Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Aha, ja men så bra, då går ju fortfarande att beställa för den som vill. (Gissning: Kanske något i kontraktet med landslaget som hindrar försäljning av tävlingsutrustning på egen websida?) Jag fick nyss leveransbesked för de jag beställde, så det blir att testa i vinter och se om jag märker någon skillnad.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg hadde stålsiklet ski på Birken 2012, realt klisterføre. Samt jeg hadde riller. En kompis hadde samme riller, men stenslipt såle og fluorpulver. Mine ski gikk utrolig dårlig siste delen nedover fra Susjøen, de var fulle av klister og sikker mye annet som man ikke kunne se. Min kamerat tok igjen hele mitt 10min lange forsprang på de siste 14km, han gled lett forbi. Nei, stålsikling er ikke bra for langløp.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som alltid slår mig när jag hör sånt är hur svårt det måste vara att jämföra glid. Hur kan man tex vara säker på att båda har samma ingångsfart ner i backen om man glider om någon i ett långlopp. Vikt, längd och hur aerodynamiskt man är måste påverka. Hur vet du att hans skidor inte glidit bättre hela vägen?
Link to comment
Share on other sites

Ingenting er sikkert, men alle erfaringer tilsier at riktig valla også på glid gir bedre resultater. Jeg prater om de siste 14km som har mye nedover, ikke en bakke. Så inngangsfart er det bare å glemme. Veldig sikkert hadde mine ski samlet mer smuts. Glidvalla er ikke så dyrt. Kuzmin blir jo sløve med det samme, og så trenger du tre stykker for å kunne gi best mulig glid for en stålsiklet ski. Uansett, en ski går ikke bra i alle forhold. Glid er 70% spenn/trykksoner. To ski, to typer stenslip. Går man på tid, trener man mye, da koster jeg på meg noen kroner ekstra i glidvalla fordi det går raskere.

Igjen, når noen tror man sparer tid og penger tror de på det mest utroligste. Kuzmin benytter seg av dette.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er sikkert, men alle erfaringer tilsier at riktig valla også på glid gir bedre resultater. Jeg prater om de siste 14km som har mye nedover, ikke en bakke. Så inngangsfart er det bare å glemme. Veldig sikkert hadde mine ski samlet mer smuts. Glidvalla er ikke så dyrt. Kuzmin blir jo sløve med det samme, og så trenger du tre stykker for å kunne gi best mulig glid for en stålsiklet ski. Uansett, en ski går ikke bra i alle forhold. Glid er 70% spenn/trykksoner. To ski, to typer stenslip. Går man på tid, trener man mye, da koster jeg på meg noen kroner ekstra i glidvalla fordi det går raskere.

 

Igjen, når noen tror man sparer tid og penger tror de på det mest utroligste. Kuzmin benytter seg av dette.

Slöa med det samma?! Då måste du fått dåliga sicklar för mina har hållit sig vassa länge trots regelbunden användning.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er sikkert, men alle erfaringer tilsier at riktig valla også på glid gir bedre resultater. Jeg prater om de siste 14km som har mye nedover, ikke en bakke. Så inngangsfart er det bare å glemme. Veldig sikkert hadde mine ski samlet mer smuts. Glidvalla er ikke så dyrt. Kuzmin blir jo sløve med det samme, og så trenger du tre stykker for å kunne gi best mulig glid for en stålsiklet ski. Uansett, en ski går ikke bra i alle forhold. Glid er 70% spenn/trykksoner. To ski, to typer stenslip. Går man på tid, trener man mye, da koster jeg på meg noen kroner ekstra i glidvalla fordi det går raskere.

 

Igjen, når noen tror man sparer tid og penger tror de på det mest utroligste. Kuzmin benytter seg av dette.

 

Alla erfaringar? Det finns hur mycket erfaring som helst av att det är just dom 14 sista km eller för all del dom 45 sista km som stålsicklat glider bättre. Om du ska argumentera med erfarenhet får du nog komma med något annat än några enstaka egna erfarenheter när du kommenterar i en tråd med över 2500 inlägg. Den typen av åsikter som du ger uttryck för ha blivit ganska sällsynta i den här tråden, varför? Helt enkelt för att det finns allt för mycket erfarenhet av det motsatta för att det lättvindigt ska kunna avvisas. Och då menar jag särskilt sista raden i ditt inlägg. 

 

Ingen tvivlar på att din kompis skidor gled bra men det säger ingenting om hur andra stålsicklade skidor än dina gled vid samma tillfälle. Då du säger all erfaring, vilka andra tillfällen hänvisar du till.

 

Sedan är inte poängen i den här tråden att stålsicklat glider bäst i alla sammanhang. det hävdar nog ingen här. Poängen är att det är en enkel fullt fungerande metod för motionären. En stålsickling räcker länge och fungerar hyffsat i de flesta fören och skidorna är enkla att rengöra då ytterst lite smuts fastnar. Att du vill valla är det nog ingen som har något emot. 

 

/Mats 

Link to comment
Share on other sites

OTROLIGT. Det verkar ju som att Northuggs nya strukturverktyg nu TAGITS BORT FRÅN FÖRSÄLNING !!!!

Hann någon av er att köpa ? Ryktet i innekretsarna sägs nu vara att direkt Northugg fick vara med i landslaget igen så

förbjöds han att sälja sitt superputsverktyg. Och att de istället ser till att ha det endast för sig själva (givetvis med syfte att

glida ifrån konkurrenterna, speciellt de lea svenskarna)  Vad tror ni ?

 

 

Jo det där var underligt. På websidan såldes ju även någon form av damask för skidpjäxor med Northugs namn på, men både den och "polerpapperet" är  borta från webshopen nu.  Kanske något i kontraktet med skidlandslaget som hindrar åkarna att sälja skidutrustning under eget namn?  Fast den gissningen haltar lite för det går ju uppenbarligen bra att till exempel sälja skidhandskar med åkares namn på.

Men SKÄRP ER! Ni mister all trovärdighet i och med dessa spekulationer. Förstår inte hur Lars-Erik som vetenskapsman gissar och spekulerar på det här sättet när det skrivits massor i media om problematiken mellan Northug, hans egna produkter/sponsorer och norska skidförbundets sponsorer. Huvudproblemet i kontraktsbråket har varit att Northug inte får sälja/marknadsföra egna produkter/sponsorer som konkurrerar med norska skidförbundets sponsorer under den tid på året då han representerar landslaget. Därför har vissa av Nothugs produkter dragits från marknaden.

 

Niklas: Jag antar att du syftar på Johaug handskarna? Eftersom det märket är med i Norges skidförbunds skidpool så är det naturligtvis inget problem för Johaug att marknadsföra sitt märke.

 

Till sist. Tror ni Northug har en egen R&D avdelning där de jobbar med att ta fram nya innovationer? Skulle inte tro det, värdet i Northug produkterna ligger i varumärket och de är tillverkade på licens. Ta hans müsli till exempel, tror ni det är något unikt recept?

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju ett forum inte en vetenskaplig avhandling utan just en plats för åsikter och spekulationer att brytas och testas mot varandra, även om man är professor. Det finns ingen anledning att betvivla någons trovärdighet särskilt då inläggen är formulerad som frågor och undringar och inte som påståenden.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju ett forum inte en vetenskaplig avhandling utan just en plats för åsikter och spekulationer att brytas och testas mot varandra, även om man är professor. Det finns ingen anledning att betvivla någons trovärdighet särskilt då inläggen är formulerad som frågor och undringar och inte som påståenden.

 

/Mats

Men det behöver ju inte gå till överdrift! Eller? Frazzi har nog en poäng här! 

Link to comment
Share on other sites

det flesta av oss har inte en stenslip i förrådet. ...

Det kan enbart bero på att folk inte förstått meningen med livet! ;)

Jag funderar på att skaffa en och ställa bredvid tvättmaskinen och frysen i källaren. Största problemet blir väl i så fall att min fru i likhet med andra inte förstår detta med livets mening. Så då får jag nog sköta all tvätt framöver för tid och evighet… ;) Men det kan det nog vara värt! Som en liten julklapp till mig själv!!! ;)

 

Men som invändning på att byta strukturer, så är det ju så att ett och samma skidpar, sällan går bra i helt olika typer av fören ändå. Så då är det ju lika bra att skaffa ett cold-skidpar, ett "plus"-skidpar och ett wet-skidpar, så slipar man ett efter kallföre, ett för allround-före och ett för klisterföre. Lätt som en plätt! Lite tryckande riller på duger åt mig. Lite lättare en att skaffa en Wintersteiger till källaren i alla fall! ;)

 

Men själv funderar jag starkt på att fixa tvätten resten av livet...

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som att en delvis ny åsikt är att det finns vissa som tycker att just jag inte skall ställa frågor på skidforum om det jag funderar över. Och delvis med motiveringen att det faktum att jag öppet avslöjat att jag arbetar som professor innebär att jag bara borde uttala mig när jag verkligen VET. Jag har ju redan tidigare noterat att Frazze inte direkt aspirerar på att bli ordförande i min fanclub men att även speedzone hakade på gör att jag blir tveksam, eftersom han är min vän (på facebbook) och mycket kunnig. Det kanske ligger något i att jag i och med detta avslöjande har större ansvar och inte som andra längre kan ställa de frågor jag vill. Jag testar dock med att göra ytterligare ett undantag beträffande signaturen Hallvardeb som kanske kan klargöra det hela bättre för mig beträffande hans inlägg:

* vilken tid hade du på Birken ?

* Känner du FredrikS som var aktiv på skidforum tidigare ?

 

Beträffande själva huvudrågan i denna tråd om stålsickling och glid i långa lopp så ger jag följande exempel på fråga och svar från Knut Nystads blogg (detta stämmer mycket väl med mina egna tankar och även det svenska landslagsvallarna sade när Niklas och jag besökte deras imponerande landslagsbuss).

 

 

Tommy Eriksen sier:

 

24. oktober 2014, kl. 10:20 am

 

 

Hei Knut. Eg har ein kollega som er veldig «på» angående Leonid Kuzmin sin stålsikle for glidsone.

Har du nokon formeining om dette i forhold til konvensjonell behandling av glidsonene på ski, for eksempel samanlikna med lavfluor glider (Swix LF osv)?

 

Svar

 

knystad sier:

 

24. oktober 2014, kl. 5:48 pm

 

 

Hei og takk for spm. Vi har testet denne metodikken opp mot det vi gjør, MEN for vårt formål har vi alltid noe som er bedre. Det vi ser er jo at alle glidere taper seg over tid (det seg være slitasje eller oppsamling av smuss). Det kan nok tenke seg at etter x antall km så krysser metodikkene – dvs at Kuzminmetoden – blir bedre enn tradisjonell smørning, men vi har ikke testet om dette er 20 eller 40km. På lengre løp har vi skibytte og dette er ikke så relevant for oss. MEN når det er sagt. Stålsikling har sune fordeler. Den gir fersk såle, en plan såle, og en struktur – alt dette er bra. Selvsagt krever verktøyet at man er stødig på hånden, men den kan være et godt alternativ for mange. Jeg har personlig tro på at det er bedre å tenke på en slik sikling som et verktøy, og at man bør tenke at det er ikke enten eller – hvorfor ikke kombinere med tradisjonelle smørningsmetoder? Vi bruker et tilsvarende verktøy. Han har laget en webside som gir mye info om produktet. Besøk siden som heter http://www.norskeski.no – dette er et meget bra verktøy!! Håper du fikk litt hjelp av svaret – lurer du på mer får du bare ta kontakt. God helg.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller hallvardeb, tycker jag det verkar som han lägger fästvalla för långt bak, från ca 10 cm bakom balanspunkten, eller för tjockt med fästvalla bak mot hälen till (alternativt har väldigt stora fötter och borde flytta fram bindningen ett hack, typ), eller har för lite rillat på skidornas glidyta, eller är feg utför, eller har för dålig teknik eller nåt. Nåt är det, i stil med dessa alternativ, verkar det på hans inlägg här tidigare om sina skidor som varken gled eller gick få fäste på :) B)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik! Du vet att jag diggar det du skriver och har alltid accepterat dina åsikter. Du sicklar jag vallar! Men varför gör en höna av en fjäder eller hur man nu säger? Anledningen till att Petter N plockade bort sina saker är ju precis som du skriver ovan. Hans avtal med landslaget tillåter inte att han marknadsför dessa produkter. Punkt slut! Det är inte mer spännande än så tyvärr! Därav det jag skrev! 

 

Har testat vidare lite angående valla kontra ovallat "glid". Att skidor som är vallade "tappar" glidet efter ett antal kilometer har varit en slutsats. Det har fått mig att fundera kring en rad saker däribland när man behöver bra glid bäst. Är det i slutet av en tävling eller i början? Kan man kompensera bättre glid i slutet av en tävling med sämre glid i början? Detta kan nog vara värt att tänka igenom.   

Link to comment
Share on other sites

Huvudproblemet i kontraktsbråket har varit att Northug inte får sälja/marknadsföra egna produkter/sponsorer som konkurrerar med norska skidförbundets sponsorer under den tid på året då han representerar landslaget. Därför har vissa av Nothugs produkter dragits från marknaden.

 

Niklas: Jag antar att du syftar på Johaug handskarna? Eftersom det märket är med i Norges skidförbunds skidpool så är det naturligtvis inget problem för Johaug att marknadsföra sitt märke.

Jo ungefär så. Jag gissade att det kanske hade något med det där kontraktsbråket att göra men saknade din detaljkännedom om vad kontraktsbråket handalt om, så jag förstod ej varför det skulle sätta stopp för just de produkterna och inte t ex Northugs T-hirts och Johaugs skidhandskar. Men din förklaring verkar ju rimlig så tackar för den.  :)

 

Men det intressanta är ju om "polerverktyget" tillför något, så då hade jag ju tur som hann beställa och få ett så jag kan testa i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik! Du vet att jag diggar det du skriver och har alltid accepterat dina åsikter. Du sicklar jag vallar! Men varför gör en höna av en fjäder eller hur man nu säger? Anledningen till att Petter N plockade bort sina saker är ju precis som du skriver ovan. Hans avtal med landslaget tillåter inte att han marknadsför dessa produkter. Punkt slut! Det är inte mer spännande än så tyvärr! Därav det jag skrev! 

 

 

Mem vem gör en höna av en fjäder? Exakt vad skulle vara så klandervärt i Lars-Eriks undran och funderingar om en stålsickel kopplad till Northug? Kan du förklara det för jag förstår verkligen inte det. Tror du att Northug blir lessen så har han nog haft betydligt svårare skriverier att tackla under det senaste året. Han har förmodligen inte ens läst det och har han så bryr han sig förmodligen inte ett skvatt, Vad är ett skidforum till för om man inte ska få ställa frågor och diskutera runt det som har med skidsporten att göra. Om ingen får säga något annat än det man är helt säker på är sant behöver vi inget forum.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Mem vem gör en höna av en fjäder? Exakt vad skulle vara så klandervärt i Lars-Eriks undran och funderingar om en stålsickel kopplad till Northug? Kan du förklara det för jag förstår verkligen inte det. Tror du att Northug blir lessen så har han nog haft betydligt svårare skriverier att tackla under det senaste året. Han har förmodligen inte ens läst det och har han så bryr han sig förmodligen inte ett skvatt, Vad är ett skidforum till för om man inte ska få ställa frågor och diskutera runt det som har med skidsporten att göra. Om ingen får säga något annat än det man är helt säker på är sant behöver vi inget forum.

 

/Mats

???!!! Nej du har rätt! Förresten så landade det ett UFO imorse i spåret här i Luleå. Tror dom var sugna på att testa sitt nya magnetpulver som tydligen gör att skidan svävar!

Link to comment
Share on other sites

???!!! Nej du har rätt! Förresten så landade det ett UFO imorse i spåret här i Luleå. Tror dom var sugna på att testa sitt nya magnetpulver som tydligen gör att skidan svävar!

???!!! Nej du har rätt! Förresten så landade det ett UFO imorse i spåret här i Luleå. Tror dom var sugna på att testa sitt nya magnetpulver som tydligen gör att skidan svävar!

Till speedzone: Jag har flitigt sett några med OK Renen på ryggen på Ormbergsspåret som sveper förbi mig gång på gång och det ser nästan ut som att deras skidor nästan svävar precis som du beskriver. Handen på hjärtat speedzone: Visst är du en av dem ???

 

Till senmathal: tusen tack för att du flera gånger försvarat mig och min rätt att ställa frågor och lämna information på skidforum som alla andra. Det är just sådana som du som gör att jag fortfarande finns kvar, eljest hade nog vallamaffian lyckats få bukt på det svarta fåret.

 

Till Niklas: visst får jag pröva ditt nya Northugg superverktyg så jag får möjlighet att testa detta mot speedzone och hans ufogubbar i Ormbergsspåret i julhelgen ?

 

Till er alla: En riktigt god jul önskar er pers(s)onlige vän på skidforum

Link to comment
Share on other sites

Lars Erik! Du när nog en av de grymmaste skidåkarna jag känner. Vi behöver fler av dig! Du är som tomten på julafton om du förstår vad jag menar (positiv mening). Det stämmer bra, jag är en av de där OK Renenåkarna som ibland syns till på ormberget. Du kör ju själv i klubbens överdrag! Vi har inte haft möjligheten att pratas vid någon gång men om jag träffar dig under juldagarna på ormis så lovar jag att stanna till.   

Link to comment
Share on other sites

Lars Erik! Du när nog en av de grymmaste skidåkarna jag känner. Vi behöver fler av dig! Du är som tomten på julafton om du förstår vad jag menar (positiv mening). Det stämmer bra, jag är en av de där OK Renenåkarna som ibland syns till på ormberget. Du kör ju själv i klubbens överdrag! Vi har inte haft möjligheten att pratas vid någon gång men om jag träffar dig under juldagarna på ormis så lovar jag att stanna till.   

 

Speedzone, det var mycket vänligt sagt. Det är även korrekt att jag är mycket flitigt anlitad som just jultomte. Som du ju vet finns det fyra stadier i tomtekarriären: A. Du tror på tomten B. Du tror inte på tomten C. Du är tomten  D. Du ser ut som tomten. Jag håller ett ben kvar i C-nivån men närmar mig så klart D nivån.

       Kul om vi kunde pratas vid och som jag tidigare framfört är jag speciellt intresserad av dina "bevis" eller motsvarande att valla verkligen tränger in i belaget. Ryktet säger ju att du tom har speciell utrustning för detta. Det vore ju kanon om "vi" en gång för alla kunde bevisa att Sture Hogmark, Ulf Gedde, Kuzmin och en del andra experter söderifrån faktiskt har fel. Det mest trovärdiga jag hittills sett på detta forum är nog det som framförts av nicket McHammer (han har nog likartad utbildning som dig speedzone tror jag) som förklarade det hela med att det blev någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna. Jag känner numera även honom pers(s)onligen och jag bedömer honom som mycket trovärdig.

  Även om vi lyckas med detta så återstår ju nästa viktiga fråga: Vad gör vallan för nytta inne i belaget ?

  

Till Hallvardeb upprepar jag mina tidigare obesvarade frågor:

* vilken tid hade du på Birken ?

* Känner du FredrikS som var aktiv på skidforum tidigare ?

Utan svar på dessa frågor har jag lite svårt att värdera dina minst sagt anmärkningsvärda erfarenheter och säkra påståenden.

 

Till sist: Jag önskar er alla mina kära skidforumvänner (både ni som stålsicklar och ni som föredrar att glidvalla eller kombinera detta) en riktigt god jul och ett gott nytt år då vi äntligen skall få klarhet i de intressanta frågor vi diskuterar på detta fina forum

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...