Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidsträningskompis i Ludvika trakten sökes!


globe86

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Hej Globen

 

Nu e jag färdig vallad för älvdalen. Hoppas på kanonväder.

Det ser ut som det bara blir vi två.

 

Jag tänkte köra 2 pass typ 2 timmar så det skulle passa mig bra att vara uppe i älvdalen vid 10 tiden så vad säger du om att åka från Ludvika 7:30 tar väl 2.5 timmar upp.

 

Du får gärna maila mig vart jag skall hämta upp dig så slipper du avslöja din adress för alla på forumet :)

 

David

Link to comment
Share on other sites

Hej Globen

 

Nu e jag färdig vallad för älvdalen. Hoppas på kanonväder.

Det ser ut som det bara blir vi två.

 

Jag tänkte köra 2 pass typ 2 timmar så det skulle passa mig bra att vara uppe i älvdalen vid 10 tiden så vad säger du om att åka från Ludvika 7:30 tar väl 2.5 timmar upp.

 

Du får gärna maila mig vart jag skall hämta upp dig så slipper du avslöja din adress för alla på forumet :)

 

David

De kommer bli fint de här !!! Hoppas jag lyckas med vallningen bara! De får gå med min mjuka swixvalla annars lär de väl bli stakning för min del :D

Link to comment
Share on other sites

På Lördag är jag sugen på en ny omgång i Älvdalen om de inte kommit snö närmare! Vilka är på!? Åka på morgonen runt 8 och komma hem runt 19.00 kanske!

det skulle ha varit kul o åka upp igen ! men jag ska springa sala-vinterhalvmara nästa lördag så det får vara för min del...=) kanske någon annan gång

Link to comment
Share on other sites

På Lördag är jag sugen på en ny omgång i Älvdalen om de inte kommit snö närmare! Vilka är på!? Åka på morgonen runt 8 och komma hem runt 19.00 kanske!

det skulle ha varit kul o åka upp igen ! men jag ska springa sala-vinterhalvmara nästa lördag så det får vara för min del...=) kanske någon annan gång

Va du där idag ?! "Söndag"

Link to comment
Share on other sites

globen

Hur var skidspåren i älvdalen?

Fick du till fäste alt glid?

Spåren va helt underbara! 10 av 10 ! Hade perfekt glid och perfekt fäste... ! Allt gick klockrent... Kunde inte fått en bättre start!

 

 

Körde LF7 på glidet och sen vr50 på fästet!

Jag körde med BWLF och KR50, så det funkade bra med klister också.

Globen klara sig med burkvallan för det var minus grader hela dagen.

hade det blivit varmare så hade det nog blivit svårt med burk.

 

Det kändes som vi hade likvärdigt glid och fäste.

 

Spåren var helt perfekta och de höll hela dagen, kl 15 när vi åkte hem var det fortfarande Räls i spåret.

Link to comment
Share on other sites

På Lördag är jag sugen på en ny omgång i Älvdalen om de inte kommit snö närmare! Vilka är på!? Åka på morgonen runt 8 och komma hem runt 19.00 kanske!

det skulle ha varit kul o åka upp igen ! men jag ska springa sala-vinterhalvmara nästa lördag så det får vara för min del...=) kanske någon annan gång

Va du där idag ?! "Söndag"

nej jag var där i lördags och åkte lite......=) i söndags blev det rullisar....förhoppningsvis sista gången för i år.....;)

Link to comment
Share on other sites

Globen klara sig med burkvallan för det var minus grader hela dagen.

Eller så har han helt enkelt bättre teknik. ;)

 

Det blev inte premiär för de nya Atomic-kingarna då' date=' globen?

Borde väl göra ett par km/h extra?[/quote']

Bättre teknik har jag inte ! du kan ju kolla filmen som ligger på skidforum.se på facebook :D Men såg bättre ut i slutet av passet när jag vickade mer på röven och sträckte ut bena mera bakåt i diagonalningen ! Annars kändes de riktigt bra !!

 

 

Hehe nej jag lämna nya atomicarna hemma ! Dom spar jag på tills de väl gäller i tävlingarna hehe.. ska dock testköra lite för att få till vallningen och känns lite på dom..när de blivit fina spår häromkring i ludvika!

 

Hade faktiskt beundransvärt bra skidor i älvdalen ! Sen tror jag att de har lite och göra med att jag e bättre tränad och har mer tryck i uppförskörningen!

 

 

Ska även tillllägga att jag tror burkvalla funkar oftare än vad alla tror kanske? David fråga någon där och han sa de va klister som gällde... Men jag hade grymt bra bett med burken!

 

 

Jag säger bara en sak! Våga vägra klister så länge de går :D Eftersom jag klara min första skidsäsong utan klister kanske även denna går !

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara en sak! Våga vägra klister så länge de går :D Eftersom jag klara min första skidsäsong utan klister kanske även denna går !

Instämmer! Har kört flera säsonger utan klister. Finns ju burkar som går bra kring nollan och är det riktigt blötföre kan man ofta staka eller låta skidorna stå.

 

Sen inser jag att många nog tycker att man inte är en riktig skidåkare om man inte använder och bemästrar klistret ;) men må så vara, skidåkningen tar tillräckligt med tid och tankemöda redan som det är. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara en sak! Våga vägra klister så länge de går :D Eftersom jag klara min första skidsäsong utan klister kanske även denna går !

Instämmer! Har kört flera säsonger utan klister. Finns ju burkar som går bra kring nollan och är det riktigt blötföre kan man ofta staka eller låta skidorna stå.

 

Sen inser jag att många nog tycker att man inte är en riktig skidåkare om man inte använder och bemästrar klistret ;) men må så vara' date=' skidåkningen tar tillräckligt med tid och tankemöda redan som det är. :)[/quote']

Tummen upp :D

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att det säkert inte är speciellt svårt men att de e kladdigt går inte att komma ifrån! Nåja vi får se hur de går :D

 

En vacker dag är man säkerligen tvungen!

 

Å den dagen har jag mig själv att skylla när jag står still i sluttningen mot tennäng !

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar klisterföre, helst grovt kall eller töföre. Man får kanonbett och ändå bra glid, när klistret släpper.

Om man vallar inomhus är det inte speciellt kladdigt, bara att lägga på det fiskbensmönstrat och gnida ut det med tummen. Sen torkar man av tummen på en trasa och sätter ihop skidorna så att inte klistret på de båda skidorna kommer i kontakt.

 

Att ta bort klister är lättare än kallvalla (inomhus). Först toapapper som får suga åt sig (ibland till nästa dag), sen drar man bort toapapperet med klisterskrapan och då följer en stor del av klistret med. Resten tvättar man bort med vallaväck, klart !:)

 

Mitt favoritklister i den gamla Swix-linen var K 24 0-+3 med brun kant på tuben. Jag brukade skoja och säga att jag gillar det så att jag skulle kunna tänka mig att ha det som pålägg på smörgåsen...;) fast man fick nog tunghäfta efter en "Swix-macka":D

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att det säkert inte är speciellt svårt men att de e kladdigt går inte att komma ifrån! Nåja vi får se hur de går :D

 

En vacker dag är man säkerligen tvungen!

 

Å den dagen har jag mig själv att skylla när jag står still i sluttningen mot tennäng !

En till som gillar klisterfören finns här, oftast bra fäste och bra glid. Speciellt om det är klister på minussidan. Att Globen klarade sin första säsong utan att klistervalla en enda gång kanske kan förklaras med att det förra vintern snöade i mängder och att det höll sig stadigt på minus hela vintern.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...