Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur Lång Tid Innan Vasaloppet 2014 Är Fulltecknat????


MataHari

Recommended Posts

I dag avgjordes 7-mila uppe i Västerbotten. Det var nog många Vasalöpare som stod på startlinjen' date=' men knappast nån som han anmäla sig till nästa Vasalopp...[/quote']

Å vi som åkte Birken igår var kanske inte heller uppe i tid. Tycker inte det vore orimligt att låta trogna åkare anmäla sig i förväg som på t.ex. göteborgsvarvet men oroar mig inte direkt, folk blir sjuka i år också.

 

Illa att skidåkning blivit så populärt ;-) Det var mer lagom för ett par år sen.

Då får man ju anlita en bulvan. Att det skulle gå fort kunde man räkna ut med lilltån.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 303
  • Created
  • Last Reply
Fick en startplats, phew!

Vad vasaloppet kan göra är väl att ta bort möjligheten till namnbyte, skulle reducera antalet startplatser som köps upp enbart för att tjäna en hacka på det! Helt klart är att man bör diskutera eventuell möjligheter att hindra att enskilda individer nu köper på sig upp till 10 startplatser (har exempel på det)!

Saken är dock den, att startplatserna hade gått åt fortare än kvickt ändå, trots det. Finns numera så pass gott om folk, som vill åka loppet, att man skulle kunna fylla hela gärdet fram till vägövergången utan problem. En ny era är kommen!

Kan inte någon berätta hur man gör för att köpa fler än en startplats?

Startplatsen är ju personlig och man registrerar sig med personnummer etc, eller har jag fel?

Vasaloppet skriver dessutom på hemsidan

"Viktigt – Vi tar endast emot individuella anmälningar (inga grupper). Endast betalning via hemsidan (kort eller direktbetalning med internetbank), vi fakturerar ej."

Hur kan man i så fall göra fler än en individuell anmälan???

 

Tror nog att problemet med svartabörsen-platser är mindre än vissa hävdar.

Link to comment
Share on other sites

Fick en startplats' date=' phew!

Vad vasaloppet kan göra är väl att ta bort möjligheten till namnbyte, skulle reducera antalet startplatser som köps upp enbart för att tjäna en hacka på det! Helt klart är att man bör diskutera eventuell möjligheter att hindra att enskilda individer nu köper på sig upp till 10 startplatser (har exempel på det)!

Saken är dock den, att startplatserna hade gått åt fortare än kvickt ändå, trots det. Finns numera så pass gott om folk, som vill åka loppet, att man skulle kunna fylla hela gärdet fram till vägövergången utan problem. En ny era är kommen![/quote']

Kan inte någon berätta hur man gör för att köpa fler än en startplats?

Startplatsen är ju personlig och man registrerar sig med personnummer etc, eller har jag fel?

Vasaloppet skriver dessutom på hemsidan

"Viktigt – Vi tar endast emot individuella anmälningar (inga grupper). Endast betalning via hemsidan (kort eller direktbetalning med internetbank), vi fakturerar ej."

Hur kan man i så fall göra fler än en individuell anmälan???

 

Tror nog att problemet med svartabörsen-platser är mindre än vissa hävdar.

Man anmäler nära anhöriga (familjemedlemmar, syskon, kompisar...) där man har personnr.

 

OTROLIGT hur många som här på forumet, andra forum, bloggar, facebook etc. som drar slutsatsen att startplatserna tog slut på 10 minuter för att oseriöst folk köper upp dem. Kan inte handla om mer än totalt ett par hundra startplatser (för mycket och oseriöst givetvis!) som man köpt på sig, enbart i syfte att tjäna pengar på dem. Hade man inte gjort det hade startplatser funnits att köpa i ytterligare 30sekunder i morse! Folk är sugna att åka m a o! :)

Link to comment
Share on other sites

Håller fullständigt med! Dock betyder det merarbete för organisationen' date=' som jag inte tror de är intresserade av.[/quote']

Det var ett mycket vettigt förslag som bör tittas närmare på!

Hur tänker ni här?

Jag tror knappast VL organisationen är intresserade av att införa öppet köp på startplatserna. Det skulle ju dessutom förmodligen innebära att dom till slut står där med massa osålda startplatser om det bara är att lämna tillbaka sin startplats och få pengarna tillbaka. Det är ju trots allt ett ganska stort antal som aldrig kommer till start varje år.

 

Är det någon som har belägg för att "personer som vill tjäna pengar på sin anmälan" är vanligt förekommande och ett stort problem?

Ett sätt att lösa det på skulle kunna vara att man endast får tillbaka sina pengar om startplatsen säljs vidare. Och dom skulle kunna ta en admin avg för att man lämnar tillbaka sin plats.

 

Det skulle givetvis bli mycket admin för dom men det är en annan fråga :-)

Link to comment
Share on other sites

Fick en startplats' date=' phew!

Vad vasaloppet kan göra är väl att ta bort möjligheten till namnbyte, skulle reducera antalet startplatser som köps upp enbart för att tjäna en hacka på det! Helt klart är att man bör diskutera eventuell möjligheter att hindra att enskilda individer nu köper på sig upp till 10 startplatser (har exempel på det)!

Saken är dock den, att startplatserna hade gått åt fortare än kvickt ändå, trots det. Finns numera så pass gott om folk, som vill åka loppet, att man skulle kunna fylla hela gärdet fram till vägövergången utan problem. En ny era är kommen![/quote']

Kan inte någon berätta hur man gör för att köpa fler än en startplats?

Startplatsen är ju personlig och man registrerar sig med personnummer etc, eller har jag fel?

Vasaloppet skriver dessutom på hemsidan

"Viktigt – Vi tar endast emot individuella anmälningar (inga grupper). Endast betalning via hemsidan (kort eller direktbetalning med internetbank), vi fakturerar ej."

Hur kan man i så fall göra fler än en individuell anmälan???

 

Tror nog att problemet med svartabörsen-platser är mindre än vissa hävdar.

Man anmäler nära anhöriga (familjemedlemmar, syskon, kompisar...) där man har personnr.

 

OTROLIGT hur många som här på forumet, andra forum, bloggar, facebook etc. som drar slutsatsen att startplatserna tog slut på 10 minuter för att oseriöst folk köper upp dem. Kan inte handla om mer än totalt ett par hundra startplatser (för mycket och oseriöst givetvis!) som man köpt på sig, enbart i syfte att tjäna pengar på dem. Hade man inte gjort det hade startplatser funnits att köpa i ytterligare 30sekunder i morse! Folk är sugna att åka m a o! :)

Somsagt...det kan ju vara så att ganska många seriösa skidåkare vill köra Vasaloppet och inte bara oseriösa svartabörshajar :)

Link to comment
Share on other sites

Har väl aldrig hänt att ngn som velat ha startplats inte kunnat köpa; UTAN att betala överpris.

 

SÅ snälla, försök låt bli att betala överpris. Det kommer finnas platser att köpa. - Sedan kan man ju förstå att man vill ha träningsmoroten att man verkligen är anmäld.

 

Men nog kan det väl finnas andra skäl till att såväl hålla formen som att åka skidor (rull och glid) än att man är /definitivt/ anmäld till VL.

 

- Och om ni inte får åka skidor/träna för kärringen/gubben utan att vara anmälda; säg att ni är det... (tror tyvärr tragiskt nog det ligger iaf ngt i detta sista)

Link to comment
Share on other sites

Har väl aldrig hänt att ngn som velat ha startplats inte kunnat köpa; UTAN att betala överpris.

 

SÅ snälla, försök låt bli att betala överpris. Det kommer finnas platser att köpa. - Sedan kan man ju förstå att man vill ha träningsmoroten att man verkligen är anmäld.

 

Men nog kan det väl finnas andra skäl till att såväl hålla formen som att åka skidor (rull och glid) än att man är /definitivt/ anmäld till VL.

 

- Och om ni inte får åka skidor/träna för kärringen/gubben utan att vara anmälda; säg att ni är det... (tror tyvärr tragiskt nog det ligger iaf ngt i detta sista)

Håller med om att nästan ingen köpte en starplats i andra hand förrän långt efter jul,skulle nog priserna rasa ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis ställde sig i mässtältet i Mora dan före dan med en lapp: "startplats köpes" och fick napp inom 5 minuter (till ordinarie pris). Så ha lite is i magen ni som inte fick nån startplats, och gör inget förhastat till överpris!

Ofta är de billigare än ordinarie pris den dagen. Så mycket har jag inte betalt de år jag köpt där.

 

Ju sämre vinter, och ju sämre väderprognos inför loppet, ju billigare.

Link to comment
Share on other sites

Hursom' date=' jag tycker Vasaloppet borde se över anmälningssystemet och göra det mer rättvist.[/quote']

Mer rättvist för dig?

 

Jag har åkt de senaste fyra åren men vet inte om jag vågar träna ett helt år och sedan riskera att inte hitta en plats sista veckorna innan loppet. Trist.

Har det någon gång hänt att det inte finns biljetter över i februari?

Det kanske är så att fler vill åka nästa år ( korta tiden det tog för platserna att ta slut tyder på det) och då är vad som hänt föregående år inte vägledande för vad som händer i år?

 

Är det 30% fler som vill åka i år så kanske alla platser från de där 10% som inte kommer till start går åt? Eller tänker jag fel?

 

Jag satt framför datorn 08:00 men fick inte någon startplats. Tycker att det är riktigt tråkigt efter allt man lagt ned i träning till de fyra senaste årens lopp. Jag kommer inte att träna från augusti utan att veta att jag har en plats, det skulle inte kännas bra. Då ägnar jag mig hellre åt något annat.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att fler vill åka nästa år ( korta tiden det tog för platserna att ta slut tyder på det).

Inte nödvändigtsvis. Att det tog 10 minuter iställer för 11 dagar beror nog mest på att det i år var förvantat att det skulle gå fort. Det är ju tillräkligt att de som anmälde sig inom 11 dagar förra året satte sig kl 8 i år för att platserna skulle ta slut på 10 min.

 

Hur många platser som går att köpa kan man självklart inte veta men om man ser på birken rittet som flera år på rad blev slutsålt på minuter så har det alltid funnits många billiga platser att få tag i.

Link to comment
Share on other sites

Tips till alla stackare som inte kan träna utan att vara anmälda till VL. Följ länken nedan, leta upp längdskidor. Där finner ni massor av tävlingar, både långa och korta lopp. Bara att anmäla sig. Kanske skulle vara bra om fler åker annat än VL. Fortsätter trenden kanske det bara finns VL och något seedningslopp kvar i framtiden.

Lite offtopic, men tråden har ändå tappat ursprunget :) Jodå jag gick upp kl. 8.00 och fick en plats, inga problem! Det var inte någon nyhet att anmälan skulle släppas den 17 mars kl 8.00. Med detta inlägg vill jag säga. ÅK ANDRA LOPP!

 

http://ta.skidor.com/EventCalendar.aspx?orgid=1965

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att fler vill åka nästa år ( korta tiden det tog för platserna att ta slut tyder på det).

Inte nödvändigtsvis. Att det tog 10 minuter iställer för 11 dagar beror nog mest på att det i år var förvantat att det skulle gå fort. Det är ju tillräkligt att de som anmälde sig inom 11 dagar förra året satte sig kl 8 i år för att platserna skulle ta slut på 10 min.

 

Hur många platser som går att köpa kan man självklart inte veta men om man ser på birken rittet som flera år på rad blev slutsålt på minuter så har det alltid funnits många billiga platser att få tag i.

Jag hade t.ex Birken-biljetten ute på finn.no i flera veckor utan en enda som hörde av sig.

Var då till samma pris som jag betalade vid registrering.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer helt med Stebe.

 

Blev först besviken när jag inte fick en plast för att sen tänka att det finns fler lopp än bara Vasaloppet. Istället för att satsa allt på ett lopp har jag därför bestämt att åka 5-6 lopp fördelat över december till mars. En hel skidsäsong med andra ord. Känns riktigt kul faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Tillhör den skara som inte kunde vara inne och anmäla mig kl 08.00 varför jag blev utan plats. Det stör mig inte särskilt mkt att de som var uppe och inloggade vid 08.00 fick en plats och att jag blev utan.

Det spekuleras fiskt här om antalet "svartabörsplatser". Tyvärr kommer vi inte att få veta det ungefärliga antalet för det är fakta som VL säkert inte vill offentliggöra. Det kan vara väldigt få såna platser i omlopp likväl som hysat många. Men så länge det finns överhuvudtaget så är det ett problem och det gagnar på intet sätt de som är verkliga skidälskare i själ och hjärta likväl som det på sikt kan skada VL.

 

Nu råder det en sällan skådad hype för skidsporten och det är kul. VL fylls med lätthet nu och några år framöver. Men allt går i vågor. Det kommer en tid då hypen klingat av och fokus ligger på något helt annat. Sannolikt är Vasaloppet tillbaka i ett normalläge då det inte är lika lätt att fylla huvudloppet och övriga lopp under veckan. Därför måste nog VL-ledningen ha något slags kundfokus i frågan av ren självbevarelsedrift.

 

Många åkare gör VL en gång för att ha gjort det, och just nu särskilt många pga av hypen. Men fundamentet för VL är de åkare som ständigt kommer tillbaka år efter år. Jag vet flera av dem som nu står utan plats (räknar inte mig själv för jag har bara gjort 4 lopp). Det är en grupp som VL måste måna särskilt om för de kommer att behövas i framtiden.

 

Med måna om kunden menar jag inte förtur. Dock är det viktigt att alla känner att de fått en bra och rättvis behandling. Av det skälet måste VL göra allt det de kan för att hålla borta ev "svaratbörshandlare". Annars visar de med tydlighet att det enda fokus de har är att snabbt få in pengarna, oavsett från vilket håll de kommer. Och det, det är inte kundfokus i mina ögon.

 

Så min åiskt är att först till kvarn ska gälla (som idag) men att man skapar regler så att det i lönar sig att spekulera i en ev eftermarknad.

Link to comment
Share on other sites

Hursom' date=' jag tycker Vasaloppet borde se över anmälningssystemet och göra det mer rättvist.[/quote']

Mer rättvist för dig?

 

Jag har åkt de senaste fyra åren men vet inte om jag vågar träna ett helt år och sedan riskera att inte hitta en plats sista veckorna innan loppet. Trist.

Har det någon gång hänt att det inte finns biljetter över i februari?

Det kanske är så att fler vill åka nästa år ( korta tiden det tog för platserna att ta slut tyder på det) och då är vad som hänt föregående år inte vägledande för vad som händer i år?

 

Är det 30% fler som vill åka i år så kanske alla platser från de där 10% som inte kommer till start går åt? Eller tänker jag fel?

 

Jag satt framför datorn 08:00 men fick inte någon startplats. Tycker att det är riktigt tråkigt efter allt man lagt ned i träning till de fyra senaste årens lopp. Jag kommer inte att träna från augusti utan att veta att jag har en plats, det skulle inte kännas bra. Då ägnar jag mig hellre åt något annat.

Johan, du kan vara fullständigt säker på att du får tag på en plats till ok pris till vintern. Så det är bara att träna på!

Link to comment
Share on other sites

Hursom' date=' jag tycker Vasaloppet borde se över anmälningssystemet och göra det mer rättvist.[/quote']

Mer rättvist för dig?

 

Jag har åkt de senaste fyra åren men vet inte om jag vågar träna ett helt år och sedan riskera att inte hitta en plats sista veckorna innan loppet. Trist.

Har det någon gång hänt att det inte finns biljetter över i februari?

Det kanske är så att fler vill åka nästa år ( korta tiden det tog för platserna att ta slut tyder på det) och då är vad som hänt föregående år inte vägledande för vad som händer i år?

 

Är det 30% fler som vill åka i år så kanske alla platser från de där 10% som inte kommer till start går åt? Eller tänker jag fel?

 

Jag satt framför datorn 08:00 men fick inte någon startplats. Tycker att det är riktigt tråkigt efter allt man lagt ned i träning till de fyra senaste årens lopp. Jag kommer inte att träna från augusti utan att veta att jag har en plats, det skulle inte kännas bra. Då ägnar jag mig hellre åt något annat.

Man va tvungen att ha www.vasaloppet.se öppet kl 8.00 inte sätta på datorn kl 8

Ser inte problemet att träna även om man inte har en startplats. Träna kan man väl göra ändå för att man tycker det är roligt.

 

Det finns ju fler lopp att åka under veckan. Vill man ha utmaning finns det fler lopp under vintern att åka. Det känns som om Vasaloppet är D lopp man måste åka för att säsongen ska varit bra. Sattsa på att seeda er till ett bättre led träna nåt annat det handlar väl om att må bra och ha roligt. Vasan kan ju inte vara allt det handlar om. Sen är det också 90-års lopp det kan också bidra till hype. Jag förväntar mig en vecka lite utöver det vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Gå in på

http://www.startplatser.se/startplats-vasaloppet-koepes-saeljes.asp

 

Sök på: säljes

och titta priserna i slutet av februari..

Förra året planade priserna ut i början av februari.

Misstänker att de flesta som köper vill ordna namnbyte och SEEDNING innan man åker upp. Har för mig att i år var det 10 februari som gällde för det.

 

Hmm, undrar om jag får svårare att köpa plats nu ;)

Link to comment
Share on other sites

Under perioden 2012-03-2013-03 annonserades totalt 1493 köp eller säljannonser avseende Vasaloppet och nästan exakt lika många köp som sälj.

 

Intressant är att under perioden 2012-03-2012-12 var det en klar övervikt för köpannonser, och så är trenden för alla lopp när de blivit fulla, mkt köpesannonser och få säljes, desto närmare loppet man kommer så svänger fördelningen.

 

Kollade också om samma epostadresser låg bakom flera annonser och det var det givetvis för några men verkade mest vara folk som haft problem att få in annonserna och dubbelpostat, inget som tydde på något utbrett svartabörshajande, men gvietvis kan det finnas en och annan men något utbrett spekulerande tror jag inte finns.

 

Källa: startplatser.se

Link to comment
Share on other sites

Detta var en mycket spännande tråd, då jag öppnade den först efter att jag visste att det tog 10 min 48 sek innan det var fullt. Ju närmare det klockslaget, desto mer spännande, dock en viss fördröjning innan inlägget kom på skidforum. Du Rible 12 måste ha varit en av de sista som klarade deadline.

 

Efter att ha läst bakhalt-74,s inlägg håller jag med holger78 att man borde ta bort möjligheten till svartabörshandel. Ett bra förslag att återföra platser, som ej kan användas och sen sälja dem igen för 1600 kr. Hur mycket som den som återlämnar skulle få, kanske 1200-1300 ung.

 

Sen kan jag meddela att 350 platser är reserverade för Veteranerna och vi behövde ej hänga på låset i söndags utan kan lungt avvakta till framåt jul.

Link to comment
Share on other sites

Under perioden 2012-03-2013-03 annonserades totalt 1493 köp eller säljannonser avseende Vasaloppet och nästan exakt lika många köp som sälj.

 

Intressant är att under perioden 2012-03-2012-12 var det en klar övervikt för köpannonser, och så är trenden för alla lopp när de blivit fulla, mkt köpesannonser och få säljes, desto närmare loppet man kommer så svänger fördelningen.

 

Kollade också om samma epostadresser låg bakom flera annonser och det var det givetvis för några men verkade mest vara folk som haft problem att få in annonserna och dubbelpostat, inget som tydde på något utbrett svartabörshajande, men gvietvis kan det finnas en och annan men något utbrett spekulerande tror jag inte finns.

 

Källa: startplatser.se

Håller helt med dig -kustlöparen- Jag har inte kollat någon form av statistik beträffande tidigare års köp-och-sälj-annonser.

Men jag tror inte alls att det handlar om "svarta börs handel" med dessa startplatser, utan jag tror helt enkelt att det är så att intresset för att åka det 90-onde Vasaloppet är så stort, så jag tror inte det kommer komma ut speciellt många startplatser till försäljning. Möjligen senare i februari, då folk har åkt på förkylningar, skador eller liknande och då inte KAN åka -då finns det nog en chans att få tag på en startplats.

Själv så startade jag ju denna tråd, då jag hade på känn att det skulle bli slutsålt väldigt fort. Satt vid datorn kl. 08.01, så jag hade tur och fick mig en startplats.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...