Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Skulle vara intressant att få se de formulären ;) . Svaret på frågan vad som är lättast beror förmodligen väldigt mycket på vem du frågar. Man kan ju välja att göra vallning komplicerat eller enkelt. Dragit toppar på struktur har landslagen och alla andra som vallat mycket skidor gjort ända sen stenslipningen kom så det är inget man har börjat med efter Kuzmin.

Det verkar svårt att bifoga bilder men jag kan lägga upp det första svarsutkastet på ett frågeformulär om bland annat svårigheten med att stålsickla och bara de som gjort båda delarna, dvs traditionell glidvallning och stålsickling, fick svara.

Håller helt med men innan Kuzmin kom med sin stålsickel så sade man alltid när det var riktigt kärva förhållanden att man körde stålsicklat. Nu är det istället helt tyst från samma läger. Problemet som är med helt plan sickling är att det, trots rillning, blir för mycket kontaktyta och friktion.

Bild ute på min FB-sida inom ett par minuter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack själv DalborgC, du har en entusiasm som verkligen smittar av sig. Det var rena nöjet att få förmånen att åka 19 km med dig och se hur snabbt du tog till dig mina små Pers(s)onliga tips. Tyvärr finns det en liten smolk i glädjebägaren: Efter min stålsickling/borstning/Rillning av dina skidor så hade du tom.  något bättre glid än jag. Det gav mig något att fundera över: Kanske inte mina Vasaloppsskidor är så perfekta som jag själv tror ? Jag blev så upprymd av vår lilla tur igår att det idag blev hela 52 km idag i samma kanonspår. Det är dock synd att du inte kan lägga ut bilderna du tänkt, jag är mycket spänd på få se dem. Kan inte någon av er (t.ex. Niklas) tipsa vår nya skidforumstjärna hur hon skall göra ? Och då kanske tom få se någon bild av stjärnan själv ?

Hej igen Lars-Erik! 52 km vilken prestation! Ser ju verkligen lovande ut inför Vasaloppsveckan. Igår körde jag 7 km och idag 15 km. Jag har kört stakträning efter de tips jag fick i förrgår. Det är så kul för efter vår träning kör jag snabbare. Dvs jag klarar faktiskt att staka ganska långa sträckor och blir mindre trött, när jag följer dina råd. Hade även idag superglid jag åkte bakom några proffs och jag kom nästan ikapp i nedförsbackarna...

Link to comment
Share on other sites

Tack själv DalborgC, du har en entusiasm som verkligen smittar av sig. Det var rena nöjet att få förmånen att åka 19 km med dig och se hur snabbt du tog till dig mina små Pers(s)onliga tips. Tyvärr finns det en liten smolk i glädjebägaren: Efter min stålsickling/borstning/Rillning av dina skidor så hade du tom.  något bättre glid än jag. Det gav mig något att fundera över: Kanske inte mina Vasaloppsskidor är så perfekta som jag själv tror ? Jag blev så upprymd av vår lilla tur igår att det idag blev hela 52 km idag i samma kanonspår. Det är dock synd att du inte kan lägga ut bilderna du tänkt, jag är mycket spänd på få se dem. Kan inte någon av er (t.ex. Niklas) tipsa vår nya skidforumstjärna hur hon skall göra ? Och då kanske tom få se någon bild av stjärnan själv ?

 

Det fanns förut en tråd om att lägga ut bilder men den verkar tyvärr stängd. Kanske blev ngt med ägarbytet då de glömt att flytta allt på rätt sätt...? Jag fick heller inte "kontaktsidan" att fungera. Men kul med bilder, hoppas du får hjälp och vilken ynnest att få sådan fin hjälp och dessutom få umgås med Lars-Erik! :-) Såg du förresten mitt förslag om att du skulle kunna få växla till honom på Vasastafetten? :-) (Se ovan annars!)

Ja jag får nog satsa på Vasastafetten... Ja, det vore kul att lägga ut bilder men det verkar som om man måste hämta bilder som redan är publicerade på en webbsida.

Jag har ju nu blivit mer och mer övertygad över stålsicklingens fördelar och jag skulle vilja köpa en kuzmin universal, en borste och en riller så jag har grundutrustningen. Kommer du att vara i Mora under Tjejvasan ?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag får nog satsa på Vasastafetten... Ja, det vore kul att lägga ut bilder men det verkar som om man måste hämta bilder som redan är publicerade på en webbsida.

Jag har ju nu blivit mer och mer övertygad över stålsicklingens fördelar och jag skulle vilja köpa en kuzmin universal, en borste och en riller så jag har grundutrustningen. Kommer du att vara i Mora under Tjejvasan ?

Hej, vad kul! Så du vill ha en plats på Stafetten och växla till L-E? Alltså i mitt lag (Team Enklaresport XC)

 

Ja, jag är på plats under TjejVasan. I mora på spurtrakan, i höjd med kyrkan. 

Link to comment
Share on other sites

Det verkar svårt att bifoga bilder men jag kan lägga upp det första svarsutkastet på ett frågeformulär om bland annat svårigheten med att stålsickla och bara de som gjort båda delarna, dvs traditionell glidvallning och stålsickling, fick svara.

Håller helt med men innan Kuzmin kom med sin stålsickel så sade man alltid när det var riktigt kärva förhållanden att man körde stålsicklat. Nu är det istället helt tyst från samma läger. Problemet som är med helt plan sickling är att det, trots rillning, blir för mycket kontaktyta och friktion.

Bild ute på min FB-sida inom ett par minuter.

Så det här är alltså "enligt alla frågeformulär", svar från 25st människor!? Jag skulle nog påstå att vi åtminstone skulle kalla undersökningen för icke statistisk säkerställd. Nåväl jag tycker att frågeställningen dock är intressant. Skulle vara roligt och höra varför de svarar som de gör. Vad är det som de ser som svårt med vallning respektive stålsickling. Är det tiden, dåligt utrymme,svårt att välja valla eller är de rädd att slinta med sickeln. Allt är om man gör det första gången kanske lite knepigt men eftersom momenten ändå påminner om varandra (du ska ju sickla och borsta valla oxå) så måste det ju vara något annat speciellt som gör att de svarar som de gör. 

Jag funderar också över det du säger om kontaktyta vid kalla fören. Nog kan du med en del fabrikat av rillar skapa rätt kontaktytor även i kalla fören?

Link to comment
Share on other sites

Enligt alla frågeformulär så är det fortfarande enklare att stålsickla än att glidvalla traditionellt men kärvare fören kräver att man har sicklat bort all stenslipning och dessutom både polerat mycket. Det var ju vid riktigt kalla kärva förhållanden som landslagen först anammade stålsicklingens fördelar.

Lättast anser jag vara att låta sina skidor slipas med en av de nya maskinerna tex Swecom Evo och sedan bara köra. 

 

Men har man en sickel och flera par gamla skidor så blir det billigare att sickla. 

 

Cch börja inte med tramset om microhår hit och dit. Tex igår körde majoriteten i toppen av Finlandia med rena skidor och pulver. Inga LF o HF här inte...

Link to comment
Share on other sites

Så det här är alltså "enligt alla frågeformulär", svar från 25st människor!? Jag skulle nog påstå att vi åtminstone skulle kalla undersökningen för icke statistisk säkerställd. Nåväl jag tycker att frågeställningen dock är intressant. Skulle vara roligt och höra varför de svarar som de gör. Vad är det som de ser som svårt med vallning respektive stålsickling. Är det tiden, dåligt utrymme,svårt att välja valla eller är de rädd att slinta med sickeln. Allt är om man gör det första gången kanske lite knepigt men eftersom momenten ändå påminner om varandra (du ska ju sickla och borsta valla oxå) så måste det ju vara något annat speciellt som gör att de svarar som de gör. 

Jag funderar också över det du säger om kontaktyta vid kalla fören. Nog kan du med en del fabrikat av rillar skapa rätt kontaktytor även i kalla fören?

Eftersom jag var var förste licensierade Kuzminsicklare så har jag förstås stött på massvis av folk som vänt sig till mig men formuläret som jag drog igång i början var bara ute ett kort tag men jag ser ju att det såg konstigt ut det jag skrev. Hursomhelst så är min samlade bild att de som både sicklat och glidvallat traditionellt upplever det lättare att stålsickla.

Med paraffin så kan det hugga och t.o.m plastsickeln kan göra jack om man slinter.

Nja, kontaktytan blir ju väldigt stor iaf vid plansickling och riller, oavsett vilken. Men visst. Jag sitter inte på facit vid tex -30 grader men rent spontant så vill inte jag ha mycket kontaktyta då men jag vill att de ytor som är aktuella är hårda och lena.

Link to comment
Share on other sites

Lättast anser jag vara att låta sina skidor slipas med en av de nya maskinerna tex Swecom Evo och sedan bara köra. 

 

Men har man en sickel och flera par gamla skidor så blir det billigare att sickla. 

 

Cch börja inte med tramset om microhår hit och dit. Tex igår körde majoriteten i toppen av Finlandia med rena skidor och pulver. Inga LF o HF här inte...

Lättast tycker jag att dra några drag!

 

Billigare och enklare - Word! ;-) Och tro inte att gamla skidor är skit. Alla (!) på pallen på VM körde med äldre modeller och speciellt vid mjuka spår så var det minst 10 år gamla skidor som gick bäst! :-)

 

Bra att du drog upp microhår, det höll jag på att glömma! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har nu preparerat skidorna inför Bessemerloppet. Trodde ändå att sicklingen gått bra men måste tyvärr konstatera att på höger sida av skidorna kanske en halv centimeter har jag som en vit rand längs hela skidan. Uppenbarligen tar inte sickeln särskilt bra där för mig. Vet inte varför. Vinklar åt båda hållen, och mot slutet la jag extra kraft på högerhanden, för att försöka ta lite extra där. Men ingen skillnad i form. Jag lät det vara, borstade upp och kommer rilla senare. Någon som upplevt samma sak att ytan inte blir jämn överallt?

Jag har upplevt något liknande. När jag har försökt trycka mer på ett speciellt område så ökar ju risken för att man skär lite för djupt också.

 

Kan vår licensierade Kuzmin-sicklare kanske svara på detta? Kan belaget kanske vara några tiondels millimeter ojämnt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har upplevt något liknande. När jag har försökt trycka mer på ett speciellt område så ökar ju risken för att man skär lite för djupt också.

 

Kan vår licensierade Kuzmin-sicklare kanske svara på detta? Kan belaget kanske vara några tiondels millimeter ojämnt?

Svar ja! Nu har jag inte full koll på hanteringen efter tillverkning men visst kan det yttre "skalet" ibland kännas annorlunda och det måste säkert belaget jämnas till och det kan säkert skilja lite. Belagen tas som från en ost där början, eller om det var slutet?, är bäst och närliggande modeller får ofta belag från samma "ost" och därför kan det vara små skillnader mellan belagen om de inte blivit. Det gäller knappast toppmodellerna. Större förändringar i belaget kan det bli om man hettat upp plasten för häftigt och speciellt vid "vändzonerna", typ 8-13 cm ifrån kanterna där strykjärnet får vara extra lång tid.
Link to comment
Share on other sites

Det här med microhår efter en stenslipning är väl bara en bluff som den där Kuzmin hittat på för att få sälja sina stålsicklar. För det finns väl inte en enda bild i den här långa tråden som visar att microhår är en realitet. Eller? :)

 

/Mats

Bara googla microhår annars.

Och/eller åk i riktigt kallföre med enbart stenslipade skidor. Eftersom det inte sker ngn smutsupptagning då så borde det inte bli gråvitt, vilket det heller inte blir på stålsicklade skidor. Blir det gråvitt så är det alltså microhår. Jag har alltid varit övertygad om att det är smuts som fastnar i microhåren men Leonid menar på att det måste vara microhår eftersom smutsupptagningen är obefintlig i ordentligt kallföre.

Link to comment
Share on other sites

-18,7 grader. Perfekt temp för ett litet test. Saknar bara lite kall nysnö. Har letat fram de första skidorna jag hade, då skidtjejen som blev min hustru tvingade ut mig på skidspåret; Fischer scs från mitten av 90-talet. Har legat i förrådet några år då de varit för mjuka/alt. jag för tung. Kan med minskad vikt kanske bli OK kallföresskidor pga mjuka långa tryckpunkter.

Alltså har jag sicklat dessa med Kuzmin U, borstat rejält med Redcreek ultrafin handborste och nylon hand. Sedan kört rejält med rotoborste hästhår och nylon. Är det korrekt gjort Enklare sport?

En av dessa skidor har jag sedan värmt in Start grön paraffin på, sicklat och borstat. Vet ej vilken som är vallad

Ska nu ut ut försöka känna skillnad på skidorna genom att åka.

Link to comment
Share on other sites

-18,7 grader. Perfekt temp för ett litet test. Saknar bara lite kall nysnö. Har letat fram de första skidorna jag hade, då skidtjejen som blev min hustru tvingade ut mig på skidspåret; Fischer scs från mitten av 90-talet. Har legat i förrådet några år då de varit för mjuka/alt. jag för tung. Kan med minskad vikt kanske bli OK kallföresskidor pga mjuka långa tryckpunkter.

Alltså har jag sicklat dessa med Kuzmin U, borstat rejält med Redcreek ultrafin handborste och nylon hand. Sedan kört rejält med rotoborste hästhår och nylon. Är det korrekt gjort Enklare sport?

En av dessa skidor har jag sedan värmt in Start grön paraffin på, sicklat och borstat. Vet ej vilken som är vallad

Ska nu ut ut försöka känna skillnad på skidorna genom att åka.

Nu hängde jag inte med på vad du skall testa? Var det för microhår så gällde det mot stenslipad skida och eventuellt utan glidvalla men med skulle också kunna funka. Testet du gör nu blir ju mest för att bevisa att stålsicklat är en bra grund och du märker säkert ingen större skillnad. Vid kall kärv nysnö så kanske den mjukare utan med paraffin hade bromsat lite. Knappt kännbart men mätbart. Tryckpunkterna borde inte heller spela så himla stor roll vid den tempen men har du ett par som går bra så lär det göra det nu också.
Link to comment
Share on other sites

Tack Lars-Erik!

 

Vilken fantastisk fredagkväll. Jag har numer en perssonlig tränare, stålsicklade, borstade, rillade skidor med perfekt glid och fäste, på det en tur om nära 2 mil med coachning längs hela spåret. :)  Vilka fantastiska spår Ormberget har. Måste vara Sveriges bästa skidanläggning just nu. Luleå levererar på hög nivå!

 

Jag har fina bilder - är det någon som vet hur man lägger ut bilderna och kan tala om det för mig så återkommer jag med foto.

Provar att lägga ut en bild på mig och min perssonlige tränare .http://staff.www.ltu.se/~grip/PhotosForLinking/Dalborgc/IMG_0323.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bara googla microhår annars.

Och/eller åk i riktigt kallföre med enbart stenslipade skidor. Eftersom det inte sker ngn smutsupptagning då så borde det inte bli gråvitt, vilket det heller inte blir på stålsicklade skidor. Blir det gråvitt så är det alltså microhår. Jag har alltid varit övertygad om att det är smuts som fastnar i microhåren men Leonid menar på att det måste vara microhår eftersom smutsupptagningen är obefintlig i ordentligt kallföre.

 

Tvivlar inte det minsta på förekomsten av microhår. Försökte bara skoja till det lite apropå att vi  inte skulle tramsa om microhår :)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Intressant SNWG. Det vore kul om du berättar om och när du får svar på några av dina viktiga frågor till olika instanser. Jag är dock inte så optimistisk, Tyvärr verkar ju följande gälla i detta fall: Här gäller det att mörka till varje pris  :ph34r: och

a) miljömässigt solklara argumentet gäller ALLTID utom just i detta fall

B) det enkla faktumet att glidvalla faktiskt INTE behövs för motionärer fördöljs av en kompakt mur av vallatillverkare, Vasaloppets ledning, sportaffärer, etc.

c) det enda motdraget är att påstå att ELITEN glidvallar men man säger inte då i samma andetag att de även kombinerar med strukturering t.ex. bevisat av det avtal Svenska landslaget har med Primateria

OCH det är även inte relevant att jämföra elitens förutsättningar med motsvarande för oss motionärer

d) falsk marknadsföring bestraffas normalt men inte i detta sammanhang (det går faktiskt inte en timma fortare att åka Vasalopp genom att glidvalla)

etc. etc.

 

Jag är ju ändå glad att vårt skidforum finns där ju i stort sett alla (inklusive de som glidvallar t.ex. vid tävling) ser ut att hålla med mig numera,  :unsure:

 

Ja att slåss mot vallavärlden är ju som att brottas med väderkvarnar Lars-Erik, det vet ju du om ingen annan.

Har väl inte nått jätteframgångar med min kamp men har i alla fall fått upp ögonen hos många. Om jag ska ta det i den ordningen jag skrev.

1. Vasaloppet - Jag gjorde först "Håll Sverige rent" uppmärksammat på att man inom skidåkningen använder perfluorerade ämnen och att dessa inte sopsorteras i farligt avfall vilket jag först hade tagit reda på. Vasaloppet är ju av Håll Sverige rent ett "miljöceritfierat event" men den certifieringen handlade mest om att hålla rent kring tävlingsspåret och att sopsortera muggar o dyl. Håll Sverige rent kontaktade Vasaloppet men fick först inte svar utan det dröjde lång tid. De blev väl tagna på sängen antar jag. Sen började det ge lite resultat. Vid funktionärsutbildningen hade man fått diskutera den här problematiken med användandet av fluorvalla enligt Håll Sverige rent. Vad som sen kom ut av det vet jag faktiskt inte. Jag har själv inte åkt Vasaloppet på några år men nu vet i alla fall Vasaloppet att någon har ögonen på dem.

 

2. KO anmälan mot Tony Pölder.- Ja både du och jag är nu numerade blockade på Pölders Facebooksida vilket visar vilken liten människa han är Pölder.

Men han backade ju faktiskt på det här med att man skulle tjäna upp till två timmar på Vasaloppet till att man helt plötsligt bara tjänade 10-40 min. Kommentarer överflödiga.

 

3. Kontaktade kommuner - Bara en av de kommuner jag kontaktade kände till problemet med miljögifter och valla. Tror det var Falun eller Östersund, kommer inte ihåg, men flera av kommunerna lovade faktiskt att skriva in det i sina långsiktiga miljöplaner.

 

Går bara EUs Reach-lista i uppfyllelse så kommer ju alla perfluorerade produkter att förbjudas vilket innebär att fluorvallan försvinner fortare än kvickt.

Jag frågade vid en vallaträff på Oringen i Boden Christer Majbäck om han såg några problem i att sälja produkter som står på en utfasningslista. Han svarade väldigt irriterat (troligtvis pga mina tidigare frågor om belag och porer mm) att han förde en dialog med Kemikalieinspektionen med täta mellanrum men att han inte hade planer på att sluta sälja fluorvalla förrän det blev förbjudet. Så var det med hans moral.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga dig SNWG om du har koll på hur miljöfarligt det är och på vilket sätt detta påverkar miljön? Vad finns det för synbara konsekvenser av flourvallan? Förutom att flourångan är farlig att andas in då.

Jag ska absolut inte påstå att fallet är så för dig. Men att ta bussen eller cykeln till skidspåret istället kanske miljön skulle tjäna betydligt mer. Det finns en risk att du uppfattas som allmänt sur på vallaindustrin annars.

Är du engagerad i fler miljöfrågor?

Link to comment
Share on other sites

Nu hängde jag inte med på vad du skall testa? Var det för microhår så gällde det mot stenslipad skida och eventuellt utan glidvalla men med skulle också kunna funka. Testet du gör nu blir ju mest för att bevisa att stålsicklat är en bra grund och du märker säkert ingen större skillnad. Vid kall kärv nysnö så kanske den mjukare utan med paraffin hade bromsat lite. Knappt kännbart men mätbart. Tryckpunkterna borde inte heller spela så himla stor roll vid den tempen men har du ett par som går bra så lär det göra det nu också.

Så enklaresport inser inte vad testet går ut på ändå återger han faktiskt sanningsenligt resultatet redan innan det är utfört då han backar och skriver at stålsickling är en bra grund.

Vid - 17 grader klart och med låg luftfuktighet var glidet kärvt, speciellt under första varvet då det låg ett tunt lager frostsnö i spåret. Det var också då skillnaden mellan den vallade och ovallade skidan var störst men även efter mitt sjätte varv gled den skida som var vallad med grön start utan flour märkbart bättre,eller mindre dåligt än den enbart kuzminsicklade.

Nu har jag säkert gjort något fel med sicklingen enligt enklare sport och måste då vara ovanligt korkad då stålsickling ju är så väldigt enkelt....

Själv kommer jag nog att fortsätta valla även med ch/lf vallor vid kallföre vare sig skidorna är stålsicklade eller stenslipade av min Stefan Storvalls och Sami Jauhojärvis husslipare Teemu Haavisto på Sportia Ylläs.

Vid vått och smutsigt före, som tydligen är det som även hänvisas till i Kuzmins avhandling har jag dock erfarit helt andra effekter på såväl mina som konkurrenters skidor, men det är en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Så enklaresport inser inte vad testet går ut på ändå återger han faktiskt sanningsenligt resultatet redan innan det är utfört då han backar och skriver at stålsickling är en bra grund.

Vid - 17 grader klart och med låg luftfuktighet var glidet kärvt, speciellt under första varvet då det låg ett tunt lager frostsnö i spåret. Det var också då skillnaden mellan den vallade och ovallade skidan var störst men även efter mitt sjätte varv gled den skida som var vallad med grön start utan flour märkbart bättre,eller mindre dåligt än den enbart kuzminsicklade.

Nu har jag säkert gjort något fel med sicklingen enligt enklare sport och måste då vara ovanligt korkad då stålsickling ju är så väldigt enkelt....

Själv kommer jag nog att fortsätta valla även med ch/lf vallor vid kallföre vare sig skidorna är stålsicklade eller stenslipade av min Stefan Storvalls och Sami Jauhojärvis husslipare Teemu Haavisto på Sportia Ylläs.

Vid vått och smutsigt före, som tydligen är det som även hänvisas till i Kuzmins avhandling har jag dock erfarit helt andra effekter på såväl mina som konkurrenters skidor, men det är en helt annan sak.

Jag vet inte vad jag skulle ha backat för? :-)

Valla på du så fortsätter vi andra att utveckla glidet utan en massa smörja! ;-) Och konstigt att du, trots att du inte visste vilket skidpar som var vallat, visste det efter glidtesterna? ;-)

Skämt åsido så gör du, enligt mig, något fel om du får Ch/Lf-vallade stålsicklade skidor att gå bättre än enbart stålsicklade. Om det för övrigt skulle vara samma behandling. Det finns inget som vallor med sämre hydrofobisk förmåga kan tillföra, thats it! Belaget blir mjukare, belaget får mer smutsupptagning och belaget får alltså sämre hydrofobicitet. Men hyfsat likt borde det absolut bli men med samma parametrar för övrigt.... Nä, inte bättre. 

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor går bättre med valla än utan vid detta före. Thats it! Vad sickelsäljaren än säger tror jag mer på det jag ser och känner.

Antingen glider även stålsicklade skidor bättre med billig valla eller så är så svårt att få till en funktionell stålsickling så jag helt enkelt inte klarar av det. Men vallning en klarar jag tydligen av.....?

Men som enklare sport säger kan stålsickling vara en bra grund (att valla på).

Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga dig SNWG om du har koll på hur miljöfarligt det är och på vilket sätt detta påverkar miljön? Vad finns det för synbara konsekvenser av flourvallan? Förutom att flourångan är farlig att andas in då.

Jag ska absolut inte påstå att fallet är så för dig. Men att ta bussen eller cykeln till skidspåret istället kanske miljön skulle tjäna betydligt mer. Det finns en risk att du uppfattas som allmänt sur på vallaindustrin annars.

Är du engagerad i fler miljöfrågor?

Bra att du tar upp det här med bilåkande Skogsvakt. Visst är det det bra att man i största möjliga mån tar cykel eller buss i stället för bil när det går, men ibland eller ofta så är man ju tvingad att ta bilen pga olika omständigheter. När det gäller skidåkning så är det väldigt svårt att försvara spridandet av miljögifter bara för att man tror att det ska glida lite lättare i skidspåret.

Skidåkning ska ju vara en hälsosam aktivitet där man vistas ute i frisk luft och ren natur men så är ju inte fallet när en skidtur måste föregås av giftanvändande som är farligt för både människa och natur. Skidvallan i sig är ju akutfarlig för den som använder den men det största problemet med spridningen i miljön är den sammanlagda mängd perfluorerande ämnen som sprids på olika sätt. Gore-Tex t ex har varit ett föregångsföretag och rensat ut all användande av PFOA i sin tillverkning och många i textilbranchen har följt efter.

Norge har infört förbud mot PFOA vilket inte EU har ännu med en trögare lagstiftning men det står på den sk Reach-listan på ämnen som ska fasas ut ur vår miljö.

 

Jag har själv varit en storvallare men vågade hänga på sicklingståget när Kuzmin släppte sin lic avhandling och har enbart positiva erfarenheter av stålsickling. Har åkt Vasaloppet på ca 5.30 flera gånger lite halvtränad på skidor och tagit en del SkidO medaljer på distriktsnivå och har alltid superglid när jag tävlar. Vid i stort sett varje långlopp så frågar folk vad jag har under mina skidor när jag glider ifrån dem och då är det så häftigt att kunna svara "-Ingenting". 

 

Förutom länkarna nedan så har jag varit i kontakt med en forskare på Stockholms universitet som gjorde sin doktorsavhandling om just PFOA och han var mycket oroad över användandet av perfluorerade produkter och då är forskningen ändå bara i sin linda. Problemet är också att när lagstiftningen hunnit i kapp så har kemibranschen ändrat en molekyl och så är ämnet godkänt igen. Därför bör man införa ett förbud över hela den här gruppen vilket är lättare sagt än gjort i EU. Och så länge det är godkänt så är det upp till vårt eget etiska övervägande om vi tycker att det är värt det.

 

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Perflourerade-amnen-PFOS-PFOA-med-flera/

https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/norge-gar-foran-med-forbud-mot-miljogift/id735702/

http://www.sweski.com/vill-foumlrbjuda-fluorvallor.5185843.html

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/han-vill-fa-bort-vallan-fran-sparen

http://www.environmentalhealthnews.org/ehs/news/ski-wax-chemicals

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es9034733

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:411051/FULLTEXT01.pdf

http://www.epa.gov/opptintr/pfoa/pubs/pfoarisk.pdf

http://www.nrk.no/livsstil/skismoringen-skal-bli-giftfri-1.11667618

http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/forside/nyhet?p_document_id=84832

Link to comment
Share on other sites

Mina skidor går bättre med valla än utan vid detta före. Thats it! Vad sickelsäljaren än säger tror jag mer på det jag ser och känner.

Antingen glider även stålsicklade skidor bättre med billig valla eller så är så svårt att få till en funktionell stålsickling så jag helt enkelt inte klarar av det. Men vallning en klarar jag tydligen av.....?

Men som enklare sport säger kan stålsickling vara en bra grund (att valla på).

:-) Nu vill jag ju inte ha några hard feelings så är du uppe i Mora under Vasaloppsveckan så tittar jag gärna på dina skidor. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...