Sportprofilen Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Jag vet inte vad jag skulle ha backat för? :-)Valla på du så fortsätter vi andra att utveckla glidet utan en massa smörja! ;-) Och konstigt att du, trots att du inte visste vilket skidpar som var vallat, visste det efter glidtesterna? ;-)Skämt åsido så gör du, enligt mig, något fel om du får Ch/Lf-vallade stålsicklade skidor att gå bättre än enbart stålsicklade. Om det för övrigt skulle vara samma behandling. Det finns inget som vallor med sämre hydrofobisk förmåga kan tillföra, thats it! Belaget blir mjukare, belaget får mer smutsupptagning och belaget får alltså sämre hydrofobicitet. Men hyfsat likt borde det absolut bli men med samma parametrar för övrigt.... Nä, inte bättre. Nu är du väl ute på lite hal is. Att en vallad skida med tex en LF grön inte skulle kunna gå bättre än en stålsicklad skida i kallföre är ju bara struntprat. Vill minnas att Primateria har gjort ett test i kallföre som visar att vallade skidor går fortare i kallföre. Sen är ju smutsupptaget i kallföre minimalt så om man är oroad för det så bör nog inte det påverka heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lappen Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 :-) Nu vill jag ju inte ha några hard feelings så är du uppe i Mora under Vasaloppsveckan så tittar jag gärna på dina skidor. Tyvärr åker jag inte Vasan i år så är inte nere i Mora då. Annars skulle det vara mycket intressant att se vad en proffsicklare kan åstadkomma. Har ju trots allt skaffat sickel i hopp om att slippa valla, även om jag inte kommit dit än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Nu är du väl ute på lite hal is. Att en vallad skida med tex en LF grön inte skulle kunna gå bättre än en stålsicklad skida i kallföre är ju bara struntprat. Vill minnas att Primateria har gjort ett test i kallföre som visar att vallade skidor går fortare i kallföre. Sen är ju smutsupptaget i kallföre minimalt så om man är oroad för det så bör nog inte det påverka heller.Ute på hal is är jag gärna och ofta. Speciellt på stålsicklade skidor! ;-) OM det är tillräckligt sicklat, OM belaget inte är poröst, dvs undermåligt och övriga parametrar är lika så kan inte LF tillföra något på en stålsicklad skida. Oavsett före. Förklara gärna hur då belaget blir hårdare med bara stålsickling (än med valla) och även mer hydrofobiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Tyvärr åker jag inte Vasan i år så är inte nere i Mora då. Annars skulle det vara mycket intressant att se vad en proffsicklare kan åstadkomma. Har ju trots allt skaffat sickel i hopp om att slippa valla, även om jag inte kommit dit än.Oki! Ha ögonen öppna och vi kanske också syns i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportprofilen Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Ute på hal is är jag gärna och ofta. Speciellt på stålsicklade skidor! ;-) OM det är tillräckligt sicklat, OM belaget inte är poröst, dvs undermåligt och övriga parametrar är lika så kan inte LF tillföra något på en stålsicklad skida. Oavsett före. Förklara gärna hur då belaget blir hårdare med bara stålsickling (än med valla) och även mer hydrofobiskt.Det stämmer att belaget är hårdare än vallorna (kan kanske finnas undantag det vet jag inte) men faktum kvarstår att med valla så kan du få till en yta som är bättre anpassad till just det förets speciella förutsättningar än ett rent belag. Därför kan du få skidan att gå snabbare. Sen kommer ju struktur och annat in i bilden också för att få till det optimala glidet. Jag gillar stålsickeln som prepareringsverktyg och använder den regelbundet själv. Jag väljer dock oftast att kombinera med att valla på mina skidor (och andras) pga att mina personliga erfarenheter. Det är mitt val och jag testar massor så jag är lika trygg i det som du är i att stålsickeln är bäst i alla lägen. Jag har full resekt för de som testar sig fram till att stålsicklade rena skidor är det som man vill åka på. Det är ju bara du själv som åkare som kan vara nöjd/missnöjd med just dina skidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SNWG Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Det stämmer att belaget är hårdare än vallorna (kan kanske finnas undantag det vet jag inte) men faktum kvarstår att med valla så kan du få till en yta som är bättre anpassad till just det förets speciella förutsättningar än ett rent belag. Därför kan du få skidan att gå snabbare. Sen kommer ju struktur och annat in i bilden också för att få till det optimala glidet. Jag gillar stålsickeln som prepareringsverktyg och använder den regelbundet själv. Jag väljer dock oftast att kombinera med att valla på mina skidor (och andras) pga att mina personliga erfarenheter. Det är mitt val och jag testar massor så jag är lika trygg i det som du är i att stålsickeln är bäst i alla lägen. Jag har full resekt för de som testar sig fram till att stålsicklade rena skidor är det som man vill åka på. Det är ju bara du själv som åkare som kan vara nöjd/missnöjd med just dina skidor. Vad har du för erfarenheter av vallade skidor under längre distanser Sportprofilen? Just de argument du nämner att man anpassar vallan till yttre förutsättningar är ju precis de som vallaföretagen har och tvärt emot vad Kuzmins avhandling visar. Jag har kompisar som vallar och som glider bra en stund men sen måste de hem och valla inför nästa pass och nästa pass. Mina sicklade skidor glider bra en hel vinter. Sen är det ju viktigt att komma ihåg att vissa skidor glider bra och andra glider sämre oavsett behandling. Jag har ganska gott om skidor då jag är bekant med en fd skidförsäljare och har stålsicklat alla mina par. Några skulle jag inte tävla på och några tror jag Hellner skulle kunna låna på VM. Gjorde glidtest med favvoskidan på 7-mila för några år sedan bredvid Johan Sandberg innan start och gled i från honom. Han vann det året och blev 25:a på Vasaloppet tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportprofilen Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Vad har du för erfarenheter av vallade skidor under längre distanser Sportprofilen? Just de argument du nämner att man anpassar vallan till yttre förutsättningar är ju precis de som vallaföretagen har och tvärt emot vad Kuzmins avhandling visar. Jag har kompisar som vallar och som glider bra en stund men sen måste de hem och valla inför nästa pass och nästa pass. Mina sicklade skidor glider bra en hel vinter. Sen är det ju viktigt att komma ihåg att vissa skidor glider bra och andra glider sämre oavsett behandling. Jag har ganska gott om skidor då jag är bekant med en fd skidförsäljare och har stålsicklat alla mina par. Några skulle jag inte tävla på och några tror jag Hellner skulle kunna låna på VM. Gjorde glidtest med favvoskidan på 7-mila för några år sedan bredvid Johan Sandberg innan start och gled i från honom. Han vann det året och blev 25:a på Vasaloppet tror jag.Vallade skidor under längre distanser beter sig lite olika beroende på föret. En vallad skida tappar precis som en ovallad skida i fart, sen är det ju frågan om hur mycket den tappar och hur mycket fortare den gick från början. Det är ju därför mycket svårt att mäta hur mycket man tjänar/förlorar. Min personliga erfarenhet sträcker sig till att jag vallar ett 30tal skidor varje år till diverse lopp under Vasaloppsveckan. Sicklar kanske 4-5 par varje år till samma event. Vallar till olika seedningslopp samt andra vanliga tävlingar som tex SM. Jag håller ett antal vallningsutbilningar varje år och visar faktiskt även stålsickling på dem.Mitt problem i det här fallet är Enklaresports påstående om att det inte går att få en vallad skida att gå fortare än en stålsicklad ovallad skida. Enligt mina erfarenheter så går det och sen hur långt skidan går innan de möts och kanske passeras det har inte jag några vetenskapliga tester på. Däremot så har jag fått både ris och ros (mest ros dock ;) ) på både mina vallningar och sicklingar till långlopp genom åren. När det gäller ditt glidtest så tror jag att du sitter på ett guldpar och det är viktigare än all preparering som finns. Om du skulle donera dem till Hellner så är jag övertygad om att de skulle fortsätta att gå fort men då skulle de bli vallade och förmodligen stenslipade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 23, 2015 Report Share Posted February 23, 2015 Vallade skidor under längre distanser beter sig lite olika beroende på föret. En vallad skida tappar precis som en ovallad skida i fart, sen är det ju frågan om hur mycket den tappar och hur mycket fortare den gick från början. Det är ju därför mycket svårt att mäta hur mycket man tjänar/förlorar. Min personliga erfarenhet sträcker sig till att jag vallar ett 30tal skidor varje år till diverse lopp under Vasaloppsveckan. Sicklar kanske 4-5 par varje år till samma event. Vallar till olika seedningslopp samt andra vanliga tävlingar som tex SM. Jag håller ett antal vallningsutbilningar varje år och visar faktiskt även stålsickling på dem.Mitt problem i det här fallet är Enklaresports påstående om att det inte går att få en vallad skida att gå fortare än en stålsicklad ovallad skida. Enligt mina erfarenheter så går det och sen hur långt skidan går innan de möts och kanske passeras det har inte jag några vetenskapliga tester på. Däremot så har jag fått både ris och ros (mest ros dock ;) ) på både mina vallningar och sicklingar till långlopp genom åren. När det gäller ditt glidtest så tror jag att du sitter på ett guldpar och det är viktigare än all preparering som finns. Om du skulle donera dem till Hellner så är jag övertygad om att de skulle fortsätta att gå fort men då skulle de bli vallade och förmodligen stenslipade.Mitt påstående, och jag gillar inte att bli felciterad, var att CH eller LF inte kan tillföra en stålsickla skida någonting och jämförde med två likadana stålsicklade skidor. Skall man testa så skall man ju också göra det på rätt sätt och det aktuella testet var ju inget test heller. Så ditt problem med mig har du fabricerat själv. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportprofilen Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 Mitt påstående, och jag gillar inte att bli felciterad, var att CH eller LF inte kan tillföra en stålsickla skida någonting och jämförde med två likadana stålsicklade skidor. Skall man testa så skall man ju också göra det på rätt sätt och det aktuella testet var ju inget test heller. Så ditt problem med mig har du fabricerat själv. :-)Till att börja med så har jag absolut inga problem med dig. Det var ju ditt påstående som jag uppenbarligen missuppfattade också. Men eftersom jag testat det själv precis som Lappen gjorde (dock inte på samma sätt) så är det ett fel någonstans. Antingen så kan en LF tillföra något i kallföre eller så får jag lära mig sickla bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lappen Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 +1. Och då är det ju uppenbarligen inte så jätteenkelt att stålsickla på rätt sätt....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 +1. Och då är det ju uppenbarligen inte så jätteenkelt att stålsickla på rätt sätt....?Nja, men krävande före kräver ju också att man sicklat bort tillräckligt med stenslipning och skall man jämföra så bör man ha bra koll på hur skidorna gått innan diverse behandlingar också. Man kan ju inte trolla med en sämre skida och tar du bort paraffinet på skidan och testar igen så kommer den vara minst lika långt före och sen bör man även testa igen efter x antal km. Man kan sammanfatta det med att krävande före kräver mer av sicklaren. Men har du två likvärdiga skidor, har sicklat tillräckligt så finns inget CH, eller LF, som kan tillföra en tillräckligt bra skida någonting. Självklart skulle ett poröst och dåligt belag må bra av täckande paraffin men jag är rätt säker på att det inte handlar om det här. Men du har ju en bra chans att testa och det är ju bara att sickla några drag på den vallade, ev rilla om den andra är rillad, polera upp och testa. Enligt dig så skall ju den gå sämre nu men enligt mig så skall den vara minst lika bra som förut. Om du även hinner så kan du ju också köra någon mil på bägge och testa igen innan experimentet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalborgc Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 Ja jag får nog satsa på Vasastafetten... Ja, det vore kul att lägga ut bilder men det verkar som om man måste hämta bilder som redan är publicerade på en webbsida.Jag har ju nu blivit mer och mer övertygad över stålsicklingens fördelar och jag skulle vilja köpa en kuzmin universal, en borste och en riller så jag har grundutrustningen. Kommer du att vara i Mora under Tjejvasan ?http://staff.www.ltu.se/~grip/PhotosForLinking/Dalborgc/IMG_0323.JPGhttp://staff.www.ltu.se/~grip/PhotosForLinking/Dalborgc/IMG_0333.JPG Här kommer några bilder från fredagens träning med Lars-Erik :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 24, 2015 Author Report Share Posted February 24, 2015 http://staff.www.ltu.se/~grip/PhotosForLinking/Dalborgc/IMG_0323.JPGhttp://staff.www.ltu.se/~grip/PhotosForLinking/Dalborgc/IMG_0333.JPG Här kommer några bilder från fredagens träning med Lars-Erik :)Oj oj vilka fina bilder. :wub: Jag är mycket stolt att få stå tillsammans med berömda DalborgC på skidforum som faktiskt satte fokus på något fundamentalt: Nämligen att många motionärer (de flesta ?) tror att det glider bra även på LF i sig och därför (helt logiskt) INTE borstar bort det mesta av det de lagt dit. Dessutom var det ett rent nöje att åka dessa 19 km med dig och se hur du snabbt tog till dig som en svamp av mina små tips. Men det fanns en liten smolk i glädjebägaren: Efter min sickling/rillning/borstning av dina skidor (+ lite start wide i trampet) så hade du BÄTTRE GLID än mig. JAG trodde att mina Vasaloppsskidor gled perfekt men det ser ut som att du hittat ett ändå bätre par. :( Var rädd om dem säger jag bara, köp dig ett andra par som du använder när det är risk för att skada skidorna och använd dessa som "finskidor" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted February 24, 2015 Report Share Posted February 24, 2015 Ojojoj! Nu får ni minsann lägga upp era skidor i spannmätaren, helst samma, och visa kurvorna här i "Spanntråden" :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 25, 2015 Author Report Share Posted February 25, 2015 Jag fick idag det nya setet med Skimaterias Rillrar i min hand men vet inte om jag vågar byta ut de jag normalt använder mot dessa inför öppet spår? Jag hinner inte pröva själv så sunda förnuftet säger att jag inte borde chansa. Å andra sidan om det verkligen är dessa landslaget använder (Skimateria har ju samarbetsavtal med landslaget och deras loga finns på deras produkter) så är det ju mycket lockande att pröva. Det var just en prototyp av dessa Rillrar landslaget hade med sig till Sotji men ingen kan ju säkertveta om de användes och påverkade superglidet där. Har någon av er prövat dessa Rillrar speciellt i jämförelse med andra (Kuzmin, RS Riller, Swix, Red Creek, Skigo, etc) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 25, 2015 Report Share Posted February 25, 2015 Jag är också lite intresserad av Skimateria riller och ställde en fråga om dom i annan tråd. Ingen har dock svarat och det beror väl på att dom är så nya att ingen har hunnit testa. Skulle vara kul att höra vad du tycker när du testat. /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
illern Posted February 25, 2015 Report Share Posted February 25, 2015 Hur länge kan man åka på samma stålsickling? Fräschade upp skidorna till Bessemerloppet och tyckte jag hade väldigt bra glid. Nu är frågan om jag tjänar nåt på att göra samma sak till Vasan eller om jag ska köra på samma sickling som sist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 25, 2015 Report Share Posted February 25, 2015 Om du ska sicklat ska du nog ta väldigt lite för att få bort eventuell smuts. Annars kan du nog i alla fall köra 50 mil på samma sickling. Det enda som kan förstöra ytan är väl om det är grus i spåret annars blir väl skidorna bara blankare av att åka på dem. /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
illern Posted February 25, 2015 Report Share Posted February 25, 2015 ok, tack för svar, kanske bara ska borsta lite då bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolfs Posted February 25, 2015 Report Share Posted February 25, 2015 Har en Skimateria riller, använt den i stort sett hela den här säsongen. Tycker att den fungerar bra, gillar att jobba med den, har kombinerat den med deras sickla med bra resultat. Om den är bättre än Red Creek etc. har jag inget bra svar på. En fördel är att man kan låsa den och använda den mer som en skärande rill. Har testat att göra en race struktur som bla Skistart beskriver i bla ett Youtube klipp. Är så här lång nöjd med den. Som det sett ut sista tiden så är det dags att börja försöka göra en struktur för blötföre. Har ett gäng Red Creek rillar som inte använts mycket i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjh Posted February 25, 2015 Report Share Posted February 25, 2015 Har kört med skimateria rillar i år. Kört med fin och grov samtidigt. Sicklar kuzmin plus eller u. Borstar med kuzmin . Som allting annat ibland blir det bra glid ibland, ibland inte oklart varför☺Kanske skall man komplettera med nån ytterligare rill i blötare? Kör rullarna i låstläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 26, 2015 Report Share Posted February 26, 2015 Jag såg i deras instruktionsfilm att man kunde köra både i låst och rullande läge och att låst läge skulle vara för elit. Jag förstår dock inte uppdelning mellan elit och inte elit. Alla vill väl ha bästa tänkbara glid eller är man rädd att blåbären ska ramla i Risberg om det går för fort :) /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted February 26, 2015 Report Share Posted February 26, 2015 He, he. elit håller ju högre fart vilket kan innebära att optimal struktur är annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted February 26, 2015 Author Report Share Posted February 26, 2015 He, he.elit håller ju högre fart vilket kan innebära att optimal struktur är annorlunda.Korrekt, och även på TV hör ni experterna tala om högfartsglid och lågfartsglid. Motionärer av min typ håller oss ju mest till lågfartsglid och åtminstone då tycker jag mig numera veta att stålsickling, ibland med stöd av Rillning, är ett utmärkt alternativ. Kanske det alla bästa för oss på långa lopp, typ Vasaloppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted February 26, 2015 Report Share Posted February 26, 2015 Korrekt, och även på TV hör ni experterna tala om högfartsglid och lågfartsglid. Motionärer av min typ håller oss ju mest till lågfartsglid och åtminstone då tycker jag mig numera veta att stålsickling, ibland med stöd av Rillning, är ett utmärkt alternativ. Kanske det alla bästa för oss på långa lopp, typ Vasaloppet.Precis, ibland när jag är osäker på rillning tänker jag att det är ju trots allt väldigt oexakt? Om jag rillar lite mer kanske det är bättre för högfartsglidet och vice versa. Men det är verkligen grymt härligt med bra högfartsglid och bra "uthållighet" på glidet. Upplevde detta på VL 2012 efter mångsbodarna och Evertsberg, gled så jävulskt bra (Kuzmin + skärande rill) Lika skönt som det är att man kan hänga med lätt på partier med lägre fart.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.