Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Får ni jättefin och len yta direkt efter stålsicklingen (kuzmin U) eller är det viktigt att använda en bra stålborste för att få det bra? Jag har nu sicklat för första gången och även borstat med skigo's stålborste men tycker inte ytan är så fin. Skidorna köptes från skistart färdigsicklade, och jag upplevde ytan mycket finare när jag fick dem. Till saken hör att jag har inget bra glid alls nu heller (även om jag behöver testa mer). Är jag dålig på att sickla eller krävs det bättre efter-polering för att få glansytan där fingret flyter fint om jag drar det över belaget? Jag tänkte då i första hand på stålborsten. Kanske bör skaffa primateria eller red creek stål fin och eventuellt även peak finishing P1/4 för att få bättre yta. Ett annat tyvärr lite desperat alternativ för att ge sicklingen en sista chans är att köpa en primateria R/P-cut och hoppas på ett bättre resultat, förmodligen då tillsammans med en ny stålborste. Tilläggas bör att jag inte fick någon jätterytm med kuzmin U 014. Kändes som sickeln tog olika mycket belag hela tiden (oftast förmodligen extremt lite/inget alls) och då och då kunde det hoppa och bli nån liten repa. I slutändan ingen större fara och mycket material hade avverkats men som sagt, lätt tycker jag inte att det var.

 

Skulle uppskatta tankar kring min problematik men vore även intressant att höra erfarenheter av Primatera R/P jämfört med kuzmin. Både hur skidorna går efter behandling men även hur lätta de är att jobba med. Tycker själv primateria ser stabilare ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

satt och kikade på Skimaterias (fd Primaterias) tester och kraftigt förstorade bilder på belag preppade med deras p-cut jämförd med  "konkurrerande sickel" = Kuzmin, rimligtvis.

 

http://www.skimateria.se/_project/_media/_doc/glidtest-primateria-pabr-10020401.pdf

 

 

Men (med all respekt för Skimateria, de verkar mkt seriösa och "vetenskapliga", samt hade fantastisk kundvård för ngra år sedan); är det inte lite "snett/orättvist" att jämföra "släthet" i belagen med en P-cut som ju är en helt blank polersickel mot Kuzmin som ju ger en helt annan struktur? - rimligtvis borde ju kuzminskidan ha betydligt grövre struktur och passa i fuktigare före än den p-cut sicklade?

 

Dessutom var ju de p-cut behandlade skidorna borstade med Skimaterias rotostål samt hand nylon. Framgår ej om de Kuzminpreppade var borstade.

 

Intressant hade ju varit om de också hade gjort en utförlig glidjämförelse i lite olika fören mellan ett antal par skidor preppade på dessa 2 olika vis.

Link to comment
Share on other sites

Får ni jättefin och len yta direkt efter stålsicklingen (kuzmin U) eller är det viktigt att använda en bra stålborste för att få det bra? Jag har nu sicklat för första gången och även borstat med skigo's stålborste men tycker inte ytan är så fin. Skidorna köptes från skistart färdigsicklade, och jag upplevde ytan mycket finare när jag fick dem. Till saken hör att jag har inget bra glid alls nu heller (även om jag behöver testa mer). Är jag dålig på att sickla eller krävs det bättre efter-polering för att få glansytan där fingret flyter fint om jag drar det över belaget? Jag tänkte då i första hand på stålborsten. Kanske bör skaffa primateria eller red creek stål fin och eventuellt även peak finishing P1/4 för att få bättre yta. Ett annat tyvärr lite desperat alternativ för att ge sicklingen en sista chans är att köpa en primateria R/P-cut och hoppas på ett bättre resultat, förmodligen då tillsammans med en ny stålborste. Tilläggas bör att jag inte fick någon jätterytm med kuzmin U 014. Kändes som sickeln tog olika mycket belag hela tiden (oftast förmodligen extremt lite/inget alls) och då och då kunde det hoppa och bli nån liten repa. I slutändan ingen större fara och mycket material hade avverkats men som sagt, lätt tycker jag inte att det var.

 

Skulle uppskatta tankar kring min problematik men vore även intressant att höra erfarenheter av Primatera R/P jämfört med kuzmin. Både hur skidorna går efter behandling men även hur lätta de är att jobba med. Tycker själv primateria ser stabilare ut.

 

Om du har sicklat mycket och det har känts som att sickeln tagit olika mycket skulle jag verkligen kontrollera så att belaget inte blivit vågigt. Om belaget blivit vågigt skulle jag lämna in skidorna till någon duktig slipare alternativt stålsicklare som kan få belaget plant igen. Viktigt att slipa borsten mot sandpapper och att sen borsta i den "lena" riktningen. 

Link to comment
Share on other sites

Hej bästa Lars-Erik !

 

Nu är jag i farten igen. Snart dags för Tjejvasan och jag tränar för fullt här i Östersund. Tyvärr har vi haft otur med vädret och senaste veckan har alla skidspår nästan tinat bort och blivit stenhårda. Nåväl åkte i alla fall fyra mil förra helgen.

 

Inför Tjejvasan vore det toppen med snabba skidor. Jag vill absolut inte krångla med dyra glidvallor som dessutom innehåller en massa kemikalier och jag vet ju att du har stor kunskap om stålsickling. 

Jag övertog min allra bästa väns skidor förra säsongen och de är superbra. Jag tror att de skidorna är stålsicklade. Jag undrar nu om jag ska göra om stålsicklingen inför årets tjejvasa? Jag har ju i år nästan bara åkt på jättehårda och isiga spår. Påverkar isiga spår effekten av tidigare utförd stålsickling ? 

 

Den 20 februari kommer jag och min familj till Luleå och jag önskar inget annat än att du kunde kika på skidorna och ge mig lite tips inför tjejvasan. Jag tänkte också träna på Ormberget och behöver veta vilka spår jag kan åka på.

 

Har du tid att hjälpa mig?

Link to comment
Share on other sites

Hej bästa Lars-Erik !

 

Nu är jag i farten igen. Snart dags för Tjejvasan och jag tränar för fullt här i Östersund. Tyvärr har vi haft otur med vädret och senaste veckan har alla skidspår nästan tinat bort och blivit stenhårda. Nåväl åkte i alla fall fyra mil förra helgen.

 

Inför Tjejvasan vore det toppen med snabba skidor. Jag vill absolut inte krångla med dyra glidvallor som dessutom innehåller en massa kemikalier och jag vet ju att du har stor kunskap om stålsickling. 

Jag övertog min allra bästa väns skidor förra säsongen och de är superbra. Jag tror att de skidorna är stålsicklade. Jag undrar nu om jag ska göra om stålsicklingen inför årets tjejvasa? Jag har ju i år nästan bara åkt på jättehårda och isiga spår. Påverkar isiga spår effekten av tidigare utförd stålsickling ? 

 

Den 20 februari kommer jag och min familj till Luleå och jag önskar inget annat än att du kunde kika på skidorna och ge mig lite tips inför tjejvasan. Jag tänkte också träna på Ormberget och behöver veta vilka spår jag kan åka på.

 

Har du tid att hjälpa mig?

Jättekul att du hörde av dig Dalborgc. Du var absolut en färjklick i fjolårets diskussioner på denna tråd som flera minns det med glädje och behållning. Och det som framkom tror jag är viktigt för många "vanliga" motionärer nämligen att de tror (som du gjorde då) att det glider bra på även vanliga "billiga" parafiner och därför inte noga borstar bort det de lagt dit.

Lite pers(s)onliga svar på dina frågor och kommentarer:

* Att åka fyra mil en helg som träning inför tjejVasan är imponerande och om vi dessutom får till skidorna ordentligt så kan du säkert tom. förbättra fjolårets goda placering på tjejVasan

* Du bör göra om stålsicklingen inför tjejVasan och dessutom kombbinera med Rillning (speciellt om det är varmt (låt säga - 6 och varmare). Jag kanske kan hjälpa eller i varje fall tipsa dig.

* Till frågan om isiga spår påverkar stålsicklingen ? Jag TROR detta tom kan ha positiv effekt. Det ryktades om att gamla tiders storåkare ibland åkte långa sträckor på is för att "vässa" sina skidor. Kanske en förlaga till det nu stålsickling/borstning kan åstadkomma ?

* Jag kommer denna helg att själv specialvässa min Vasaloppsform så jag kan absolut samåka del av detta på Ormberget om du vill (om jag hänger med i ditt tempo när du fått skidorna nystålsicklade och rillade ?)

* Du åkte så överraskande bra ifjol att jag nog inte har mycket att tipsa dig om men jag kan absolut fixa dina skidor på samma sätt jag gör mina (det går fort och smidigt). Om du åker någon sträcka med mig så ser du ju själv om det är något i mitt sätt att ta mig fram som du vill ta efter. Många påstår ju att jag ser ut att ha enkel och bra teknik och att jag inte ser ut att anstänga mig så hårt.

Något ytterligare du undrar över ?

Link to comment
Share on other sites

Tillägg: Jag glömde att säga att alla spår på Ormberget är perfekt åkbara, inte direkt isiga men mycket snabba. Jag skulle dock rekommendera dig att undvika Zinksundsbacken eftersom det går vansinigt fort där och några har skrubbat sig fordentligt vid fall (bl.a. min favoritförsälfre på team Sportia vars ansikte har ordentliga skrubbsår !)
Link to comment
Share on other sites

Tack för dit svar! Jag blir så glad. Jag skulle vara jättetacksam om jag fick hänga på dig upp till Ormberget. Jag kommer inte kunna åka i samma tempo som du, jag kan åka lite efter och jag är så glad bara om jag får följa med. 

 

Men jag tror att jag har blivit lite snabbare mot i fjol :) . Igår åkte jag en mil på Tandsbyns elljusspår det var isigt och snabbt som sjutton. Men hade för första gången den här säsongen lyckats rätt med fästvallningen. Jag hade bra glid.

 

Det är ju helt fantastiskt om du hjälper mig med att förbereda skidorna inför loppet. Nu kan jag känna mig lugn. Jag har många frågor kring stålsickling. Kan du ge mig några tips vad jag ska köpa för grejer ?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, då är de nog riktigt sneda alternativt varit stenslipade ofta eller dåligt. Fast det brukar man inte få skriva här utan att få en massa ovett! :-) Hursomhelst så är skidorna lite olika hur de beter sig vid tryck och det är ju lite olika tryck vid olika behandlingar... Troligtvis så har du en "skedform" på dina skidor så du bara tar på kanterna och det finns lite stenslipning kvar i mitten. Stämmer det?

 

Ursäkta för sent svar. Jo det kan nog stämma att sickeln tar mera på kanterna. Skidorna är rätt nya, har aldrig stenslipat dem. Rekommenderas stenslipning för att få dem helt plana?

Link to comment
Share on other sites

dra på lite start bwlf efter sickling ska du se att det blänker fint

 Har faktiskt övervägt att experimentera lite med valla. Har trots allt bara haft riktigt bra glid en gång och det var när jag LF:ade fabriksstrukturen. Hur går en stålsicklad skida toppat med lite BWLF jämfört med utan?

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt övervägt att experimentera lite med valla. Har trots allt bara haft riktigt bra glid en gång och det var när jag LF:ade fabriksstrukturen. Hur går en stålsicklad skida toppat med lite BWLF jämfört med utan?

Antagligen för att fabriksslipen hade en passande struktur för det föret. Lite hård Lf på en stenslip gör susen. Som sagt förut här på forumet så har stålsickling inget med valla att göra. En sickel sätter en struktur, precis som en stenslip gör. Fördelen med sickling är att man själv sätter sin struktur hemma och att det verkar ge lite lr noll microhår o därför ev inte behöver vallas. Men flour vid blöta och smutsiga fören är grymt oavsett slip lr sickel. Svaret är, ja valla gärna stålsicklade skidor. Eller skit i det, dom kommer glida väldigt bra i långa loppet oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Tack för dit svar! Jag blir så glad. Jag skulle vara jättetacksam om jag fick hänga på dig upp till Ormberget. Jag kommer inte kunna åka i samma tempo som du, jag kan åka lite efter och jag är så glad bara om jag får följa med. 

 

Men jag tror att jag har blivit lite snabbare mot i fjol :) . Igår åkte jag en mil på Tandsbyns elljusspår det var isigt och snabbt som sjutton. Men hade för första gången den här säsongen lyckats rätt med fästvallningen. Jag hade bra glid.

 

Det är ju helt fantastiskt om du hjälper mig med att förbereda skidorna inför loppet. Nu kan jag känna mig lugn. Jag har många frågor kring stålsickling. Kan du ge mig några tips vad jag ska köpa för grejer ?

Jag åkte igår 52 km på Ormberget och alla spår var kanonfina så om det håller sig till helgen får du in fantastisk skidtur i kanske Sveriges bästa skidterräng. Och om du blivit ändå snabbare än ifjol så får nog även Britta Norgren Johansson  och andra storfräsare se upp. Speciellt som du nu insett att du skall borsta bort den glidvalla du lagt dit :lol: Eftersom dina skidor numera är stålsicklade kan jag absolut hjälpa dig att bättra på det hela och även kombinera med att Rilla. JAG tycker absolut du skall skaffa egen sickel, Riller och borste. Eftersom du är arbetsledare på ett stort bygge så förutsätter jag att du inte har "tummen mitt i handen" så efter att du sett hur jag gör är det jätteenkelt att göra det själv. Det är faktiskt så lätt att du inte tror dina ögon och något helt annat än att försöka följa alla olika trollformler :ph34r: du rekommenderas i vissa sportaffärer när du skall glidvalla (och ändå glömde de bort att betona att du skall sickla och borsta bort det du lagt dit :) ) Tyvärr kan du inte köpa sickel i sportaffär, de säljer allt, precis allt vi behöver och INTE behöver,  men just inte denna mycket nyttiga pryl  :ph34r: , mystiskt ! Men det är lätt att beställa på nätet t.ex., av Enklaresport som ibland deltar på vårt forum (men som nu ser ut att ha somnat in för tillfället, kanske helt utpumpad efter Värmdöloppet där han deltog)

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, utpumpad var väl att ta i men eftersom sicklingsarbetena var inställda igår så hade jag extra öppet idag och hann med 5-6 par skidor och så måste jag tipsa om att Atomic visst kommit med en bättre Skintech som jag sicklade idag. Inte lika tung och tråkig som föregångaren. Den hette ngt med Red... (inte Redline). Men till frågorna då från DalborgC. (Om du inte redan svarat på allt, L-E!?

Det är lite som att koka soppa på en spik, det händer enormt mycket med bara en sickel, t.ex. Kuzmin Universal. Sen kan man för olika förhållandena förbättra. När det är kallare så tjänar man på att borsta skidorna och är det varmare så tjänar man på att rilla skidorna. Vid varmföre så tjänar man på att inte borsta alls och sedan borsta mer och mer ju kallare det är. Vid t.ex. minus 12-15 grader kallt och kallare, beroende på hur duktig man är och hur kuperat lopp det är samt saker som luftfuktighet och snötyper så tjänar man på att inte rilla men blir det varmare så kan man börja rilla och ju varmare ju viktigare att rilla och behovet ökar dramatiskt på slutet mot varmgrader. Det är bättre att rilla för mycket än för lite.

En sickel och en bra stålborste är ett bra start-kit. ¨På Värmdöloppet t.ex. så sicklade jag bara fram en ny fräsch yta med hög hydrofobicitet och rillade. Med facit i hand så rillade jag för lite när dagsmejan slog till men fick ändå höra hur bra glid jag hade. Innan dess var det grymt glid. Oj, vad jag skriver. Helt utpumpad kan jag inte vara! ;-)

Tack förresten, L-E för bra svar! :-) Och du platsar lätt i vårat lag på StafettVasan, det vet du!! :-D

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att du kan få ytan finare genom t.ex. nylonborstning och polering samt Skimateria P-Cut men det handlar även om att få en hydrofobisk yta och då skall man borsta mindre och inget alls om det viktigaste är hydrofobiciteten som är viktigast vid varmföre. Men att belaget känns olika handlar om ojämn kvalitet och/eller att belaget blivit bränt. Kommer man ned en bit i belaget så blir det snabbt fint såvida det inte är en usel modell du köpt. Genom att variera vinkeln när du sicklar, dvs variera sida till sida ca. 10-12 grader ungefär, så går det snabbt att jämna ut ett ojämnt belag. Vågar man vinkla mer så går det snabbare att få det plant men sickeln blir mer svårarbetad då. Bakåt lutar man sickeln minst 45 grader. Ibland även mer då vissa belag tillåter det, det känner man ganska snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Om man har både U och +, vid vilken temperaturgräns ungefär är det ett bra alternativ att köra på plusstrukturen? Har nämligen beställt en sån nu också.

 

F.ö tror jag min skigoborste var för aggresiv. Körde den mot sandpapper ett tag i ena riktningen och den blev bra mycket lenare efter ett tag. Även sicklingen kändes bättre nu, fastnade inte en enda gång. Kan vara att den är ganska utnött men har en positivare inställning till det nu i alla fall. För att ta bort nojan har jag även beställt roterande stål- (RC 143) och nylonborste samt polerpapper. Då kan jag iaf inte klaga mer på själva verktygen xD

Link to comment
Share on other sites

Oj, hur långt är det snöre... Det handlar också lite om hur mycket tryck man har då man sicklar och hur man kompletterar sicklingen med riller och även i viss mån hur långa drag man tar. Samt att nysnö skapar ett behov av lite mer struktur men hur många grader upp man skall räkna... Typ kanske 4-5 grader...

Jag själv kombinerar lite då jag sicklar och har gärna plus i grunden och lägger sen olika antal drag med Universalen beroende på dagens förutsättningar. Vid typ -2 så kör jag 2-3 fram och 1-2 bak, vid  -5 så kör jag 7-8 drag fram och 4-5 bak. Vid -10 så kör jag 20 fram och 15 bak. Vid 0 endast Plus. Det gäller förstås vid specifika tävlingar, det är ju inte så att jag ändrar hela tiden så fort jag skall ut och åka. Som till Värmdöloppet så sicklade jag t.ex. inte om utan rillade bara lite extra.

 

Jag tog själv bort Red Creeks stål fin hand då den från start var för aggressiv för mina stålsicklingskunder men den roterande diton fungerade fint. Tänk bara på att inte använda roterande för mycket om det är normal/varmföre då all borstning försämrar hydrofobiciteten som är viktigast ju varmare det är. När det är kallare så är det viktigare att ha len och hård yta.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, utpumpad var väl att ta i men eftersom sicklingsarbetena var inställda igår så hade jag extra öppet idag och hann med 5-6 par skidor och så måste jag tipsa om att Atomic visst kommit med en bättre Skintech som jag sicklade idag. Inte lika tung och tråkig som föregångaren. Den hette ngt med Red... (inte Redline). Men till frågorna då från DalborgC. (Om du inte redan svarat på allt, L-E!?

Det är lite som att koka soppa på en spik, det händer enormt mycket med bara en sickel, t.ex. Kuzmin Universal. Sen kan man för olika förhållandena förbättra. När det är kallare så tjänar man på att borsta skidorna och är det varmare så tjänar man på att rilla skidorna. Vid varmföre så tjänar man på att inte borsta alls och sedan borsta mer och mer ju kallare det är. Vid t.ex. minus 12-15 grader kallt och kallare, beroende på hur duktig man är och hur kuperat lopp det är samt saker som luftfuktighet och snötyper så tjänar man på att inte rilla men blir det varmare så kan man börja rilla och ju varmare ju viktigare att rilla och behovet ökar dramatiskt på slutet mot varmgrader. Det är bättre att rilla för mycket än för lite.

En sickel och en bra stålborste är ett bra start-kit. ¨På Värmdöloppet t.ex. så sicklade jag bara fram en ny fräsch yta med hög hydrofobicitet och rillade. Med facit i hand så rillade jag för lite när dagsmejan slog till men fick ändå höra hur bra glid jag hade. Innan dess var det grymt glid. Oj, vad jag skriver. Helt utpumpad kan jag inte vara! ;-)

Tack förresten, L-E för bra svar! :-) Och du platsar lätt i vårat lag på StafettVasan, det vet du!! :-D

Jag är faktiskt orolig för att jag i övermod och tillfällig sinnesförviring lovade åka sista sträckan i ditt lag. Jag har senare förstått att du har en del vassa (inte bara för att de preparerat med stålsickel :D ) åkare i laget så tyvärr förlorar du nog många placeringar på mig. Men lovat är lovat, så jag åker och gör mitt bästa som vanligt. 

Vad skall jag föreslå att DalborgC minimunm skaffar sig till rimligt pris: En Kuzmin original, en Kuzminborste eller Primateriaborste (med olika styvhet i de olika riktningarna) och en Red Creek Riller (rak 2 mmm)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke rilling til å fungere med Kuzmin i minusgrader. Når snøen er våt så funker det utmerket og gir stor skillnad, men i tørr snø blir det alltid dårligere.

 

Enklaresport, hvordan skal man gjøre det for tørr snø? Når skien har romtemperatur, hvor hardt skal man trykke, ca antall kg ved forskjellige temperaturer? Jeg har en RC julgran og en RC 1 mm rak som jeg har kjøpt av deg.

 

Jeg er mektig interessert i å finne ut av dette, jeg rillet tydeligvis alt for hardt på Holmenkollmarsjen og hadde dårlig glid. 1 mm rak, bare bak. Jeg vet at det var rillingen som ødela fordi jeg har testet samme ski, feste og struktur på samme type snø og temperatur før og har hatt enormt mye bedre glid. Det er ikke kul å ha elendige ski i 54 km, særskilt når jeg har stelt det til selv ved å prøve noe jeg tydeligvis ikke kan rett før start...

 

I dette tilfellet skulle temperaturen stige utover dagen, men snøen var så kald at den bare rakk å bli bløt noen få plasser her og der. Der hadde jeg bra glid, det var som om noen løsnet håndbremsen. Men jeg trodde rillingen skulle passe ganske bra i tørrsnøen også.

Link to comment
Share on other sites

PRIMATERIA Sport heter numera  SKIMATERIA

Jag fick just följande viktiga information från Primaterias ledning:  "Primateria Sport byter nu namn till Skimateria. Under vintern kommer successivt logotyper och förpackningar att bytas ut till det nya varumärket. Besök gärna Skimaterias nya hemsida på www.skimateria.se"
Eftersom de har skriftligt avtal med svenska landslaget (se logan på deras hemsida) så är det ju extra intressant nu inför VM. Bland annat tror ju många att deras nya superRiller (som kom just i samband med Sotje) kan vara en viktig pusselbit i detta sammanhang.
Jag tycker det 'är superbra att vi har ett företag som specialsatsar på materialutveckling för skidåkning med forskning som en viktig grundpelare. Det kan man ju säga gäller Kuzmin också (han doktorerade ju på detta). Jag har även stort förtroende för RS Rillers kunskaper. 
Men VARFÖR ?, jag frågar mig fortfarande VARFÖR ?, mörkar fortfarande sportaffärerna :ph34r: och vägrar följa med i denna utveckling som jag menar är mycket viktig för vanliga motionärer, så viktig att min huvudtes att glidvalla helt enkelt inte behövs för oss motionärer inte längre är en hypotes utan snarare ett axiom :wub: .
 
 Så här beskriver Skimateria själva sina strukturverktyg:
"Skimateria har tagit fram en uppsättning strukturverktyg (så kallade rillerverktyg) som täcker alla typer av fören. Det som är unikt med Skimaterias rillerverktyg är att de kan göra den allra
finaste strukturen vilken hittills enbart har kunnat tillverkas via slipning. Verktygen används en i taget men oftast i kombination, dvs först lägger en lite grövre struktur innan man avslutar med en fin struktur. Efter varje steg så är det viktigt att borsta ur strukturen med en bra stålborste och då lämpligen med Skimaterias stålborste R-brush. Detta gör att strukturen blir helt öppen i åkriktningen vilket förhindrar att friktion byggs upp."
 
Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt orolig för att jag i övermod och tillfällig sinnesförviring lovade åka sista sträckan i ditt lag. Jag har senare förstått att du har en del vassa (inte bara för att de preparerat med stålsickel :D ) åkare i laget så tyvärr förlorar du nog många placeringar på mig. Men lovat är lovat, så jag åker och gör mitt bästa som vanligt.

Vad skall jag föreslå att DalborgC minimunm skaffar sig till rimligt pris: En Kuzmin original, en Kuzminborste eller Primateriaborste (med olika styvhet i de olika riktningarna) och en Red Creek Riller (rak 2 mmm)?

Tvärtom så är det en stor ära för oss att ha dig i vårat lag!! :-) Och bara du inte tvingar oss ut på eftersök så är vi överlyckliga! ;-) Skämt åsido så är det en folkfest och det är nummer 1! :-)

Just ja! Såg inte frågan. Kuzmin Universal, bra borste typ Red Creek stål fin/fin eller Skimateria stål fin är en bra start och förstås en riller om man brinner för skidor. 1,0 eller 2,0

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke rilling til å fungere med Kuzmin i minusgrader. Når snøen er våt så funker det utmerket og gir stor skillnad, men i tørr snø blir det alltid dårligere.

 

Enklaresport, hvordan skal man gjøre det for tørr snø? Når skien har romtemperatur, hvor hardt skal man trykke, ca antall kg ved forskjellige temperaturer? Jeg har en RC julgran og en RC 1 mm rak som jeg har kjøpt av deg.

 

Jeg er mektig interessert i å finne ut av dette, jeg rillet tydeligvis alt for hardt på Holmenkollmarsjen og hadde dårlig glid. 1 mm rak, bare bak. Jeg vet at det var rillingen som ødela fordi jeg har testet samme ski, feste og struktur på samme type snø og temperatur før og har hatt enormt mye bedre glid. Det er ikke kul å ha elendige ski i 54 km, særskilt når jeg har stelt det til selv ved å prøve noe jeg tydeligvis ikke kan rett før start...

 

I dette tilfellet skulle temperaturen stige utover dagen, men snøen var så kald at den bare rakk å bli bløt noen få plasser her og der. Der hadde jeg bra glid, det var som om noen løsnet håndbremsen. Men jeg trodde rillingen skulle passe ganske bra i tørrsnøen også.

Hej! Först och främst. Bra val av butik! ;-) Skämt åsido så sitter du på svaret själv. Rilla lösare alternativt endast bak eller inte alls. Beroende också på hur du borstat så kanske du bör borsta lite mer vid torr snö. Bara testa lite innan. Man får snabbt facit.

 

 

Edit: Hur hårt? Belagen är ju lite grand olika hårda men man kan ju se hur mycket struktur som blir. Vid varmgrader så ger man typ allt som stället klarar och vid väldigt försiktigt rillning så kanske man trycker 5-8 kg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...