Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hello vilken snitthastighet ungefär, hur tar ni er till hagfors kör på tvåor swenor

Tjena!

 

Det brukar ta 5:30 totalt (84 km) men det blir en väldig skillnad på att hålla ett visst tempo själv eller ligga i rygg. Blir jag helt frisk innan kör jag nog på 3or, annars får det bli 2or.

MMG brukar ha koll på att vi sköter farten och inte skenar iväg!

 

Vi tar bussen från Karlstad, brukar samlas vid Kroppkärrssjön och tar rullskidorna till busstation. Kollar busstabellen imorgon bitti och skriver samlingstider.

Så kan man ha med något att äta på bussen.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag, som tillhör det långsamma gardet i gruppen, håller ca 3,50/km (ca 15,5 km/h). Detta kan jag kompensera någorlunda med kortare pauser. Vasa kan säkert ge exakta uppgifter om hur fort de unga och vältränade kör. Gruppen brukar hålla ihop ganska bra ändå med lite dragspels- och jojoefekt ;)
Link to comment
Share on other sites

Tack för info har nu lagt cykeltävlingarna på hyllan kört sisådär en 60 mil i år på rullskidor längst 5 mil är ju 50 bast så jag är lite fundersam om jag orkar distansen sist jag körde var det blött och med 2 or 28 km snitt enligt garmin 17,6 men då fick jag ta i, vore kul att testa får kolla med familjen om det är OK på Söndag.

 

H/Peter Larsson Hammarö

Link to comment
Share on other sites

det kommer finnas en följebil med, där det finns möjlighet att lägga ombyte , stavar osv. Vatten & lite annat gött serveras som vanligt vid Munkfors,Olsäter,Deje,Forshaga & Ulvsby ;)

Då samlas vi som tänker ta bussen senast kl. 10:00 vid Kroppkärrssjöns parkering.

Se vidare information och kartor nedan.

 

Bussinfo

Datum: 2012-10-07

Avgång: 10:45

Ankomst: 12:18

Biljettpris: 103.00 kr

Linje: 600

Från: Karlstads busstation

Till: Uddeholm

 

 

Klarälvsbanetur (enkel) - söndag 7 oktober

-------------------------------------------------

Start: Uddeholm - klockan 12.20

 

Mål: Karlstad - Kroppkärrssjöns badplatsparkering

 

Sträcka: 85 km

Inga farliga backar och bilfritt, bättre kan det nästan inte bli.

Bara stak, stak, stak...

 

Färdmedel: De flesta brukar rullskidor med 2or men det är ju upp till var och en vad ni vill köra med som t.ex inlines eller trögare/lättare hjul på rullskidorna, eller varför inte cykel.

 

Tempo:Vi försöker hålla ihop och drickastopp brukar vi ha i Munkfors, Olsäter, Deje, Forshaga och Ulvsby.

 

Ta sig till starten:

Vi som vill samlas vid Kroppkärrssjöns badplatsparkering senast klockan 10.00 för gemensam transport (rullskidor via Gubbholmen och Drottninggatan) till busstationen i Karlstad.

Det går även bra att ta sig direkt till Uddeholm, eller busstationen, för den som vill det. Buss 600 avgår från Karlstad busstation klockan 10.45 (framme 12.18) - biljett 103 kr, endast kort på bussen, kontant på station - http://www.varmlandstrafik.se

 

Ha med sig på färden: Något att äta före start, näring under färden, sportdryck/vätska, reservspetsar för stavarna.

Glasögon, hjälm osv.

 

Länkar till kartor:

 

Kroppkärrssjön, Karlstad - här parkerar vi bilen och kommer i mål:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/Explosion.png%22%20y%3D%226587834%22%20x%3D%221370954%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29St%E4ng%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Busstation - hit går vi från parkeringen och åker till starten i Uddeholm:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/SkidHazardsTypeSmall.png%22%20y%3D%226586553%22%20x%3D%221368578%22%3E%3Ct%3EBusstation%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

 

Uddeholm - här startar vi rullskidåkningen:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/map/points/AccidentTypeSmall.png%22%20y%3D%226658374%22%20x%3D%221377925%22%3E%3Ct%3EUddeholm%20-%20bensinstation%20-%20start%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag, som tillhör det långsamma gardet i gruppen, håller ca 3,50/km (ca 15,5 km/h). Detta kan jag kompensera någorlunda med kortare pauser. Vasa kan säkert ge exakta uppgifter om hur fort de unga och vältränade kör. Gruppen brukar hålla ihop ganska bra ändå med lite dragspels- och jojoefekt ;)

Ja jag vågade inte ta dig som exempel. ;)

 

http://img208.imageshack.us/img208/9362/klaralvsturen20120422ta.gif

Link to comment
Share on other sites

Hello vilken snitthastighet ungefär' date=' hur tar ni er till hagfors kör på tvåor swenor[/quote']

Tjena!

 

Det brukar ta 5:30 totalt (84 km) men det blir en väldig skillnad på att hålla ett visst tempo själv eller ligga i rygg. Blir jag helt frisk innan kör jag nog på 3or, annars får det bli 2or.

MMG brukar ha koll på att vi sköter farten och inte skenar iväg!

 

Vi tar bussen från Karlstad, brukar samlas vid Kroppkärrssjön och tar rullskidorna till busstation. Kollar busstabellen imorgon bitti och skriver samlingstider.

Så kan man ha med något att äta på bussen.

Jag tycker faktiskt att det just brukar skena iväg när MMG ligger först ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag' date=' som tillhör det långsamma gardet i gruppen, håller ca 3,50/km (ca 15,5 km/h). Detta kan jag kompensera någorlunda med kortare pauser. Vasa kan säkert ge exakta uppgifter om hur fort de unga och vältränade kör. Gruppen brukar hålla ihop ganska bra ändå med lite dragspels- och jojoefekt ;)[/quote']

Ja jag vågade inte ta dig som exempel. ;)

 

http://img208.imageshack.us/img208/9362/klaralvsturen20120422ta.gif

Jagade ni lite på slutet :)

180 i maxpuls på slutet av ett långt pass är bra...

Link to comment
Share on other sites

Grabbarna vill alltid rejsa lite på slutet, speciellt efter Forshaga..Björn stannar som oftast väldigt väldigt kort vid depåerna vad jag minns, kör på i jämt hårt tempo för att vilja vara i mål samtidigt som oss, säger han..=)

Tror själv på tanken om ett långdistanspass, men det är lätt att dra på lite för hårt för tidigt på ett så långt pass, när någon annan ligger liksom 30 m före/man vill ikapp, man hamnar 30 m efter klungan/jojotempo eller när man ligger först och inte ser eller hör om/hur de som är längre bak i klungan mår..jag försöker alltid fråga bakåt i klungan om farten är ok..(det funkar oftast för de som är närmast, men kanske är det alltid för fort för någon) .."Depå"stoppen är kanon..Andreas föräldrar är "guld" värda här=b..Här fyller vi på med allt möjligt gott och ser över stavar, blåsor e t c..

Tanken är ett långt lugnt och socialt långpass!..Sånt behövs också..=) Är man osäker på att orka både sträckan eller farten, kan man ta med sig lite mer lättrullade rullskidor/alt inlines..=b Poängen är att köra hela banan..Inte att köra så fort som möjligt..

Efter Forshaga brukar jag släppa killarna lösa, så de får tävla bäst de vill till Karlstad(haha)

Link to comment
Share on other sites

Grabbarna vill alltid rejsa lite på slutet, speciellt efter Forshaga..Björn stannar som oftast väldigt väldigt kort vid depåerna vad jag minns, kör på i jämt hårt tempo för att vilja vara i mål samtidigt som oss, säger han..=)

Tror själv på tanken om ett långdistanspass, men det är lätt att dra på lite för hårt för tidigt på ett så långt pass, när någon annan ligger liksom 30 m före/man vill ikapp, man hamnar 30 m efter klungan/jojotempo eller när man ligger först och inte ser eller hör om/hur de som är längre bak i klungan mår..jag försöker alltid fråga bakåt i klungan om farten är ok..(det funkar oftast för de som är närmast, men kanske är det alltid för fort för någon) .."Depå"stoppen är kanon..Andreas föräldrar är "guld" värda här=b..Här fyller vi på med allt möjligt gott och ser över stavar, blåsor e t c..

Tanken är ett långt lugnt och socialt långpass!..Sånt behövs också..=) Är man osäker på att orka både sträckan eller farten, kan man ta med sig lite mer lättrullade rullskidor/alt inlines..=b Poängen är att köra hela banan..Inte att köra så fort som möjligt..

Efter Forshaga brukar jag släppa killarna lösa, så de får tävla bäst de vill till Karlstad(haha)

Jämnt hårt tempo :) Tackar, tackar :)

Link to comment
Share on other sites

Låter bra! :)

Vad kör du på för hjul Andreas?

jag kör på 2orna imorn. Har stora problem med en armbåge så jag är glad om jag inte behöver gå över till PU imorn... blir det 3or för din del eller?

Tar nog 3orna, hoppas bara ryggen klarar hela vägen för den var knepig i förrgår. Men det går ju att bensparka i och för sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...