Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Hur många gånger ser vi inte att eliten gör bort sig när de gör ett skidbyte?

Fästet påverkar glidet mer än du tycks tror Tretjak.

Att åka WC banor utan fäste skulle vara optimalt men det går tyvärr inte vinna WC på det då det är på tok för mycket klättring.

Har du ett kast fäste så spelar det ingen roll hur glidet är när de andra klättrar om dig och du får ingen chans att glida ikapp inför nästa klättring.

De marginaler som världseliten har är väldigt små och på ett lopp i WC handlar om sekunder mellan vinst och en 10:e plats.

Detta blir ju extra tydligt när de kör rugg. början på loppet kake en finnare ruggad skida för att sedan gå på en annan typ pga spåren körs upp och möjligheten till fästet skiftar.

Ganska säker på att eliten granskar sina skidor mer noggrant än motionären som glidar/sicklar sin skidor i källarn hemma.

Vill inte var petig men det har vunnits klassiska WC-lopp på blanka skidor och tagits flera pallplaceringar.

 

I fristil skulle jag vilja påstå att fästet har minimal påverkan för skidbytet, så frågan kvarstår.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att fästet kan stjäla glid har jag upplevt vilket är mindre roligt när det sker.

Dock med heltidsanställda vallare med ett fåtal åkare under sina vingar skulle ha denna typ av bekymmer att avgöra längd/tjocklek på fästvallan mm under normala förhållande hade jag då inte trott till sina åkare.

 

Att vi hobbyåkare kan göra dessa misstag (och kanske framförallt oss med dålig snötillgång under stora delar av säsongen så vi inte får träna på att lägga fästvallan) är lättare att förstå.

Vad jag förstått från SVTs sändningar så så gör landslagsvallarna mycket mindre misstag, kanske för små för att en motionär som jag skulle känna skillnaden, men att även mycket små missar i att hitta exakt rätt avvägning mellan fäste och glid för varje enskild åkare kan på den ninvån och i den konkurrensen ge stort utslag i resultatlistan.

Link to comment
Share on other sites

I fristil skulle jag vilja påstå att fästet har minimal påverkan för skidbytet, så frågan kvarstår.

Och hur löd frågan?

 

Ingen som vallar skidor med glid påstår väl att skidbelaget inte tar upp smuts. Men om en skida utan glidvalla skulle ta upp mindre smuts än en skida utan glidvalla, vet ju ingen. Och därmed inte heller ifall en skida utan glidvalla skulle tappa mindre i glid allteftersom. För mig är det något som bara Kuzmin påstått, då han bara optiskt tittat på skidor med vitt belag.  Detta är en sak som sedan tagits som en sanning av alla som stålsicklar och inte använder glidvalla. Men jag har aldrig sett något bevis för det överhuvud taget. Detta kan väl vara en fråga av intresse för oss amatörer på motionsnivå. Men jag ser inte att det skulle vara en fråga för eliten, då en skida utan glidvalla nog aldrig kommer bli en realitet på en VC-tävling ;).

 

(Men jag är ändå intresserad av frågan, om det nu var denna som menades.. ;))

Link to comment
Share on other sites

Går vi in på fristil så är det klart man vill ha de mest optimala skidorna för föret. Vallan i säg har nog en mindre betydelse här jämfört med typen av skida för att ta sig snabbt fram.

Egenskaperna totalt, form, utrustning, före, terräng, är väldigt avgörande för hur ett upplägg på WC ser ut. Många par skidor med olika egenskaper som ska testats och sedan ska de plocka bland dessa vilka de tycker/ tror kommer funka bäst vid ett eventuellt byte.

Tänk om det bara hade varit glidet att ta hänsyn :)

 

Hur många vinster i klassisk still vanns på blanka skidor förra året?  

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vallar skidor med glid påstår väl att skidbelaget inte tar upp smuts. Men om en skida utan glidvalla skulle ta upp mindre smuts än en skida utan glidvalla, vet ju ingen. Och därmed inte heller ifall en skida utan glidvalla skulle tappa mindre i glid allteftersom. 

 

Har inte gjort några större undersökningar kring smutsupptaget men redan i mitt allra första test i Torsby skidtunnel hösten 2006 som jag sedan redovisade här på forumet noterade jag följande:

 

När det gäller smutsansamlingen så kunde jag inte med blotta ögat se någon skillnad mellan de ovallade och de vallade. De hade, som jag bedömde det, lika många "prickar" i sina glidzoner så smutsansamlingen måste vara på mikroskopnivå eller så är jag dålig på att uppskatta antalet "prickar".........jag räknade dom inte kan jag säga  :)

 

Nu är väl snön i Torsbytunneln extrem men är det någonstans det borde samlas smuts på belaget är det väl där. 

 

Senare i januari, alltså 2007 gjorde jag ett nytt test i Tvetas 5km spår där jag åkte 4x5km på resp en stenslipad/vallad och ett stålsicklat skidpar och på varje varv testade jag glidet 3ggr i en utförsbacke. Det testet vann den stenslipade/vallade skidan i "glidlängd" men det var uppenbart att den stenslipade/vallade skidan tappade i glid allteftersom vilket inte den stålsicklade gjorde. 

 

Gjorde sedan ett test i Orsa i februari samma år där 3 par deltog i testet och åktes 42km vardera, 2 par var med i Orsa Grönklitt Skimarathon och det tredje åktes 17km på VL spåret dagen innan och resterande 23km i Orsa under tävlingsdagen. 1 par stenslipat/vallat, 1par stålsicklad/ovallad och 1par stålsickald/vallad. Testet visade återigen att det stenslipade/vallade paret tappade i glid medan de andra 2 paren inte visade på någon försämring. 

 

Man kan givetvis inte dra några slutsatser av endast några tester men genom åren har jag ju gjort fler tester och även läst andras och jag vill nog ändå påstå att det är så att en stenslipad/vallad skida tappar i glid allt eftersom. Jag kan då tänka mig att det är stenslipningen som är "boven" och de mikrohår en stenslip "drar upp". Här finns det garanterat variationer i kvalitén på utförd stenslip som också spelar in. 

 

Som redan diskuterats så är det nog stålsickling vs stenslip som är "den stora frågan" snarare än stålsickling/ovallat vs stenslipat/vallat. Och som Skimateria säger så kan en HF/pulver vallning ge en liten liten förbättring men det är fortfarande andra parametrar som spelar den avgörande rollen, alltså skidans egenskaper och struktur.

 

Du och jag delar inte riktigt uppfattning om vad som är enklast, att stålsickla själv eller att lämna in på stenslipning och det är garanterat så att det inte finns ett rätt svar på frågan. För en normalhändig människa är stålsickling inget svårt men det går att misslyckas likväl som det finns stenslipare som levererar kvalitet och de som inte gör det helt enkelt. 

 

Men som jag skrivit tidigare, för mig är det en gåta att inte fler butiker erbjuder en stålsickling. För en butik som vänder sig till motionärer (här räknar jag in typ 98% av alla butiker som erbjuder längdskidor) så måste det både vara enklare men framförallt mycket billigare att erbjuda stålsickling till sina kunder. Är också helt övertygade om att de skulle leverera en bättre kvalitet med stålsickeln än med en stenslipen. Om de sedan utöver stålsicklingen vill sälja på sina kunder glidvalla så är det väl fine. Jag är övertygad om att även den mest inbitna "stenslipsförespråkaren" håller med mig om att en "random Intersportbutik" inte levererar en stenslip som är värd pengarna.

Link to comment
Share on other sites

WC vet jag inte Dunderklumpen, men körde dom inte ovallat i VM i Thunder bay typ 1993 eller 1995 där dom körde över med skidorna över handdukar indränkta i lösningssmeded under tävling? Kan ju vara så att dom hade vallat först, men jag har för mig att någon sa att det var stålsicklat utan valla som gällde där. Efter det förbjöds thinnertrasorna...

Link to comment
Share on other sites

Stefan Sand är på helt rätt spår och tillför den rätt synen att se på detta gällande glid.

Det är som sagt inte vallan så är dålig utan själva belagets struktur som är boven, detta fall mickrohår.

 

Sen måste jag invända på dessa försvars argument och hänvisningar (detta gäller i fler trådar), att referera till enskilda händelser i skid-historien som något rättesnöre är absurt. Den stålsickel de refererar till har förmodligen med fästet att göra inte själva behandlingen av belaget. Samma sak gäller stakningen som någon lyckats ta sig upp på pallen i wc, detta innebär inte att alla helt plötsligt börjar staka och slänger sina burkar!

Även att man börjar tro detta om man följer denna tråd gällande gild :)

 

Stefan, Gled du längre på de vallade skidorna även att de tappade glid i testerna jämfört med de stålsicklade eller kom du till en brytpunkt då de kom i kapp eller gled om?

Kan tyckas intressant då jag ska stålsickla mina sedan valla inför vintern.

Link to comment
Share on other sites

WC vet jag inte Dunderklumpen, men körde dom inte ovallat i VM i Thunder bay typ 1993 eller 1995 där dom körde över med skidorna över handdukar indränkta i lösningssmeded under tävling? Kan ju vara så att dom hade vallat först, men jag har för mig att någon sa att det var stålsicklat utan valla som gällde där. Efter det förbjöds thinnertrasorna...

Det var på VM i Thunder Bay 1995 när ett väderomslag gjorde att det blev varmt och snön extremt smutsig. F ö i det VM som Kuzmins fru Antonina Ordina gjorde sina bästa resultat i det svenska landslaget och tog brons på tremilen och i stafetten.

 

Annars körde Per-Knut Aaland (som nu mest är känd som en av norges bästa vallare) på stålsicklade skidor utan glidvalla när han kom tvåa i ett VC-lopp runt 1982 (minns inte exakt) enligt en norsk bok jag läst.

Link to comment
Share on other sites

http://tonypolder.blogspot.se/2015/11/kollat-laget.html?m=1

 

TPs korståg mot stålsickling fortsätter. Det måste satt djupa sår i den mannen. Varför inte bara acceptera att det finns olika sätt att strukturera sina skidor? Låt en grym stenslipare göra det åt dig för en peng eller köp nåra sicklar om man gillar att pula och gör det själv hemma. Karln kan sälja både valla, stenslipning, sicklar och kingpulver.

Link to comment
Share on other sites

Stefan Sand är på helt rätt spår och tillför den rätt synen att se på detta gällande glid.

Det är som sagt inte vallan så är dålig utan själva belagets struktur som är boven, detta fall mickrohår.

 

Sen måste jag invända på dessa försvars argument och hänvisningar (detta gäller i fler trådar), att referera till enskilda händelser i skid-historien som något rättesnöre är absurt. Den stålsickel de refererar till har förmodligen med fästet att göra inte själva behandlingen av belaget. Samma sak gäller stakningen som någon lyckats ta sig upp på pallen i wc, detta innebär inte att alla helt plötsligt börjar staka och slänger sina burkar!

Även att man börjar tro detta om man följer denna tråd gällande gild :)

 

Stefan, Gled du längre på de vallade skidorna även att de tappade glid i testerna jämfört med de stålsicklade eller kom du till en brytpunkt då de kom i kapp eller gled om?

Kan tyckas intressant då jag ska stålsickla mina sedan valla inför vintern.

Ja du upprepar det här med microhår gång på gång, gäller det motionärsskidor så håller jag med om att  microhåren är ett större problem än vallar eller ovallat. På landslagsnivå har jag mkt svårt att tro att man åker runt med speciellt microludna skidor, så jag tror inte att det är förklaringen. Men du kanske vet mer i den frågan?

 

Visst finns flera faktorer som spelar in på glidet såsom skidan egenskaper fästvalla etc, det är inget nytt, det är ju därför man kör ovallat.På något sätt försöker du komma till slutsatsen att det aldrig är vallans egenskaper och inverkan på glidet som försämras utan att det är andra saker som gör att skidan glider sämre eller att an byter skidor. Så kan det förstå vara ibland, men valla samlar smuts oavsett om det finns microhår , struktur eller inte och vallan slits med tiden så jag vill nog påstå att vallans egenskaper klingar av efter en tid. Även rena ovallade belag samlar smuts, vilket som samlar mest låter jag vara osagt eftersom jag inte har en aning och jag tror väldigt få om någon vet (obs inte tror).

 

Det jag tycker verkar seriösast är Skimateria och de har mycket material tester som finns på nätet att läsa för den som vill, de är varken några fanatiska sickelkramare eller vallakramare. Jag tolkar deras forskning ungefär såhär, har du rätt skidor, rätt fästvalla och mängd, har rätt struktur och rätt hanterat belag utan microhår så kan du få ut någon procent till genom att toppa med fluor. Om inte så lär inte glidvalla tillföra speciellt mycket.

Sedan ska man inte glömma att på elitnivå är marginalerna precis som du skriver mkt mindre och sådant vi inte skulle märka avgör om man är på pallen eller 30 så är det givetvis. Diskussionen här svänger ibland ifrån ett elitperspektiv till ett motionärsperspektiv och det blir inte riktigt konsekvent.

 

Jag har iaf ett par skidor som under klisterförhållanden går riktigt bra, det glidet uppnådde jag aldrig på den tiden jag stenslipade och glidvallade och det har kanske till största delen med microhår och avsaknad av bra struktur att göra snarare än avsaknad av glidvalla. Men upplevelsen har varit att glidet har relativt blivit bättre längre in i loppen men det kan såklart bero på olika grader av trötthet hos olika åkare. Enligt Skimateria skulle en proffsvallad skida glida någon procent snabbare än en ovallad, vilket gör några minuter i min fart på ett helt Vasaloppet, dvs en skillnad du aldrig kan märka utan att mäta. Vid deras tester har dessutom skillnaderna minskat vid det andra testtillfället jämfört med det första, självklart kan man inte dra så stora växlar på det men lite intrressant är det. Å andra sidan menar Skimateria tvärtemot Kuzmin att valllade skidor samlar mindre smuts än ovalllade.

 

Kort sagt se till att ha bra skidor, släta fina belag med bra strtuktur och ha kolla på fästzonerna och mängden valla så kan du börja fundera på glidvalla. Går man i en sportaffär får man lätt uppfattningen att glidvalla is the shit, det tycker jag är vilseledande.

 

Jag har inte påstått att man helt plötsligt kommer att slänga alla burkar och börja staka på WC, du påstod att man inte kan vinna WC ovallat och det är helt uppenbart inte sant, det är flera som åkt på WC ovallat med gott resultat och det ligger inte långt bort i tiden utan hände förra säsongen när Dario Cologna vann i Davos och vi såg även flera andra göra det vid ett par tillfällen med gott resultat. Man kan ju se det som enstaka tillfällen eller som början på en trend, det får framtiden utvisa. Eliten kan åka alla banor ovallat, frågan är om de kan göra det lika snabbt som med valla  och det har även med förhållanden att göra i vissa fören tjänar du väldigt lite i glid på att köra ovallat och i vissa mer. Om vi backar långloppen 10-15år så var det någon enstaka som körde ovallat och det ansågs sensationellt hur utvecklingen har gått där vet vi. Visst WC-banorna är tuffare men åkare blir hela starkare och starkare så jag tror vi kommer att få se fler som åker ovallat i framtiden.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Stefan, Gled du längre på de vallade skidorna även att de tappade glid i testerna jämfört med de stålsicklade eller kom du till en brytpunkt då de kom i kapp eller gled om?

Kan tyckas intressant då jag ska stålsickla mina sedan valla inför vintern.

 

Du kan läsa testerna här: http://www.skidforum.se/index.php/topic/805-utf%C3%B6rda-glidtester/

 

 

http://tonypolder.blogspot.se/2015/11/kollat-laget.html?m=1

 

TPs korståg mot stålsickling fortsätter. Det måste satt djupa sår i den mannen. Varför inte bara acceptera att det finns olika sätt att strukturera sina skidor? Låt en grym stenslipare göra det åt dig för en peng eller köp nåra sicklar om man gillar att pula och gör det själv hemma. Karln kan sälja både valla, stenslipning, sicklar och kingpulver.

 

Vore intressant att höra Henrik från Skistarts erfarenhet från besöket i Norge. Han var ju med och syns som nr 2 från vänster på bilden :)

Link to comment
Share on other sites

Roliga teser Stefan, tycker de talar sitt tydliga språk när det gäller glidning.

 

kustlöparen varför har du aldrig lagt valla på din sicklade skidor?? För du har gått i samma fälla som du påtår andra göra, nämligen att "sicklat is the shit". om nu Kuzmin har belägg för att hans teori stämmer varför avfärdar han stenslipade vallade skidor utan att ens testa glidade sicklade skidor?

Om det finns en procentuell vinning i att få bättre skidor så vore det väl Jävligt dumt att inte använda den?

Ta mig som exempel, stabil 7 timmars (420 min) åkare hittills, 2% på glidet med valla 6,50 bara på vallan. sen till kommer föret osv osv.

 

 

När Dario körde utan fäste så var det en bana som de kortat ner och plockat bort den tuffaste delen pga snöbrist. Blomman sa det flera gånger att detta hade inte gått i normala förhållanden, vilket enligt mig talar sitt tydliga språk om WC banor.   

Link to comment
Share on other sites

Roliga teser Stefan, tycker de talar sitt tydliga språk när det gäller glidning.

 

kustlöparen varför har du aldrig lagt valla på din sicklade skidor?? För du har gått i samma fälla som du påtår andra göra, nämligen att "sicklat is the shit". om nu Kuzmin har belägg för att hans teori stämmer varför avfärdar han stenslipade vallade skidor utan att ens testa glidade sicklade skidor?

Om det finns en procentuell vinning i att få bättre skidor så vore det väl Jävligt dumt att inte använda den?

Ta mig som exempel, stabil 7 timmars (420 min) åkare hittills, 2% på glidet med valla 6,50 bara på vallan. sen till kommer föret osv osv.

 

 

När Dario körde utan fäste så var det en bana som de kortat ner och plockat bort den tuffaste delen pga snöbrist. Blomman sa det flera gånger att detta hade inte gått i normala förhållanden, vilket enligt mig talar sitt tydliga språk om WC banor.   

Vilka fällor jag har gått i eller inte har du faktiskt inte en aning om, men om man inte är beredd att gå i några fällor kommer man inte lära sig något....vet inte om du riktigt förstod poängen i mitt inlägg?

 

Jag tycker man ska vara öppen och nyfiken för nya ideer och vara beredd att ompröva sina ståndpunkter, även om det kan innebära att man haft fel. Det är ofta en process där man från början tror att resultatet av något beror på A men efter ett tag visar sig beror på B, så kan det absolut vara med stålsickling och vallning, det är ju så världen fungerar.

Att använda vallning för att mätta belag och dylikt hokus-pokus har ju ännu ingen kunnat visa sig ha någon effekt, mer än å vallaföretagens bokslut (överbevisa mig gärna).

 

Däremot toppningsvallor är och har jag alltid varit öppen för men frågan kvarstår fortfarande om det endast är på elitnivå där man kör korta distanser eller alltid har fräscha skidor efter skidbyte. Om det är något för motionärer att köra på i Vasaloppet är en helt annan frågeställning där jag är långt ifrån övertygad om långtidseffekten och mina egna subjektiva upplevelser säger något annat.

Jag vet att det jag kör på nu funkar bra, men kommer säkert testa Skimaterias nya toppningsvalla i vinter precis som jag testat deras Peak Glide ihop med stålsicklat nån enstaka gång. Tror dock att det finns mer att göra på struktursidan och det intresserar mig mer, men såklart det ena behöver inte utesluta det andra.

 

När man under åren också matats med absurda och helt uppenbart felaktiga argument och påståenden från typer som Pölder(påstod ju att man tappar en timme i VL om man inte kör fluor och stenslip) och SWIX så är det ju inte så direkt att  man har något större förtroende för deras utsagor. Däremot kan man ha stort förtroende för andra brukare av deras produkter och deras erfarenheter.

 

Angående dina frågor om vad Kuzmin tycker och tänker så bör du ställa dem till honom tycker jag, han brukar svara. Jag håller med om att hans arbete har vissa brister men var början på en rörelse som gjort att vi idag vet mer om skidglid än för 10år sen och där hade vi inte varit utan Kuzmin för vallaindustrin hade ingen egen drivkraft i detta. Forskning och utveckling är en ständigt pågående process som förkastar gamla sanningar till förmån för nya och vice versa.

 

Angående utvecklingen i klassisk åkning så tror jag att vi kommer att se mer och mer stakning även i WC om det blir med eller utan valla lär framtiden utvisa oavsett vad du, jag eller Blomman tror. Jag ser gärna att diagonalåkningen blir kvar för att jag är uppvuxen med det och gillar stilen men det lär ju elitåkarna skita i.

 

I den här tråden kan man ju annars få uppfattningen att du tror på en liknande utveckling, där du ivrigt försvara stakning i WC.

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10681-stakning-i-davos/

 

Per Elofsson och Niklas Jonsson är så oroade över utvecklingen mot mer stakning att de driver frågan i FIS.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20287977.ab

 

Men frågan om stakning i WC eller inte hör inte hemma i den här tråden det finns andra trådar där detta diskuteras, inte minst den tråden jag länkade till ovan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är för stakning då det är den delen i klassisk stil som utvecklas mest, men jag tror inte att det kommer ske att WC åkare kommer åka hela serien med enbart stakning så som profilerna ser ut idag. Långa platta partier som i långloppen där det blir en avgörande faktor pga tiden är en annan sak.

 

Stefan Sand har påvisat flera test på glid där valla har en bättre glid faktor och skimateria menar att toppningen på ett par sicklade skidor ger en effekt. Om effekten av valla försvinner med tiden så måste det vara optimalt att ha sicklad yta som kommer fram där glidet i säg är betydande bättre än stenslip.

 

Det som diskuteras nu är att vallan inte har betydelse även att det är svårt att hitta några tydliga exempel på att sicklad vallad skida glider sämre än en skida utan valla. Jag måste testa detta när snön kommer! Jag är inte det minsta tveksam på att sicklade obehandlad skidor glider bättre än stenslipade obehandlade skidor och varför skulle inte vallan göra samma effekt på dessa som på stenslipade.

Link to comment
Share on other sites

Stefan Sand har påvisat flera test på glid där valla har en bättre glid faktor och skimateria menar att toppningen på ett par sicklade skidor ger en effekt. Om effekten av valla försvinner med tiden så måste det vara optimalt att ha sicklad yta som kommer fram där glidet i säg är betydande bättre än stenslip.

Det som diskuteras nu är att vallan inte har betydelse även att det är svårt att hitta några tydliga exempel på att sicklad vallad skida glider sämre än en skida utan valla. Jag måste testa detta när snön kommer! Jag är inte det minsta tveksam på att sicklade obehandlad skidor glider bättre än stenslipade obehandlade skidor och varför skulle inte vallan göra samma effekt på dessa som på stenslipade.

Hur är det så självklart att sicklade skidor glider betydligt bättre än stenslipade?
Link to comment
Share on other sites

Det är väl det hela tråden handlar om? Kom in i matchen. Det är liksom ingen som vet.

Ja, jag har nog läst större delen av tråden och precis som du skriver är denna fråga central. Just därför blev jag lite nyfiken när jag tyckte mig höra en tvärsäkerhet om detta. Det var knappast menat som påhopp eller bidrag till skyttegravskriget som ibland kan prägla en sån här diskussion. Men jag är helt enkelt väldigt nyfiken på allt som kan öka förståelsen i ämnet. Själv använder jag både stålsickel och stenslip men är inte helt övertygad på någon metod.

 

För övrigt har det skrivits mycket klokt den bara den senaste tiden på detta forum, av olika personer från olika åsiktsperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att det är mikrohåren efter stenslipning som orsakar minskning i glid över tid både genom att mikrohåren i sig bromsar och genom att mikrohåren ökar upptaget av smuts/vallarester. Jag är nog inte den första som för fram tanken i tråden. I I så fall måste man jämföra sicklat med stenslipat där mikrohåren tagits bort genom polersickling, med p-cut, rakblad e dyl. Jag tänker att den optimala prepareringen är en kombination av struktur, avsaknad av mikrohår och rätt valla, väl urborstad med en borste som inte drar upp mer mikrohår.

 

Som jag skrivit tidigare. Testa era borstar mot en plexisickel och se om de repar. Repar de kan ni nog räkna med att de drar upp en del mikrohår också.

Link to comment
Share on other sites

Du kan läsa testerna här: http://www.skidforum.se/index.php/topic/805-utf%C3%B6rda-glidtester/

 

 

 

Vore intressant att höra Henrik från Skistarts erfarenhet från besöket i Norge. Han var ju med och syns som nr 2 från vänster på bilden :)

Jag har just kommit hem från en forskningsresa i Collège de France i Paris (!). Jag hade tur och hann åka hem precis före katastrofen inträffade, och jag bodde precis i de kvarter där några av attackerna skedde så jag är mycket omskakad. Därför har jag inte hunnit titta på skidforum så mycket men nu ser jag att det igen varit stor aktivitet på denna tråd. Jag tycker att mycket klokt och tänkvärt skrivits. Jag tycker dock inget väsentligt argument framförts som motsäger min HUVUDHYPOTES och pers(s)onliga övertygelse: Stålsickling är ett mycket bra ALTERNATIV för oss motionärer. Glidvalla behövs heller inte för oss motionärer. Dessutom borde sportaffärer upplysa åtminstone om första "faktumet" även om de vidhåller att glidvalla kan utnyttjas även i detta fall

Förutom det jag tidigare framfört tycker jag den bild i Skimaterias rapport illustrerar hur lite glidvalla i bästa fall kan påverka i förhållande till andra faktorer.

 

Beträffande tester av skidforums medlemmar har ju mycket redovisats i tråden Stefan Sand hänvisar till.Speciellt vill jag påminna om de omfattande tester som gjordes av Björn och den rapport  http://vallning.se/files/file16.pdfsom  Niklas, jag och Stefan gjorde, och som  främst redovisar de tester som tidigt gjordes (och redovisades) av skidforums medlemmar runt om i landet. 

Link to comment
Share on other sites

 

Förutom det jag tidigare framfört tycker jag den bild i Skimaterias rapport illustrerar hur lite glidvalla i bästa fall kan påverka i förhållande till andra faktorer.

 

Menar du deras gamla rapport från 2009?

http://www.skimateria.se/_project/_media/_doc/glidtest-primateria-pabr-10020401.pdf

 

eller syftar du på något nyare?

Link to comment
Share on other sites

Menar du deras gamla rapport från 2009?

http://www.skimateria.se/_project/_media/_doc/glidtest-primateria-pabr-10020401.pdf

 

eller syftar du på något nyare?

Verkligen kul att just du Dunderklumpen igen deltar i diskussionen. Du tillför absolut något viktigt även om vi har helt olika åsikter om det här vad glidvalla (inklusive pulver) kan tillföra för oss motionärer (vad eliten och landslagsvallarna gör tror jag inte vi vanliga motionä'rer kan veta eller utnyttja). I detta fall syftar jag främst på länken och speciellt bilden (med Skimaterias logo)i mitt tidigare inlägg:

 

"Tack för uppskattande ord om tråden Wille. Hur är du relaterad till Skimateria och Mats Larson ? Som du säkert vet så har (även) jag mycket nära kontakt med dem (och är ofta med och testar deras utmärkta produkter). Jag har höga tankar om Mats Larson och hans kunnighet (och även andra i bakgrunden i utvecklingsarbetet t.ex. Sture Hogmark och Ronnie Lööf). Därför tror jag honom i hans förmodan att på högsta nivå kan de absolut få en LITEN effekt med deras nya glidvalla, Hur lite procentuellt sett Mats Larson anser ser du i figuren i hans artikel http://www.langd.se/...8428-86106.html. Detta motsäger inte mitt påstående att JAG anser att glidvalla inte behövs för oss motionärer som säkert har svårt att krama ur denna eventuella sista delprocent, se nedan. JAG anser att vi istället satsar tiden och pengar på de tre viktigare komponenterna (enligt Mats Larson, och som jag håller med om): Skidorna och deras spann, strukturering och finputs (bl.a. borstning) av struktureringen. På yttersta elitnivå kan nog den lilla vallakilen i figuren rätt utförd tillföra något viss ströcka, Men JAG betvivlar att det är så för oss motionärer långt bak i Vasafältet (t.ex. från 1000-2000 när det redan då börjar bli rätt så skitigt i spåret etc.)  

Hur som helst, tycker jag det blir spännanbde att höra effekten när ni testar den valla de nu släpper snart via skistart. Blir det dennna gång mer succe  än den tidigare peak glide (som jag uppfattade att många av er som testade inte var helt nöjda med, eller ?)"

 

 http://img1.custompublish.com/getfile.php/3189398.1151.qwytyuffbt/skidglid_skimateria.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just den där bilden har jag funderat en hel del kring Lars Erik. Hur har dom kommit fram till den? För mig känns den mycket märklig! Att skidan, ytfinish och struktur är viktigt köper jag men var ligger grunden till tårtbitarna? För mig känns den mycket märklig! Enligt den där bilden kan en skida med helt fel struktur glida bättre än en skida med rätt struktur under förutsättning att den har bättre ytfinish och är vallade?!?!

Link to comment
Share on other sites

jag har mycket svårt att tro att storleken på tårtbitarna är något annat än en principiell illustration. Om man verkligen ska tolka bilden kvantitativt dyker det upp många frågor. Till exempel:

 

Vad är det egentligen som mäts? Är det procentuell skillnad i glidhastighet mellan den sämsta och bästa skidan/strukturen/ytfinishen/vallan? Eller respektive parameters bidrag till fartökningen på den bästa skidan jämfört med den sämsta (Då menar jag t ex att om den bästa skidan glider dubbelt så fort i ett glidtest, skull den med bildens tårtbitar glida 75% fortare även med samma struktur, ytfinish och valla)

 

Hur har man  valt ut ändpunkterna (de sämsta och de bästa alternativen för respektive parameter). Det borde ha  stor effekt på slutresultatet.

 

Varierar tårtbitarnas storlek med olika fören? Eller om det är skate-skidor eller klassiska skidor ?

Link to comment
Share on other sites

Just den där bilden har jag funderat en hel del kring Lars Erik. Hur har dom kommit fram till den? För mig känns den mycket märklig! Att skidan, ytfinish och struktur är viktigt köper jag men var ligger grunden till tårtbitarna? För mig känns den mycket märklig! Enligt den där bilden kan en skida med helt fel struktur glida bättre än en skida med rätt struktur under förutsättning att den har bättre ytfinish och är vallade?!?!

Om vi utgår från att de sk microhåren samlar en del skit och även bromsar så är det väl inte osannolikt att ytfisnishen är minst lika viktig som strukturen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...