Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Sådärja' date=' där försvann snöfallet från yr.no. Och vinden börjas vridas tillbaka mot medvind igen.[/quote']

Men nu hamnade snöfallet på klart.se....

Haha, in nya favvotråd.

Magsårstråden!! :)

 

Nu ser det riktigt bra ut. Nu undviker jag klart.se, smhi, yr och den här tråden fram till torsdag. (Det där tror jag inte ens själv på...)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut att bli snabbt före med minusgrader på lördagnatten mot söndagen och minus på förmiddagen åtminstone.

 

Jag kommer att valla Chola i botten och följa dagens vallatips som kommer på lördagen.

Just idag så kanske det hade blivit universal med rött?

Eventuellt täckt med lite burk för startens skull men behövs det med 5-6000 åkare framför?

Rossa i midjeväskan som vanligt... (har aldrig använt den mer än som mental räddning)

Link to comment
Share on other sites

Dålig updatering på vädret idag! Hoppas på mer ingående analyser av väderprognoser från diverse olika sidor under morgondagen!

Håller med, vädret har inte uppdaterats utan nedgraderats. Yr spår minus 17 nu i starten. Men då blir det åtminstone, sol, ingen nederbörd som bara Ironman vill ha:) och lättvallat. En riktigt kall fästvalla som är borta i senast i Oxberg!

Link to comment
Share on other sites

kommer hela dagen gå i blått kanske? blå fäst burk, blåbär och blå glid? Vad sitter ni och lurar på att ha för glid på vasan? Kommer göra färdigt glidet hemma innan vi åker upp så prövar ja ut fästet där upp under lördagen. Har inte bestämmt mig ännu vad jag ska ha på för glid, vad väljer ni själva.
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att man lämnar skarklistret i lådan om det blir som de senaste prognoserna, med 10-15 minusgrader åtminstone de första timmarna av loppet. Eller tänker jag fel? Och hur varmt ska det vara för att ni ska ta fram klistret igen? Jag antar att det är uppfräst grovsnö i spåren
Link to comment
Share on other sites

men, som prognosen ser ut nu med plusgrader - ordentliga sådana nu och ngn dag frammåt väl, och sedan minusgrader, blir det inte rent klisterföre då?

 

Eller hur påverkar den sannolika fräsningen av spåren snön och vallningen?

 

-------------

 

Faan, för ngt drygt år sedan då jag började åka klassiskt "lite mer ambitiöst"; log jag ordentligt åt "VL väder valla noja tråden". Nu är det nästan så jag vaknar kallsvettig om natten och måste kolla väderprognos och detta forum.

 

Vad har ni ställt till med, ni ska få stryk hela bunten!

 

Hade inte tänkt åka VL, utan ev snarare ÖS (som förra året), men dels banga polarn, dels - och främst - har jag ont i benet, som jag hoppas går över t söndag.

 

Jag kommer ångra mig om jag åker tror jag, men jag vet jag kommer ångra mig ännu mer om jag inte åker.

Link to comment
Share on other sites

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.
Link to comment
Share on other sites

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

Staklopp? Det får stå för dig då ;) Jag behöver då gott fäste.

Link to comment
Share on other sites

Varför pratar så många om klister? Det spås ju massor av minusgrader nu och det är ju trots allt ett staklopp vi pratar om. Jag har aldrig någonsin haft problem med burk om det inte är rena isrännor till spår och framför allt funkar ju burk super när det är kallt. Men här på forumet verkar alla vilja få det till klisterföre oavsett vad det är för temperatur.

http://tonypolder.blogspot.com/2012/02/grader-i-vasaloppsarenan.html :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...