Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur Lång Tid Innan Vasaloppet 2014 Är Fulltecknat????


MataHari

Recommended Posts

Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

Håller fullständigt med! Dock betyder det merarbete för organisationen, som jag inte tror de är intresserade av.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply
Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

Håller fullständigt med! Dock betyder det merarbete för organisationen' date=' som jag inte tror de är intresserade av.[/quote']

Det var ett mycket vettigt förslag som bör tittas närmare på!

Link to comment
Share on other sites

Många som har anmält sig själv och "någon kompis" som antagligen står över eller har anmält sig själv. Antar att alla som är anmälda inte kommer att betala och det kommer säkert ut en hel del till reservlistorna när betalningarna inte har gjorts. Skidintresset ökar men det faller på sin egen orimlighet att det är så många fler som genomför VL i år när det fanns tomma startplatser förra året. Se för fan till att inte gynna en svartmarknad där biljetterna går för mycket mer i andrahandsmarknaden. Vänta ut det.
Link to comment
Share on other sites

Jag fick ingen plats men kan verkligen inte se problemet med först-till-kvarn-principen. Det är ju fantastiskt kul att så många vill åka VL och bra att alla som stod i VL-spåret den 3:e fick en chans till en plats. Det är bara att träna på och köpa plats av någon framåt februari.
Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

Håller fullständigt med! Dock betyder det merarbete för organisationen' date=' som jag inte tror de är intresserade av.[/quote']

Det var ett mycket vettigt förslag som bör tittas närmare på!

Hur tänker ni här?

Jag tror knappast VL organisationen är intresserade av att införa öppet köp på startplatserna. Det skulle ju dessutom förmodligen innebära att dom till slut står där med massa osålda startplatser om det bara är att lämna tillbaka sin startplats och få pengarna tillbaka. Det är ju trots allt ett ganska stort antal som aldrig kommer till start varje år.

 

Är det någon som har belägg för att "personer som vill tjäna pengar på sin anmälan" är vanligt förekommande och ett stort problem?

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att detta tyvärr är ett övergående problem. Nu har vi väl haft två ovanligt bra vintrar med snö över stora delar av Sverige. Med tanke på den globala uppvärmningen är det väl stor risk att detta kommer att tillhöra undantagen. Tänk på att vi har haft en rad vintrar tidigare där det knappt varit snö efter norrlandskusten och VL har svåra probelm med att köra ihop snö till. spåren. Naturligtvis hoppas jag att jag har fel.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att detta tyvärr är ett övergående problem. Nu har vi väl haft två ovanligt bra vintrar med snö över stora delar av Sverige. Med tanke på den globala uppvärmningen är det väl stor risk att detta kommer att tillhöra undantagen. Tänk på att vi har haft en rad vintrar tidigare där det knappt varit snö efter norrlandskusten och VL har svåra probelm med att köra ihop snö till. spåren. Naturligtvis hoppas jag att jag har fel.

 

/Mats

Inte helt säkert att den globala uppvärmningen automatiskt leder till mildväder för oss på kort sikt, däremot på lång sikt, ja. När isarna smälter i norr, otroligt tragiskt och alarmerande, så förs de med strömmarna söderut och påverkar temperaturen i vattnet som i sin tur påverkar klimatet. Har jag hört, är bäst att tillägga då jag alls inte är någon expert på området.

Link to comment
Share on other sites

Förstår av inläggen hittills att så gott som alla som tryckte på knappen 0800-0810 tycker att detta var ett bra upplägg. De/vi andra som kom in typ kvart över gillar det inte lika starkt.

 

6000 förstagångs åkare var anmälda i år. Det finns gott om plats för nya åkare även när de gamla fått första tjing.

 

Kul för VL med stort intresse. Men på lika många nöjda ute i skidsverige så går det nog minst en missnöjd tyvärr. Det är ngt som VL borde ta på största allvar....

Har du något förslag på ett bättre sätt att ordna anmälningen på? Det enda jag kan komma på är lottning och jag tror inte det heller är så populärt.

 

Jag är förvånad över hur många som verkar tycka att en lösning är att låta årets åkare anmäla sig först.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

Håller fullständigt med! Dock betyder det merarbete för organisationen' date=' som jag inte tror de är intresserade av.[/quote']

Håller också med och föreslår att VL betalar tillbaka t ex 75% av startavgiften till de som hoppar av, och därmed slipper vi folk som vill leka svartabörshajar. Blir man sjuk har man ju alltid försäkringen.

Anmälde mig 8:02 imorse via telefonen. Måste nog sitta vid datorn nästa år och komma in på under 20 sekunder för att vara startklar direkt. :)

Vad jag kan se har inte priset för årets lopp tillkännagjorts ännu. Får se hur mycket de höjer priset till i år. Tippar på minst 10% upp. Höjer de mer är det för girigt och kan straffa sig i längden.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett gratisförlag till VL:

När man köpt en startplats får man sälja tillbaka den till organisationen under förutsättning att det finns folk på väntelistan. Ersättning för det är anmälningsavgiften - 100 kr. Den som köper platsen betalar anmälningsavgiften + 100 kr.

På detta sätt borde man få bort de som förmodas vara ute efter snabba cash samtidigt som man får betalt för extraarbetet i form av namnbytesavgift. Alla glada o nöjda,,, utom möjligtvis hustlers.

Link to comment
Share on other sites

Hursom, jag tycker Vasaloppet borde se över anmälningssystemet och göra det mer rättvist.

Mer rättvist för dig?

 

Jag har åkt de senaste fyra åren men vet inte om jag vågar träna ett helt år och sedan riskera att inte hitta en plats sista veckorna innan loppet. Trist.

Har det någon gång hänt att det inte finns biljetter över i februari?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett gratisförlag till VL:

När man köpt en startplats får man sälja tillbaka den till organisationen under förutsättning att det finns folk på väntelistan. Ersättning för det är anmälningsavgiften - 100 kr. Den som köper platsen betalar anmälningsavgiften + 100 kr.

På detta sätt borde man få bort de som förmodas vara ute efter snabba cash samtidigt som man får betalt för extraarbetet i form av namnbytesavgift. Alla glada o nöjda,,, utom möjligtvis hustlers.

Mycket bra förslag!

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett gratisförlag till VL:

När man köpt en startplats får man sälja tillbaka den till organisationen under förutsättning att det finns folk på väntelistan. Ersättning för det är anmälningsavgiften - 100 kr. Den som köper platsen betalar anmälningsavgiften + 100 kr.

På detta sätt borde man få bort de som förmodas vara ute efter snabba cash samtidigt som man får betalt för extraarbetet i form av namnbytesavgift. Alla glada o nöjda' date=',, utom möjligtvis hustlers.[/quote']

Mycket bra förslag!

Jag tror det blir mycket jobb för vasaloppet med att sända ut och vänta på svar från åkarna på väntelistan. Sen tror jag inte de klarar att få sålt alla biljetter om de inte sätter en rätt tidig gräns för sista tid för att köpa tillbaka biljetten.

Link to comment
Share on other sites

I dag avgjordes 7-mila uppe i Västerbotten. Det var nog många Vasalöpare som stod på startlinjen, men knappast nån som han anmäla sig till nästa Vasalopp...

Å vi som åkte Birken igår var kanske inte heller uppe i tid. Tycker inte det vore orimligt att låta trogna åkare anmäla sig i förväg som på t.ex. göteborgsvarvet men oroar mig inte direkt, folk blir sjuka i år också.

 

Illa att skidåkning blivit så populärt ;-) Det var mer lagom för ett par år sen.

Link to comment
Share on other sites

Fick en startplats, phew!

Vad vasaloppet kan göra är väl att ta bort möjligheten till namnbyte, skulle reducera antalet startplatser som köps upp enbart för att tjäna en hacka på det! Helt klart är att man bör diskutera eventuell möjligheter att hindra att enskilda individer nu köper på sig upp till 10 startplatser (har exempel på det)!

Saken är dock den, att startplatserna hade gått åt fortare än kvickt ändå, trots det. Finns numera så pass gott om folk, som vill åka loppet, att man skulle kunna fylla hela gärdet fram till vägövergången utan problem. En ny era är kommen!

Link to comment
Share on other sites

Förstår av inläggen hittills att så gott som alla som tryckte på knappen 0800-0810 tycker att detta var ett bra upplägg. De/vi andra som kom in typ kvart över gillar det inte lika starkt.

 

Låt mig ställa vissa hypotetiska frågor.

 

Om förra årets 11 dagar blev 10 minuter i år så kan jag berätta att det rent matematiskt kommer att ta slut på under en sekund nästa år. Så fort kommer det naturligtvis inte att gå, men under halvminuten är väl ingen vågad gissning.

 

Kommer det då att utesluta den delen av befolkningen som inte har datavana?

Hur många av dessa har missat i år?

Hur många av våra veteraner som åkt 20 ,30, 40, 50 lopp kommer inte kunna åka i år?

Är det helt rätt att dessa inte får förtur?

 

Skall datavana, snabb uppkoppling, snabba fingrar och en snabb dator vara helt avgörande för vilka som skall få åka VL 2015 när loppet är fullt på 10 sekunder?

 

Är det denna vägen som VL vill gå?

 

Så när du som anmälde dig 08.05 och tyckte allting fungerade kanon. Har du tänkt klart om vad som händer i framtiden? Blir du lika nöjd när du nästa år 1 minut över, inser att loppet är fullt?

 

6000 förstagångs åkare var anmälda i år. Det finns gott om plats för nya åkare även när de gamla fått första tjing.

 

Kul för VL med stort intresse. Men på lika många nöjda ute i skidsverige så går det nog minst en missnöjd tyvärr. Det är ngt som VL borde ta på största allvar....

Ni har ju köpt 10x10 startplatser, ni kommer väl kränga dem till första gångs åkare som inte vet att an kan vänta och köpa till ordinarie pris i februari.

Link to comment
Share on other sites

Bredda första 3 km! Gör hela bergaskogen till ett hygge! Förläng startgärdet 500m! Gör fler startfållor! Gör ett till ÖS! Utöka VL!

 

Fast tyvärr är det ju redan riktigt knökat!

 

Det blir ju på ett sätt tråkigt att som någon sa att man måste ha bra uppkoppling och snabba fingrar nästan.. Men jag fick en plats trots att jag kl 8 höll på värma upp..

Link to comment
Share on other sites

Hur många platser tror folk har köpts i syfte att tjäna pengar? Jag gillar inte heller att folk gör det men om jag har möjlighet att köpa en plats i februar om jag får för mig att åka så bryr jag mig väldigt lite om möjligheten för några svartabörshajar.

 

Att sluta med namnbytte tror jag inte åkarna tjänar på.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet borde nu införa en regel som säger att man endast kan lämna tillbaka sin startplats dvs inte byta bort/sälja den till någon annan. Då får den förste personen i kön möjlighet att köpa den platsen.

 

På så sätt skulle vi slippa en massa platser på blocket av folk som egentligen bara vill tjäna pengar på sin anmälan.

Håller fullständigt med! Dock betyder det merarbete för organisationen' date=' som jag inte tror de är intresserade av.[/quote']

Håller också med och föreslår att VL betalar tillbaka t ex 75% av startavgiften till de som hoppar av, och därmed slipper vi folk som vill leka svartabörshajar. Blir man sjuk har man ju alltid försäkringen.

Anmälde mig 8:02 imorse via telefonen. Måste nog sitta vid datorn nästa år och komma in på under 20 sekunder för att vara startklar direkt. :)

Vad jag kan se har inte priset för årets lopp tillkännagjorts ännu. Får se hur mycket de höjer priset till i år. Tippar på minst 10% upp. Höjer de mer är det för girigt och kan straffa sig i längden.

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/deltagare/anmalan/avgifter/

1390kr just nu

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt inte på att det är så mycket svarta börshajar som har köpt biljetter. Jag tror att biljetterna försvinner för att folk helt enkelt vill åka vasaloppet. Som sagt var så finns det både andra lopp och alla chanser i världen att fixa en startplats i februari om man nu missade att anmäla sig.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt inte på att det är så mycket svarta börshajar som har köpt biljetter. Jag tror att biljetterna försvinner för att folk helt enkelt vill åka vasaloppet. Som sagt var så finns det både andra lopp och alla chanser i världen att fixa en startplats i februari om man nu missade att anmäla sig.

Jag håller med dig Vildebill. Är ju trots allt 15800 startplatser till salu. Sett till det antalet brukar inte speciellt många ligga ute på blocket eller tradera för överpriser. Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Missade köp av plats, var iväg och åkte birken igår kom hem sent så var inte inne förrän 9 då det var slut, får hoppas på att kunna köpa en plats, surt särskilt om det är någon som har köpt upp för att göra affär av det.
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det var gratis att "anmäla sitt intresse" bör ju risken vara stor att många som anmält sig (för att det var så enkelt, innan klockan 8:12) inte betalar, glömmer, missar osv. Många som satt upp sig på kö kommer nog att erbjuds plats.

Sedan brukar det vara c:a 10% avhopp inför tävlingen av olika anledningar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...