Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidsträningskompis i Ludvika trakten sökes!


globe86

Recommended Posts

Instämmer i att det inte alltid behövs klister när man tror att det är nödvändigt. Åker oftast på Hovfjället och eftersom det skiljer 300-400 höjdmeter från där jag bor är det inte alltid så lätt att förutse föret. Därför händer det då och då att man drar på klister när det skulle ha gått med burkvalla. Å andra sidan går det oftast att köra med klister också, om det inte råkat komma torr nysnö i spåret. Men att komma upp med burkvallade skidor när det är klisterföre är inte så lyckat. En bra lösning är att fylla bilen med skidor, då finns det alltid något par som passar och i värsta fall kan man skejta.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply
Jag gillar klisterföre, helst grovt kall eller töföre. Man får kanonbett och ändå bra glid, när klistret släpper.

Om man vallar inomhus är det inte speciellt kladdigt, bara att lägga på det fiskbensmönstrat och gnida ut det med tummen. Sen torkar man av tummen på en trasa och sätter ihop skidorna så att inte klistret på de båda skidorna kommer i kontakt.

 

Att ta bort klister är lättare än kallvalla (inomhus). Först toapapper som får suga åt sig (ibland till nästa dag), sen drar man bort toapapperet med klisterskrapan och då följer en stor del av klistret med. Resten tvättar man bort med vallaväck, klart !:)

 

Mitt favoritklister i den gamla Swix-linen var K 24 0-+3 med brun kant på tuben. Jag brukade skoja och säga att jag gillar det så att jag skulle kunna tänka mig att ha det som pålägg på smörgåsen...;) fast man fick nog tunghäfta efter en "Swix-macka":D

tack för lite fina tips ;) David här inne hade nåt sorts skydd för fästzonerna typ en "påse" han drog över.. såg riktigt kladdigt ut..ingen höjdare för mig som kör renault clio och har skidorna liggandes genom hela bilen :D

 

Men men får nog ta och beställa en klisterline så man klarar sig den dag de blir aktuellt! Men de finns väl riktigt kladdig burk föresten? borde inte de ha samma bett som klister ?!

Link to comment
Share on other sites

Om du tror att du ska klara dig utan klister en "normalvinter" säger jag bara ; -Lycka till Globen ;)

Själv tillhör jag den kategorin som njuter av en perfekt klistervallning i hårda, halvisiga spår.

haha oki ! Kanske blir min favorit efter jag testat också! de vet man aldrig ;)

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i att det inte alltid behövs klister när man tror att det är nödvändigt. Åker oftast på Hovfjället och eftersom det skiljer 300-400 höjdmeter från där jag bor är det inte alltid så lätt att förutse föret. Därför händer det då och då att man drar på klister när det skulle ha gått med burkvalla. Å andra sidan går det oftast att köra med klister också, om det inte råkat komma torr nysnö i spåret. Men att komma upp med burkvallade skidor när det är klisterföre är inte så lyckat. En bra lösning är att fylla bilen med skidor, då finns det alltid något par som passar och i värsta fall kan man skejta.

Haha jadu Björnen har man 288par skidor som du så är de väl inga problem :D

Link to comment
Share on other sites

Haha jadu Björnen har man 288par skidor som du så är de väl inga problem :D

Ja det är lite landslagsklass när Björnen kommer med skidbagen full av Fischer! :D

 

Tittade på videon. Går det att klistra in en facebookvideo här eller måste den laddas upp på Youtube då?

Det såg ju bra ut med din teknik i varje fall...

 

Klister kan du gott köpa i Stadiumtältet på kvällen innan om det skulle bli sådana behov, finns ingen anledning att stressa. :)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om de går att klistra in ;) du får prova du hehe! De e ju du som kan allt sånt där!

 

 

Jodå och som sagt de där va inte i slutet av passet! Då kändes det MYCKET stabilare! Hehe vad menar du i varje fall ? ;) tyckte du jag åkte sakta eller haha... ?!?!

 

Nejdu Vasa blir inge med de... ska allt ta och beställa en komplett klisterline snart !

Link to comment
Share on other sites

Hehe vad menar du i varje fall ? ;) tyckte du jag åkte sakta eller haha... ?!?!

 

Nejdu Vasa blir inge med de... ska allt ta och beställa en komplett klisterline snart !

Nej så illa var det väl inte, tänkte mer på om det nu inte gick att länka in videon här så var i varje fall skidåkningen bra! ;)

 

Kanske kan vi få se en video på när du klistervallar för första gången? :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe vad menar du i varje fall ? ;) tyckte du jag åkte sakta eller haha... ?!?!

 

Nejdu Vasa blir inge med de... ska allt ta och beställa en komplett klisterline snart !

Nej så illa var det väl inte' date=' tänkte mer på om det nu inte gick att länka in videon här så var i varje fall skidåkningen bra! ;)

 

Kanske kan vi få se en video på när du klistervallar för första gången? :P[/quote']

Kan ta med kameran varenda gång jag träffar Globen så kan vi se vilka fina filmer det blir:)Kanske blir en såpa i slutändan...

 

Kan jag lägga upp filmer här på forumet? hur gör jag isåfall? vet du något om det Vasa?

Link to comment
Share on other sites

Vasa; Haha då förstår jag! MEn bjuder inte på någon klistervallningsvideo! Men jag tror nog inte de e nå problem! Bara lägga lite tunt och kort! Ja behöver inte så mycket fäste ;)

 

Jadu David de tycker jag! Ser bra ut de här! verkar bli spår på lugnet också! På lördag kör vi ;)

 

Wassberg; De tackar jag för ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan jag lägga upp filmer här på forumet? hur gör jag isåfall? vet du något om det Vasa?

Verkar inte finnas någon filmtagg [film][/film] så det enklaste är väl att ladda upp på Youtube och länka så de utan fejan också kan se.

Tror "Globens Längdskidskola" skulle bli en hit, speciellt valladelen med klister.

Ser dock ut som du får smygfilma den... ;)

Link to comment
Share on other sites

Globe: Du bör nog investera i en skidhållare att sätta fast klisterskidorna på, finns en billig variant på Biltema, där man spänner fast skidorna med gummistroppar.

 

Tyvärr har ju dropplisten försvunnit på bilarna numera, det var lätt att fästa skidhållaren där. De flesta hållarna fästes i dörrarnas gummilister, vilket riskerar att skada dem och det blir luftsus i bilen. Jag hade tur, ty på min Skoda Octavia finns speciella uttag i taket och jag fick tag på en skidhållare på WW-Butiken speciellt avsedd förr dessa uttag.

 

Ibland får man dock förvara sina skidor inuti bilen, vågar inte lämna dyra skidor på taket, såvida man inte har en låsbar skidbox.

Link to comment
Share on other sites

Någon som ska iväg och skida idag!? Någon som vet vilken valla som gäller på grotfallet !?

Drar nog iväg till tunneln efter stafetten. Men du är väl inte här i trakterna längre. Kul att se hur snön ser ut efter din framfart' date=' förmodligen helt sönderstakad![/quote']

Nope jag är hemma i ludvika trakten tyvärr! Hehe ja inte höll spåren länge inte! tidig förmiddag va de OK men sen så va de söndertrasslade!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...