Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Finns det något ställe som har Skiselector i Sälenområdet under nästa vecka? De skidor jag har är ett par Fischer, utplockade av Magnar. Det är Fischer Carbonlite plus, men de ska tydligen vara anpassade för kallföre (blå och gul tejp längst upp). Kan dock inte köpa nya skidor, så jag får hoppas att dessa duger, men då kan det vara bra att få utmätt rätt zoner. Någon som har nåt tips?

Fanns det inte en annons i senaste Vasalöparen om ett ställe i sälen som har det? Tror det stod att det va det enda stället där som körde med skiselector.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något ställe som har Skiselector i Sälenområdet under nästa vecka? De skidor jag har är ett par Fischer, utplockade av Magnar. Det är Fischer Carbonlite plus, men de ska tydligen vara anpassade för kallföre (blå och gul tejp längst upp). Kan dock inte köpa nya skidor, så jag får hoppas att dessa duger, men då kan det vara bra att få utmätt rätt zoner. Någon som har nåt tips?

Åk på skidorna och se efter var vallan slit. En skiselector kan aldrig slå det!

 

Åker du på klister så prova med kort fästzon; men vettig tjocklek. Tunt klister har svårt att fungera. Förläng därefter om du behöver, men var observant på om glidet försämras. Men här måste du prova dig fram. Mycket hänger på din åkteknik; Det kan heller inte en skiselector ersätta.

 

Själv tror jag på burkvalla!

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om för hastigheter utför i de snabbaste partierna?

Börjar nästan bli orolig för det nu. :(

 

Såg att Fia Jobs var uppe i 46,7 km/h som snabbast på Tjejvasan idag och hon har ju av naturliga skäl inte de bästa förutsättningar att åka fort utför.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om för hastigheter utför i de snabbaste partierna?

Börjar nästan bli orolig för det nu. :(

 

Såg att Fia Jobs var uppe i 46,7 km/h som snabbast på Tjejvasan idag och hon har ju av naturliga skäl inte de bästa förutsättningar att åka fort utför.

Hastigheten är ingen begränsande faktor på VL det finns ju inga svängar, det är en Motorväg bara att stå på oavsett om det går i 50 eller 100! Har däremot åkt banan på SM 5-milen det går bra i normalföre men i isföre kan det bli väl nervigt eftersom det svänger hela tiden även nedåt.

Men lägg gärna på extra klister över hela skidan om du är orolig, det behövs nog för att jag skall kunna åka fortare:)

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om för hastigheter utför i de snabbaste partierna?

Börjar nästan bli orolig för det nu. :(

 

Såg att Fia Jobs var uppe i 46,7 km/h som snabbast på Tjejvasan idag och hon har ju av naturliga skäl inte de bästa förutsättningar att åka fort utför.

Jag va nervös för detta inför ÖS förra året, men det va ju inget att bekymra sig för! Du som är en så vass åkare klara väl det galant ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om för hastigheter utför i de snabbaste partierna?

Börjar nästan bli orolig för det nu. :(

 

Såg att Fia Jobs var uppe i 46' date='7 km/h som snabbast på Tjejvasan idag och hon har ju av naturliga skäl inte de bästa förutsättningar att åka fort utför.[/quote']

Hastigheten är ingen begränsande faktor på VL det finns ju inga svängar, det är en Motorväg bara att stå på oavsett om det går i 50 eller 100! Har däremot åkt banan på SM 5-milen det går bra i normalföre men i isföre kan det bli väl nervigt eftersom det svänger hela tiden även nedåt.

Men lägg gärna på extra klister över hela skidan om du är orolig, det behövs nog för att jag skall kunna åka fortare:)

Nästan sant det finns ett par ställen som kan vara luriga om det blir snabbt framförallt gäller det den sista backen i de långa utförskörnngarna efter Evertsberg. Där går det rejält fort och svänger ganska bra innan man kör under vägen vid Vasslan. I den svängen lär spåren försvinna ganska fort, sedan är det väl nåt ställe efter Risberg som kan vara smålurigt. Men det beror mest på hur spåren ser ut och allra mest på hur framförvarande åkare beter sig. Annars kan ju isföre ganska fort förvandla snälla rundor till svårbemästrade men då handlar ju om knixiga svår med mkt svängar och sånt finns ju inte alls på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

ääääh - kuzmin och tejp... va kan gå fel egentligen

Mycket!

Speciellt om man kollar långtiden på YR nu...5 cm nysnö men en ganska bra temperatur iallafall.

Har ingen som helst erfarenhet om valla och sånt här.. Har tränat hela säsongen med tejp och det har funkat bra, när det inte var plusgrader förstås. Men får ha med mig en burk med nysnö som jag kan dra på om det skulle börja snöa. Och om det är isit kanske jag kan stanna vid någon vallabod eller någon snäll norrman brevid spåret som kan kleta på lite akut-klister? :)

Link to comment
Share on other sites

ääääh - kuzmin och tejp... va kan gå fel egentligen

Mycket!

Det receptet gick helt ok för mig på ÖS idag, det var en kul dag!

 

Gled som alla andra eller bättre än vissa (stora skillnaden verkade i dagens före i praktiken vara hur mycket fart man sätter innan backen - en del kryper ihop i fartställning så snart backen syns), och mitt fäste var inte kanon men det såg ut att släppa lika mycket som för alla andra omkring mig. Fick strax under 5h.

 

Men söndag om en vecka kanske jag får fundera på att testa annat än tejp för första gången om det ska bli knepigt snöfall eller något annat klurigt.

Link to comment
Share on other sites

@AndersH - grattis till kanontid!

 

Yr.no prognostiserar snö och klart.se bara molnigt. Hoppas på det senare. Låter som att det är kanonspår däruppe och jämför man årets ÖS tider så har det gått fort.

En kille på TV hade kört med grundvax och Blå Extra vilket låter perfekt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...