Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

Det är ju inte främst temperaturen som avgör om det är klister eller inte utan snöns tillstånd.

Det kan vara 10 minus och klisteföre. Tycker många härinne verkar klisterskrämda när det i själva verket innebär kalasföre, då det dessutom inte tar mkt på glidet att valla fäste.

 

Det troliga nu är väl klister täckt med burk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

Staklopp? Det får stå för dig då ;) Jag behöver då gott fäste.

Jag har förvisso bara åkt Vasan en gång men i stora drag upplevde jag det som att jag bara ville ha fäste vid backarna innan Risberg, förutom där så blev det väldigt lite diagonalåkning för min del. Min kompis som hade betalat en dyr fästvallning i Sälen fick klister trots att det enligt mig var klockrent burkföre med 8 minusgrader. Mitt fäste var ok och glidet var bättre än alla andra jag åkte med, min kompis tappade 50-100 meter i utförsåkningarna mot mig, trots att jag hade gammal stenslipning och bara lagt 2-3 lager lågfluorparaffin till glid.

Link to comment
Share on other sites

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

Har du åkt mycket på snö som har varit gjenomvåt, frysit och körts med pistmaskin så att det inte blir isrännor men endå hårda isiga spår som sliter mycket på vallan?

Link to comment
Share on other sites

Izkall, du stakar Lundbäcks backarna men ska starta i led 10?

 

Jag förstår inte heller att folk verkar vara rädda för klister eller inte använt klister innan. Är det inte vanligt med klister före i i alla fall södra sverige med mycket konstnö och varierande temperatur?

 

Isiga kalla spår och klister täckt med burk är super före både med tanke på fäste och glid.

Link to comment
Share on other sites

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

Det är ju inte främst temperaturen som avgör om det är klister eller inte utan snöns tillstånd.

Det kan vara 10 minus och klisteföre. Tycker många härinne verkar klisterskrämda när det i själva verket innebär kalasföre' date=' då det dessutom inte tar mkt på glidet att valla fäste.

 

Det troliga nu är väl klister täckt med burk.[/quote']

Min poäng var nog egentligen inte att ha rätt här eftersom jag är nybörjare. Bra att det blir en diskussion. Men jag kan säga som så att jag har åkt jävligt mycket i kallföre och jag har aldrig haft dåligt fäste med burk i minusgrader om det inte varit isrännor i spåren. Att klister inte skulle ta mycket på glidet är jag inte beredd att hålla med om utifrån mina erfarenheter.

 

Har du åkt mycket på snö som har varit gjenomvåt, frysit och körts med pistmaskin så att det inte blir isrännor men endå hårda isiga spår som sliter mycket på vallan?

En del, det löses med många burklager och ev. någon omvallning längs spåret som går riktigt snabbt. För mig gör det inte så mycket om var femte skär släpper minimalt heller, senast jag åkte som amatör diagonalade jag som sagt inte mycket, och jag inbillar mig att jag tjänade på det eftersom jag svepte förbi alla utför.

 

Izkall, du stakar Lundbäcks backarna men ska starta i led 10?

 

Jag förstår inte heller att folk verkar vara rädda för klister eller inte använt klister innan. Är det inte vanligt med klister före i i alla fall södra sverige med mycket konstnö och varierande temperatur?

 

Isiga kalla spår och klister täckt med burk är super före både med tanke på fäste och glid.

Vad vill du göra för poäng med att jag startar i led 10?

Link to comment
Share on other sites

Att jag inte tror att någon som startar i led 10 eller snarare inte åtmintstånde åker vasan på 5-6 timmar stackar opp för lundbäcksbackarna och en del andra backar. Hur snabbt åkte du förra gången när du inte diagonalade mycket?

 

En fördel med att ha klister i botten i kalla isiga spår är ju det att man gärna vill att vallan sitter kvar. Det är inte heller så att en tynt lager skarklister täkt med burk tar något direkt på glidet.

Link to comment
Share on other sites

Lägg inte på klister om du inte har skidor med höga spann i varma temperaturer, dessutom behöver man tillgång till kyla för att få klistret nog hårt för att kunna burkvalla ovan på det.

 

Det kräver sin kunskap om spann och vallningsteknik för att få klister att funka i 9 mil, skulle det knasa helt så står Swix vallabod redo med sina maskiner redo att lägga på varmt klister vid varje stopp, tydligt märkta vallazoner är ett måste.

Link to comment
Share on other sites

Nu ser det kallare ut med minusgrader även på lördagen....

 

Jag äger inte så mycket HF valla så där lär det bara bli LF6 för hela slanten möjligtvis täckt med Pölder HF kloss (kan den försämra?).

 

Fästet blir fortfarande Chola i botten men sedan lite skarklister eventuellt täckt med burk men där blir det att invänta vallarekommendationer och senare prognoser.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte förstöra tråden mer med mina personliga erfarenheter, så jag skriver ett till bara för stunden. Jag åkte långsamt (9h) därför att jag hade sällskap, vi hade bestämt att vänta på den andre. Jag skrev tidigare att det var viktigt att det inte släpper allt för mycket i backarna mot Risberg, men förutom dem så var det inte så farligt branta uppförsbackar tycker jag (den första mot Smågan blir ju bara saxning). Om det släpper lite brukar jag alltid hjälpa till lite med armarna och trycka ned skidorna ordentligt likt Justyna Kowalczyk i de värsta knixarna. Eftersom det nästan bara är lättåkt i övrigt så kan jag mycket väl ta det där det behövs iom att det blir vila efter.

 

Man kan förresten vara rejält stark i stakåkningen om man har elitidrottat hela sitt liv men inte åkt så mycket tävlingar i längdskidor. Bara en tanke.

 

Har inte sagt att jag har rätt eller att klister är fel utan jag ville mest höra hur ni resonerade. Jag har aldrig haft ordentliga problem med fästet i minusgrader på "snö" med burk och därför fortsätter jag köra på det. Lovar att tala om efter hur det gick om det nu blir officiellt "klisterföre" trots minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Åkte måndagen med skarklister i botten, lite universalklister över, och så täckte jag allt med två lager gammal swix blå extra. Perfekt fäste o bättre glid än snittet efter att snön kom, på kallföresskidor som inte har så jättehögt spann. Tycker inte klister stjäl glid om man täcker med kallburk, men det gör verkligen att vallan sitter kvar bättre. Blir lite som tejp, som jag tycker fungerar väldigt bra i grov snö på gränsen till isigt - oavsett temperatur.

 

Framför allt hade jag bra lågfartsglid. Om det går fort i nedförbackarna tycker jag är mindre viktigt än om man glider bra i sådär 15 km/h. Inte alls säkert på att bra högfartsglid o bra lågfartsglid alltid hänger ihop till 100%

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att du har blandat ihop backarna men backarna innan oxberg är faktiskt klart brantare än backarna innan risberg och också rätt långa.

 

Men om man är så start i stakningen av någon anledning så att man bara stackar opp diverse backar innan evertsberg och oxberg så borde man kunna åka mycket snabbare än 9 timmar (som det ju är möjligt att du kan).

Link to comment
Share on other sites

Fråga gällande det här med burk på klister... jag prövade konceptet första gången i helgen med resultatet att det blev en jädrans smörja. Vallningen fungerade konstigt nog utmärkt i 10 km men sen var det slut på det roliga.

 

Jag började med ett lager KR30 (som blev lite för tjockt) och lät skidorna stå ute en god stund innan jag lade på VR60. Då tempen var ca 0 grader stelnade aldrig klistret ordentligt och burkvallan blev som ojämna klimpar i klistret hur försiktigt jag än försökte valla.

 

Vad gör jag fel? Det ser ju ut som om jag borde lära mig innan Vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

Har inte sagt att jag har rätt eller att klister är fel utan jag ville mest höra hur ni resonerade. Jag har aldrig haft ordentliga problem med fästet i minusgrader på "snö" med burk och därför fortsätter jag köra på det. Lovar att tala om efter hur det gick om det nu blir officiellt "klisterföre" trots minusgrader.

Är det klisterföre så är det klisterföre. Dvs när man inte får fäste med burk.

På nyrivna spår och -10 grader funkar det ofta med burk, speciellt om det blir lite rimfrost i spåren. På rejält omvandlad snö (5-6 plusgrader i flera dagar) som står en dag och där många har åkt funkar det i princip aldrig med burk. Men desto kallare, desto troligare att burk funkar på omvandlad snö.

Sedan beror det såklart på vilken burk du lägger. Finns ju mjuka burkar som ger fäste på nyriven is som tex Start's MFW burkar. Men de burkar som funkar i dessa fören kan ta lika mycket glid som en klistervallad skida då en del av dem tenderar att frysa i lättare än klister.

Kommer det ingen ny snö denna veckan och det är 5-6 plusgrader dagtid konstant mellan Sälen och Mora så är nog den säkraste vallnigen att ha klister i botten även om det blir -10 i starten. Men det gäller naturligtvis att veta hur långt spann man har för klister. På hårda isiga spåre med en klisterskida så tar klister inte speciellt mycket glid alls eftersom det inte ligger i när man stakar.

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att du har blandat ihop backarna men backarna innan oxberg är faktiskt klart brantare än backarna innan risberg och också rätt långa.

 

Men om man är så start i stakningen av någon anledning så att man bara stackar opp diverse backar innan evertsberg och oxberg så borde man kunna åka mycket snabbare än 9 timmar (som det ju är möjligt att du kan).

Ja, jag kommer inte riktigt ihåg, det var så klart inte bara vid ett tillfälle det var jobbiga backar utan nån/några till som du nämner. Jag stakade inte uppför dem om jag nu fick dig att tro det. Men som helhet tyckte jag Vasaloppet var helt sjukt lättåkt.

 

Det stämmer att jag kan pressa ner den tiden med ett par timmar vilket jag kommer försöka göra i år. Men misstänker att en sen startposition kommer sänka det försöket något. Får åka lite seedningslopp till nästa år :)

Link to comment
Share on other sites

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

Det är ju inte främst temperaturen som avgör om det är klister eller inte utan snöns tillstånd.

Det kan vara 10 minus och klisteföre. Tycker många härinne verkar klisterskrämda när det i själva verket innebär kalasföre' date=' då det dessutom inte tar mkt på glidet att valla fäste.

 

Det troliga nu är väl klister täckt med burk.[/quote']

Min poäng var nog egentligen inte att ha rätt här eftersom jag är nybörjare. Bra att det blir en diskussion. Men jag kan säga som så att jag har åkt jävligt mycket i kallföre och jag har aldrig haft dåligt fäste med burk i minusgrader om det inte varit isrännor i spåren. Att klister inte skulle ta mycket på glidet är jag inte beredd att hålla med om utifrån mina erfarenheter.

 

Har du åkt mycket på snö som har varit gjenomvåt, frysit och körts med pistmaskin så att det inte blir isrännor men endå hårda isiga spår som sliter mycket på vallan?

En del, det löses med många burklager och ev. någon omvallning längs spåret som går riktigt snabbt. För mig gör det inte så mycket om var femte skär släpper minimalt heller, senast jag åkte som amatör diagonalade jag som sagt inte mycket, och jag inbillar mig att jag tjänade på det eftersom jag svepte förbi alla utför.

 

Izkall, du stakar Lundbäcks backarna men ska starta i led 10?

 

Jag förstår inte heller att folk verkar vara rädda för klister eller inte använt klister innan. Är det inte vanligt med klister före i i alla fall södra sverige med mycket konstnö och varierande temperatur?

 

Isiga kalla spår och klister täckt med burk är super före både med tanke på fäste och glid.

Vad vill du göra för poäng med att jag startar i led 10?

Har du ordentlig koll på ditt spann och din klisterzon?

Du har kanske vallat för långt och/eller för tjockt eller har lite för mjuka skidor?

När du vallar klister kortar du ner fästzonen med ca 5cm både fram och bak.

 

Även om du har fäste med burk så sliter 9mil i grov/isig snö grymt på fästvallan dessutom kommer det sista halvan säkerligen finnas en del solbackar och mer eller mindra blanka spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt på jobbet förut och funderade så det knakade en stund. Borde det inte bli friktion mellan spåret och skidorna? Borde ju göra någon/några grader nedförs? :)

Någon som har undersökt detta ?

 

å andra sidan är ju kuzmin universal i allt före

Jo det blir friktionsvärme som smälter snön vilket gör det delvis blir en vattnefilm som man glider på, vid kallare före bildas ingen vattenfilm, då kärvar det sk knirkföre.

Vid varmare före blir det för mycket vatten och då suger det.

 

Därav olika rillnningar och strukturer för att dränera eller inte.

 

Optimal temperatur för lagom vattenfilm ska vara ca -4 till -10.

 

Självklart spelar farten också en viss roll för hur mkt värme och vatten som skapas.

Link to comment
Share on other sites

Angående täckning av klister med burkvalla; jag har inte testat detta förut så jag undrar hur ni brukar göra, täcker ni exakt bara klistret med burken eller drar ni fram/bak burkvallan även till kallvallazonen på skidan? Burken man täcker med, hur viktig är temperaturen på den vallan? Ska man gå kallare än föret den dagen och tänka att klistret i botten hanterar en högre temperatur än kallvallan? Tex om det är -15 i starten och -2 när man kommer till backarna innan Oxberg, ska man då ha en valla för -2 eller kan man köra med tex swix blå då? En kallare täckvalla borde ju suga mindre och ge bättre glid.
Link to comment
Share on other sites

Jag satt på jobbet förut och funderade så det knakade en stund. Borde det inte bli friktion mellan spåret och skidorna? Borde ju göra någon/några grader nedförs? :)

Någon som har undersökt detta ?

 

å andra sidan är ju kuzmin universal i allt före

Jo det blir friktionsvärme som smälter snön vilket gör det delvis blir en vattnefilm som man glider på' date=' vid kallare före bildas ingen vattenfilm, då kärvar det sk knirkföre.

Vid varmare före blir det för mycket vatten och då suger det.

 

Därav olika rillnningar och strukturer för att dränera eller inte.

 

Optimal temperatur för lagom vattenfilm ska vara ca -4 till -10.

 

Självklart spelar farten också en viss roll för hur mkt värme och vatten som skapas.[/quote']

Tackar och bockar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...