Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oj oj det låter ju inte så kul. Jag åker ju sista sträckan och kanske får stå och vänta i Hökberg utan att veta om någon kommer? Snälla skidforumbrödrar och systrar: ställ upp och växla till mig så blir jag pers(s)onligen extra glad och tänk på att det kanske är ett unikt tillfälle att få "klappa till" en välkänd lite småtokig (enligt vissa) professor inför en hänförd publik :)

Link to comment
Share on other sites

Det går ett skidspår från Sälen   :D

 

/Mats

Tackar för dagens skratt.  :D 

 

Lycka till med stafettvasan, Lars-Erik!  Trist med magsjukan  :blink: men du kanske kan se den som en möjlighet till överambitiöst test av om ordentlig kolhydrattömning före ger någon  bättre kolhydratladdning inför nästa lopp?  

 

Jag har själv sent omsider bestämt mig för att starta på söndag, även om det är  lite svårt att motivera som prognoserna ser ut. :)  Har stålsicklat skidorna (Kuzmin), putsat med slipduk (Northug), rillat och stålborstat (Primateriax2), så i första hand återstår väl ev sista rillning, borstning (fast inte så mycket med nylon?) och sen klister. Hur det funkar vet jag på söndag eftermiddag. Går ändå inte att veta före då om man fått till något bra så lika bra bestämma sig för någonting köra på det och sedan vila och äta sig i form och spara mesta möjliga energi till det som eventuellt finns kvar av spåren när man kommer ut i dem (förmodar att det kommer behövas en hel del energi där i år). Känner mig dock ganska säker på att jag kan lämna rånarluvan och varmaste skidvantarna (för -20 och kallare) hemma. Som varmast 7 grader i yr.no-prognoderna för passerade kontroller, i alla fall några grader "kallare" än vad SMHI tror.

Link to comment
Share on other sites

Lite konstig fråga kanske, men spelar det någon roll i vilken riktning man sicklar? Alltså, om man redan lagt på fästvalla och behöver sickla glidytorna, kan man sickla bort från fästvallan både fram och bak?

 

Ställde samma fråga ifjol, men det är tydligen big no no på det, även fast jag inte riktigt förstår varför :)

Så jag skyddade min (tejpade) fästzon så gott det gick o sicklade o borstade i skidans riktning även på främre delen. Men nån får gärna förklara varför man inte ska göra det i "fel" riktning, microhåren är väl det man tar bort med sickling??

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik. Jag har följt dina artiklar under åren och kan bara bekräfta att det mesta stämmer utmärkt. Jag har drivit en egen forskning inom tribologi och hur sickling fungerar. Eftersom jag bor nära vasaloppspåret och åkt skidor i 50 år med många Vasalopp och ett hundratal andra tävlingar så har man samlat på sig lite erfarenhet. För att inte vara långrandig så skulle jag tipsa om att det går fantastiskt bra med stålsicklade skidor i årets Vasalopp. Idag med c:a 8-10 plusgrader så fungerade det ok. Har utrustning så jag roade mig att mäta glid hos Stafettvasan i c:a 1 timme. Det skiftar oerhört i fråga om glid. Jag hade ett par som eg. är kallföresskidor men de gick överlag bättre än de som hade "försökt" att lägga på glidvalla. Det som många inte tänker på är om man har en startpositioner lite längre bak så samlar skidorna på sig ganska mycket klister under glidzonerna från andra åkare. Jag har därför rekommendationen att ta med indränkta servetter med typ kemiskt ren bensin (i en tät plastpåse)för att snabbt stanna och torka av glidzonerna. Att ha flourvallning för tusen kronor är bortkastat då det sitter c:a 15-20 km. Rena glidytor och framförallt det viktigaste är att ha en skida för varmföre d.v.s. en klisterskida. Fästvallningen är ganska enkel. Sätt en bred maskeringstejp där fästzonen skall börja och sluta, normalt 15 cm bakom och 25 cm framför tryckpunkten. Rengör zonen med kemiskt ren bensin (inga ruggningar) och torka av. Lägg sedan på en blå klistervalla, typ REX eller Swix. Värm ut med ett gammalt strykjärn från tejpen mot mitten snabbt c:a 1 sek. Nästa lager ett Swix typ KR50 eller likn. med lite silver i. Värm snabbt ut igen. Därefter punktas rött klister -2 till + 10 på och jämnas ut med spateln. Lägg en extra kort sträng på 10 cm i mitten. (Glömde säga att jag använder Skimaterias sickel för struktur och plansickling).

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik. Jag har följt dina artiklar under åren och kan bara bekräfta att det mesta stämmer utmärkt. Jag har drivit en egen forskning inom tribologi och hur sickling fungerar. Eftersom jag bor nära vasaloppspåret och åkt skidor i 50 år med många Vasalopp och ett hundratal andra tävlingar så har man samlat på sig lite erfarenhet. För att inte vara långrandig så skulle jag tipsa om att det går fantastiskt bra med stålsicklade skidor i årets Vasalopp. Idag med c:a 8-10 plusgrader så fungerade det ok. Har utrustning så jag roade mig att mäta glid hos Stafettvasan i c:a 1 timme. Det skiftar oerhört i fråga om glid. Jag hade ett par som eg. är kallföresskidor men de gick överlag bättre än de som hade "försökt" att lägga på glidvalla. Det som många inte tänker på är om man har en startpositioner lite längre bak så samlar skidorna på sig ganska mycket klister under glidzonerna från andra åkare. Jag har därför rekommendationen att ta med indränkta servetter med typ kemiskt ren bensin (i en tät plastpåse)för att snabbt stanna och torka av glidzonerna. Att ha flourvallning för tusen kronor är bortkastat då det sitter c:a 15-20 km. Rena glidytor och framförallt det viktigaste är att ha en skida för varmföre d.v.s. en klisterskida. Fästvallningen är ganska enkel. Sätt en bred maskeringstejp där fästzonen skall börja och sluta, normalt 15 cm bakom och 25 cm framför tryckpunkten. Rengör zonen med kemiskt ren bensin (inga ruggningar) och torka av. Lägg sedan på en blå klistervalla, typ REX eller Swix. Värm ut med ett gammalt strykjärn från tejpen mot mitten snabbt c:a 1 sek. Nästa lager ett Swix typ KR50 eller likn. med lite silver i. Värm snabbt ut igen. Därefter punktas rött klister -2 till + 10 på och jämnas ut med spateln. Lägg en extra kort sträng på 10 cm i mitten. (Glömde säga att jag använder Skimaterias sickel för struktur och plansickling).

Intressant inlägg. Vad jag är mest nyfiken på är hur du kan veta att "flourvallning" sitter i 15-20km. Hur har du kommit fram till det?

Link to comment
Share on other sites

Intressant inlägg. Vad jag är mest nyfiken på är hur du kan veta att "flourvallning" sitter i 15-20km. Hur har du kommit fram till det?

 

Enligt denna forskningsartikel (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0045653513001823), så lossnar mest fluorkarboner från belaget första 20 km efter Vasaloppsspåret. Artikeln visar dock inte hur mycket som är kvar på belaget. Troligtvis är det löst sittande/ej urborstade fluorkarboner från fluider (med de kortaste molekylkedjorna) som lossnar. 

 

Titel:

Perfluoroalkyl carboxylic acids with up to 22 carbon atoms in snow and soil samples from a ski area

Författare:

Merle M. Plassmann 1, Urs Berger

Link to comment
Share on other sites

Just hemkommen efter årets Vasaloppsäventyr, åter  på stålsicklade skidor. En första sammanfattning (en mer noggrann analys kommer senare):
*Öppet spår söndag i pissföre (o-gradigt, nysnö och motvind heöla vägen). Tid: 7.54
* Magsjuk direkt efter målgång och låg heldäckad två dar utan att kunna äta något väsentligt (endast lite Proviva slank ner)
* Stafettvasan i Enklaresports  lag. Körde slutsträckan från Hökberg på 1.20 och som lag körde vi på 6.06
* Vasaloppet under mycket dåliga förhållanden för oss bak i kön (det var stora drivor av vatten vi fick runda eller köra igenom) och det sög duktigt i det varma vädret Tid: 8.43

Känner mig redan helt återställd och med distans på det hela är jag mycket nöjd, Som vanligt uplevde jag själv att jag hade  bra glid (i förhållande med de jag kan jämföra med)  med mina stålsicklade skidor. Tusen tack Enklaresport för att fixa slutstruktureringen och tusen tack Niklas för ditt hjälp och stöd. 

 

Anm 1: Jag har ju numera åkt 61 Vasalopp/öppna spår varav 25 på stålsicklade skidor (det senare kanske jag är ensam i världen om, eller ?)

Anm 2: Jag gjorde i år slag i saken och stannade och rengjode glidytorna med vallaveck vid två tillfällen under loppet och jag tycker att det fungerade PERFEKT. Upp emot en mil efter hade jag påfallande bättre glid än de omkring mig men så långt bak som där jag nu är betyder det inte att man vinner mycket placeringar men definitivt krafter. I varje fall vann jag säkert tillbaka de placeringar ja förlorade på en-två minuter denna procedur tar om man har det väl förberett.

Link to comment
Share on other sites

Anm 2: Jag gjorde i år slag i saken och stannade och rengjode glidytorna med vallaveck vid två tillfällen under loppet och jag tycker att det fungerade PERFEKT. Upp emot en mil efter hade jag påfallande bättre glid än de omkring mig men så långt bak som där jag nu är betyder det inte att man vinner mycket placeringar men definitivt krafter. I varje fall vann jag säkert tillbaka de placeringar ja förlorade på en-två minuter denna procedur tar om man har det väl förberett.

 

Så himla typisk dig att använda en massa aggressiva kemikalier ute i vår fina natur. :D :D ;)

Link to comment
Share on other sites

Så himla typisk dig att använda en massa aggressiva kemikalier ute i vår fina natur. :D :D ;)

Välkommen på tråden kretiochpleti även om andemeningen i ditt budskap gör att jag drar slutsatsen att du i varje fall inte aspirerar på ordförandeposten i min fanclub. Jag har ändå en fråga till dig:

* Vad har jag gjort som gör att du tycker det är TYPISKT av just mig att sprida aggresiva kemikalier i naturen ?

Anm: Avtorkningen i detta fall gick till på följande sätt: Jag hade en indränkt trasa och en torr trasa i min vallaväska. Jag tog av skidorna ställde dem mot en bänk och torkade först av med indränkta trasan och sedan torrtorkade jag noga med torra trasan och slutligen lade jag båda trasorna i vallaväskan och tog med hem för naturlig förvaring. Så det kan ju inte vara denna händelse du skrattar åt, det måste vara något annat, men vad ?

Det finns lite "förklaringar" till termen "kreti och pleti" på Wikepedia,är det därför du valt nicket på deta vis ?

Link to comment
Share on other sites

Nä det var förstås ett skämt vilket jag trodde skulle framgå. Alla vet tämligen väl att de enda "kemikalier" som normalt kommer i kontakt med snön  p g a dig är fästvalla. Tyckte därför att det var kul att drämma till med detta eftersom du bl a använder miljöargumentet i ditt förespråkande av stålsickling. Jag ångrar själv att jag inte stannade och rengjorde skidorna med lösningsmedel just så.  Och jag håller fullt med om att miljöargumenten mot glidvalla är starka.

 

Jag uppskattar din sickelpredikan. Jag är tvärt emot vad du tror ngt av ett fan av dig. Jag hade dessutom turen att råka se dig gå i mål i årets Vasalopp. Bra fart på upploppet. Respekt för över 40 genomförda lopp!

 

Dessutom kommer jag från Luleå och mina föräldrar bor granne med din Brändökamrat KE på Hindersön. Några gånger per år åker jag dessutom på Ormberget men bor nu i Hudiksvall.

 

Avstår att kommentera mitt nick. Har inte tidigare uppfattat dig som lättkränkt.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

Nä det var förstås ett skämt vilket jag trodde skulle framgå. Alla vet tämligen väl att de enda "kemikalier" som normalt kommer i kontakt med snön  p g a dig är fästvalla. Tyckte därför att det var kul att drämma till med detta eftersom du bl a använder miljöargumentet i ditt förespråkande av stålsickling. Jag ångrar själv att jag inte stannade och rengjorde skidorna med lösningsmedel just så.  Och jag håller fullt med om att miljöargumenten mot glidvalla är starka.

 

Jag uppskattar din sickelpredikan. Jag är tvärt emot vad du tror ngt av ett fan av dig. Jag hade dessutom turen att råka se dig gå i mål i årets Vasalopp. Bra fart på upploppet. Respekt för över 40 genomförda lopp!

 

Dessutom kommer jag från Luleå och mina föräldrar bor granne med din Brändökamrat KE på Hindersön. Några gånger per år åker jag dessutom på Ormberget men bor nu i Hudiksvall.

 

Avstår att kommentera mitt nick. Har inte tidigare uppfattat dig som lättkränkt.

 

Amen.

kretiochpleti tycker du förtjänar en fet ursäkt.  Det var ju så uppenbart att du skojade men någon hade visst vaknat på fel sida. 

Link to comment
Share on other sites

Nä det var förstås ett skämt vilket jag trodde skulle framgå. Alla vet tämligen väl att de enda "kemikalier" som normalt kommer i kontakt med snön  p g a dig är fästvalla. Tyckte därför att det var kul att drämma till med detta eftersom du bl a använder miljöargumentet i ditt förespråkande av stålsickling. Jag ångrar själv att jag inte stannade och rengjorde skidorna med lösningsmedel just så.  Och jag håller fullt med om att miljöargumenten mot glidvalla är starka.

 

Jag uppskattar din sickelpredikan. Jag är tvärt emot vad du tror ngt av ett fan av dig. Jag hade dessutom turen att råka se dig gå i mål i årets Vasalopp. Bra fart på upploppet. Respekt för över 40 genomförda lopp!

 

Dessutom kommer jag från Luleå och mina föräldrar bor granne med din Brändökamrat KE på Hindersön. Några gånger per år åker jag dessutom på Ormberget men bor nu i Hudiksvall.

 

Avstår att kommentera mitt nick. Har inte tidigare uppfattat dig som lättkränkt.

 

Amen.

Jag är INTE lättkränkt, tvärtom har jag rykte om mig att vara en av de mest stabila trots många "nerslagningar", bland annat tidigt på denna tråd (min mamma brukade säga att jag var som "ståupp gubben" och det kanske ligger något i detta). Men det händer att jag TESTAR tillbaka om det är vän eller fiende jag pratar med och lite svarar med samma mynt dvs svarar något som kan uppfattas både som skämt eller det omvända beroende var personen står. Det lyckades ju perfekt denna gång och nu vet jag ju betydligt bättre om du tillhör de som vill förrringa mig och det jag står för (som t.ex. Pölder, Vallaindustrin och kanske zebord ?) eller tvärtom.. Du verkar ju vara en ovanligt trevlig prick och en hyvens kille (och dessutom  från Luleå vilket givetvis är en extra merit). Det vore kul om vi kunde träffas någon gång på Ormberget kanske, tillsammans med vår gemensamme vän KE. Och kul att du säger att du är ett fan till mig, det värmer. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft problem under den blöta säsongen att andras klister har fastnat under min skidor så därför hade jag också packat ner en trasa med vallaväck i drickaväskan. Hade dagen innan även köpt en plussickel och sicklat med samt rillat med Toko röd+gul samt lagt ett flourpulver från Racewax. Startade i VL6

Märkte tidigt att mitt glid var inget vidare men tänkte att största anledningen var att mina skidor antagligen inte var så lämpliga som klisterskidor. Många gled förbi i backarna även om jag hittade några som hade likvärdigt glid som mig. Hade kramp i armar redan efter 3 mil och tog bara 230 placeringar från Smågan till Evertsberg. Väl där så tog jag av skidorna och kollade och visst hade jag rejält med klister under glidytor. Torkade väck med min trasa och vips hade jag bäst glid av alla i min omgivning och jag fick hojta på några i backarna som jag gled i fatt. Tog 700 placeringar från Evertsberg till mål och hade kunnat ta fler om jag inte kört slut på mig på första halvan. Skulle ju stannat direkt efter första backen och torkat rent med facit i hand.

Frågan är nu: Har sicklade skidor lättare att få andras klister att fastna på glidytorna? eller kan det va det där flourpulvret som är boven?

Link to comment
Share on other sites

Jag är INTE lättkränkt, tvärtom har jag rykte om mig att vara en av de mest stabila trots många "nerslagningar", bland annat tidigt på denna tråd (min mamma brukade säga att jag var som "ståupp gubben" och det kanske ligger något i detta). Men det händer att jag TESTAR tillbaka om det är vän eller fiende jag pratar med och lite svarar med samma mynt dvs svarar något som kan uppfattas både som skämt eller det omvända beroende var personen står. Det lyckades ju perfekt denna gång och nu vet jag ju betydligt bättre om du tillhör de som vill förrringa mig och det jag står för (som t.ex. Pölder, Vallaindustrin och kanske zebord ?) eller tvärtom.. Du verkar ju vara en ovanligt trevlig prick och en hyvens kille (och dessutom  från Luleå vilket givetvis är en extra merit). Det vore kul om vi kunde träffas någon gång på Ormberget kanske, tillsammans med vår gemensamme vän KE. Och kul att du säger att du är ett fan till mig, det värmer. :rolleyes:

Snygg efterhandskonstruktion "Testar tillbaka"  :D  Har stålsicklat (kuzmin) de senaste vintrarna och lär fortsätta med det. Tråkigt att du inte är stor nog att bara be om ursäkt. Följt denna tråd eftersom jag är intresserad av stålsickling o tror på det. Om jag reagerar på att du skriver ett otrevligt inlägg, gör det mig då till kompis med Pölder o vallaindustrin???  :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft problem under den blöta säsongen att andras klister har fastnat under min skidor så därför hade jag också packat ner en trasa med vallaväck i drickaväskan. Hade dagen innan även köpt en plussickel och sicklat med samt rillat med Toko röd+gul samt lagt ett flourpulver från Racewax. Startade i VL6

 

Märkte tidigt att mitt glid var inget vidare men tänkte att största anledningen var att mina skidor antagligen inte var så lämpliga som klisterskidor. Många gled förbi i backarna även om jag hittade några som hade likvärdigt glid som mig. Hade kramp i armar redan efter 3 mil och tog bara 230 placeringar från Smågan till Evertsberg. Väl där så tog jag av skidorna och kollade och visst hade jag rejält med klister under glidytor. Torkade väck med min trasa och vips hade jag bäst glid av alla i min omgivning och jag fick hojta på några i backarna som jag gled i fatt. Tog 700 placeringar från Evertsberg till mål och hade kunnat ta fler om jag inte kört slut på mig på första halvan. Skulle ju stannat direkt efter första backen och torkat rent med facit i hand.

 

Frågan är nu: Har sicklade skidor lättare att få andras klister att fastna på glidytorna? eller kan det va det där flourpulvret som är boven?

 

Varför skulle stålsicklade skidor samla mer klister under glidytorna? Eller varför skulle pulvret göra det? Klister är klibbig och fastnar på alla belag. Flourpulvret skulle väl EV kunna minska det något kan man ju hoppas. 

Link to comment
Share on other sites

Snygg efterhandskonstruktion "Testar tillbaka"  :D  Har stålsicklat (kuzmin) de senaste vintrarna och lär fortsätta med det. Tråkigt att du inte är stor nog att bara be om ursäkt. Följt denna tråd eftersom jag är intresserad av stålsickling o tror på det. Om jag reagerar på att du skriver ett otrevligt inlägg, gör det mig då till kompis med Pölder o vallaindustrin???  :huh:

Jag tror stenhårt på Lars-Erik, det där var ingen efterkonstruktion. Och nu testar han dig lite som ny medlem.

Med de härskarmetoder som används mot de som vågar ifrågasätta glidvallningen så måste man vara extra lite extra observant. Bra gjort Lars-Erik, stå på dig där uppe på toppen och släpp ingen in på livet utan lösen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...