Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

Vadå? Tyckte du att jag såg ut att köra livet ur mig?:lol:

Jag tyckte det såg tufft ut med dubbla pulsklockor och dessutom en extra GPS på ryggen.

När kom ni i mål?

--------------------

 

Och så har jag laddat upp ett par bilder med info från gårdagens övningar.

Ni får antingen högerklicka och "Visa bild" eller "Spara bild" beroende på webbläsare.

 

Ni kan se att vi körde på bra sista biten.

Då hade vi knäckt globen i motluten efter Forshaga.

 

Jag tog dessutom med fartkurvan från när vi körde i somras så det finns att jämföra med.

 

Bättre genomsnittstempo på åkningen, jämnare fart och dessutom kortare pauser trots sämre förhållanden.

Och som sagt, sista milen gick det undan!!!

 

La med pulskurvor och höjdkurvor i sista bilden.

Tydligen var i varje fall inte stakmotorn slut utan det gick att pressa upp pulsen i över 190 sista etappen.

 

Höjdkurvan är med "Elevation correction" så jag tror den stämmer ganska bra.

 

Problemet nu är väl att vi ärtade igång globen såpass att det blir jobbigt att hålla honom efter sig ända tills Vasaloppet. ;)

 

Bild 1:

http://img291.imageshack.us/img291/2012/skidforumklaralvsbanan2.gif

 

Bild 2:

http://img684.imageshack.us/img684/7215/skidforumklaralvsbanan2j.gif

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det skulle vara roligt att få se pulskurvor från er andra "Klarälvsracare" och se om ni vilade er igenom gårdagen eller inte. :)

Har ingen såpass avancerad pulsklocka. Kunde dock konstatera att pulsen låg över 90% flera gånger medan jag försökte hålla jämn takt med er.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara roligt att få se pulskurvor från er andra "Klarälvsracare" och se om ni vilade er igenom gårdagen eller inte. :)

Jämförde med min pulskurva och våra va näst intill indentiska tills jag hoppade av! Typ följer samma mönster hela vägen :D

 

Snitt 166 max 190... Maxpuls 197

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Tror det är svårt att jämföra pulskurvor då det påverkas av många faktorer. Tyckte jag körde på ganska bra men medelpulsen var endast 135 och var som max uppe i 154. Tyvärr är det väl så när åldern börjar ta ut sin rätt =(

 

Tyckte det var ett bra tempo överlag igår och blev mycket imponerad av Andreas körning som tog större delen av dragjobbet men ändå höll hela vägen.

 

Även denna gång tur med vädret , regn fritt och en fin temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Tomatch och jag kom i mål 18.10, åktid för mig 5.55. Pausade ca 18 min, åktid alltså 5.37. Tyvärr hade jag ju glömt pulsbandet hemma men jag kan ju säga att jag aldrig kunnat belasta mina armar upp till 168 i medel och 191 i max. Hade 129-143 när jag åkte Forshaga-Karlstad tur och retur i juni i samma tempo. Hade jag haft en medelpuls på 40 slag till så hade jag haft samma tid som täten till K-d. Att jag inte tänkte på det, det ska bli min taktik nästa gång. ;)

Tack igen till Tomatch för sällskapet, det hade varit betydligt tråkigare och långsammare om man fått åka hela sträckan själv utan växeldragning.

(Jag hade 2 GPS:er och min vanliga klocka men ingen pulsklocka, Vasa.)

Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Här kommer min pulskurva, men jag åkte bara sista timmen med er. Vände i Forshaga vid ca 57 min åktid. Slet ganska bra efter sista stoppet men brukar då jag är bättre tränad nå drygt 10 slag högre i puls. Maxpuls på runt 185. Nu tog stakmusklerna slut innan pulsen hanngå i bott.

 

http://img8.imageshack.us/img8/1023/klarlvspuls20100912.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ingen såpass avancerad pulsklocka. Kunde dock konstatera att pulsen låg över 90% flera gånger medan jag försökte hålla jämn takt med er.

Du verkar i varje fall inte ha blivit avskräckt med tanke på din nya signatur. =D

 

Tror det är svårt att jämföra pulskurvor då det påverkas av många faktorer. Tyckte jag körde på ganska bra men medelpulsen var endast 135 och var som max uppe i 154. Tyvärr är det väl så när åldern börjar ta ut sin rätt :(

 

Tyckte det var ett bra tempo överlag igår och blev mycket imponerad av Andreas körning som tog större delen av dragjobbet men ändå höll hela vägen.

Ja det är väl så men kan ju vara roligt ändå. En annan kan ju bara drömma om att hålla sådana farter med så låg puls, tar nog ett tag innan man blir så vältränad.

 

Andreas var som sagt imponerande, trodde nog han skulle spricka i något av motluten på slutet.

När det var en kilometer kvar får jag se att han slutar staka och tänker ÄNTLIGEN!!! men så börjar han igen och när jag kommer en bit till är det en hög asfaltskant, på en cykelbana. :(

 

Det ser ju mest ut som en lång nedförsbacke med några 10 min raster inklämda :)

Ja kom och kör då om du tror att det är så lätt, det var väl i stort sett öster ifrån det saknades deltagare. Vi fuskar ju inte med sådana där plasthjul. ;)

 

Här kommer min pulskurva

Du fick ju i varje fall rensat bort ringrosten på hemvägen. =D

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant med en liten sammanställning över loppet för hela gruppen, väder o vind, vilka som hängde ihop, vilka som fick släppa osv samt gärna lite tips att tänka på ifall man ger sig på att köra banan till nästa år.

En fråga man ställer sig är hur det skulle fungera med flera hundra längs banan, fick de plats, gick det att köra om, några farliga nedförsbackar samt vilken månad som är säkrast ur vädersynpunkt att slippa regn under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen såpass avancerad pulsklocka. Kunde dock konstatera att pulsen låg över 90% flera gånger medan jag försökte hålla jämn takt med er.

Du verkar i varje fall inte ha blivit avskräckt med tanke på din nya signatur. =D

 

Tror det är svårt att jämföra pulskurvor då det påverkas av många faktorer. Tyckte jag körde på ganska bra men medelpulsen var endast 135 och var som max uppe i 154. Tyvärr är det väl så när åldern börjar ta ut sin rätt :(

 

Tyckte det var ett bra tempo överlag igår och blev mycket imponerad av Andreas körning som tog större delen av dragjobbet men ändå höll hela vägen.

Ja det är väl så men kan ju vara roligt ändå. En annan kan ju bara drömma om att hålla sådana farter med så låg puls' date=' tar nog ett tag innan man blir så vältränad.

 

Andreas var som sagt imponerande, trodde nog han skulle spricka i något av motluten på slutet.

När det var en kilometer kvar får jag se att han slutar staka och tänker ÄNTLIGEN!!! men så börjar han igen och när jag kommer en bit till är det en hög asfaltskant, på en cykelbana. :(

 

Det ser ju mest ut som en lång nedförsbacke med några 10 min raster inklämda :)

Ja kom och kör då om du tror att det är så lätt, det var väl i stort sett öster ifrån det saknades deltagare. Vi fuskar ju inte med sådana där plasthjul. ;)

 

Här kommer min pulskurva

Du fick ju i varje fall rensat bort ringrosten på hemvägen. =D

Trodde själv att jag aldrig skulle orka, men med en gel i Forshaga gjorde susen =) .

Har så fruktansvärt svårt att komma upp i puls på rullskidor, medelpuls igår var 142 för mig, och nån topp på 170 i några minuter, men resten låg jag på runt 140-155 slag hela resan.. Jag har nog inte så hög maxpuls.. Måste få tummen ur och göra ett maxpulstest nångång...

 

Det kommer en film om hela den här klarälvsresan både från hjälmkamera från i början och samt från vanlig hd film kamera som farsan filmade på dom olika kontrollerna.

men jag måste köpa nått nytt filmredigeringsprogram för datan bara hänger upp sig hela tiden när jag försöker att klippa ihop alla klippen tillsammans.. Så håll ut :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var ju inte med så länge, hängde på från Deje, men det räckte för mig. Tätgruppen kunde jag följa tills motluten efter Forshaga sen var det kört. Det räckte att klia sig på näsan eller snyta sig så tappade jag direkt fem meter som jag sen fick jaga ikapp! Första gången som jag tränar tillsammans med någon så det var ju knäckande för självförtroendet...

 

86 % av maxpuls i snitt, dvs 167, och 185 i max blev mitt resultat. Nästa gång får jag nog träna innan eller köra på ettor så kanske jag kan följa någon kilometer till! Jag satte i alla fall personbästa från Deje med tio minuter!

Edited by Jan_H
Link to comment
Share on other sites

Det ser ju mest ut som en lång nedförsbacke med några 10 min raster inklämda :)

Ja kom och kör då om du tror att det är så lätt' date=' det var väl i stort sett öster ifrån det saknades deltagare. Vi fuskar ju inte med sådana där plasthjul. ;)[/quote']

Bra jobbat. Var tvungen att skoja lite med er. Trodde dock att ni skulle försöka hålla i hop gruppen och ha en dag tillsammans men det kan nog vara svårt när man är många och har olika bakgrund.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant med en liten sammanställning över loppet för hela gruppen, väder o vind, vilka som hängde ihop, vilka som fick släppa osv samt gärna lite tips att tänka på ifall man ger sig på att köra banan till nästa år.

En fråga man ställer sig är hur det skulle fungera med flera hundra längs banan, fick de plats, gick det att köra om, några farliga nedförsbackar samt vilken månad som är säkrast ur vädersynpunkt att slippa regn under loppet.

Själv är jag tveksam till att det skulle gå med en masstart för flera hundra åkare. Då skall man hellre starta i flera startfält där det skiljer 5 minuter mellan leden, banan är trots allt inte bredare än 2-3 meter.

Jag åkte inte hela banan men jag tror inte där var några farliga nedförsbackar på den norra delen av banan. Den del av bana jag körde fanns en backe vid en vägöverfart som hade en nivåskillnad på 2 meter, -det var den brantaste jag såg.

Link to comment
Share on other sites

Nej det finns inga farliga backar på klarälvsbanan. Nja nån masstart är nog ingen höjdare för några hundra åkare.. Då ska det nog vara intervallstart i så fall om det skulle funka. Som sagt banan är inte så bred , så några skateskidor blir det nog inte tal på om man är många som ska åka och om dom ska försöka att köra om osv. Då är det nog klassiskt som gäller i så fall :) . Men helt omöjligt tror jag inte det är för en tävling på några hundra åkare i klassiskt, absolut inte :) Edited by Andreas87
Link to comment
Share on other sites

Det ända hindret jag ser är dom där förbannade vägbommarna som man måste åka slalom mellan :D

 

Kan någon förklara varör de tog stopp för mig med 10 km kvar ? Kände ju flera kilometer att jag började bli riktigt törstig! tyckte ju tempot va behagligt hela vägen tills de sa pang.."näst intill för behagligt" Undra om jag hade kännt mig fräsch hela vägen in i mål om jag inte slarvat med drickat på slutet ?? Ville ju inte släppa Andreas rygg :P Så jag tänkte jag håller mig till nästa kontroll! De kanske va mitt fall! Men i så fall ser man ju hur viktigt de är att fylla på föråden! Man har ju lärt sig en läxa i alla fall! Gruvar mig fortfarande för att jag bröt !!!

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Det ända hindret jag ser är dom där förbannade vägbommarna som man måste åka slalom mellan :D

 

Kan någon förklara varör de tog stopp för mig med 10 km kvar ? Kände ju flera kilometer att jag började bli riktigt törstig! tyckte ju tempot va behagligt hela vägen tills de sa pang.."näst intill för behagligt" Undra om jag hade kännt mig fräsch hela vägen in i mål om jag inte slarvat med drickat på slutet ?? Ville ju inte släppa Andreas rygg :P Så jag tänkte jag håller mig till nästa kontroll! De kanske va mitt fall! Men i så fall ser man ju hur viktigt de är att fylla på föråden! Man har ju lärt sig en läxa i alla fall! Gruvar mig fortfarande för att jag bröt !!!

Sådär blev det för mig första gången jag körde, var helt slut första gången där du bröt nu, hade ingen kraft alls kvar, men denna gången gick de bättre.. Upplevde enervits gel var mycket bättre än maxims som ja körde på förra gången, och samt att jag åt lite mer bananer den här gången haha. vet inte om det har med det att göra men :P .

Du ska inte gruva dig, du hängde ju på skitbra tills de var 1 mil kvar, du tar igen det nästa gång ;) . Tänkte i alla fall åka 1 gång till innan det blir för mycket löv och skit på banan :D .

 

Nu är filmklippet färdigt äntligen... finns här :

Var tvungen att spara det på vimeo för filmen är för lång för youtube :P . Och samt ta ner kvalitén lite annars hade den blivit för stor för vimeo också.. men men..

Link to comment
Share on other sites

Det ända hindret jag ser är dom där förbannade vägbommarna som man måste åka slalom mellan :D

 

Kan någon förklara varör de tog stopp för mig med 10 km kvar ? Kände ju flera kilometer att jag började bli riktigt törstig! tyckte ju tempot va behagligt hela vägen tills de sa pang.."näst intill för behagligt" Undra om jag hade kännt mig fräsch hela vägen in i mål om jag inte slarvat med drickat på slutet ?? Ville ju inte släppa Andreas rygg :P Så jag tänkte jag håller mig till nästa kontroll! De kanske va mitt fall! Men i så fall ser man ju hur viktigt de är att fylla på föråden! Man har ju lärt sig en läxa i alla fall! Gruvar mig fortfarande för att jag bröt !!!

75km rullskidåkning är nog en trolig anledning till att det tog stopp, -när energin är slut så är den!

Jag vek själv ner mig när det var 2,5 mil kvar, hade jag varit smartare och släppt er tidigare så hade jag kanske varit 5 minuter efter i mål, nu skiljde det 20 minuter. I stridens hetta så vill man mer och orkar mer än vanligt, men till slut får man betala surt för det!

Link to comment
Share on other sites

Det ända hindret jag ser är dom där förbannade vägbommarna som man måste åka slalom mellan :D

 

Kan någon förklara varör de tog stopp för mig med 10 km kvar ? Kände ju flera kilometer att jag började bli riktigt törstig! tyckte ju tempot va behagligt hela vägen tills de sa pang.."näst intill för behagligt" Undra om jag hade kännt mig fräsch hela vägen in i mål om jag inte slarvat med drickat på slutet ?? Ville ju inte släppa Andreas rygg :P Så jag tänkte jag håller mig till nästa kontroll! De kanske va mitt fall! Men i så fall ser man ju hur viktigt de är att fylla på föråden! Man har ju lärt sig en läxa i alla fall! Gruvar mig fortfarande för att jag bröt !!!

Jag gjorde samma sak på öppet spår i år. Men tyvärr hade jag 55 km kvar när vätskebristen slog till! Kan ju säga att min mentala förmåga tränades bra sista timmarna... Jag dricker minst var 20:e minut nu annars är det kört. När jag är törstig är det försent.

 

Synd att jag inte såg att du stannat med en mil kvar, jag kanske kunde ha dragit med dig i min något lugnare fart.

 

Snygg film förresten Andreas! Ser ju nästan ut som om jag bara var en liten stund efter!

Link to comment
Share on other sites

Det ända hindret jag ser är dom där förbannade vägbommarna som man måste åka slalom mellan :D

 

Kan någon förklara varör de tog stopp för mig med 10 km kvar ? Kände ju flera kilometer att jag började bli riktigt törstig! tyckte ju tempot va behagligt hela vägen tills de sa pang.."näst intill för behagligt" Undra om jag hade kännt mig fräsch hela vägen in i mål om jag inte slarvat med drickat på slutet ?? Ville ju inte släppa Andreas rygg :P Så jag tänkte jag håller mig till nästa kontroll! De kanske va mitt fall! Men i så fall ser man ju hur viktigt de är att fylla på föråden! Man har ju lärt sig en läxa i alla fall! Gruvar mig fortfarande för att jag bröt !!!

Jag gjorde samma sak på öppet spår i år. Men tyvärr hade jag 55 km kvar när vätskebristen slog till! Kan ju säga att min mentala förmåga tränades bra sista timmarna... Jag dricker minst var 20:e minut nu annars är det kört. När jag är törstig är det försent.

 

Synd att jag inte såg att du stannat med en mil kvar' date=' jag kanske kunde ha dragit med dig i min något lugnare fart.

 

Snygg film förresten Andreas! Ser ju nästan ut som om jag bara var en liten stund efter![/quote']

Kommer att köra med denna på ÖS för att försöka undvika "väggen".

 

http://www.startfitness.co.uk/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=40442&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1

Link to comment
Share on other sites

Andreas, fantastiskt skoj med filmen och bra gjord!!! :)

Där fick ju Volevodin dessutom lite att analysera.

 

Nu ser jag ju även att jag spretar alldeles för mycket med stavarna åt sidorna.

Enervit kanske man får prova nästa vända, har ju hittills klarat mig utan sådana dopningsmedel.

 

Så du menar att det blir en runda till redan i år?

Ja det blir en jobbig höst det här vad man kan förstå. :o

 

Bra jobbat. Var tvungen att skoja lite med er. Trodde dock att ni skulle försöka hålla i hop gruppen och ha en dag tillsammans men det kan nog vara svårt när man är många och har olika bakgrund.

Jo jag förstår det. :)

Ja det är svårt det där och man har ju lite dåligt samvete för hur man ska agera men hornen växer väl till sig i pannan hur man än gör. =D

Nu artade det sig ju bra ändå med två grupper och vi samlade som syns i filmen ihop oss bra då det blev så långa vätskekontroller, annars hade det nog blivit rejält utspritt.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...