Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur Lång Tid Innan Vasaloppet 2014 Är Fulltecknat????


MataHari

Recommended Posts

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply
Man kan undra hur många som är "nya" åkare till nästa år och hur många av led1, 2, 3 åkarna som kommer att stå där i starten. Kommer det nästa år vara närmare 2500 från led3 och framåt

Det skulle väl i så fall vara färre åkare än vad som stod där i år. Eller iaf färre än vad som var berättigade att starta i led 0-3. Jag kollade antal berättigade led för led på Vasaloppets hemsida och kom fram till att i år var det 2671st som stod från led 0-3.

Link to comment
Share on other sites

Det var iaf 2399 åkare från led 0-3 som gick i mål enligt vasaloppets resultatservice.

 

Sök resultat led för led. Kruxet är att när man söker på led 1 så får man även led 10 resultaten (svag sökservice?) Så man får söka led 1 och sedan dra bort alla resultat från led 10.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte följt denna tråd, men jag säger det igen. Skrota masstarten. Intervall/vågstart är receptet för framtida segrar i fäders spår! Allt blir enklare för alla, och det blir plats för fler startande, VL kan dra in mer pengar på startplatser.

Håller med. Visst, masstarten är mäktig men funkar ju i ärlighetens namn inte särskilt bra. Står man t ex i led 7 tappar man säkert 30 min i trängseln jämfört med de i led 3-4. Den tiden går ju inte att ta ikapp under loppet så tiderna blir ju inte helt jämförbara. Skulle bli ett helt annat flyt om de släppte iväg ett led i taget som i t ex Lidingöloppet.

Link to comment
Share on other sites

Spåren för de i tionde led är många ggr usla. Tror inte det skulle vara någon bra skidpropaganda att låta ytterligare 4-5000 tusen åka på dem. Givetvis är det upp till var och en i de bakre leden att starta men någon slags skamgräns bör kanske finnas på hur dåliga spåren är i förhållande till den startavgift som tas ut.
Link to comment
Share on other sites

Höja anm.avgiften med 1000 kr (+)' date=' vilka helt går till välgörande / klimatändamål?[/quote']

Bra idé! Då slipper vi alla jävla fattiglappar i spåret!

Ja fy fan va man stört sig på alla socfall med gamla fula 90-skidor och urtvättade pösdräkter! :)

Link to comment
Share on other sites

Höja anm.avgiften med 1000 kr (+)' date=' vilka helt går till välgörande / klimatändamål?[/quote']

Bra idé! Då slipper vi alla jävla fattiglappar i spåret!

Ja fy fan va man stört sig på alla socfall med gamla fula 90-skidor och urtvättade pösdräkter! :)

+1

Link to comment
Share on other sites

Tja, säger inte direkt att jag tycker det skall höjas, därav (?). Men på ngt vis måste ju en "bristsituation" hanteras. I en fungerande marknadsekonomi sker detta generellt genom prishöjningar. Som det är nu regleras dessa prishöjningar i ngn mån genom andrahandsmarknaden.

 

Lite hårdrdaget och förvisso inte helt korrekt, men... , om man tar mitt exempel med prishöjning som går till välgörenhet / klimatåtgärder - innebär det att i runda slängar samma pengar hamnar i välgörenhet / klimatåtgärder istället för hos "svartabörshajar".

 

I ett extremfall kanske blir det så att de "enda" som får platser är de som kan tänka sig lägga pengar på ultrasnabb uppkoppling / enorm datakraft och hyra flera personer som sköter detta åt dem...

 

- Är det "rättvist", rimligt att den som arbetar i sitt anletes svett för en spottstyver på söndagsmorgonen och inte har möjlighet be ngn annan anmäla eller gå ifrån själv inte får en plats, medan den som utan att vara berättigad till det (alltså ett bidragsbedrägeri) går på a-kassa / socialbidrag (kanske för att kunna träna på heltid) kan i lugn o ro ta en av få tidiga morgnar och anmäla sig...

 

Eller anmälningar under ngra veckors tid, och sedan lottning...

 

Som sagt, man kan köra huvet i sanden som en struts, men man kommer inte ifrån att alla bristsituationer måste hanteras på ngt vis. - eller kanske är det bra/minst dåligt som det är nu...

Link to comment
Share on other sites

Tja, säger inte direkt att jag tycker det skall höjas, därav (?). Men på ngt vis måste ju en "bristsituation" hanteras. I en fungerande marknadsekonomi sker detta generellt genom prishöjningar. Som det är nu regleras dessa prishöjningar i ngn mån genom andrahandsmarknaden.

 

Lite hårdrdaget och förvisso inte helt korrekt, men... , om man tar mitt exempel med prishöjning som går till välgörenhet / klimatåtgärder - innebär det att i runda slängar samma pengar hamnar i välgörenhet / klimatåtgärder istället för hos "svartabörshajar".

 

I ett extremfall kanske blir det så att de "enda" som får platser är de som kan tänka sig lägga pengar på ultrasnabb uppkoppling / enorm datakraft och hyra flera personer som sköter detta åt dem...

 

- Är det "rättvist", rimligt att den som arbetar i sitt anletes svett för en spottstyver på söndagsmorgonen och inte har möjlighet be ngn annan anmäla eller gå ifrån själv inte får en plats, medan den som utan att vara berättigad till det (alltså ett bidragsbedrägeri) går på a-kassa / socialbidrag (kanske för att kunna träna på heltid) kan i lugn o ro ta en av få tidiga morgnar och anmäla sig...

 

Eller anmälningar under ngra veckors tid, och sedan lottning...

 

Som sagt, man kan köra huvet i sanden som en struts, men man kommer inte ifrån att alla bristsituationer måste hanteras på ngt vis. - eller kanske är det bra/minst dåligt som det är nu...

Vi lever nog på två helt olika planeter du och jag. Det här blev nästan komiskt. Fast jag erkänner villigt att jag aldrig mött någon som haft så totalt motstridiga åsikter, men ändå upplevts så trevlig och intressant. :)

 

Egentligen var det inläggen under ditt jag kommenterade och dom var om möjligt ännu roligare: I samma inlägg som man stöttar idéer som främjar miljön ondgör man sig över dom som inte deltar i masskonsumtionscirkusen fullt ut :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan undra hur många som är "nya" åkare till nästa år och hur många av led1' date=' 2, 3 åkarna som kommer att stå där i starten. Kommer det nästa år vara närmare 2500 från led3 och framåt[/quote']

Det skulle väl i så fall vara färre åkare än vad som stod där i år. Eller iaf färre än vad som var berättigade att starta i led 0-3. Jag kollade antal berättigade led för led på Vasaloppets hemsida och kom fram till att i år var det 2671st som stod från led 0-3.

Varför skulle det vara färre? Exakt 2000 fixade startled 0-3 genom Vasaloppet i år, plus alla tjejer som åkte lika bra eller bättre än 2000 herre. Hur många av dessa kommer stå på startgärdet i Berga by första söndagen i mars 2014? Hur många har seedat sig genom öppet spår och halvvasan i år och kommer att stå där? Hur många kommer seeda sig genom alla andra lopp och stå där? Lite svårt att veta..., jag gissar på lika många om det blir en bra vinter igen, färre vid dålig vinter då folk åker sämre och det blir färre seedningslopp där folk bor. Sedan har Vasaloppets seedningskommite och deras humör en stor påverkan..., sedan kanske det dyker upp en och annan kunglighet långt fram också, utan seedningsmeriter, eller några WC-åkare som inte åkt seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Lugn' date=' jag skojade.[/quote']

Tack

Skoj och skoj. Fattig och kör Vasaloppet, går inte ihop om man inte tillhör eliten och får spons. Det är inte anmälningsavgiften som är den stora utgiften. Längdskidåknikng är inte någon billig sport.

För mig är det inte dyrt och jag tar inte åt mig nämnvärt, personligen, av det som står i tråden, det eventuella nöje mina 80-talsskidor och pöskläder ev kan skänka någon tar jag mångfallt igen när jag helt lugn kan konstatera att Ingves bara genom att visa sig kan sätta skräck i ägarna till landets halva skidpark. :)

 

Men jag tycker ni är fel ute i synnerhet om det fanns ambitioner bakom tråden här om veckan, som handlade om att säkra tillväxten till sporten.

 

Att nu också tro att det är socialfall och bidragsfuskare som krånglar till vasaloppsåkandet är enligt mig att befinna sig ganska långt bort från verkligheten.

 

 

 

 

Btw är det något som stör mig är det alla dessa +20.000-kronors-utrustade-åkare som inte kan få fart på grejerna, så att man slipper kryssa i åttor runt dom.

Link to comment
Share on other sites

Btw är det något som stör mig är det alla dessa +20.000-kronors-utrustade-åkare som inte kan få fart på grejerna, så att man slipper kryssa i åttor runt dom.

Coolt, att du kör snabbare än de med dyrare grejer!! Själv brukar jag köra om folk på Essingeleden med min Citra som nog har marknadsvärde på sub 10kkr, ibland har jag kört om bilar som kostade mer än 500kkr, riktigt jävla häftigt!

Link to comment
Share on other sites

..................

 

Btw är det något som stör mig är det alla dessa +20.000-kronors-utrustade-åkare som inte kan få fart på grejerna, så att man slipper kryssa i åttor runt dom.

NEEJ! Det är ju den bästa sorten. Jag känner mig så väldigt stark och uppmuntrad varje gång jag kan åka om en åkare i fartdräkt, pulsklocka, hightech glasögon och svindyra skidor.

 

Näst bästa känslan är när man lyckas åka om någon från försvarsmaktsvasan :P

 

Man kanske skulle kunna lösa det angenäma "problemet" med att så många vill åka vasaloppet med ett annant anmälningsförfarande. Kanske att man måste seeda sig till vasaloppet genom att genomföra ÖS först? Man skulle kunna slänga in ett till ÖS med tävlingsmoment för att tillfredställa alla horder av tävlingssugna åkare.

Link to comment
Share on other sites

Lugn' date=' jag skojade.[/quote']

Tack

Skoj och skoj. Fattig och kör Vasaloppet, går inte ihop om man inte tillhör eliten och får spons. Det är inte anmälningsavgiften som är den stora utgiften. Längdskidåknikng är inte någon billig sport.

Alltså jag tror inte längdskidåkning behöver va någon dyr sport. Ser man tillbaka i historien är det ju en arbetarsport. Många av de allra bästa skidåkarna var skogsarbetare och hela konceptet att plåga sig i skogen har inte lockat välbärgade människor förrän de senaste åren. Visst, om man bor söderut kan det va dyrt att sig till skidspår och det finns också en helt annan prylfixering i storstäderna. Många tror att de måste ha det allra senaste och allta dyraste och en del stockholmare är säkert så ängsliga att de inte ens vågar åka på ett par gamla beggade 90- tals skidor. Men bevisligen är det möjligt att göra en riktigt bra tid på Vasaloppet med 15-20 år gamla grejer. Har du dessutom ett skidspår utanför dörren kostar inte längdskidåkning många spänn. Kan räkna upp många populära sporter som är bra mycket dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Btw är det något som stör mig är det alla dessa +20.000-kronors-utrustade-åkare som inte kan få fart på grejerna' date=' så att man slipper kryssa i åttor runt dom.[/quote']

Coolt, att du kör snabbare än de med dyrare grejer!! Själv brukar jag köra om folk på Essingeleden med min Citra som nog har marknadsvärde på sub 10kkr, ibland har jag kört om bilar som kostade mer än 500kkr, riktigt jävla häftigt!

Det var inte menigen att framställa mig som cool, men jag måste däremot säga att det känns ganska o-coolt att krampaktigt klammra sig fast vid att pengar och kapitalism är lösninen på allt. Riktigt mossigt faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Tack

Skoj och skoj. Fattig och kör Vasaloppet' date=' går inte ihop om man inte tillhör eliten och får spons. Det är inte anmälningsavgiften som är den stora utgiften. Längdskidåknikng är inte någon billig sport.[/quote']

Alltså jag tror inte längdskidåkning behöver vara va någon dyr sport. Ser man tillbaka i historien är det ju en arbetarsport. Många av de allra bästa skidåkarna var skogsarbetare och hela konceptet att plåga sig i skogen har inte lockat välbärgade människor förrän de senaste åren. Visst, om man bor söderut kan det va dyrt att sig till skidspår och det finns också en helt annan prylfixering i storstäderna. Många tror att de måste ha det allra senaste och allta dyraste och en del stockholmare är säkert så ängsliga att de inte ens vågar åka på ett par gamla beggade 90- tals skidor. Men bevisligen är det möjligt att göra en riktigt bra tid på Vasaloppet med 15-20 år gamla grejer. Har du dessutom ett skidspår utanför dörren kostar inte längdskidåkning många spänn. Kan räkna upp många populära sporter som är bra mycket dyrare.

Visst, att bara ha grejer för att klara ta sig igenom så behöver det inte kosta många kronor, men du ska ta dig till och från Vasaloppet och bo någonstans också. Jag har säkert fel, men jag kan inte komma på någon dyrare sport om du bara ska genomföra en sak som lockar massorna såsom Vasaloppveckan.

På toppnivå så är det Vallabussar och 30 servicemän som gäller idag för att kunna konkurrera, skogsarbetarna som smälter sina LP:skivor och gör egen valla har svårt att få konkurennskraftigt material idag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...