Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Angående täckning av klister med burkvalla; jag har inte testat detta förut så jag undrar hur ni brukar göra, täcker ni exakt bara klistret med burken eller drar ni fram/bak burkvallan även till kallvallazonen på skidan? Burken man täcker med, hur viktig är temperaturen på den vallan? Ska man gå kallare än föret den dagen och tänka att klistret i botten hanterar en högre temperatur än kallvallan? Tex om det är -15 i starten och -2 när man kommer till backarna innan Oxberg, ska man då ha en valla för -2 eller kan man köra med tex swix blå då? En kallare täckvalla borde ju suga mindre och ge bättre glid.

Om du inte gjort det förr så rekommenderar jag att öva lite på tekniken innan du går 'live'. Jag har fortfarande inte fått till täckningen bra någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite efterforskning har jag nog bestämt mig för att lägga Start HF80 och sedan Swix Marathon. Alternativt bara 2 lager av Marathon. Låter det vettigt?

Strunta i Maraton gå bara på HF80 + pulver

Körde Swix HF6 i botten, HF7 ovanpå och pulver på det på Tjejvasan. Funkade bra för tre mil, men snön var ju oerhört nötande. Lurar på om HF6 verkligen är tillräckligt slitstark som bas på söndag. Är Start HF80 ett bättre val under pulvret tro? Ni som brukar köra HF80, lägger ni grafit under den eller enbart den+pulver?

Link to comment
Share on other sites

Efter lite efterforskning har jag nog bestämt mig för att lägga Start HF80 och sedan Swix Marathon. Alternativt bara 2 lager av Marathon. Låter det vettigt?

Strunta i Maraton gå bara på HF80 + pulver

Körde Swix HF6 i botten' date=' HF7 ovanpå och pulver på det på Tjejvasan. Funkade bra för tre mil, men snön var ju oerhört nötande. Lurar på om HF6 verkligen är tillräckligt slitstark som bas på söndag. Är Start HF80 ett bättre val under pulvret tro? Ni som brukar köra HF80, lägger ni grafit under den eller enbart den+pulver?[/quote']

Grafit + HF80 + pulver ett riktigt bra alternativ på långlopp där största delen av loppet ligger på minussidan... Skulle det vara mildare är Marathon vallan ett bra alternativ..

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Jag köpte en riller för någon vecka sedan. Köpte en RC julgran 0 till -10. Har ingen rak. Hoppas på att kunna använda den, men kanske blir för kallt?

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Blir de hårt och grov snö så helt klart ditt höga par.. Mkt spret är o föredra för o få in mkt luft.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har testat Star C2 Cold Powder. Enligt hemsidan ett mycket hårt syntetiskt pulver med tillsats av fluorcarbon, för kall omformad äldre snö eller konstsnö vid medium luftfuktighet.

 

http://www.starwax.com/se/prodotti_speciali/C2.php

 

Kan det vara något för den transformerade snön i VL-spåret och förväntade kalla temperaturen för söndagen? Eller innehåller den för lite flour även om man toppar upp den med ett bra flourpulver?

 

Hur står sig Start HF80 vs Star HA6 eller HA8?

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för tipsen rible12! Vad rekommenderar du för pulver att toppa HF80 med om det som nu ser ut att bli kallare än -10 på morgonen och närma sig -5 till -2 framåt dagen?

Jag rekomenderar FC7, grym slitstyrka och riktigt välkänd. Vill man så kan det vara bra att blanda i lite FC10 typ 70/30, man gör detta för att mjuka upp fc7 så den går bättre redan från start, haft väldigt bra skidor med denna kombination.

Link to comment
Share on other sites

Låter som det kan få bli HF80 till på söndag då om nuvarande prognos står sig.

 

Hur tänker ni kring grafit, bör den också vara hf en sån här gång, eller märker man troligtvis ingen skillnad av att slänga på lf-grafit (som råkar ligga i vallaboxen redan..)?

väldigt marginell skillnad om ens någon på att använda HF graf och Lf graf, rekomenderas att ha Lf graf.

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Jag köpte en riller för någon vecka sedan. Köpte en RC julgran 0 till -10. Har ingen rak. Hoppas på att kunna använda den' date=' men kanske blir för kallt?[/quote']

kommer dra sådan oxå, blir bra när det blir lite varmare i spåren in mot Mora.

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Precis samma problem. Klisterskida med högt spann och LJ03. Kallföresskida med lägre spann och LJ02. Har inte kört LJ03 på minussidan någon gång. Vilken ska jag välja?

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Precis samma problem. Klisterskida med högt spann och LJ03. Kallföresskida med lägre spann och LJ02. Har inte kört LJ03 på minussidan någon gång. Vilken ska jag välja?

Fortsätter att dela med mig av vad jag tror själv på inför Söndagen, givet förutsättningarna som ges nu så kommer jag själv åka på ett par 1,7 men ganska duktigt spåret, LJ02 slip, blir förmodligen en rak 1,0mm och en julgran 0 -10. Som det ser ut nu så verkar det bli klister i botten och blå burk ovan på, tö på dagen och frys på natten, vilket borde ge även om man fräser om spåren ett hårt och isigt spår.

Hade jag varit dig hade jag valt 1,33. Förutsätter lite oxå att du kan staka på, för när du blir trött i benen kan de va lite tunga att trycka ner, märker de på mina 1,7or.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack och bock för dina tips Rible! Skänker stor trygghet när man ska begå vasaloppsvallningspremiär. :D

Tycker att det är roligt att dela med sig av god och klok kunskap! Jag vet själv hur nervös jag var första gången över alla parametrar runtomkring. Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...