Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Det är mycket prat om klister. Jag gillar ju rex powergrip som klistersubstitut då jag upplever det som mer slitstarkt. Är det värt att fundera på en grund med grön power grip täkt av några lager blå powergrip? Jag har inte så jättemycket erfarenhet då den vallan är nyinköpt för säsongen
Link to comment
Share on other sites

Skigo Valla-TV, tips direkt från Vasaspåret 2012

 

Isklister i botten och sen ett antal lager HF blå. Lägger man ett tunt isklisterlager som grund i burkzonen som vanlig basevax eller är det kliosterzonen som avses och ett lite tjockare lager?

Man känner sig lite vilse i klisterdjungeln :-)

Link to comment
Share on other sites

Skigo Valla-TV' date=' tips direkt från Vasaspåret 2012

 

[/quote']

Isklister i botten och sen ett antal lager HF blå. Lägger man ett tunt isklisterlager som grund i burkzonen som vanlig basevax eller är det kliosterzonen som avses och ett lite tjockare lager?

Man känner sig lite vilse i klisterdjungeln :-)

Fick tips om att man lägger det mellan klisterzonen och yttersta burkzonen alltså i mellan sträcket...

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att lägga grundklistret i klisterzonen, tunt. Sedan få rvi se vad det blir ovanpå det. Jag är inte så orolig om det slits bort lite valla längst fram i "burkzonen" under loppet. Jag är mer orolig om det börjar suga glid under hela loppet.

Som det ser ut nu så är det ju inte direkt något sugande före vi ska åka i på söndag...

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat Swix KR20 Base klister som värmdes in (kortade fästzonen 2 cm fram) jag såg till att använda klisterskapan och tog bort överflödigt klister och värmde med strykjärnet igen. På morgonen när klistret satt sig tog jag ut skidan i -10 sedan var det enkelt att täcka basklistret med Skigo HF Blue burk i tunna lager som korkades ut. Man kan sedan bygga på med lager av mjukare fästvalla anpassade för dagens före t.ex Swix VR 45 eller Rode Multigrade, gärna i trapets
Link to comment
Share on other sites

Testade spåren mellan Berga by (starten) och Smågan idag. Vi ska vara glada att vi inte ska köra Vasaloppet idag.

Hade inget fäst alls, hade inte väntat mig det med burkvalla för den delen heller.

Det sög väldigt mycket, tungt tungt tungt.

Fast det var strålande sol och 8 grader varmt och mycket trevligt folk att prata med.

Underbart härligt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat Swix KR20 Base klister som värmdes in (kortade fästzonen 2 cm fram) jag såg till att använda klisterskapan och tog bort överflödigt klister och värmde med strykjärnet igen. På morgonen när klistret satt sig tog jag ut skidan i -10 sedan var det enkelt att täcka basklistret med Skigo HF Blue burk i tunna lager som korkades ut. Man kan sedan bygga på med lager av mjukare fästvalla anpassade för dagens före t.ex Swix VR 45 eller Rode Multigrade, gärna i trapets

Eller kanske ännu hellre i pyramid ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat Swix KR20 Base klister som värmdes in (kortade fästzonen 2 cm fram) jag såg till att använda klisterskapan och tog bort överflödigt klister och värmde med strykjärnet igen. På morgonen när klistret satt sig tog jag ut skidan i -10 sedan var det enkelt att täcka basklistret med Skigo HF Blue burk i tunna lager som korkades ut. Man kan sedan bygga på med lager av mjukare fästvalla anpassade för dagens före t.ex Swix VR 45 eller Rode Multigrade' date=' gärna i trapets[/quote']

Eller kanske ännu hellre i pyramid ;)

Så du vill åka med en balanspunkt uppbyggd av valla mitt under dina skidor?

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallelltrapets

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att lägga grundklistret i klisterzonen' date=' tunt. Sedan få rvi se vad det blir ovanpå det. Jag är inte så orolig om det slits bort lite valla längst fram i "burkzonen" under loppet. Jag är mer orolig om det börjar suga glid under hela loppet.[/quote']

Som det ser ut nu så är det ju inte direkt något sugande före vi ska åka i på söndag...

Nej just nu ser det ju ut att bli snabba spår, men jag är skeptisk av min natur... ;)

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt varför man alltid ska lägga tjockare valla i mitten. Jag gör det själv, men om det verkligen behövs så tjockt med valla i mitten varför har man inte bara ett par mjukare skidor?

Jag tycker snarare att det är konstigt att man vallar till spannets gränser. Spannet är både högre på mitten och mitten är den delen som utan valla borde tryckas ned sist i snön och med minst tryck. Så mer valla på mitten borde inte ta mycket om något på glidet samtidigt som skidan blir lättare att trycka ned och få fäste med.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på det här med grunden till glidet. Hur är bwlf att grunda med tror ni? Det står att den är bäst i nysnö , men den kanske funkar bra som grund ändå?

Eller man kanske ska satsa på en hf grund istället?

LF grafit eller liknande hårt i botten sen HF ovan på det, det kommer vara stenhårt och slitande...

Link to comment
Share on other sites

Mycket diskussion om valla än så länge vilket är kul.

 

Hur är det med skidor och struktur då?

Jag har ett par 1.33 med aningens spret och LJ03 samt ett par 1.08 utan spret med LJ02 något nersicklad.

Vilken skida vinner i längden efter nuvarande prognos -10 vid start och -2 mål och grov fräst snö?

Precis samma problem. Klisterskida med högt spann och LJ03. Kallföresskida med lägre spann och LJ02. Har inte kört LJ03 på minussidan någon gång. Vilken ska jag välja?

Fortsätter att dela med mig av vad jag tror själv på inför Söndagen' date=' givet förutsättningarna som ges nu så kommer jag själv åka på ett par 1,7 men ganska duktigt spåret, LJ02 slip, blir förmodligen en rak 1,0mm och en julgran 0 -10. Som det ser ut nu så verkar det bli klister i botten och blå burk ovan på, tö på dagen och frys på natten, vilket borde ge även om man fräser om spåren ett hårt och isigt spår.

Hade jag varit dig hade jag valt 1,33. Förutsätter lite oxå att du kan staka på, för när du blir trött i benen kan de va lite tunga att trycka ner, märker de på mina 1,7or.[/quote']

Då skall jag ge mitt högre par lite extra kärlek nu i veckan så får det bli lite testande på lördag i Moratrakten. Tack Rible12!

Link to comment
Share on other sites

Precis samma problem. Klisterskida med högt spann och LJ03. Kallföresskida med lägre spann och LJ02. Har inte kört LJ03 på minussidan någon gång. Vilken ska jag välja?

Fortsätter att dela med mig av vad jag tror själv på inför Söndagen' date=' givet förutsättningarna som ges nu så kommer jag själv åka på ett par 1,7 men ganska duktigt spåret, LJ02 slip, blir förmodligen en rak 1,0mm och en julgran 0 -10. Som det ser ut nu så verkar det bli klister i botten och blå burk ovan på, tö på dagen och frys på natten, vilket borde ge även om man fräser om spåren ett hårt och isigt spår.

Hade jag varit dig hade jag valt 1,33. Förutsätter lite oxå att du kan staka på, för när du blir trött i benen kan de va lite tunga att trycka ner, märker de på mina 1,7or.[/quote']

Då skall jag ge mitt högre par lite extra kärlek nu i veckan så får det bli lite testande på lördag i Moratrakten. Tack Rible12!

Tycker jag du gör helt rätt i! Jag resonerar precis likadant! Lycka till!! :)

Link to comment
Share on other sites

Då så, skidorna "tvättade" efter Tjejvasans skit och klister, och LF grafit samt 3 lager HF 80 pålagt. Shit, vad hårt den var, HF 80! :D

 

Kanske behövs ett mjukare paraffin (typ Swix HF7) ovanpå, eller törs man lägga pulvret direkt på HF 80?

Det går utmärkt att lägga pulver direkt på HF 80!!

Det kommer jag göra... :-)

Link to comment
Share on other sites

Då så, skidorna "tvättade" efter Tjejvasans skit och klister, och LF grafit samt 3 lager HF 80 pålagt. Shit, vad hårt den var, HF 80! :D

 

Kanske behövs ett mjukare paraffin (typ Swix HF7) ovanpå, eller törs man lägga pulvret direkt på HF 80?

Nej nej, inget varmare på, du behöver slitstyrkan som finns i det, HF80 är fort klockren även om det blir någon grad varmare...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...