Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Fördelen med att göra det själv är att det blir bra, plant i alla ledder (det blir det inte av de stenslipar jag gjort), samt att det blir fart på skidan på en gång, utan fibertex och vallainbakning/uppryckning av mikrohår. Jag som kört med pulver direkt på stålsicklingen upplevde det är som en dröm att smälta på flourpulver när skidan är helt plan i alla ledder, alltid tidigare har det t ex funnits tendenser till "båtform" i toppen.

Sjælv ær bæste dræng ;)

 

Jag tycker att det alldeles før ofta, oførtjænt, vinklas till att det blir mycket jobb och problem efter stenslipning...

 

Som det næmnts massor av ggr på detta forum;

Slipa hos en bra slipare och du slipper problem med microhår. Du får en plan skida som går bra direkt. Værmeskåp på det och du har en helt otroligt super perfekt skida utan massa jobb... Och som troligtvis susar førbi den stålsicklade ;)

 

Vælj en bra butik och slipare så får du bra skidor utplockade, som går bra !! Och, køp skidorna på postorder om du inte bor næra någon bra butik. Jag har aldrig stått på skidorna i butiken utan anger all spec på skidan jag ønskar och får sen svart på vitt nær jag ser måtten på den utplockade skidan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fördelen med att göra det själv är att det blir bra' date=' plant i alla ledder (det blir det inte av de stenslipar jag gjort), samt att det blir fart på skidan på en gång, utan fibertex och vallainbakning/uppryckning av mikrohår. Jag som kört med pulver direkt på stålsicklingen upplevde det är som en dröm att smälta på flourpulver när skidan är helt plan i alla ledder, alltid tidigare har det t ex funnits tendenser till "båtform" i toppen.[/quote']

Sjælv ær bæste dræng ;)

 

Jag tycker att det alldeles før ofta, oførtjænt, vinklas till att det blir mycket jobb och problem efter stenslipning...

 

Som det næmnts massor av ggr på detta forum;

Slipa hos en bra slipare och du slipper problem med microhår. Du får en plan skida som går bra direkt. Værmeskåp på det och du har en helt otroligt super perfekt skida utan massa jobb... Och som troligtvis susar førbi den stålsicklade ;)

 

Vælj en bra butik och slipare så får du bra skidor utplockade, som går bra !! Och, køp skidorna på postorder om du inte bor næra någon bra butik. Jag har aldrig stått på skidorna i butiken utan anger all spec på skidan jag ønskar och får sen svart på vitt nær jag ser måtten på den utplockade skidan.

Jag pratar bara om egen erfarenhet (bästa skidslip i Stockholm), att skicka iväg kostar både tid och pengar, har gjort det och fått bättre resultat, fast aldrig så plant som efter stålsickling. Sedan så bryr sig inte de duktiga sliparna om mina gamla fischer skidor, jag tror att det blir ett annat resultat om du är en känd duktig skidåkare. Det är lite som att jämföra att ge bort skidorna för vallning till någon (typ Toko eller Swix-vallaservice) före Vasaloppet, eller göra det själv. Skulle aldrig lämna ifrån mig skidorna dit, men kände jag någon erkännt duktig vallare som lade ner sin själ på mina skidor och vet hur jag vill ha det skulle jag inte tveka och låta honom valla mina skidor.

 

Så visst, själv är bästa dräng, om du inte har tillgång till väldigt bra drängar som gör sitt bästa för dig :)

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med att göra det själv är att det blir bra' date=' plant i alla ledder (det blir det inte av de stenslipar jag gjort), samt att det blir fart på skidan på en gång, utan fibertex och vallainbakning/uppryckning av mikrohår. Jag som kört med pulver direkt på stålsicklingen upplevde det är som en dröm att smälta på flourpulver när skidan är helt plan i alla ledder, alltid tidigare har det t ex funnits tendenser till "båtform" i toppen.[/quote']

Sjælv ær bæste dræng ;)

 

Jag tycker att det alldeles før ofta, oførtjænt, vinklas till att det blir mycket jobb och problem efter stenslipning...

 

Som det næmnts massor av ggr på detta forum;

Slipa hos en bra slipare och du slipper problem med microhår. Du får en plan skida som går bra direkt. Værmeskåp på det och du har en helt otroligt super perfekt skida utan massa jobb... Och som troligtvis susar førbi den stålsicklade ;)

 

Vælj en bra butik och slipare så får du bra skidor utplockade, som går bra !! Och, køp skidorna på postorder om du inte bor næra någon bra butik. Jag har aldrig stått på skidorna i butiken utan anger all spec på skidan jag ønskar och får sen svart på vitt nær jag ser måtten på den utplockade skidan.

Är det någon som sett ett belag i SEM slipade hos en "bra" slipare ? Det är många som påstår en massa... Det slipade belaget som användes i examensarbetet som Sture Hogmark och Primateria stod bakom användes fabriksslipade Fischer om jag kommer ihåg rätt. (Skall vara riktigt bra enligt andra - påstående igen ;) ). Hur det såg ut kunde man se i rapporten.

Link to comment
Share on other sites

Just begreppet "bra slipare" används flitigt. Emellanåt har det gjorts försök att peka ut dessa "bra slipare". De brukar landa i en handfull spridda över landet.

 

Mina skidor har slipats hos Larry Porroma och hos Tony Pölder. Om det vara Larry som slipade just mina vet jag ju förståss inte och hos Tony var det på den senaste "super duper" Tazzarin. de resultat som detta givit är inte någon större skillnad med eget pillande med stålsickeln i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Just begreppet "bra slipare" används flitigt. Emellanåt har det gjorts försök att peka ut dessa "bra slipare". De brukar landa i en handfull spridda över landet.

 

Mina skidor har slipats hos Larry Porroma och hos Tony Pölder. Om det vara Larry som slipade just mina vet jag ju förståss inte och hos Tony var det på den senaste "super duper" Tazzarin. de resultat som detta givit är inte någon större skillnad med eget pillande med stålsickeln i garaget.

Varför lämna in och slösa pengar på slipning om ni anser att ni gör ett likvärdigt jobb?

Mycket snack och lite verkstad, eller?????

Link to comment
Share on other sites

Men... det ær ju just detta som det argumenteras om hela tiden. Att en motionær skulle få så grymt mycket bættre skidor genom att gå loss med stålsickeln - sjælv.

 

Jag har sagt det tidigare; Vad får er att tro att en "led 10 åkare" (ursækta kategoriseringen) skulle kunna hantera stålsickeln på ett bættre sætt æn hur han/hon hanterar strykjærn och plastsickeln? Skidor som misskøts av dessa åkare kommer med lika stor sannolikhet fortsætta att misskøtas æven om dom ær stålsicklade. Pedantisk blir man inte øver en natt ;)

Link to comment
Share on other sites

Fast en fördel med stålsickeln är att man får rätt så underhållsfria skidor, så om led 10-åkaren får skidorna sicklade av en bekant eller i skidbutiken, och kanske tejp eller fästvallningshjälp, så är det bara att åka sen. Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Men... det ær ju just detta som det argumenteras om hela tiden. Att en motionær skulle få så grymt mycket bættre skidor genom att gå loss med stålsickeln - sjælv.

 

Jag har sagt det tidigare; Vad får er att tro att en "led 10 åkare" (ursækta kategoriseringen) skulle kunna hantera stålsickeln på ett bættre sætt æn hur han/hon hanterar strykjærn och plastsickeln? Skidor som misskøts av dessa åkare kommer med lika stor sannolikhet fortsætta att misskøtas æven om dom ær stålsicklade. Pedantisk blir man inte øver en natt ;)

Efter att Swix demonstrerade stålsickling med en Morakniv så blev jag lite paff (var i Mora förra året) så jag lät min yngste son Felix, som då var 10 år visa hur man sicklar. Han hade aldrig (förstås) hållt i en sickel så jag fick förstås visa honom i ett tiotal sekunder. Flera kunder kom fram till mig och typ förklarade "att det där funkar ju inte - det har vi sett vid en annan monter..." Vidare så fick även kunder prova på och ingen hade några problem. Jag höll även med bara en hand och inte heller det var ngt svårt. Den är ju (iaf Kuzminsickeln) utformad för att ta lagom mycket.

 

Så det där är ren lögn att det är svårt att hantera sickeln. Har man bara text som förklarar hur man gör så kan det förstås vara lite svårt ibland, lite olika från person till person och förstås från belag till belag. Och varför skulle en "led 10-åkare" ha svårare att hantera en sickel? Är det samma sak om det skulle gälla en hammare?

Link to comment
Share on other sites

Men... det ær ju just detta som det argumenteras om hela tiden. Att en motionær skulle få så grymt mycket bættre skidor genom att gå loss med stålsickeln - sjælv.

 

Jag har sagt det tidigare; Vad får er att tro att en "led 10 åkare" (ursækta kategoriseringen) skulle kunna hantera stålsickeln på ett bættre sætt æn hur han/hon hanterar strykjærn och plastsickeln? Skidor som misskøts av dessa åkare kommer med lika stor sannolikhet fortsætta att misskøtas æven om dom ær stålsicklade. Pedantisk blir man inte øver en natt ;)

Efter att Swix demonstrerade stålsickling med en Morakniv så blev jag lite paff (var i Mora förra året) så jag lät min yngste son Felix' date=' som då var 10 år visa hur man sicklar. Han hade aldrig (förstås) hållt i en sickel så jag fick förstås visa honom i ett tiotal sekunder. Flera kunder kom fram till mig och typ förklarade "att det där funkar ju inte - det har vi sett vid en annan monter..." Vidare så fick även kunder prova på och ingen hade några problem. Jag höll även med bara en hand och inte heller det var ngt svårt. Den är ju (iaf Kuzminsickeln) utformad för att ta lagom mycket.

 

Så det där är ren lögn att det är svårt att hantera sickeln. Har man bara text som förklarar hur man gör så kan det förstås vara lite svårt ibland, lite olika från person till person och förstås från belag till belag. Och varför skulle en "led 10-åkare" ha svårare att hantera en sickel? Är det samma sak om det skulle gälla en hammare?[/quote']

Løgn tycker jag ær starka ord... Det ær busenkelt att hantera strykjærnet men endå får inte alla till det. Om någon inte visar dig hur fort du ska røra jærnet eller hur mycket du skall borsta (dom flesta borstar på tok før lite) så får du inte till det førren efter några sæsongers vallning. Om någon istællet ger samma anvisningar på dag 1 så har man givetvis mycket att vinna.

 

Jag dømer inte ut stålsickling på något sætt. Men jag vill inte se debatten som den ær ju nu dær jag tror många inte ser enkelheten i att man kan køra stenslipat utan att tillbringa livet i en vallabod.

Link to comment
Share on other sites

Men... det ær ju just detta som det argumenteras om hela tiden. Att en motionær skulle få så grymt mycket bættre skidor genom att gå loss med stålsickeln - sjælv.

 

Jag har sagt det tidigare; Vad får er att tro att en "led 10 åkare" (ursækta kategoriseringen) skulle kunna hantera stålsickeln på ett bættre sætt æn hur han/hon hanterar strykjærn och plastsickeln? Skidor som misskøts av dessa åkare kommer med lika stor sannolikhet fortsætta att misskøtas æven om dom ær stålsicklade. Pedantisk blir man inte øver en natt ;)

Efter att Swix demonstrerade stålsickling med en Morakniv så blev jag lite paff (var i Mora förra året) så jag lät min yngste son Felix' date=' som då var 10 år visa hur man sicklar. Han hade aldrig (förstås) hållt i en sickel så jag fick förstås visa honom i ett tiotal sekunder. Flera kunder kom fram till mig och typ förklarade "att det där funkar ju inte - det har vi sett vid en annan monter..." Vidare så fick även kunder prova på och ingen hade några problem. Jag höll även med bara en hand och inte heller det var ngt svårt. Den är ju (iaf Kuzminsickeln) utformad för att ta lagom mycket.

 

Så det där är ren lögn att det är svårt att hantera sickeln. Har man bara text som förklarar hur man gör så kan det förstås vara lite svårt ibland, lite olika från person till person och förstås från belag till belag. Och varför skulle en "led 10-åkare" ha svårare att hantera en sickel? Är det samma sak om det skulle gälla en hammare?[/quote']

Løgn tycker jag ær starka ord... Det ær busenkelt att hantera strykjærnet men endå får inte alla till det. Om någon inte visar dig hur fort du ska røra jærnet eller hur mycket du skall borsta (dom flesta borstar på tok før lite) så får du inte till det førren efter några sæsongers vallning. Om någon istællet ger samma anvisningar på dag 1 så har man givetvis mycket att vinna.

 

Jag dømer inte ut stålsickling på något sætt. Men jag vill inte se debatten som den ær ju nu dær jag tror många inte ser enkelheten i att man kan køra stenslipat utan att tillbringa livet i en vallabod.

Därför är det väl bra att personer som både har glidvallat OCH stålsicklat kan jämföra och jag vet att i princip alla som gjort bägge varianterna tycker att stålsickling är lättare.

 

Ja, man behöver inte glidvalla hela tiden och "mätta" belag. Det är sant!

Link to comment
Share on other sites

Boris: Visst finns det en risk att det finns ett samband mellan hur bra skidåkare och hur bra du är på att valla. Men det finns säkert en massa hantverkare som skulle klara av att sickla bättre än mig. Jag har inte lärt mig att valla på 20 å, dvs jag får minst lika bra glid med sickel som jag fått med 20 års försök med slipning och valla. Kanske finns det andra som känner likadant?
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att Kuzmin-sickeln är lätthanterad.

 

Primaterias upplever jag som lite "farligare" på grund av den vassa eggen. Större risk att den "skär fast" om man t ex har tankarna på annat håll eller ett ostabilt vallaställ. Så Primaterias sicklar känns mindre "nybörjarvänliga", samtidigt som förstås en vassare egg (som enligt dem själva håller skärpan längre också) kan ge fördelar, som att man kan få jämnare yta direkt och därför inte behöver (eller bör) stålborsta. Bara att sickla och åka. Bra glid får man med båda, så jag försöker mig inte på någon rangordning av glidet. :)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Boris: Visst finns det en risk att det finns ett samband mellan hur bra skidåkare och hur bra du är på att valla. Men det finns säkert en massa hantverkare som skulle klara av att sickla bättre än mig. Jag har inte lärt mig att valla på 20 å, dvs jag får minst lika bra glid med sickel som jag fått med 20 års försök med slipning och valla. Kanske finns det andra som känner likadant?

Bra sagt Deas!

Men man kanske kan seeda sig från led 10 om man visar att man inte har tummen mitt i handen :-)

 

Själv har jag alltid använt valla för att uppnå ett bra glid, men det börjar nog luta åt inköp av Kuzminsickel snart...

Edited by JanA
Link to comment
Share on other sites

De flesta led 10 - åkare jag känner eller pratat med lämnar alldeles för mycket glidvalla kvar på skidorna. Dvs de sicklar o borstar inte ens tillnärmelsevis tillräckligt och får därmed dåligt glid. Att det som okunnig amatör skulle vara lättare att fixa bra glid med valla än med sickel är jag skeptisk till.
Link to comment
Share on other sites

Fördelen med att göra det själv är att det blir bra' date=' plant i alla ledder (det blir det inte av de stenslipar jag gjort), samt att det blir fart på skidan på en gång, utan fibertex och vallainbakning/uppryckning av mikrohår. Jag som kört med pulver direkt på stålsicklingen upplevde det är som en dröm att smälta på flourpulver när skidan är helt plan i alla ledder, alltid tidigare har det t ex funnits tendenser till "båtform" i toppen.[/quote']

Sjælv ær bæste dræng ;)

 

Jag tycker att det alldeles før ofta, oførtjænt, vinklas till att det blir mycket jobb och problem efter stenslipning...

 

Som det næmnts massor av ggr på detta forum;

Slipa hos en bra slipare och du slipper problem med microhår. Du får en plan skida som går bra direkt. Værmeskåp på det och du har en helt otroligt super perfekt skida utan massa jobb... Och som troligtvis susar førbi den stålsicklade ;)

 

Vælj en bra butik och slipare så får du bra skidor utplockade, som går bra !! Och, køp skidorna på postorder om du inte bor næra någon bra butik. Jag har aldrig stått på skidorna i butiken utan anger all spec på skidan jag ønskar och får sen svart på vitt nær jag ser måtten på den utplockade skidan.

Är det någon som sett ett belag i SEM slipade hos en "bra" slipare ? Det är många som påstår en massa... Det slipade belaget som användes i examensarbetet som Sture Hogmark och Primateria stod bakom användes fabriksslipade Fischer om jag kommer ihåg rätt. (Skall vara riktigt bra enligt andra - påstående igen ;) ). Hur det såg ut kunde man se i rapporten.

Jo, det skulle ju vara oerhört intressant att se SEM-bilder från flera olika stenslipningar.

Link to comment
Share on other sites

De flesta led 10 - åkare jag känner eller pratat med lämnar alldeles för mycket glidvalla kvar på skidorna. Dvs de sicklar o borstar inte ens tillnärmelsevis tillräckligt och får därmed dåligt glid. Att det som okunnig amatör skulle vara lättare att fixa bra glid med valla än med sickel är jag skeptisk till.

En annan fördel med stålsickling är att du kan/ orkar glidpreparera flera skidor tex åt familjen och/eller klubbkompisar.

Link to comment
Share on other sites

De flesta led 10 - åkare jag känner eller pratat med lämnar alldeles för mycket glidvalla kvar på skidorna. Dvs de sicklar o borstar inte ens tillnärmelsevis tillräckligt och får därmed dåligt glid. Att det som okunnig amatör skulle vara lättare att fixa bra glid med valla än med sickel är jag skeptisk till.

Precis, snarare tvärt om.

 

Trots allt glider inte ovallade stenslipade skidor dåligt med en amatörs mått mätt. Däremot glider att par dåligt vallade skidor med för lite valla bortsicklat dåligt och klart sämre än ett par rena stenslipade. Om man på samma sätt gör en dålig stålsickling så kommer glidet i alla fall i sämsta fall vara lika som rena stenslipade och inte sämre.

 

Obehandlat: Ok glid

Dåligt glidvallet: Dåligt glid

Dåligt stålsicklat: Ok glid

Bra glidvallat: Bra glid

Bra stålsicklat: Bra glid

 

Känns självklart att amatörer ska stålsickla.

Link to comment
Share on other sites

De flesta led 10 - åkare jag känner eller pratat med lämnar alldeles för mycket glidvalla kvar på skidorna. Dvs de sicklar o borstar inte ens tillnärmelsevis tillräckligt och får därmed dåligt glid. Att det som okunnig amatör skulle vara lättare att fixa bra glid med valla än med sickel är jag skeptisk till.

Precis' date=' snarare tvärt om.

 

Trots allt glider inte ovallade stenslipade skidor dåligt med en amatörs mått mätt. Däremot glider att par dåligt vallade skidor med för lite valla bortsicklat dåligt och klart sämre än ett par rena stenslipade. Om man på samma sätt gör en dålig stålsickling så kommer glidet i alla fall i sämsta fall vara lika som rena stenslipade och inte sämre.

 

Obehandlat: Ok glid

Dåligt glidvallet: Dåligt glid

Dåligt stålsicklat: Ok glid

Bra glidvallat: Bra glid

Bra stålsicklat: Bra glid

 

Känns självklart att amatörer ska stålsickla.[/quote']

Eeh? Skrev inte jag i princip samma sak som du?

Link to comment
Share on other sites

Såga mig inte vid fotknølarna før att jag inte ær frælst i stålsicklingen... håller helt klart med om att det har visat sig vara ett bra och billigt sætt att få glid på skidorna med :) Om man sen som duktig vallare væljer parafin/pulver/fluid vid tævling før att ytterliggare optimera glidet kan vara natuligt.

 

Får dock førsøka vara ænnu lite tydligare i mitt påstående... Min poæng i det hela ær att den dagen intersport och stadium børjar sælja stålsicklar likt dom sæljer plastsickler och borstar idag så kan du vara sæker på att du får med lika mycket råd som till stålsickeln som till plastsickeln och borsten. Inget !! (i mina øgon sæljer flertalet av stadiums personal mest klæder och skor...) Det ær detta som gør att jag tvivlar på att en led-10 åkaren lyckas optimera stålsicklingsprocessen på samma sætt som han pga bristande råd misslyckas med att sickla och borsta parafinet. Vill æven minnas att det funnits rutinerade åkare/vallare hær på forumet som vid førsta førsøken med stålsicklen inte fullændat processen och då inte blivit speciellt imponerade av glidresultatet... ;)

Edited by Boris
Link to comment
Share on other sites

De flesta led 10 - åkare jag känner eller pratat med lämnar alldeles för mycket glidvalla kvar på skidorna. Dvs de sicklar o borstar inte ens tillnärmelsevis tillräckligt och får därmed dåligt glid. Att det som okunnig amatör skulle vara lättare att fixa bra glid med valla än med sickel är jag skeptisk till.

Precis' date=' snarare tvärt om.

 

Trots allt glider inte ovallade stenslipade skidor dåligt med en amatörs mått mätt. Däremot glider att par dåligt vallade skidor med för lite valla bortsicklat dåligt och klart sämre än ett par rena stenslipade. Om man på samma sätt gör en dålig stålsickling så kommer glidet i alla fall i sämsta fall vara lika som rena stenslipade och inte sämre.

 

Obehandlat: Ok glid

Dåligt glidvallet: Dåligt glid

Dåligt stålsicklat: Ok glid

Bra glidvallat: Bra glid

Bra stålsicklat: Bra glid

 

Känns självklart att amatörer ska stålsickla.[/quote']

En roligt enkel sammanfattning som jag tror många kommer att skriva under på även om det tar tid (mycket längre an jag först trott sen detta blev uppenbart för mig)

 

JAG anser att det för de allra flesta motionärerna är mycket enklare och säkrare att få bra glid med stålsickling än att genomföra hela det program som en fullständig glidvallning kräver.

 

Som många påpekat så borstar många motionärer som glidvallar skidorna alldeles för dåligt och då tror JAG att den överblivna vallan är största orsaken till dåligt glid (det gäller nog även i viss mån den stationsbaserade standardTokovallning jag fick förmånen att bevittna i Vasaloppstältet i Mora). När man har borstat så noga som det skall göras så tycker JAG dessutom att ytan ser ganska lika ut som den som den man får med stålsickling och borstning. Så det kanske inte är så konstigt att det går någorlunda likvärdigt mätt på den motionärsnivå som t.ex. jag befinner mig på. Fördelen med vallade skidor viss sträcka tror jag delvis beror på att man då troligen får det inledningsvis tom. lokalt slätare än med stålsickling. Men jag är givetvis medveten att "experterna" har även ett antal andra förklaringar och jag motsäger inte att de även dessa har betydelse (eftersom jag faktiskt inte vet säkert).

Link to comment
Share on other sites

Jo, det skulle ju vara oerhört intressant att se SEM-bilder från flera olika stenslipningar.

Jo, är det bara synbar skillnad så skulle det ju t ex vara marknadsföringknep för en riktigt bra slipare. Lite bilder som visar svart på vitt skillnaden mot t ex fabriksslip och en standardslipning i lokala sportbutiken.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' det skulle ju vara oerhört intressant att se SEM-bilder från flera olika stenslipningar.[/quote']

Jo, är det bara synbar skillnad så skulle det ju t ex vara marknadsföringknep för en riktigt bra slipare. Lite bilder som visar svart på vitt skillnaden mot t ex fabriksslip och en standardslipning i lokala sportbutiken.

Håller helt med! Att det inte görs kan ju tyvärr göra de flesta lite misstänksamma. Så ni stenslipare (och skidfabrikörer) kom igen, nu vet ni vad "marknaden" vill ha i dessa tuffa tider!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu gjort ytterligare en redigering av första inlägget i denna monstertråd så att alla lätt kan få med det väsentligaste genom att bara läsa detta inlägg och min egen sammanfattning efter att nu åkt 7 öppna spår och 4 Vasalopp på stålsicklade skidor (varav sista gången toppat med glidvalla)
Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' det skulle ju vara oerhört intressant att se SEM-bilder från flera olika stenslipningar.[/quote']

Jo, är det bara synbar skillnad så skulle det ju t ex vara marknadsföringknep för en riktigt bra slipare. Lite bilder som visar svart på vitt skillnaden mot t ex fabriksslip och en standardslipning i lokala sportbutiken.

Håller helt med! Att det inte görs kan ju tyvärr göra de flesta lite misstänksamma. Så ni stenslipare (och skidfabrikörer) kom igen, nu vet ni vad "marknaden" vill ha i dessa tuffa tider!

Håller med Everest. Jag anser att det är klart visat i Peters examensarbete (via tydliga SEM bilder) och en massa andra bilder från samma grupp att standard stenslipning river upp mikrohår (det ser faktiskt ut som en hårig matta med rätt förstoring). Vi vet ju att detta kan åtgärdas med vallning, mättning, tvättning, putsning, etc. så att man ändå får bra glid för de som behärskar detta bra.

Det finns ju flera här på Forum som påstått att med proffsslipning (speciellt med fin struktur) så blir det inte några sådana mikrohår. Det vore kanon om någon av er som påstår detta kunde visa upp någon typ av SEM bilder som visar att det faktiskt är så. Det vore mycket intressant speciellt eftersom det är emot min egen intuition.

Och jag håller med Everest att den slipare som kan visa upp detta säkert skulle få många fler kunder.

Anm: otroligt nog har även lilla jag erbjudits sådan proffsslipning inför nästa Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...