med med stort intresse, speciellt det här med glidzonernas utformning. Har ända sedan jag köpte Kuzmins teorier varit fundersam på att det bara pratas om fästzoner och spannhöjder men aldrig om hur glidzonerna ser ut.

 

Om jag förstått det Skiselector skriver så hävdar dom nått sånt här:

För Torra, kalla, mjuka spår vill man ha långa kontaktytor så skidorna inte gräver ned sig i snön.

För våta, varma, hårda spår bör man då ha liten kontaktyta mot snön då skidorna annars suger fast.

 

Men om man spåren är våta, varma och mjuka då vill man alltså fortfarande ha lite kontaktyta (lex Fischer Soft-track). Min tolkning är att våtsug är fartens värsta fiende.

 

Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa.

 

Så långt hoppas jag att jag har fattat rätt. Nu till mina funderingar:

 

Om man bara ska ha ett par skidor, bör man inte då satsa på långa glidzoner? Mitt resonemang är att man kan inte öka kontaktytan, men att använda sig att rillning gör att man kan minska kontaktytorna för att få skidorna att gå bättre i våtare snö. Tänker jag rätt eller förenklar jag problematiken? Har aldrig provat att rilla ett par sidor så jag har bara teoretisk kunskap i ämnet...

 

Kan det vara så att alla de som hade dåligt glid med stålsicklat på VL faktiskt skulle haft bättre glid om dom skippat att rilla? Jag förstår att rillning inte kan förvandla skidornas egenskaper totalt men det bör ju påverka i bägge riktningar...

 

Hoppas det finns nån som kan förbarma sig över en total novis och hjälpa mig ett steg närmare upplysning :)

Link to comment
Share on other sites

Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck?

 

Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?

Håller med, skid- och vallabranschens vetenskap ligger klart i nivå med horoskopmakarnas.

Link to comment
Share on other sites

Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck?

 

Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?

Håller med' date=' skid- och vallabranschens vetenskap ligger klart i nivå med horoskopmakarnas.[/quote']

Jag tolkar det precis som FredrikS, dvs så tokiga är de inte! (om man reducerar trycket på en del, ökar trycket på en annan).

 

 

Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa.

Jag tror du tänker fel där, verkar (vad jag läst, ingen expert själva) som att korta zoner är det som gäller när spåren blir tillräckligt hårda och till och med isiga. Kanske för att trycket ska bli så högt så att en vattenfilm skapas, och att en lång zon annars bara ger torrfriktion utan vattenfilm över en stor yta.

Link to comment
Share on other sites

Fischer RCS Carbonlite Soft Track Classic

 

Info taget från Ski&Runs hemsida samt Caldwell sport:

Den korta distinkta tryckfördelningen på glidzonerna ger skidan suveräna glidegenskaper i blöt och omvandlad snö.

 

Från fischers hemsida som det refereras till här ovan:

Considerable reduction in pressure at ski tip and tail. Top skiing and gliding speeds on soft or wet tracks."

 

Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck?

 

Man får väl reducerat tryck genom att öka ytan när kraften är konstant eller??Någon måste ju ha fel?

Problematiken i det här fallet handlar inte om konstruktion utan om läsförståelsen... ;-) "Considerable reduction in pressure AT ski tip and tail."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...