Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur Lång Tid Innan Vasaloppet 2014 Är Fulltecknat????


MataHari

Recommended Posts

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply
Skapligt förskott, betalning >11månader innan man får det man köpt....

men marknadsvärdet är nu på startplatser.se 2600kr så 47% på 60min är väl en ganska bra inverstering. Även om nu min plats ska användas av mig. Låt säga att ingen vill sälja sin startplats utan låter den förfalla eller utnyttjar Starklar.

 

Det är ju i stort samma upplägg på alla populara sport evenemang.

Man ju boka en semesterresa 6månader för 20-60.000kr det är väl isf större förlust om man nu ska se vad man skulle kunna göra med det pengarna istället under tiden.

Link to comment
Share on other sites

Skapligt förskott, betalning >11månader innan man får det man köpt....

Nu kommer gnället igen på hur Vasaloppet sköter detta, du kan sälja det med vinst i princip på en gång om du skulle vilja. Betalar du inte finns det en väntelista som många är på och hoppas på att du inte betalar. Jag tycker Vasaloppet sköter anmälningarna lysande.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som funderat på att "blanka" startplatser så som man gör med aktier? Jag skulle då kunna sälja ett antal startplatser idag med garanterad leverans t.ex två veckor före start. Sedan blir det upp till mig att skaffa fram platserna på billigast tänkbara sätt vilket i värsta fall då skulle vara att köpa dem till ett rejält överpris, dvs en förlust för mig. Men kommer jag istället över platserna billigt blir det vinst! ;)

(Och till skid_åkare mfl: jag skojar bara)

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som funderat på att "blanka" startplatser så som man gör med aktier? Jag skulle då kunna sälja ett antal startplatser idag med garanterad leverans t.ex två veckor före start. Sedan blir det upp till mig att skaffa fram platserna på billigast tänkbara sätt vilket i värsta fall då skulle vara att köpa dem till ett rejält överpris, dvs en förlust för mig. Men kommer jag istället över platserna billigt blir det vinst! ;)

(Och till skid_åkare mfl: jag skojar bara)

Det du beskriver är inte att "blanka". Det du pratar om påminner mer om samma idé som låg till grund för det som skedde när springsten var på ullevi i sommras och det slutade ju inte direkt så roligt. Inte ens för "market makern"

 

 

 

 

 

Lite märkligt och onyanserat att man, tidigare i tråden, ska behöva bli kallad både för kommunist och sovjetanhängare bara för att man anser att inte pengar i alla lägen är det bästa styrmedlet.

 

Har man utgångspunkten att vasaloppet i första hand är till för att arrangören ska erbjuda goda förutsättningar för intresserade skidåkare och att det är dom två inblandade parterna som i huvudsak ska få valuta för sina investeringar, borde det väl vara helt uppenbart att en mellanhand som agerar på "den fira marknanden" inte ska tillåtas att lägga vantarna på flera hundra procent marginal, utan att varken dra en meter skidspår eller ta ett enda stavtag.

 

Man behöver väl inte vara speciellt långt ut på vänsterkanten för att förstå att det är bättre att vasaloppet är mellanhanden, dit man vänder sig vid köp av startbevis och lämnar sitt eventuella återbud så att dom kan plocka upp nästa man ur kön och sälja beviset vidare till ursprungspriset. Utan att utomstående tillåts sko sig på andra "hederliga arbete"

 

Jag har full förståelse för att den som bedriver businessen och kan lägga på några tusenlappar försvarar systemet men att "vanligt folk" tycker det är en bra idé att man tex. knappt ens kan låta sin gamla mor få en värdig avslutning på sitt liv utan att man ska behöva "deala" och göra business om antalet blöjbyten osv. kan jag inte begripa. Hela idén med ett samhälle är väl att vi alla går ihop och gemensamt försöker skapa bästa förutsättningarna för alla inbladade.

 

Exakt vad är det som är bra, ur arrangören och skidentusiastens perspektiv, med att "marknaden" ska tillåtas styra i nedastående fall:

 

Nu har girigheten visat sitt fula tryne på startplatser.se:8000 kr två platser säljes.
Link to comment
Share on other sites

Nu har girigheten visat sitt fula tryne på startplatser.se:8000 kr två platser säljes.

Jag är glad över att jag ännu inte sett denna annons. Som jag kan se finns ännu inte en enda plats till salu på Startplatser, tväret emot vad jag trodde. Därmot ett stort antal köpes till olika prislappar.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver väl inte vara speciellt långt ut på vänsterkanten för att förstå att det är bättre att vasaloppet är mellanhanden, dit man vänder sig vid köp av startbevis och lämnar sitt eventuella återbud så att dom kan plocka upp nästa man ur kön och sälja beviset vidare till ursprungspriset. Utan att utomstående tillåts sko sig på andra "hederliga arbete"

Jag tycker väl snarare att det borde vara enkelt att förstå att vad som är bäst beror på hur många det är som spekulerar i startbevis. Om det är väldigt få som gör det så tror jag att de allra flesta tjänar på att skidåkare får sälga startbevis till varandra. Om det spekuleras i många startbevis så är det nog bättre om man gör det som du skriver (men det skulle antagligen resultera i att man inte kan bytta namn då jag inte tror att vasaloppet är intresserad av att hålla på med anmälningar hela tiden).

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som funderat på att "blanka" startplatser så som man gör med aktier? Jag skulle då kunna sälja ett antal startplatser idag med garanterad leverans t.ex två veckor före start. Sedan blir det upp till mig att skaffa fram platserna på billigast tänkbara sätt vilket i värsta fall då skulle vara att köpa dem till ett rejält överpris' date=' dvs en förlust för mig. Men kommer jag istället över platserna billigt blir det vinst! ;)

(Och till skid_åkare mfl: jag skojar bara)[/quote']

Det du beskriver är inte att "blanka". Det du pratar om påminner mer om samma idé som låg till grund för det som skedde när springsten var på ullevi i sommras och det slutade ju inte direkt så roligt. Inte ens för "market makern"

Hehe kul diskussion det här.

Nja det är väl inte en riktig blankning även om vi ligger bra nära. Mer korrekt är nog att säga att du säljer på termin. Skillnaden är att vid blankning har du oftast ingen förutbestämd tidshorisont plus att du i så fall skulle levererat startbeviset redan idag. Men en klockren försäljning på termin är det, eftersom du åtar dig att leverera på ett visst förutbestämt datum till ett förutbestämt pris!

Kanske kan du få någon att ställa ut en option till dig att köpa till ett lägre pris på detta datum så sitter du säkert. ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som funderat på att "blanka" startplatser så som man gör med aktier? Jag skulle då kunna sälja ett antal startplatser idag med garanterad leverans t.ex två veckor före start. Sedan blir det upp till mig att skaffa fram platserna på billigast tänkbara sätt vilket i värsta fall då skulle vara att köpa dem till ett rejält överpris' date=' dvs en förlust för mig. Men kommer jag istället över platserna billigt blir det vinst! ;)

(Och till skid_åkare mfl: jag skojar bara)[/quote']

Det du beskriver är inte att "blanka". Det du pratar om påminner mer om samma idé som låg till grund för det som skedde när springsten var på ullevi i sommras och det slutade ju inte direkt så roligt. Inte ens för "market makern"

Hehe kul diskussion det här.

Nja det är väl inte en riktig blankning även om vi ligger bra nära. Mer korrekt är nog att säga att du säljer på termin. Skillnaden är att vid blankning har du oftast ingen förutbestämd tidshorisont plus att du i så fall skulle levererat startbeviset redan idag. Men en klockren försäljning på termin är det, eftersom du åtar dig att leverera på ett visst förutbestämt datum till ett förutbestämt pris!

Kanske kan du få någon att ställa ut en option till dig att köpa till ett lägre pris på detta datum så sitter du säkert. ;)

Tackar för den lektionen, här på forumet kan man även bli ekonomiskt skolad. :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att vasaloppet vill ha dina pengar den 25:e. Ofta stannar ju pengarna på vägen och är mottagaren tillgodo någon dag senare. För att vara helt säker kan det vara klokt att betala med större marginal, men jag har svårt att tro att de skulle stryka din plats om pengarna trillar in den 26:e. Bara min gissning dock.
Link to comment
Share on other sites

Du lär ju se till att pengarna är mottagna av Vasaloppet den 25:e. Gör du betalningen samma dag är så inte fallet. Den risken skulle jag inte ta med vetskapen att de har en fulltecknad kölista som är redo för de som inte fullföljer anmälan och betalning i tid. :)
Link to comment
Share on other sites

Till och med den 25e mars kan man alltså betala sin startplats, innebär det att jag kan betala när jag fått in CSN-pengarna på måndag eller blir jag av med min plats då?

Helt korrekt! T o m den 25 mars kan du logga in på vasaloppets hemsida (användarnamn fixar du där om du inget har) och avslutar din anmälan - när transaktionen sker har ingen som helst betydelse (pengarna reserveras ju på ditt konto). Anmälan slutförs i och med det att du nyttjat din kod och betalat!

 

(Lås tråden, please!)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...