Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Ser ju ut att bli en liten aning varmare nu' date=' kanske man kan ha lite varmare pulver typ FC8X på istället för FC7?[/quote']

Nej! Dålig slitstyrka, du ska åka 9 mil... Kallt större delan av loppet, och slitande före... Rek FC7

Vad tror du om HF6BW under pulvret, även det för mjukt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Ser ju ut att bli en liten aning varmare nu' date=' kanske man kan ha lite varmare pulver typ FC8X på istället för FC7?[/quote']

Nej! Dålig slitstyrka, du ska åka 9 mil... Kallt större delan av loppet, och slitande före... Rek FC7

Vad tror du om HF6BW under pulvret, även det för mjukt?

HF6 va mitt andra alternativ till HF80... bör gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Då så' date=' skidorna "tvättade" efter Tjejvasans skit och klister, och LF grafit samt 3 lager HF 80 pålagt. Shit, vad hårt den var, HF 80! :D

 

Kanske behövs ett mjukare paraffin (typ Swix HF7) ovanpå, eller törs man lägga pulvret direkt på HF 80?[/quote']

Nej nej, inget varmare på, du behöver slitstyrkan som finns i det, HF80 är fort klockren även om det blir någon grad varmare...

Se där ja, det blir mindre slitstarkt om man lägger varmare paraffin ovanpå alltså? Det hade jag inte riktigt greppat. Men då kör jag såklart pulver direkt på hf80 då.

 

Och så någon rillning på det, kanske 1mm rak först och så 0/-10 julgran ovanpå. Eller ska det vara tvärtom där tro?

 

Sen har jag väl gjort långt mycket mer än ett led 7-blåbär borde dona med, men det är ju så vansinnigt skoj med materialsporter... Till nästa år får jag försöka skaffa mig teknik och styrka som matchar skidfixandet. :)

Link to comment
Share on other sites

Då så' date=' skidorna "tvättade" efter Tjejvasans skit och klister, och LF grafit samt 3 lager HF 80 pålagt. Shit, vad hårt den var, HF 80! :D

 

Kanske behövs ett mjukare paraffin (typ Swix HF7) ovanpå, eller törs man lägga pulvret direkt på HF 80?[/quote']

Nej nej, inget varmare på, du behöver slitstyrkan som finns i det, HF80 är fort klockren även om det blir någon grad varmare...

Se där ja, det blir mindre slitstarkt om man lägger varmare paraffin ovanpå alltså? Det hade jag inte riktigt greppat. Men då kör jag såklart pulver direkt på hf80 då.

 

Och så någon rillning på det, kanske 1mm rak först och så 0/-10 julgran ovanpå. Eller ska det vara tvärtom där tro?

 

Sen har jag väl gjort långt mycket mer än ett led 7-blåbär borde dona med, men det är ju så vansinnigt skoj med materialsporter... Till nästa år får jag försöka skaffa mig teknik och styrka som matchar skidfixandet. :)

Bra! kör julgran 0 -10 på skidorna + rak 1mm bak på sikdorna, kommer göra fint när det blir mjukare.

Link to comment
Share on other sites

Nej nej' date=' inget varmare på, du behöver slitstyrkan som finns i det, HF80 är fort klockren även om det blir någon grad varmare...[/quote']

Se där ja, det blir mindre slitstarkt om man lägger varmare paraffin ovanpå alltså? Det hade jag inte riktigt greppat. Men då kör jag såklart pulver direkt på hf80 då.

 

Och så någon rillning på det, kanske 1mm rak först och så 0/-10 julgran ovanpå. Eller ska det vara tvärtom där tro?

 

Sen har jag väl gjort långt mycket mer än ett led 7-blåbär borde dona med, men det är ju så vansinnigt skoj med materialsporter... Till nästa år får jag försöka skaffa mig teknik och styrka som matchar skidfixandet. :)

Bra! kör julgran 0 -10 på skidorna + rak 1mm bak på sikdorna, kommer göra fint när det blir mjukare.

Åhh, spännande. Det bör jag klara. :) Men nyfiken i en strut undrar ju nu varför kör man rak bara bak och inte över hela skidan?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi bara kan drömma om 98:års räls.,, Om senaste prognoserna stämmer kalt både lördag och söndag så fräser man sönder snön och det kommer att bli ganska fin- korningt efter några 100:a åkare. Så jag tror man ska vara lite försiktig med klister okey med en tunn klistergrund. Men en fin dag med fina spår blir det.

 

 

 

Men jag är inte bitter

Link to comment
Share on other sites

Vad tror experterna om denna fästvallning?

Tunt KB20 och sedan tunt KR30 som stryks in som grund. (kan man skippa KB20 kanske?)

På detta lite KR50 blandat med Rode Rossa 50/50, täcks med 2-3 lager Blå Extra burk. Är detta för varmt vallat?

Jag skulle inte lägga på rode rossa om väderprognoserna håller i sig. Stor risk för ifrysning...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi bara kan drömma om 98:års räls.,, Om senaste prognoserna stämmer kalt både lördag och söndag så fräser man sönder snön och det kommer att bli ganska fin- korningt efter några 100:a åkare. Så jag tror man ska vara lite försiktig med klister okey med en tunn klistergrund. Men en fin dag med fina spår blir det.

 

 

 

Men jag är inte bitter

Håller helt med, sen är det dessutom otroligt svårt att täcka tjocka klisterlager, speciellt om man blandar med varmare klistertyper. Då gäller det att vänta tills det blir riktigt kallt ute på lördag kväll. Jag kör max ett väldigt tunt lager med klister. Vad gäller vädret så är det väl just det som inte optimalt, det skall helst vara plus till sent på lördag och lite mindre minus på söndag sen inte 2-3 s/m motvind. Men det kan nog ändå bli det snabbaste loppet detta Millennium.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi bara kan drömma om 98:års räls.' date=', Om senaste prognoserna stämmer kalt både lördag och söndag så fräser man sönder snön och det kommer att bli ganska fin- korningt efter några 100:a åkare. Så jag tror man ska vara lite försiktig med klister okey med en tunn klistergrund. Men en fin dag med fina spår blir det.

 

 

 

Men jag är inte bitter[/quote']

Håller helt med, sen är det dessutom otroligt svårt att täcka tjocka klisterlager, speciellt om man blandar med varmare klistertyper. Då gäller det att vänta tills det blir riktigt kallt ute på lördag kväll. Jag kör max ett väldigt tunt lager med klister. Vad gäller vädret så är det väl just det som inte optimalt, det skall helst vara plus till sent på lördag och lite mindre minus på söndag sen inte 2-3 s/m motvind. Men det kan nog ändå bli det snabbaste loppet detta Millennium.

Var skulle den finkorniga snön komma ifrån? Förra året var det kall snö underifrån eftersom den glattare hårdare ytan överst bara höll för de främsta. Nu har allt blivit genomvått och grovt, är det någon som får åka på finkornigare snö så är det täten från fräsningen, det ofrästa kommer nästan vara is. Kan ju inte bli bättre än såhär, riktigt riktigt varmt gör snön väldigt väldigt grov, sedan blir det typ -9 i starten enligt prognos och någon minus i mål. 98 år räls är en utopi som enbart kan inträffa om det slår om till kallt precis innan start, så det är omöjligt att hinna fräsa innan start så det fryser ihop. Blir helt säkert snabbaste föret detta millenium OM prognosen slår in!

Link to comment
Share on other sites

SkiGos tips "Värm in tunt XC Blå klister alt XC Violett i botten. Sedan HF Violett klister och 5-6 lager -1- - 20 HF Blå burk på toppen" känns ganska vågat, angående tjockleken tycker jag! Gäller att det blir tunt klister.

 

Jag är lite orolig för hur det ska gå att täcka med burk : s

Link to comment
Share on other sites

Känns det inte väldigt onödigt att ödsla HF-valla i dubbla lager när man ändå sicklar och borstar bort det mesta? Inte ens swix kör ju med dubbla lager av en valla i sina tips. Oftast två invärmningar av samma med kyla emellan.

Det tycker jag oxå! därför värmer jag 2 ggr istället... Lika bra, mer valla kvar!

Link to comment
Share on other sites

Se där ja' date=' det blir mindre slitstarkt om man lägger varmare paraffin ovanpå alltså? Det hade jag inte riktigt greppat. Men då kör jag såklart pulver direkt på hf80 då.

 

Och så någon rillning på det, kanske 1mm rak först och så 0/-10 julgran ovanpå. Eller ska det vara tvärtom där tro?

 

Sen har jag väl gjort långt mycket mer än ett led 7-blåbär borde dona med, men det är ju så vansinnigt skoj med materialsporter... Till nästa år får jag försöka skaffa mig teknik och styrka som matchar skidfixandet. :)[/quote']

Bra! kör julgran 0 -10 på skidorna + rak 1mm bak på sikdorna, kommer göra fint när det blir mjukare.

Åhh, spännande. Det bör jag klara. :) Men nyfiken i en strut undrar ju nu varför kör man rak bara bak och inte över hela skidan?

Det har o göra med dräningen av belaget, och eftersom att du har mest tyng på bakdelen av skidan så är det där man bör dra den raka.

Link to comment
Share on other sites

Skarklister, isklister. Bara så att jag är med här, vi snackar t.ex. Swix gröna eller blåa tuber alt Rode Chola? Fler kandidater?

Swix KR30 = isklist/skarklister

Swix Kr20 = grundklister

Går att använda båda som grund men KR20 är hårdare och bättre.

Link to comment
Share on other sites

SkiGos tips "Värm in tunt XC Blå klister alt XC Violett i botten. Sedan HF Violett klister och 5-6 lager -1- - 20 HF Blå burk på toppen" känns ganska vågat, angående tjockleken tycker jag! Gäller att det blir tunt klister.

 

Jag är lite orolig för hur det ska gå att täcka med burk : s

Lägg tunt tunt med klister och låt dem KALLNA utomhus i minst 15min, klistret ska vara hårt. Sen kan du lätt lägga på lager efter lager med burken och korka emellan.

Link to comment
Share on other sites

Asså, varfor tacker man m burk. Det blir val klistersno kort o gott? Hallbarheten? Trots allt sakerstalla glidet?

Du täcker med burk eftersom att det inte kommer vara ren blank is du åker på utan en ihop frusen bädd med gamla iskristaller, några av dessa kan ligga i spåret och hugga fast i klistret och bilda i frysning. Sen så är öppet exponerat klister vääldigt motagligt för smuts och barr i spåret.

Link to comment
Share on other sites

SkiGos tips "Värm in tunt XC Blå klister alt XC Violett i botten. Sedan HF Violett klister och 5-6 lager -1- - 20 HF Blå burk på toppen" känns ganska vågat' date=' angående tjockleken tycker jag! Gäller att det blir tunt klister.

 

Jag är lite orolig för hur det ska gå att täcka med burk : s[/quote']

Lägg tunt tunt med klister och låt dem KALLNA utomhus i minst 15min, klistret ska vara hårt. Sen kan du lätt lägga på lager efter lager med burken och korka emellan.

Ja.. Men lade violett igår och även om det kallnat hela dagen (dock inte kallare än +2) kändes det inte helt stabilt att krita på. Men jag testade ju inte!

 

Istället för skigos tips som rekommenderar blått klister i grunden, violett klister sen täckt med burk - Är varianten Kr20 i grunden, sen kr30 ev blandat med kr40 - sen detta täckt med burk ett alternativ?

 

Fast fan två lager klister + burk känns för fett! Körde med två lager klister igår (blött) det räckte ju garanterat när det kommer till tjocklek för mina skidor. Men sen kan man ju försöka göra ännu tunnare..

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket prat om klister. Jag gillar ju rex powergrip som klistersubstitut då jag upplever det som mer slitstarkt. Är det värt att fundera på en grund med grön power grip täkt av några lager blå powergrip? Jag har inte så jättemycket erfarenhet då den vallan är nyinköpt för säsongen

Ingen vill ta i Rex powergrip med tång verkar det som, hur ska man tolka det tro. Anledningen till att jag frågar är att jag helst inte vill försöka täcka klister med kallvalla för första gången på Vasaloppet.

 

Glid, där tar jag hjälp av herr Kuzmins eminenta hyvel. Det ser ut att bli en fin dag för kuzmin universal.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...