Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Hej Lars-Erik!

 

Tack till både dig och Enklaresport

 

Ser framemot att få komma till metropolen Luleå med snögaranti. Har inte åkt skidor sen i fredags - börjar få abstinens...Istället har jag varit  ute och sprungit + kört styrka. Så o ja eliten får nog akta sig i år... B) 

 

Jag ska direkt införskaffa mig Kuzmin universal, sickel, riller + stålborste.

 

Ska du åka skidor nu på fredag den 20 februari?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej! Först och främst. Bra val av butik! ;-) 

 

Jajamenn, har ingenting å klage på :)

 

Edit: Hur hårt? Belagen är ju lite grand olika hårda men man kan ju se hur mycket struktur som blir. Vid varmgrader så ger man typ allt som stället klarar och vid väldigt försiktigt rillning så kanske man trycker 5-8 kg

 
Ok, takk! Jeg får eksperimentere litt, men det hjelper å ha en idé på forhånd  :)
Link to comment
Share on other sites

Jajamenn, har ingenting å klage på :)

 

 

 

Ok, takk! Jeg får eksperimentere litt, men det hjelper å ha en idé på forhånd  :)

Ja, förlåt! Jag ville inte låta mästrande (heter det så...?). Det är väl snarast att jag har en ganska bra blick för hur mycket borstning och rillning man bör ha men det är också väldigt individuellt vad man tycker är mycket respektive lite borstning/tryck osv. Sen så finns det självklart fall där även jag måste testa mig fram.

Och du har gett mig ngt att fundera på att rillningen kan ha dödat ditt glid. Lite grand kan jag tänka mig men kanske skulle lite mer borstning gjort mer... Hmm...

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik!

 

Tack till både dig och Enklaresport

 

Ser framemot att få komma till metropolen Luleå med snögaranti. Har inte åkt skidor sen i fredags - börjar få abstinens...Istället har jag varit  ute och sprungit + kört styrka. Så o ja eliten får nog akta sig i år... B)

 

Jag ska direkt införskaffa mig Kuzmin universal, sickel, riller + stålborste.

 

Ska du åka skidor nu på fredag den 20 februari?

Jag kommer absolut att åka skidor denna dag men det är lite oklart när jag kan (ring mig, 070 3742482, så fixar vi en tid). Jag kan säkert åka en tid med dig så att du hinnar se hur jag tar mig fram numera och speciellt ge lite instruktioner om hur jag stakar och kombinerar med att använda frånskjut där även benen är inblandade. . Sedan blir det säkert att bara se bakdelen av dig en kort tid innan du försvinner på dina nysicklade skidor. Vi sicklar först i min boda i hotell oändligheten. Jag är fortfarande imponerad att du åkte så bra på fjolårets tjejVasa och med rätt träning och skidpreparering kan du säkert komma riktigt bra även om kanske Britta Johansson Norgren och de andra storfräsarna klarar sig detta år. :P  Du är givetvis mycket stark i armarna genom ditt yrke och genom att utvecklka din stakteknik så finns det stor potential till förbättringar.

 

Till Enklaresport: Är du i Mora före Öppet spår och fixar slutfinishen på mina skidor ? Och före tjejVasan ? (då kanske du kan göra det ä'ven för DalborgC) ? Jag räknar kallt med att du skall fixa superglid till mig på Vasastafetten när jag häller mitt löfte och kör slutsträckan i ditt lag, det ligger ju i ditt eget intrese att jag tappar så lite som möjligt  :P

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik!
 

Tack för all peppning. Vi åker uppöver idag på eftermiddagen. Jag ringer dig från bilen.

Ser fram emot att få komma på träningsläger och få prata stålsickling, fästvallning och teknik.

 

Finns väldigt mycket att slipa på när det gäller min åkstil. Är så tacksam för att du tar dig tid att hjälpa mig.

 

Vi hörs Ha det Gött

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer absolut att åka skidor denna dag men det är lite oklart när jag kan (ring mig, 070 3742482, så fixar vi en tid). Jag kan säkert åka en tid med dig så att du hinnar se hur jag tar mig fram numera och speciellt ge lite instruktioner om hur jag stakar och kombinerar med att använda frånskjut där även benen är inblandade. . Sedan blir det säkert att bara se bakdelen av dig en kort tid innan du försvinner på dina nysicklade skidor. Vi sicklar först i min boda i hotell oändligheten. Jag är fortfarande imponerad att du åkte så bra på fjolårets tjejVasa och med rätt träning och skidpreparering kan du säkert komma riktigt bra även om kanske Britta Johansson Norgren och de andra storfräsarna klarar sig detta år. :P  Du är givetvis mycket stark i armarna genom ditt yrke och genom att utvecklka din stakteknik så finns det stor potential till förbättringar.

 

Till Enklaresport: Är du i Mora före Öppet spår och fixar slutfinishen på mina skidor ? Och före tjejVasan ? (då kanske du kan göra det ä'ven för DalborgC) ? Jag räknar kallt med att du skall fixa superglid till mig på Vasastafetten när jag häller mitt löfte och kör slutsträckan i ditt lag, det ligger ju i ditt eget intrese att jag tappar så lite som möjligt  :P

Ja, jag kommer vara i Mora och sickla både till ÖS och till bland annat TV. Eventuellt så har jag även en plats kvar på Vasastafetten även till DalborgC! :-) Endast 400kr, det enda kravet är att man köper en asgrym mössa, eller pannband, för runt en hundring. Ord.pris 600 kr/sträcka samt 180/200 kr på huvudbonaderna. Tror det är sträcka 4 som är ledig vilket innebär växling till dig, L-E! :-)

Givetvis blir det superglid, precis som vanligt! ;-)

Link to comment
Share on other sites

 

PRIMATERIA Sport heter numera  SKIMATERIA

Jag fick just följande viktiga information från Primaterias ledning:  "Primateria Sport byter nu namn till Skimateria. Under vintern kommer successivt logotyper och förpackningar att bytas ut till det nya varumärket. Besök gärna Skimaterias nya hemsida på www.skimateria.se"
Eftersom de har skriftligt avtal med svenska landslaget (se logan på deras hemsida) så är det ju extra intressant nu inför VM. Bland annat tror ju många att deras nya superRiller (som kom just i samband med Sotje) kan vara en viktig pusselbit i detta sammanhang.
Jag tycker det 'är superbra att vi har ett företag som specialsatsar på materialutveckling för skidåkning med forskning som en viktig grundpelare. Det kan man ju säga gäller Kuzmin också (han doktorerade ju på detta). Jag har även stort förtroende för RS Rillers kunskaper. 
Men VARFÖR ?, jag frågar mig fortfarande VARFÖR ?, mörkar fortfarande sportaffärerna :ph34r: och vägrar följa med i denna utveckling som jag menar är mycket viktig för vanliga motionärer, så viktig att min huvudtes att glidvalla helt enkelt inte behövs för oss motionärer inte längre är en hypotes utan snarare ett axiom :wub: .
 
 Så här beskriver Skimateria själva sina strukturverktyg:
"Skimateria har tagit fram en uppsättning strukturverktyg (så kallade rillerverktyg) som täcker alla typer av fören. Det som är unikt med Skimaterias rillerverktyg är att de kan göra den allra
finaste strukturen vilken hittills enbart har kunnat tillverkas via slipning. Verktygen används en i taget men oftast i kombination, dvs först lägger en lite grövre struktur innan man avslutar med en fin struktur. Efter varje steg så är det viktigt att borsta ur strukturen med en bra stålborste och då lämpligen med Skimaterias stålborste R-brush. Detta gör att strukturen blir helt öppen i åkriktningen vilket förhindrar att friktion byggs upp."
 

 

Tänkte haka på Lars-Eriks funderingar kring det här med att sportbranchen notoriskt vägrar befatta sig med något annat än glidvalla.

Jag tror att man på olika sätt kan påverka media och skidvärlden så att vi får en spridning om metoden bland "vanligt" folk och inte bara bland inbitna som för länge sedan är övertygade om stålsicklingens förträfflighet.

 

Min erfarenhet är att miljö- och hälsoaspekten är det som biter hårdast för vem vill inte vara miljövänlig? Det tekniska kring mättande av belag, porer och andra myter verkar folk ha svårare att ta till sig.

 

Som föreningsledare tycker jag det är horribelt att man som förälder tvingas med i racet kring vallningen och plikttroget står och stryker fluorvalla på sin 12-årings skidor före en distriktstävling bara för att alla andra föräldrar gör samma sak. Man kan nog räkna med att antalet skidungdomar minskar i takt med att materialfixeringen ökar. När jag var ung så räckte det med ett par skidor och fästvalla och det var säkert tio gånger så mycket barn och ungdomar med på skidtävlingar. Svenska skidförbundet verkar inte alls fundera i dessa banor. Läser man förbundets text om ungdomsskidåkning och hur man kan förenkla den så är rådet kring vallning för ungdomar på nästan en hel A4 sida. Det "räcker" med lågfluorvalla för de yngre och "högfluor" för de äldre. Fluorpulver kan man vänta med tills de är äldre juniorer.

Inte ett ord om stålsickling som metod!

 

Vad kan man då göra?

 

Själv har jag...

 

1. ...haft en dialog med Vasaloppets Vd Anders Selling och "Håll Sverige rent". Jag har frågat hur Vasaloppet kan vara "Miljömärkt event" när man inte sopsorterar vallarester i farligt avfall vilket man ska göra med flourvalla och hur de ser på spridningen av perfluorerande ämnen i naturen kring Vasaloppsspåret.

 

2. Anmält Tony Pölder till Konsumentverket för falsk marknadsförning. Tony hävdade ju att man tjänar upp till 2 timmar på Vasaloppet med pulvervallning vilket ju är trams.

 

3. Mejlfrågat de kommuner med stora skidarrangemang och skidanläggningar om de utrustat sina vallabodar med ventilationsanläggningar och hur de hanterar vallarester.

 

4. Efterfrågat "miljövänliga skidspår" i min hemkommun Karlstad vilket gav mig nästan en helsida i lokalpressen.

 

5. Kontaktat SVT och efterfrågat inslag om stålsickling. Resultatet blev ju att det faktiskt pratades stålsickling i Vinterstudion. Tyvärr var det herr Blomyuist med bristande erfarenhet av metoden som uttalade sig men ändå.

 

6. Anmält inslaget "Mattias Svahn i vallaboden" till granskningsnämnden för otillbörlig reklam i inslaget. Jag frågade Mattias Svahn via Facebook i sändningen och han svarar raljerande om stålsickling att alla elitåkare använder glidvalla.

 

7. Skrivit till TV-programmet PLUS men tyvärr aldrig fått napp.

 

 

Nu tänkte jag uppmana alla er som vill påverka att göra som jag och kontakta produktionsledaren för Vasaloppet, Jonas Karlsson, och önska inslag om stålsickling under Vasaloppssändningen.

 

Skriv till jonas.karlsson@svt.se

 

med egen text eller kopiera min

 

Hej Jonas

 

I samband med skidarrangemang så visar ni på SVT ofta inslag om skidvallning. Då denna är väldigt ensidig och endast tar upp metoden glidvallning så skulle jag vilja att SVT i samband med t ex Vasaloppssändningen gjorde ett reportage om stålsickling. I reportaget bör det vara personer som är förtrogna med metoden stålsickling som medverkar.

Stålsickling är för de flesta Vasaloppsåkarna ett fullgott alternativ till glidvalla då den är väldigt effektiv och vänlig mot både människor och miljö i motsats till glidvallan. Att Mattias Svahn står i ”Vallaboden” och förnedrar och raljerar över metoden stålsickling motverkar också tyvärr spridningen av metoden.

På forumet www.skidforum.se så är sicklingstråden ofantligt mycket längre än alla andra trådar vilket visar att intresset kring sickling är stort. Sportindustrin har notoriskt vägrat sälja stålsicklar till förmån för glidvalla men SVT som Public service företag bör ju vara mer intresserade av att tillgodose andra intressen än vallaföretagens.

Med hopp om förändring.

 

Sven Skida

Skidstaden

Link to comment
Share on other sites

Tänkte haka på Lars-Eriks funderingar kring det här med att sportbranchen notoriskt vägrar befatta sig med något annat än glidvalla.

Jag tror att man på olika sätt kan påverka media och skidvärlden så att vi får en spridning om metoden bland "vanligt" folk och inte bara bland inbitna som för länge sedan är övertygade om stålsicklingens förträfflighet.

 

Min erfarenhet är att miljö- och hälsoaspekten är det som biter hårdast för vem vill inte vara miljövänlig? Det tekniska kring mättande av belag, porer och andra myter verkar folk ha svårare att ta till sig.

 

Som föreningsledare tycker jag det är horribelt att man som förälder tvingas med i racet kring vallningen och plikttroget står och stryker fluorvalla på sin 12-årings skidor före en distriktstävling bara för att alla andra föräldrar gör samma sak. Man kan nog räkna med att antalet skidungdomar minskar i takt med att materialfixeringen ökar. När jag var ung så räckte det med ett par skidor och fästvalla och det var säkert tio gånger så mycket barn och ungdomar med på skidtävlingar. Svenska skidförbundet verkar inte alls fundera i dessa banor. Läser man förbundets text om ungdomsskidåkning och hur man kan förenkla den så är rådet kring vallning för ungdomar på nästan en hel A4 sida. Det "räcker" med lågfluorvalla för de yngre och "högfluor" för de äldre. Fluorpulver kan man vänta med tills de är äldre juniorer.

Inte ett ord om stålsickling som metod!

 

Vad kan man då göra?

 

Själv har jag...

 

1. ...haft en dialog med Vasaloppets Vd Anders Selling och "Håll Sverige rent". Jag har frågat hur Vasaloppet kan vara "Miljömärkt event" när man inte sopsorterar vallarester i farligt avfall vilket man ska göra med flourvalla och hur de ser på spridningen av perfluorerande ämnen i naturen kring Vasaloppsspåret.

 

2. Anmält Tony Pölder till Konsumentverket för falsk marknadsförning. Tony hävdade ju att man tjänar upp till 2 timmar på Vasaloppet med pulvervallning vilket ju är trams.

 

3. Mejlfrågat de kommuner med stora skidarrangemang och skidanläggningar om de utrustat sina vallabodar med ventilationsanläggningar och hur de hanterar vallarester.

 

4. Efterfrågat "miljövänliga skidspår" i min hemkommun Karlstad vilket gav mig nästan en helsida i lokalpressen.

 

5. Kontaktat SVT och efterfrågat inslag om stålsickling. Resultatet blev ju att det faktiskt pratades stålsickling i Vinterstudion. Tyvärr var det herr Blomyuist med bristande erfarenhet av metoden som uttalade sig men ändå.

 

6. Anmält inslaget "Mattias Svahn i vallaboden" till granskningsnämnden för otillbörlig reklam i inslaget. Jag frågade Mattias Svahn via Facebook i sändningen och han svarar raljerande om stålsickling att alla elitåkare använder glidvalla.

 

7. Skrivit till TV-programmet PLUS men tyvärr aldrig fått napp.

 

 

Nu tänkte jag uppmana alla er som vill påverka att göra som jag och kontakta produktionsledaren för Vasaloppet, Jonas Karlsson, och önska inslag om stålsickling under Vasaloppssändningen.

 

Skriv till jonas.karlsson@svt.se

 

med egen text eller kopiera min

 

Hej Jonas

 

I samband med skidarrangemang så visar ni på SVT ofta inslag om skidvallning. Då denna är väldigt ensidig och endast tar upp metoden glidvallning så skulle jag vilja att SVT i samband med t ex Vasaloppssändningen gjorde ett reportage om stålsickling. I reportaget bör det vara personer som är förtrogna med metoden stålsickling som medverkar.

Stålsickling är för de flesta Vasaloppsåkarna ett fullgott alternativ till glidvalla då den är väldigt effektiv och vänlig mot både människor och miljö i motsats till glidvallan. Att Mattias Svahn står i ”Vallaboden” och förnedrar och raljerar över metoden stålsickling motverkar också tyvärr spridningen av metoden.

På forumet www.skidforum.se så är sicklingstråden ofantligt mycket längre än alla andra trådar vilket visar att intresset kring sickling är stort. Sportindustrin har notoriskt vägrat sälja stålsicklar till förmån för glidvalla men SVT som Public service företag bör ju vara mer intresserade av att tillgodose andra intressen än vallaföretagens.

Med hopp om förändring.

 

Sven Skida

Skidstaden

Intressant SNWG. Det vore kul om du berättar om och när du får svar på några av dina viktiga frågor till olika instanser. Jag är dock inte så optimistisk, Tyvärr verkar ju följande gälla i detta fall: Här gäller det att mörka till varje pris  :ph34r: och

a) miljömässigt solklara argumentet gäller ALLTID utom just i detta fall

b) det enkla faktumet att glidvalla faktiskt INTE behövs för motionärer fördöljs av en kompakt mur av vallatillverkare, Vasaloppets ledning, sportaffärer, etc.

c) det enda motdraget är att påstå att ELITEN glidvallar men man säger inte då i samma andetag att de även kombinerar med strukturering t.ex. bevisat av det avtal Svenska landslaget har med Primateria

OCH det är även inte relevant att jämföra elitens förutsättningar med motsvarande för oss motionärer

d) falsk marknadsföring bestraffas normalt men inte i detta sammanhang (det går faktiskt inte en timma fortare att åka Vasalopp genom att glidvalla)

etc. etc.

 

Jag är ju ändå glad att vårt skidforum finns där ju i stort sett alla (inklusive de som glidvallar t.ex. vid tävling) ser ut att hålla med mig numera,  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Kom precis hem efter en skidkväll i klubbstugan där Leonid Kuzmin föreläste om och förevisade stålsickling. Har några klubbkamrater som varit lite tveksamma men är nu helsålda på stålsickling. Det är så härligt att höra hur han krossar alla myter kring skidvallning.

 

Kom på Lars-Erik att jag missade en insats i mitt inlägg ovan. Har försökt att som ordförande i en skidsektion få svar från Skidförbundet om varför de så notorisk förespråkar glidvalla även för ungdomar. Först fick jag inte ens svar på mina frågor. Sen började de hänvisa mig åt höger och vänster men ingen ville ta ansvar för de skrifter förbundet gett ut. Blev lovad att den och den skulle kontakta mig men hörde aldrig av någon. Det här är alltså alldeles för känsligt på förbundsninvå att man inte kan svara en skidordförande som hör av sig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kommer vara i Mora och sickla både till ÖS och till bland annat TV. Eventuellt så har jag även en plats kvar på Vasastafetten även till DalborgC! :-) Endast 400kr, det enda kravet är att man köper en asgrym mössa, eller pannband, för runt en hundring. Ord.pris 600 kr/sträcka samt 180/200 kr på huvudbonaderna. Tror det är sträcka 4 som är ledig vilket innebär växling till dig, L-E! :-)

Givetvis blir det superglid, precis som vanligt! ;-)

Jag är en glad motionär som stålsicklar, stål/nylonborstar och rillar och är hyfsat nöjd, men får aldrig till det är supergnistrande glidet någongång. Så vad innebär "Enklaresport fixar till slutfinishen"? 

Link to comment
Share on other sites

SNWG,

Bra skrivet och agerat. Jag tror det här är sånt som i längden biter på smarta människor och det finns det gott om, men dessa är lite på "fjällsemester" inom det här området och man vill behålla de exotiska vilket man gör genom att inte analysera för mycket. Istället upplevs det lite pittoreskt att med stor intresse lyssna till de människor som predikar glidvallans lov, men som man till vardags aldrig skulle ha samma okritiska inställning till. Då tänker jag på gamla storåkare och de som på ett eller annat sätt skapat sig ett levebröd inom skidor. Torrt resonerande kring belag och dess strukturer på mikroskopisk nivå är just sånt som vi många gånger flyr från när vi på vår fritid ger oss ut i spåren och Vasaloppet, svt, sportbutiker etc vill nog inte annat än spinna vidare på den här auran som längdåkningen just nu befinner sig.

 

Som sagt bra skrivet och jag är definitivt beredd att länka ditt brev vidare till Jonas K :D

Link to comment
Share on other sites

SNWG,

Bra skrivet och agerat. Jag tror det här är sånt som i längden biter på smarta människor och det finns det gott om, men dessa är lite på "fjällsemester" inom det här området och man vill behålla de exotiska vilket man gör genom att inte analysera för mycket. Istället upplevs det lite pittoreskt att med stor intresse lyssna till de människor som predikar glidvallans lov, men som man till vardags aldrig skulle ha samma okritiska inställning till. Då tänker jag på gamla storåkare och de som på ett eller annat sätt skapat sig ett levebröd inom skidor. Torrt resonerande kring belag och dess strukturer på mikroskopisk nivå är just sånt som vi många gånger flyr från när vi på vår fritid ger oss ut i spåren och Vasaloppet, svt, sportbutiker etc vill nog inte annat än spinna vidare på den här auran som längdåkningen just nu befinner sig.

 

Som sagt bra skrivet och jag är definitivt beredd att länka ditt brev vidare till Jonas K :D

Tackar HJN

 

Nu har jag också skickat in mitt textförslag och hoppas att många hänger på.

Link to comment
Share on other sites

det kan vara värt att säga att det finns de som stålsicklar och glidvallar.

För mig handlar stålsickling om att på ett enkelt sätt hemma skära fram ett fräscht belag o sätta en strukur. Jag har iaf landat i den åsikten att man inte behöver ställa valla o sickling emot varandra. De mikroskopbilder jag har sett tycker jag visar att belaget ser bättre ut efter vallning. Tex Enkla dropptester visar att valla gör belaget mer vattenavvisande.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju sporthandeln ingen välgörenhetsorganisationen och glidvallor tjänar man gissningsvis väldigt mycket pengar på. Om vi tar till expemel Swix LFX Paraffin 60g för 140:- hos Pölder.  Vad ska vi gissa att den kostar att tillverka? Jag gissar 20 :- vad tror ni? Jag kan vara ute och cykla men jag vet att kemindustrin har stora påslag. På den tiden jag köpte metanol till modellmotorer kostade en liter i färghandeln 60 :- medan vi köpte ett 200 l fat till klubben och betade 7 kr/liter. Ett nätt påslag på 800% för att hälla upp det i en plastflaska. Skidvallor är ju inte heller särskilt konkurrensutsatt. Det finns några få etablerade tillverkare och inte torde dom lägga något större krut på att försöka pressa ner priserna. Jag tror inte att särskilt många handlare är så sugna på avstå den inkomsten genom att sälja stålsicklar.

 

Jag antar också att de som ingår i de stora kedjorna har direktiv uppifrån vad dom får marknadsföra och inte.

 

/Mats

 
 
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer absolut att åka skidor denna dag men det är lite oklart när jag kan (ring mig, 070 3742482, så fixar vi en tid). Jag kan säkert åka en tid med dig så att du hinnar se hur jag tar mig fram numera och speciellt ge lite instruktioner om hur jag stakar och kombinerar med att använda frånskjut där även benen är inblandade. . Sedan blir det säkert att bara se bakdelen av dig en kort tid innan du försvinner på dina nysicklade skidor. Vi sicklar först i min boda i hotell oändligheten. Jag är fortfarande imponerad att du åkte så bra på fjolårets tjejVasa och med rätt träning och skidpreparering kan du säkert komma riktigt bra även om kanske Britta Johansson Norgren och de andra storfräsarna klarar sig detta år. :P  Du är givetvis mycket stark i armarna genom ditt yrke och genom att utvecklka din stakteknik så finns det stor potential till förbättringar.

 

Till Enklaresport: Är du i Mora före Öppet spår och fixar slutfinishen på mina skidor ? Och före tjejVasan ? (då kanske du kan göra det ä'ven för DalborgC) ? Jag räknar kallt med att du skall fixa superglid till mig på Vasastafetten när jag häller mitt löfte och kör slutsträckan i ditt lag, det ligger ju i ditt eget intrese att jag tappar så lite som möjligt  :P

 

 

Tack Lars-Erik!

 

Vilken fantastisk fredagkväll. Jag har numer en perssonlig tränare, stålsicklade, borstade, rillade skidor med perfekt glid och fäste, på det en tur om nära 2 mil med coachning längs hela spåret. :)  Vilka fantastiska spår Ormberget har. Måste vara Sveriges bästa skidanläggning just nu. Luleå levererar på hög nivå!

 

Jag har fina bilder - är det någon som vet hur man lägger ut bilderna och kan tala om det för mig så återkommer jag med foto.

Link to comment
Share on other sites

det kan vara värt att säga att det finns de som stålsicklar och glidvallar.

För mig handlar stålsickling om att på ett enkelt sätt hemma skära fram ett fräscht belag o sätta en strukur. Jag har iaf landat i den åsikten att man inte behöver ställa valla o sickling emot varandra. De mikroskopbilder jag har sett tycker jag visar att belaget ser bättre ut efter vallning. Tex Enkla dropptester visar att valla gör belaget mer vattenavvisande.

Ska du göra UHMWPE mer vattenavvisande så är det ju bara högfluorvalla som kan göra det men endast marginellt.

 

Se: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/10/to_wax_or_not_sv_en_pdf_96037.pdf

 

Då är det ju faktiskt ett etiskt ställningstagande man måste göra. Tycker man att det är värt att vi annder perfluorerade ämnen på våra skidor i tron att vi ska glida lite bättre med den risk det innebär för hälsa och miljö?

 

Så visst kan man väl ställa stålsickling och valla mot varandra. Paraffinwax och lågfluorvalla kan ju inte på något sätt förbättra UHMWPE:s egenskaper på ett par skidor så varför överhuvudtaget använda det?

Link to comment
Share on other sites

Har under två säsonger testat stålsickling, Kuzmin U, på mina Fischer rcs skate och mitt, högst ovetenskapliga resultat är att i minisgrader går dom klart bättre vallade med lf-valla (på stålsicklat belag) Ju kallare desto större skillnad till vallans fördel. Vid plusgrader är det dock ingen märkbar skillnad. Kanske tom. bättre utan valla. (ren stålsickling enl Kuzmin)
Link to comment
Share on other sites

Har under två säsonger testat stålsickling, Kuzmin U, på mina Fischer rcs skate och mitt, högst ovetenskapliga resultat är att i minisgrader går dom klart bättre vallade med lf-valla (på stålsicklat belag) Ju kallare desto större skillnad till vallans fördel. Vid plusgrader är det dock ingen märkbar skillnad. Kanske tom. bättre utan valla. (ren stålsickling enl Kuzmin)

Enligt mig och Kuzmin så är det större fördel stålsicklat ju kallare samt varmare det är men det kräver också lite mer av sicklaren. Nu var det inget påhopp på dig men prova att polera lite mer vid kallgrader och ta det försiktigare med rillningen.
Link to comment
Share on other sites

Tack Lars-Erik!

 

Vilken fantastisk fredagkväll. Jag har numer en perssonlig tränare, stålsicklade, borstade, rillade skidor med perfekt glid och fäste, på det en tur om nära 2 mil med coachning längs hela spåret. :)  Vilka fantastiska spår Ormberget har. Måste vara Sveriges bästa skidanläggning just nu. Luleå levererar på hög nivå!

 

Jag har fina bilder - är det någon som vet hur man lägger ut bilderna och kan tala om det för mig så återkommer jag med foto.

Det fanns förut en tråd om att lägga ut bilder men den verkar tyvärr stängd. Kanske blev ngt med ägarbytet då de glömt att flytta allt på rätt sätt...? Jag fick heller inte "kontaktsidan" att fungera. Men kul med bilder, hoppas du får hjälp och vilken ynnest att få sådan fin hjälp och dessutom få umgås med Lars-Erik! :-) Såg du förresten mitt förslag om att du skulle kunna få växla till honom på Vasastafetten? :-) (Se ovan annars!)
Link to comment
Share on other sites

Eftersom många har olika erfarenheter och upplevelser vid stålsicklat kanske någon kan skriva

ner en lite tabell guide, precis som en glidvalla tabell fast för Kuzmin.

Så tror jag dem flesta kommer få lite bättre glid.

Själv har jag nog borstat för mycket ibland.

Detta borde ha funnits på Kuzmins hemsida från början kanske.

 

En tabell som har olika snötyper som:

Nysnö, gammal, onvandlad, och till dessa olika temperatur områden.

 

Vilken sickel som är bäst vid den snötypen och den temperaturen.

Universal, plus & minus sicklar.

Och hur mycket man bör bosta vid oilka förhållanden.

Även vilken rill, som optimerar glidet vid Kuzmin sicklat.

Link to comment
Share on other sites

Har nu preparerat skidorna inför Bessemerloppet. Trodde ändå att sicklingen gått bra men måste tyvärr konstatera att på höger sida av skidorna kanske en halv centimeter har jag som en vit rand längs hela skidan. Uppenbarligen tar inte sickeln särskilt bra där för mig. Vet inte varför. Vinklar åt båda hållen, och mot slutet la jag extra kraft på högerhanden, för att försöka ta lite extra där. Men ingen skillnad i form. Jag lät det vara, borstade upp och kommer rilla senare. Någon som upplevt samma sak att ytan inte blir jämn överallt?

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars-Erik!

 

Vilken fantastisk fredagkväll. Jag har numer en perssonlig tränare, stålsicklade, borstade, rillade skidor med perfekt glid och fäste, på det en tur om nära 2 mil med coachning längs hela spåret. :)  Vilka fantastiska spår Ormberget har. Måste vara Sveriges bästa skidanläggning just nu. Luleå levererar på hög nivå!

 

Jag har fina bilder - är det någon som vet hur man lägger ut bilderna och kan tala om det för mig så återkommer jag med foto.

Tack själv DalborgC, du har en entusiasm som verkligen smittar av sig. Det var rena nöjet att få förmånen att åka 19 km med dig och se hur snabbt du tog till dig mina små Pers(s)onliga tips. Tyvärr finns det en liten smolk i glädjebägaren: Efter min stålsickling/borstning/Rillning av dina skidor så hade du tom.  något bättre glid än jag. Det gav mig något att fundera över: Kanske inte mina Vasaloppsskidor är så perfekta som jag själv tror ? Jag blev så upprymd av vår lilla tur igår att det idag blev hela 52 km idag i samma kanonspår. Det är dock synd att du inte kan lägga ut bilderna du tänkt, jag är mycket spänd på få se dem. Kan inte någon av er (t.ex. Niklas) tipsa vår nya skidforumstjärna hur hon skall göra ? Och då kanske tom få se någon bild av stjärnan själv ?

Link to comment
Share on other sites

Enligt mig och Kuzmin så är det större fördel stålsicklat ju kallare samt varmare det är men det kräver också lite mer av sicklaren. Nu var det inget påhopp på dig men prova att polera lite mer vid kallgrader och ta det försiktigare med rillningen.

Varför det? Mycket lättare att lägga på grön valla då det är riktigt kallt!

Link to comment
Share on other sites

Varför det? Mycket lättare att lägga på grön valla då det är riktigt kallt!

Enligt alla frågeformulär så är det fortfarande enklare att stålsickla än att glidvalla traditionellt men kärvare fören kräver att man har sicklat bort all stenslipning och dessutom både polerat mycket. Det var ju vid riktigt kalla kärva förhållanden som landslagen först anammade stålsicklingens fördelar.
Link to comment
Share on other sites

Enligt alla frågeformulär så är det fortfarande enklare att stålsickla än att glidvalla traditionellt men kärvare fören kräver att man har sicklat bort all stenslipning och dessutom både polerat mycket. Det var ju vid riktigt kalla kärva förhållanden som landslagen först anammade stålsicklingens fördelar.

Skulle vara intressant att få se de formulären ;) . Svaret på frågan vad som är lättast beror förmodligen väldigt mycket på vem du frågar. Man kan ju välja att göra vallning komplicerat eller enkelt. Dragit toppar på struktur har landslagen och alla andra som vallat mycket skidor gjort ända sen stenslipningen kom så det är inget man har börjat med efter Kuzmin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...