Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur Lång Tid Innan Vasaloppet 2014 Är Fulltecknat????


MataHari

Recommended Posts

Håller inte med, Öppet spår är ingen tävling, det är Vasaloppet, ska man inte tävla kan man lika gärna köra ÖS tycker jag.

Alla som kört ÖS eller VL borde få chans en dag före alla andra att anmäla sig till TÄVLINGEN.

Blåbären är nog en viktig del av vasaloppet och jag tror inte att vasaloppet själva vill att de som åker vasaloppet ska ha visat innan att de är duktiga.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply
Jag har en start plats till 2014 vl säljes för 2000kr namn ändring 200kr betalas av köparen.

Förstår om den är såld' date=' men gör ett desperat försök att få köpa en plats!!

Missade det med ett par minuter i morse :(

Någon som har??

 

Svara här eller maila till sandragotland_hif@hotmail.com

 

Tack!![/quote']

La upp det igår kväll för att skapa lite hets.

Jag skulle kunnat anmäla frugan för att sälja, för att finansiera min egen. Men då jag tycker det är moraliskt fel att göra så, så har jag bara anmält mig själv och jag har för avsikt att åka själv.

//

Micke

Link to comment
Share on other sites

Förstår om detta inlägg av bumbipungen är skrivet i affekt. Men att en led 1 åkare skulle ha större rätt till en startplats än Olga 67 vittnar om en unken människosyn. Vasaloppet är ett motionslopp för alla' date=' ung som gammal, nybörjare som elit.

Det är alltså inte enbart en lekstuga för 40 års krisande prylbögar! :)[/quote']

Håller inte med, Öppet spår är ingen tävling, det är Vasaloppet, ska man inte tävla kan man lika gärna köra ÖS tycker jag.

Alla som kört ÖS eller VL borde få chans en dag före alla andra att anmäla sig till TÄVLINGEN.

 

Handlar inte om en "unken människosyn" utan om rättvisa och då menar jag inte vänster-rättvisa... En jämförelse, har man pluggat länge och kämpat hårt så har man större chans att komma in på en bra skola eller få ett bra jobb..

 

Det du säger är att jag har en "unken människosyn" bara för att jag tycker att man behöver bevisa att man platsar på civilingenjörsutbildningen och inte bara ska vara först att anmäla sig trots att man inte ens har gått ur lågstadiet? Exakt samma sak imo.

Men även om Vasaloppet är en tävling är det inte en tävling enbart för de bästa! Ung som gammal, långsam som snabb har alla rätt att TÄVLA i det här loppet. Jag tävlar inte mot Brink, Thynell, Aukland mm utan mot mig själv och vill självklart prestera utefter mina förutsättningar.

 

Däremot är jag emot hypen vad gäller anmälningsförfarandet och kan mycket väl tänka mig att de som åkt vasaloppet föregående år bör få företräde till anmälan nästkommande.

Link to comment
Share on other sites

Förstår om detta inlägg av bumbipungen är skrivet i affekt. Men att en led 1 åkare skulle ha större rätt till en startplats än Olga 67 vittnar om en unken människosyn. Vasaloppet är ett motionslopp för alla, ung som gammal, nybörjare som elit.

Det är alltså inte enbart en lekstuga för 40 års krisande prylbögar! :)

Måste man vara bög för att man gillar prylar? Det va ju snygg syn på oss killar....men vist vi är ju många i spåret med trikåer. ;) så man kanske får passa sig eller öka farten då nån kommer i kap

Link to comment
Share on other sites

Däremot är jag emot hypen vad gäller anmälningsförfarandet och kan mycket väl tänka mig att de som åkt vasaloppet föregående år bör få företräde till anmälan nästkommande.

Vad skulle detta ändra på förutom att du slipper hetsa med att anmäla dig? Samma sak skulle ju ändå hända när resten av billjetterna släpps.

 

Jag kan inte förstå att det kan vara en hyp när det är naturligt oppförande att vara tidigt ute när fler vill vara med än det finns platser.

Link to comment
Share on other sites

Men även om Vasaloppet är en tävling är det inte en tävling enbart för de bästa! Ung som gammal, långsam som snabb har alla rätt att TÄVLA i det här loppet. Jag tävlar inte mot Brink, Thynell, Aukland mm utan mot mig själv och vill självklart prestera utefter mina förutsättningar.

 

Däremot är jag emot hypen vad gäller anmälningsförfarandet och kan mycket väl tänka mig att de som åkt vasaloppet föregående år bör få företräde till anmälan nästkommande.

Håller med helt, men det är många som kör VL som har som mål att ta sig fram, en del har ju tom bara målet att komma till en viss kontroll tex Evertsberg, jag tycker att sådan skulle åka Öppet Spår, medans dom som faktiskt vill få medalj, vill förbättra sig från år till år, få en placering osv har företräde... Kan inte få in i min hjärna hur nån kan tycka att det skulle vara dåligt på nått sätt.

Link to comment
Share on other sites

Försov mig i morse :-(. Det blir till att träna järnet hela året och köpa en startplats i februari eller mars nästa år.

 

Förstår inte problemet med den nya anmälningsproceduren. På sex minuter hinner man knappas anmäla så många extra personer förutom en själv, så knappast fullt av svartabörsplatser. Det är ju fantastiskt att intresset att åka Vasaloppet är så stort ute i stugorna. Oroar mig inte det minsta för att bli utan plats den 2 mars 2014.

Link to comment
Share on other sites

Men även om Vasaloppet är en tävling är det inte en tävling enbart för de bästa! Ung som gammal' date=' långsam som snabb har alla rätt att TÄVLA i det här loppet. Jag tävlar inte mot Brink, Thynell, Aukland mm utan mot mig själv och vill självklart prestera utefter mina förutsättningar.

 

Däremot är jag emot hypen vad gäller anmälningsförfarandet och kan mycket väl tänka mig att de som åkt vasaloppet föregående år bör få företräde till anmälan nästkommande.[/quote']

Håller med helt, men det är många som kör VL som har som mål att ta sig fram, en del har ju tom bara målet att komma till en viss kontroll tex Evertsberg, jag tycker att sådan skulle åka Öppet Spår, medans dom som faktiskt vill få medalj, vill förbättra sig från år till år, få en placering osv har företräde... Kan inte få in i min hjärna hur nån kan tycka att det skulle vara dåligt på nått sätt.

Aldrig hört talas om någon som bara vill ta sig halvvägs.

 

Tror dessutom att ingen vill försämra sitt resultat? Dessutom har väl de flesta åkare redan kört antingen öppet eller VL tidigare.

 

Jag som gillar att se loppet från soffan har med fullt allvar inte trott att fler än topp 50 tar det som en tävling.

Resten är ju långt bakom och nämns eller syns inte alls.

 

 

En sak som driver på hetsen angåenge RIKTIGA VL är att när man nämner ÖS så får man höra att det är skit jämfört med VL. Tillåmed fått höra det av folk som ska göra sitt första lopp, för dessa har fått höra av "veteraner" att man ska åka RIKTIGA VL.

Så länge "veteraner" inte tänker acceptera öppet spår som likvärdigt så kommer nybörjare att anmäla sig till VL.

Link to comment
Share on other sites

Antalet som åker vasan med målet att komma till evertsberg tror jag inte är spesiellt stort.

 

Tänk vad mycket bättre det hade varit om du gått opp i tid för att anmäla dig kl 8? Det var ju rätt mycket som tydde på att det kunde vara en fördel.

Sa inte att det antalet var stort men dom finns och det är många som bara har målet att komma imål, dom borde ju lika gärna kunna åka ÖS eller?

 

Jag var upp 07.00 men frugan jobbar och två småbarn gjorde att jag inte hade möjlighet att sätta vid datorn förens 0810 och då var det för sent.

 

Lätt att vara besserwisser när man inte vet hur andra har det... Jag visste bara att biljetter tog slut på 11 dagar sist. Att det skulle gå jätte mycket fortare i år kanske man visste om man hade tid att läsa forum hela dagarna men det hade inte jag.

 

Hursom, jag tycker Vasaloppet borde se över anmälningssystemet och göra det mer rättvist.

 

Jag vet att jag har mestadels mig själv att skylla men samtidigt finns det ju anledningar (i.e. mer rättvist) till att många marathon, andra skidlopp osv inte släpper biljetterna på det viset som Vasaloppet väljer att göra.

 

Har inget mer att säga och hänvisar till citatet "Dont argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience" ;)

Link to comment
Share on other sites

Förstår om detta inlägg av bumbipungen är skrivet i affekt. Men att en led 1 åkare skulle ha större rätt till en startplats än Olga 67 vittnar om en unken människosyn. Vasaloppet är ett motionslopp för alla' date=' ung som gammal, nybörjare som elit.

Det är alltså inte enbart en lekstuga för 40 års krisande prylbögar! :)[/quote']

Håller inte med, Öppet spår är ingen tävling, det är Vasaloppet, ska man inte tävla kan man lika gärna köra ÖS tycker jag.

Alla som kört ÖS eller VL borde få chans en dag före alla andra att anmäla sig till TÄVLINGEN.

 

Handlar inte om en "unken människosyn" utan om rättvisa och då menar jag inte vänster-rättvisa... En jämförelse, har man pluggat länge och kämpat hårt så har man större chans att komma in på en bra skola eller få ett bra jobb..

 

Det du säger är att jag har en "unken människosyn" bara för att jag tycker att man behöver bevisa att man platsar på civilingenjörsutbildningen och inte bara ska vara först att anmäla sig trots att man inte ens har gått ur lågstadiet? Exakt samma sak imo.

Jag tror inte din syn på Vasaloppet delas av särskilt många. Vasaloppets ryggrad och själ bärs upp av de tusentals åkarna i de bakre leden. Så har det varit från början som jag har förstått det och så kommer det att förbli. Det är liksom det som är Vasaloppet. Ett motionslopp och en tävling där alla tävlar på sina villkor.

Jag vet inte om elitåkarna längst fram i led 0 slipper anmälningsavgifter eller ej. Om det är så att de har nån gräddfil så e jag kanske ok med det. De slåss om segern och är således av ett visst intresse för den stora tv publiken. De längre bak som inte är med och slåss om segern tycker jag inte ska rangordnas på något vis.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet ju inte hur mycket som är spekulationsköp och vad som är ett stort intresse över loppet. I vilket fall som helst så är ju detta ett större problem som gäller främst konserter och dylikt. I Norge och Danmark är andrahandsförsäljning av biljetter till högre pris förbjuden. Det vore bra i fall man kunde ha samma lagstiftning här.

 

Visst jag kan också tycka att trogna köpare kanske skulle ha nån slags förtur men då kommer det bli svårt att få in nya åkare.

 

2012 åkte jag ÖSS och tänkte åka Vasaloppet i år 2013. Jag hann då aldrig köpa nån startplats eftersom jag tänkte att jag måste ha klart med klubbtillhörigheten först. Hade planen att köpa en på blocket/Tradera så sent som möjligt men om jag inte fick tag på nån så skulle jag åka Öppet spår i stället. Var med och bjöd på Tradera i Januari i år på biljetter som slutade på 2000:- hittade lite senare en på Blocket för 1500:-. Hade jag vågat vänta lite längre till de sista veckorna hade man fått dem ännu billigare. Det är väl ca 1500 varje år som inte kommer till start.

 

Jag tyckte själv det var lite stressande att lägga så mycket träning till ett lopp man inte hade startplats till men det ordnade sig så med facit i hand: Ha is i magen!

 

Tips till er alla som inte fick. KÖP INTE av de som kommer sälja på blocket och dyl förrän i sista minuten (och köp då av de som säljer pga av sjukdom och dylikt) så kanske de som håller på med sån här svartabörshandel får sig en läxa.

 

MVH

 

Matte

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt, men det är många som kör VL som har som mål att ta sig fram, en del har ju tom bara målet att komma till en viss kontroll tex Evertsberg, jag tycker att sådan skulle åka Öppet Spår, medans dom som faktiskt vill få medalj, vill förbättra sig från år till år, få en placering osv har företräde... Kan inte få in i min hjärna hur nån kan tycka att det skulle vara dåligt på nått sätt.

Har aldrig hört talas om någon som inte har slm målsättning att gå i mål på vasan. Med ditt resonemang så borde väl i så fall platser bjudas ut i någon slags ordning efter hur skicklig åkare man är. Vart ska gränsen gå i så fall? Hur bra bra ska man vara fö förtur räcker topp 500, topp 1000 , topp 2000 eller vart drar du gränsen?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att jag har mestadels mig själv att skylla men samtidigt finns det ju anledningar (i.e. mer rättvist) till att många marathon, andra skidlopp osv inte släpper biljetterna på det viset som Vasaloppet väljer att göra.

Vilka skidlopp släpper billjetterna på ett annat sätt?

 

En del stora maraton har väl en rätt idiotiskt påmeldings ordning där den absoluta eliten är de enda som får anmälla sig på vanligt sätt och resten måste samla in pengar eller anmälla sig via någon organisation.

 

Har inget mer att säga och hänvisar till citatet "Dont argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience" ;)

Så du kallar mig en idiot?

Link to comment
Share on other sites

Om systemet varit som tidigare hade platserna inte tagit slut på 15 minuter. Vasaloppet vill ha en hype och genom att senarelägga anmälningstiden med 2 veckor så får de det. Dessutom ökar det incitamentet för andrahandsmarknaden ytterligare.

Det är väl snarare så att de har förstått att det kan bli problem med att starta anmälningen under loppet. Vad om platserna är slut innan det årets åkare gått imål?

 

Vasaloppet är ju inte den första liknande tävling som blir slutsålt fort.

 

Tycker du hällre att de ska köra med ett marcialonga upplägg där ingen vet något som helst om när och hur man ska anmäla sig?

Ja det är ju verkligen antingen eller?

 

Ge alla som åkte året innan första chansen några dagar innan anmälan öppnas för alla' date=' Premiera trogna kunder.[/quote']

Jag håller inte med om kustlöparens resonemang. Varför skulle alla som åkte året innan få chansen först? Då skulle det antagligen inte finnas speciellt många platser över för alla andra som vill åka. Tex jag som inte kunde åka iår? Då skulle det bli sjukt svårt för mig att få tag i en plats. Det ska väl vara lika stor chans för alla att få plats? Även Olga67 som kanske bryter i smågan!

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte komma åt en biljett 08:00 i morse men blev inte insläppt. Bytte webbläsare men det hjälpte inte heller. Står nu i resrevkön. Jag har åkt de senaste fyra åren men vet inte om jag vågar träna ett helt år och sedan riskera att inte hitta en plats sista veckorna innan loppet. Trist. Tyvärr känns det inte lika roligt med vasaloppet längre.
Link to comment
Share on other sites

Loppet är inte kört för alla som inte fick tag i en startplats. Finns ju en väldigt stor för att inte säga överväldigande stor chans att få tag på en plats ju längre fram man vågar vänta och då till billiga priser. Vad ni gör köp inte dessa platser som snart kommer ut för 2000-3000 spänn.
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte varför somliga tycker att Vasaloppet bara ska vara till för vissa som på ett eller annat sätt kvalar in. Vasaloppet är till för ALLA oavsett hur snabb man är. Och att anmälningen skulle vara orättvis förstår jag inte heller. 0800 gällde alla som ville köra. Sen skriver någon att man inte vågar träna för att man inte vet om man får plats. Med samma resonemang kanske man inte vågar träna ifall man tex skulle bli sjuk. 15800 platser fanns , nu är dom slut men livet går vidare.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror tom att det kommer finnas fler platser än vanligt till salu efter nyår. Anledningen är att många, inkl mig själv, anmälde sig idag "för säkerhets skull" för att vi visste att det blir fullt direkt. Ett vanligt år hade jag inte anmält mig förrän jag var mer säker på att jag verkligen vill köra.
Link to comment
Share on other sites

Förstår av inläggen hittills att så gott som alla som tryckte på knappen 0800-0810 tycker att detta var ett bra upplägg. De/vi andra som kom in typ kvart över gillar det inte lika starkt.

 

Låt mig ställa vissa hypotetiska frågor.

 

Om förra årets 11 dagar blev 10 minuter i år så kan jag berätta att det rent matematiskt kommer att ta slut på under en sekund nästa år. Så fort kommer det naturligtvis inte att gå, men under halvminuten är väl ingen vågad gissning.

 

Kommer det då att utesluta den delen av befolkningen som inte har datavana?

Hur många av dessa har missat i år?

Hur många av våra veteraner som åkt 20 ,30, 40, 50 lopp kommer inte kunna åka i år?

Är det helt rätt att dessa inte får förtur?

 

Skall datavana, snabb uppkoppling, snabba fingrar och en snabb dator vara helt avgörande för vilka som skall få åka VL 2015 när loppet är fullt på 10 sekunder?

 

Är det denna vägen som VL vill gå?

 

Så när du som anmälde dig 08.05 och tyckte allting fungerade kanon. Har du tänkt klart om vad som händer i framtiden? Blir du lika nöjd när du nästa år 1 minut över, inser att loppet är fullt?

 

6000 förstagångs åkare var anmälda i år. Det finns gott om plats för nya åkare även när de gamla fått första tjing.

 

Kul för VL med stort intresse. Men på lika många nöjda ute i skidsverige så går det nog minst en missnöjd tyvärr. Det är ngt som VL borde ta på största allvar....

Link to comment
Share on other sites

Ingen som verkligen vill åka när det närmar sig loppet kommer att behöva bli utan startplats. Det är många som köpt plats nu med ett år kvar men som sedan inte kommer att vilja åka av olika anledningar. Få inte panik, det är långt kvar. I år startade ca 14500 personer dvs ca 10% av platserna blev oanvända. Köp en återbudsplats till vintern om ni fortfarande vill åka då (inte alls säkert).
Link to comment
Share on other sites

Ingen som verkligen vill åka när det närmar sig loppet kommer att behöva bli utan startplats. Det är många som köpt plats nu med ett år kvar men som sedan inte kommer att vilja åka av olika anledningar. Få inte panik, det är långt kvar. I år startade ca 14500 personer dvs ca 10% av platserna blev oanvända. Köp en återbudsplats till vintern om ni fortfarande vill åka då (inte alls säkert).

Instämmer! Har åkt VL 4 ggr och alltid köpt startplats i andra hand, till lägre pris. Väntar man till efter nyår så brukar det aldrig vara några problem att få tag i en plats.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...