Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

He, he.

elit håller ju högre fart vilket kan innebära att optimal struktur är annorlunda.

 

Aha! Då ska jag nog akta mig för raceglid som dom nog kallade det. Jag antar att det blir en mer skärande rillning om man låser rullarna.

 

Hur som helst åkte jag i panik in på Intersport i dag och köpte ett set från Swix med tre rullar, alla julgran i olika storlekar. Tror det var 0,3  0,5 och 1,0. Jag vet inte om det var ett dumt köp men det var det enda som fanns att få tag på. Som vädret ser ut inför söndagens ÖS tror jag man kan behöva satsa på något som kan minska suget. Om man ska följa rekommendationen på förpackningen är det väl 1,0 som borde ligga närmast till. Vad tror ni? Skidorna är sicklade med Kuzmin U.

  

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har testat min Swix julgran lite på mina gamla skidor för att se hur det blir. Det jag funderar lite över är om man kan dra rillern flera gånger över skidan eller om den ska dras bara en gång för att få rätt mönster. Valsen kommer ju liksom inte i samma spår om man drar den flera gånger och då kanske man sabbar mönstret. Hur brukar ni som har lite mer erfarenhet göra.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Har sicklat tre par skidor som, beroende på föret, är kandidater till att få åka årets vasalopp. Till veckan blir det glidtester.

 

Jag sicklade alla med Kuzmin+ för att få undan stenslipens struktur så snabbt som möjligt. Till Vasan så kommer jag dock med stor sannolikhet att behöva strukturen från Kuzmin U. Behöver jag sickla vildsint med Kuzmin U för att strukturen från Kuzmin+ ska försvinna eller försvinner den gamla strukturen snabbt?? 5 drag? 10 drag? >20 drag?

Link to comment
Share on other sites

nu ser väl vasan ut att bli ganska varm, så kanske du ska ha lite grövre struktur?

 

finns de som har bättre känsla än jag, men annars är , min halvokvalificerade gissning 5-10 drag.

 

(själv sicklar jag generellt alltid med Kuzmin + och tar sedan ner strukturen med Kuzmin HSA brush (ibland med primateria p-cut)

Link to comment
Share on other sites

Åkte ÖSS med skidorna preparerade med Kuzmin U och Swix 1,0 julgran riller och jag har aldrig haft så bra glid jämfört med andra någon gång. Jag brukar alltid ha blivit lite frångliden i början av loppet men inte nu. Jag kunde inte se att någon hade bättre glid men en del lika bra. 

 

Tyvärr var väl glidet det enda positiva med ÖSS. Jag hade väl kanske runt 2000 åkare före mig och där var spåren helt obefintliga större delen av sträckan. Fästet var lika med noll med VR 50 och inte gjorde Ski Gul saken bättre. I Evertsberg kollade jag vad vallastationen lade på och det var klister. I Evertsberg tror jag att det hade frusit under så jag åkte vidare. Efter utförsbackarna blev dock snön sockrig så jag lade på klister i Hökberg och då fick jag lite fäste utan att tappa glid. Jag ångrar att jag inte testade ruggat vilket jag hade tänkt. De enda jag träffade som hade fäste åkte på ruggat. Jag tror det hade fungerat även om spåren blev lite glatta.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

jag har åkt i glatt kramsnö (ngra dgar gammal) där mjuk burk gav noll fäste, men rugg gav inte bra, men helt OK fäste o verkade inte ta märkbart glid, iaf inte jfrt med blanke skejtskidor. Blve helt klart fascinerad o intresserad av rugg, men har i nuläget mkt lite erfarenhet av det, men ska se till att få det framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde samma erfarenhet förra året. Jag ruggade när det snöade och sedan fick det vara kvar några dagar och jag hade bra fäste även när det inte hade snöat på några dagar.

 

I ÖSS kan man nog konstatera att det inte gått sämre än något annat i alla fall. Det var ytterst få som inte saxade i backarna.

 

Jag tog fram och tittade på mins skidor nu och blev förvånad över hur skitigt belaget var och speciellt bakom bindningen. Kan det vara så att det fastnar i strukturen efter rillern eller kan det ha varit extra skitigt i spåren.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har stålsicklat för första gången och det skall bli väldigt intressant att få köra vasaloppet på dessa skidor. Skidorna var stenslipade från butik och därefter körda två säsonger.

 

Jag vet dock inte om jag har sicklat tillräckligt. Den gamla matta ytan är helt borta, de känns lena och fina och ytan har en helt annan nyans. Men jag tycker att strukturen ser väldigt grov ut. Dessutom är det mer struktur på ena halvan jämfört med den andra. Jag antar att jag har lagt för mycket tryck på sickeln där jag fått mer struktur? Bra eller dåligt?

 

Jag använder Kuzmin U och har ännu inte borstat skidorna. Ta en titt på bilderna och ge mig lite feedback är ni snälla!

 

Tack!

http://i.imgur.com/YzDTwA4m.jpg http://i.imgur.com/GeKiGsqm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite svårt att se, men om du tycker det tagit ojämnt kan det varit så att ditt belag är ojämnt. Båda mina par som jag har stålsicklat har varit väldigt konvexa på främre glidzon, och även en liten bit på tryckzonen längst bak. Där har jag fått sickla väldigt mycket för att jämna ut det. 

Link to comment
Share on other sites

Det största felet är att många tror att stålsicklat ger ett superglid. Likaså trodde jag det efter jag sicklade första gången. Det blir lite upp som en sol ner som en pannkaka.

 

Jag kör stålsicklat då och då på olika par skidor. Dom glider OK i alla fören. Men dom glider aldrig bäst, av de få personer man varje gång lyckas glidtesta emot. Jag antar det handlar om att hitta rätt strukturer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stålsicklat för första gången och det skall bli väldigt intressant att få köra vasaloppet på dessa skidor. Skidorna var stenslipade från butik och därefter körda två säsonger.

 

Jag vet dock inte om jag har sicklat tillräckligt. Den gamla matta ytan är helt borta, de känns lena och fina och ytan har en helt annan nyans. Men jag tycker att strukturen ser väldigt grov ut. Dessutom är det mer struktur på ena halvan jämfört med den andra. Jag antar att jag har lagt för mycket tryck på sickeln där jag fått mer struktur? Bra eller dåligt?

 

Jag använder Kuzmin U och har ännu inte borstat skidorna. Ta en titt på bilderna och ge mig lite feedback är ni snälla!

 

Tack!

http://i.imgur.com/YzDTwA4m.jpg http://i.imgur.com/GeKiGsqm.jpg

 

Jag tycker att högra halvan på vänster skida ser ganska lika ut som höger skida. Vänstra halva på vänster skida ser ut ha ha några gamla repor som du inte fått bort riktigt.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin U ger ett otroligt sug i blötföre.

Förra året åkte jag ÖS måndag i blötföre med Kuzmin U sickling, rillat med julgran och rak 1 mm. Hade klart bra glid, bättre än de flesta - trots lite ifrysning och kallskidor. Så det känns inte som någon generell sanning?

Link to comment
Share on other sites

Förra året åkte jag ÖS måndag i blötföre med Kuzmin U sickling, rillat med julgran och rak 1 mm. Hade klart bra glid, bättre än de flesta - trots lite ifrysning och kallskidor. Så det känns inte som någon generell sanning?

Minns inte vad jag svarade på men

Först och främst skrev jag inget om att rilla oxå. Jag upplever kuzmin u i blötföre som rena mardrömmen.

Sen är jag mycket intresserad av att höra dina generella sanningar om glid. För jag vet inga alls.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att högra halvan på vänster skida ser ganska lika ut som höger skida. Vänstra halva på vänster skida ser ut ha ha några gamla repor som du inte fått bort riktigt.

 

/Mats

Precis, det är så det ser ut i verkligheten också. Dock så har jag inte haft några repor på skidan tidigare, utan de uppkom när jag sicklade. Men då förstår jag det som att skidan inte skall ha några sådana? Jag antar att jag skall sickla mer där, men kanske inte lägga lika mycket tryck på sickeln? Jag håller ganska så snäv vinkel på sickeln, kanske 25 grader, tyckte att den tog mycket bättre då.

 

Har suttit och försökt hitta högupplösta bilder på en snyggt stålsicklad skida, men hittar inget bra att jämföra med. Är det någon som vet vart jag kan hitta en sådan bild?

 

Mvh

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Minns inte vad jag svarade på men

Först och främst skrev jag inget om att rilla oxå. Jag upplever kuzmin u i blötföre som rena mardrömmen.

Sen är jag mycket intresserad av att höra dina generella sanningar om glid. För jag vet inga alls.

 

Nu påstod han ju inte att han hade några generella sanningar om glid, snarare vad som inte var en generell sanning. Men självklart torde det vara stor skillnad mellan enbart Kuzmin U jämfört med Kuzmin U och rillat.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades köra mitt lopp 24 med stålsicklade skidor (av nu totalt 60 genomförda lopp, 41 Vasalopp och 19 öppna spår) men en pärs blev det. På ÖSS var inte vädergudarna med oss, nollgradigt, nysnö och motvind hela vägen. Jag hade (som många andra) underfrysning hela första backen och senare i Oxbergstrakten mycket bakhalt. Jag hankade mig dock i mål på 7.54. Men smolken i glädjebägaren är att jag drog på mig en maginfluensa och har nu legat däckad i drygt två dagar. Troligen började det redan i slutet av loppet eftersom jag hade förtvivlat svårt att få i mig dricka i Hökberg och Eldris (jag brukar eljest dricka som en svamp) och nästan direkt efter målgång kände jag klumpen i magen. Jag är dock nu helt återställd och räknar med att starta på söndag. Tack Enklaresport för din slutfinish av skidorna, mitt mycket goda glid hjälpte mig mycket speciellt denna tunga gång. Jag hoppas du fräschar upp dem igen till söndagen, då behövs det nog något alldeles extra eftersom de förvarnat om upp emot +10 grader. Kanske byta till vattenskidor ? Och som uppvärmning skall jag ju dessutom köra sista sträckan i ditt stafettlag..Men hur kommer jag till starten i Hökberg ?

Link to comment
Share on other sites

Ägar också bara Universal (den nya 014) och funderar på om man skulle få tag i en Plus-sickel nånstans. Kommer bo i Malung (kommer fredag kväll) och vi gör ett besök vid starten i Sälen på lördagen. Finns den att skaffa någonstans där i närheten? Och är det stor skillnad för just föret på Söndag?

Efterlyser också tips på vad man kunde komplettera glidet med. Har ett pulver från Racewax som skall korkas in men skulle man lagt nån HF under och i så fall vad. Blivet rekommenderad en hårdare pga av smuts i spåret. Har även ett Rillerset från Toko.

Link to comment
Share on other sites

Vid en villa strax efter starten på höger sida av vägen finns ett vallaserviceställe med Kuzmin stålsickling. Det är nog inte omöjligt att dom säljer sicklar. Det står Kuzmin väl synligt på huset eller om det är garaget.

 

http://vallaservice.nu/

 

Är det smutsiga spår föreslår jag att du struntar i parafin som samlar smuts. ÖSS åkte jag med Kuzmin U rillat med Swix 1,0 julgran och kunde inte märka att jag hade sämre glid än någon annan men bättre än många.

 

När det gäller pulver kan du ju kolla hur länge det räcker för eliten när dom åker lopp där dom får byta skidor. Den som inte byter blir ifrångliden direkt. Men om du redan har pulvret hjälper det väl kanske till  Smågan i alla fall.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Mats, eller rättare sagt är övertygad om att han har rätt I de skitiga spår som gäller för oss motionärer  bak i leden i Vasaloppet så är det inte självklart att pulver ger positiv effekt så länge innan det eventuellt tom. ger negativ effekt. Det kan givetvis vara annorlunda för elit och åkare längre fram i fältet (där det blir mindre vallarester, geltuber, och blåbärssoppa etc i spåret) men just det faktum att TILL OCH MED PÅ ELITNIVÅ så byter man skidor efter viss sträcka tyder ju på  att Mats, jag, och tusentals andra numera har visst stöd i vårt förmodande. Det finns ju även numera mycket komplementärande forskning och erfarenhet, förutom Kuzmins pionjärsinsats, som pekar i denna riktning. T.ex. mycket som skrivits och hänvisats till på denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...