Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag har läst delar av denna tråd och tyckte det verkade värt att försöka sig på att sickla skidorna i stället för att använda glidvalla. Jag inskaffade en Kuzmin sickel och gjorde rent skidan med vallaväck. Sedan började jag sickla. Jag förstår dock inte hur man ska se att man är färdig? Jag sicklade ena paret i ca 15 minuter i går. Jag ser ingen direkt skillnad på den siklade ytan och det andra paret som fortfarande har valla kvar. Ser ut att vara ungefär samma struktur.

 

Det kommer ganska mycket belag för varje varv av sicklingen. Kan det vara så att jag trycker för löst ändå? Någon som har lite tips?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har läst delar av denna tråd och tyckte det verkade värt att försöka sig på att sickla skidorna i stället för att använda glidvalla. Jag inskaffade en Kuzmin sickel och gjorde rent skidan med vallaväck. Sedan började jag sickla. Jag förstår dock inte hur man ska se att man är färdig? Jag sicklade ena paret i ca 15 minuter i går. Jag ser ingen direkt skillnad på den siklade ytan och det andra paret som fortfarande har valla kvar. Ser ut att vara ungefär samma struktur.

 

Det kommer ganska mycket belag för varje varv av sicklingen. Kan det vara så att jag trycker för löst ändå? Någon som har lite tips?

Jag föreslår att du går in på Kuzmins hemsida och följer instruktionerna där. se

http://www.kuzmin.nu/?nav=sickling&sida=sickling_hur_gor_man

så ser du hur Kuzmin själv gör det live när han sicklar

För er som istället har en Primateriasickel föreslår jag att ni går in på deras hemsida och följer deras instruktioner.

Glöm inte att rengöra skidorna med vallaveck innan du börjar sicklingen OCH att borsta med stålborste (ev. mässingborste) efteråt. RSBT principen (Rengör, sickla, borsta och "tuta och kör")

Första gången får man sickla mera men senare räcker det med några få drag att fräscha upp det hela (efter si så där ytterligare 20-30 mil men det kan ske lite oftare också).

 

När du sicklat och borstat ser du själv att du fått en yta med både struktur och som ser fräsch (inte torr) ut, inte helt olika den yta man får efter stenslipning och medföljande åtgärder (tvättning, en serie mättningar, borstningar, sicklingar med plastsickel, slutvallningar och putsningar. Just detta är en orsak till att jag numera inte är helt överraskad att detta fungerar så bra som det faktiskt gör (dvs. kan vara ett ALTERNATIV till traditionell glidvallning och kanske tom. ofta bättre för de som inte är helt expert på alla moment där)

Anm: Om du vill vara ett steg mer avancerad så kan du även kombinera med att rilla när det är varmare (det gjorde jag inte hela första året men det gick bra ändå, men numera tror jag att även detta ger en positiv effekt)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars Erik och andra som förespråkar stålsickling.

 

Jag kom in på den här tråden pga av en annan frågeställning. Jag försöker gå till botten med hur jag får bäst livlängd på mina skidor, alltså hur materialet hålls vitalt och livskraftigt så länge som möjligt.

 

Alla tycks vara rörande överrens om att skidan tar emot grundparafin lika tacksamt som när ens egna torra hud hungrar efter handkräm.

 

Fischer gjorde själva jämförelsen med ett obehandlat träbord och hur lite det står emot åldrande och åverkan. En ny skida har en helt öppen och mycket sårbar yta som absolut bör behandlas var svaret jag fick, när jag ringde dom.

 

Det mesta som är skrivet om stålsickling handlar, vad jag sett, om glidet. Men vad har ni för tankar och försvar runt ressonemanget att en obehandlad skida är "helt oskyddad" och slits/åldras mer?

 

För att inte förstöra den här tråden, startade jag en ny där enbart detta kan behandlas: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=31854#p31854

 

hoppas ni har lust att dela med er av lite tankar runt detta, allt handlar ju inte om det optimala glidet, i alla fall inte på motionärsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik. Redigera första sidan med en kort sammanfattning som den du nyss skrev så behöver alla inte ägna sig en hel dag åt att hitta nyttig information i 34sidor.

Buhu, jag har nu försökt följa ditt goda råd. Numera kan alla nå det mest väsentliga i denna tråd genom att läsa mitt första inlägg och där hänvisar jag DIREKT till den sammanfattning jag nyss gjorde inför årets öppna spår/Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Körde öppet spår söndag med Kuzmin stålsicklde skidor som jag mässingsborstade för hand. Hade sämsta glidet någonsin jämfört med andra. I Evertsberg upptäckte jag att det var en del underfrysning. Troligen det som var problemet. Det var också mycket fläckar med fästvalla som fastnat på glidytorna. Det har jag aldrig sett i den utsträckningen när jag kört med glidvalla. Blir detta problem värre med stålsicklat? Jag trodde det skulle fastna mindre skräp med stålsicklat?

 

Min kamrat som också körde stålsicklat hade mycket bra glid.

Link to comment
Share on other sites

Körde öppet spår söndag med Kuzmin stålsicklde skidor som jag mässingsborstade för hand. Hade sämsta glidet någonsin jämfört med andra. I Evertsberg upptäckte jag att det var en del underfrysning. Troligen det som var problemet. Det var också mycket fläckar med fästvalla som fastnat på glidytorna. Det har jag aldrig sett i den utsträckningen när jag kört med glidvalla. Blir detta problem värre med stålsicklat? Jag trodde det skulle fastna mindre skräp med stålsicklat?

 

Min kamrat som också körde stålsicklat hade mycket bra glid.

När vi testade glidvallat-stålsicklat för två år sedan på skidforum tror jag Niklas nämnde något likartat fenomen. JAG har ingen bra förklaring till detta, rent teoretiskt och enligt det Kuzmin visat så blir vallade skidor smutsigare (även om jag är övertygad om att viss smuts fastnar även på stålsicklade skidor varför jag ibland brukar rengöra glidytorna med vallaveck)

 

Om du har underfrysning så har du normalt sett dåligt glid hur du än har preparerat dina glidytor. Det enda du kan göra är att stanna och skrapa bort eländet och lägga någon kallare valla över. Du kan då få något sämre fäste men glidet kan du få tillbaka i stor utsträckning. Jag skulle kanske överväga att välja att låta nästa vallningsstation fixa till skidorna om jag kommit i detta läge.

 

Själv åkte jag igen stålsicklat båda dagarna men på mina nya skidor. Det enda jag gjorde inför andra dagen var att dra ett par lätta drag med sickeln på glidytorna och borsta lite + bättra på fästet lite (med min Swix 0--1 burk).

Jag hade bra glid båda dagarna, som jag upplevde det bland de allra bästa sett över hela loppen och speciellt från Oxberg och hem båda dagarna.

Jag har alltå nu åkt totalt 10 lopp stålsicklat (mot tidigare 36 lopp med vallade skidor) så jag börjar få viss erfarenhet hur det fungerar.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag kör vallat till helgen som jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul om du fick ett "återfall" till vallade skidor, Lars-Erik! Skulle vara riktigt spännande att få läsa dina reflexioner efter loppet. Och tänk om du satte ny rekorttid! Alldeles oavsett: lycka till!

Ja, som inbiten "fluorist" (efter att ha insupit fluorångor i härliga mängder inför mer än 30 lopp) och i min ålder har man väl rätt till något enstaka återfall. Men att nå ny rekordtid och slå mitt gamla rekord på 4.56 är helt omöjligt. Skulle jag komma i närheten av sex timmar skulle jag vara mer än nöjd oberoende av preparering. Jag skulle även vara lite nyfiken på att pröva Rotebrostakarans variant, dvs att stålsickla men lägga på något extra glidmedel utanpå. Jag TROR att man på detta sätt kan få bättre glid ett tag i början och om kan utnyttja detta fullt ut kanske man vinner på det även om man förlorar lite i slutet (smutsargumentet)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par skidor kuzminsicklade i höstas. Jag har inte åkt skidor på 15 år och hade ingen aning om vad det var, men jag tog det som butiken föreslog.

 

När jag hade åkt ca 20 mil inför VL hade belagen börjat "vitna" lite i färgen. Jag la på CH10 för det var kallt i Norge dit jag åkte för att träna. Åkte 10 mil där, tyckte det fungerade bra, men har inget att jämföra med egentligen.

 

Jag har hört att Kuzmin ska räka ca 50 mil, men jag har kört mycket i hårda isiga spår så kanske det påverkat.

 

Iaf, nu har jag lagt på Swxi CH6 och CH10 (det är vad jag har) i en blandning och sicklat rejält. Nu ska jag borsta med mässing och sedan med nylon tänkte jag.

 

Eller förstör jag Kuzminsicklingen med detta?

 

(Jag äger ingen Kuzminsickel annars hade jag sicklat skidorna med den)

Link to comment
Share on other sites

Ja, som inbiten "fluorist" (efter att ha insupit fluorångor i härliga mängder inför mer än 30 lopp) och i min ålder har man väl rätt till något enstaka återfall. Men att nå ny rekordtid och slå mitt gamla rekord på 4.56 är helt omöjligt. Skulle jag komma i närheten av sex timmar skulle jag vara mer än nöjd oberoende av preparering. Jag skulle även vara lite nyfiken på att pröva Rotebrostakarans variant, dvs att stålsickla men lägga på något extra glidmedel utanpå. Jag TROR att man på detta sätt kan få bättre glid ett tag i början och om kan utnyttja detta fullt ut kanske man vinner på det även om man förlorar lite i slutet (smutsargumentet)

Flourångor eller vallavæck... ja jag undrar då vad som skadar hælsan mest. Skulle inte våga påstå att stålsickling har en hælsoaspekt mot parafinering med tanke på att många då tvættar æven glidytorna med vallavæck - ett løsningsmedel som trænger genom huden. Men det gæller væl att finna så många argument som møjligt ;)

 

Stålsicklar sjælv ett par træningsskidor med gott resultat, men nær det brænner till och ska tævlas så har jag inget emot att lægga den extra tiden det krævs før parafinering.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' som inbiten "fluorist" (efter att ha insupit fluorångor i härliga mängder inför mer än 30 lopp) och i min ålder har man väl rätt till något enstaka återfall. Men att nå ny rekordtid och slå mitt gamla rekord på 4.56 är helt omöjligt. Skulle jag komma i närheten av sex timmar skulle jag vara mer än nöjd oberoende av preparering. Jag skulle även vara lite nyfiken på att pröva Rotebrostakarans variant, dvs att stålsickla men lägga på något extra glidmedel utanpå. Jag TROR att man på detta sätt kan få bättre glid ett tag i början och om kan utnyttja detta fullt ut kanske man vinner på det även om man förlorar lite i slutet (smutsargumentet)[/quote']

Flourångor eller vallavæck... ja jag undrar då vad som skadar hælsan mest. Skulle inte våga påstå att stålsickling har en hælsoaspekt mot parafinering med tanke på att många då tvættar æven glidytorna med vallavæck - ett løsningsmedel som trænger genom huden. Men det gæller væl att finna så många argument som møjligt ;)

 

Stålsicklar sjælv ett par træningsskidor med gott resultat, men nær det brænner till och ska tævlas så har jag inget emot att lægga den extra tiden det krævs før parafinering.

I senaste Vasalöparen var det ju en artikel i senaste numret om att flourångorna faktiskt är riktigt farliga att andas in i stora mängder och på andra trådar i skidforum har det ju refererats till vetenskapliga artiklar som på olika sätt påvisat att fluor är farligt. Det har även sagts att detta är ett verkligt stort problem för proffsvallare men att man i senaste vallabussen lyckats lösa problemet med en nästan perfekt ventilation.

 

JAG har tidigare inte hört att även vallaveck skulle vara farligt på likartad nivå. Och att det tränger genom huden ? Och vad händer då ?

Boris, eller andra, har ni några artiklar eller annat där det finns information om detta ?

 

Efter dessa rapporter om flours farlighet känns det nu viktigt att skidåkare får veta "sanningen" även om detta om det är som du säger Boris. De flesta av oss använder väl vallaveck, och du har rätt Boris att man förmodligen använder det mer vid stålsickling (eftersom man då heller inte behöver vara rädd att använda det på glidytorna).

Link to comment
Share on other sites

Både petroleum- och alkoholbaserade lösningsmedel klassas som hälsoskadliga. Dels för att de torkar ut hudens skyddande fettlager vilket försvagar kroppens försvar mot "yttre hot", dels för risken för kemisk lunginflammation ifall man sväljer det och sedan kräks upp det i luftvägarna.

 

Inget av dessa är av större risk. Lika stor risk som att få en överdos av fluor........ Man ska alltid skilja på risk och farlighet.

Link to comment
Share on other sites

I Finland gjordes en studie där fluorhalten i blodet mättes på en landslagsvallare. Enligt mätningarna var det ingen skillnad mellan resultaten efter ett VM där vallaren arbetat i vallaboden dagligen i 2 veckor jämfört med mätningen som gjordes efter en 3 månaders semester från vallandet.

 

Kortstiktigt kan fluoret ge nedsatt syreupptagning så stå inte i vallboden dagen före vasaloppet!

 

Vad man bör vara försiktig med är dammet som uppstår vid borsting. Dammet ansågs vid studien vara farligare än ångorna!

Link to comment
Share on other sites

Det var också mycket fläckar med fästvalla som fastnat på glidytorna. Det har jag aldrig sett i den utsträckningen när jag kört med glidvalla. Blir detta problem värre med stålsicklat? Jag trodde det skulle fastna mindre skräp med stålsicklat?

När vi testade glidvallat-stålsicklat för två år sedan på skidforum tror jag Niklas nämnde något likartat fenomen. JAG har ingen bra förklaring till detta' date=' rent teoretiskt och enligt det Kuzmin visat så blir vallade skidor smutsigare (även om jag är övertygad om att viss smuts fastnar även på stålsicklade skidor varför jag ibland brukar rengöra glidytorna med vallaveck)[/quote']

Jo när jag först testade stenslipade och glidvallade skidor mot stålsicklat men ej glidvallat så blev det mer synliga fläckar under belaget på de stålsicklade (Kuzmin). Såg dock ej ut som valla utan snarare som sportdryck e dyl från stoppen för skidbyte vid värmestugan (där många stannar och dricker).

 

Svårt att säga om det var en tillfällighet dock och efter årets Vasalopp hade jag i det närmaste helt rena glidytor, vilket jag hörde andra säga att de inte hade. Den här gången sicklade med Primaterias sicklar samt borstat och polerat för hand med tagel, nylon och blå nylonborste. Försökte göra vägval för att köra över minimalt med muggar etc vid kontrollermna men kom i mål som nr 2048 så allt skit i spåren gick ju inte att undvika. :)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

En lite rolig sak, SWIX vallaservice som alltid finns i ett hus framför elitledet precis på andra sidan vägen. Där kunde man få sina skidor stenslipade, högflourpreppade och festvallade ELLER Kuzminsicklade och fästvallade med Swix, samt att dom sålde Kuzminsicklar. Det förvånade mig, pluspoäng till Swix libera hållning och icke fördömande av stålsickling!
Link to comment
Share on other sites

En lite rolig sak, SWIX vallaservice som alltid finns i ett hus framför elitledet precis på andra sidan vägen. Där kunde man få sina skidor stenslipade, högflourpreppade och festvallade ELLER Kuzminsicklade och fästvallade med Swix, samt att dom sålde Kuzminsicklar. Det förvånade mig, pluspoäng till Swix libera hållning och icke fördömande av stålsickling!

Intressant. Det är ju precis det förslag jag i flera omgångar givit till Skigo (eftersom jag som Norrbottning helst skulle vilja hjälpa dem). Att just acceptera det enkla faktum att stålsickling fungerar och se det som ett naturligt komplement till andra tekniker. Den som FÖRST gör det tror jag tar marknadsandelar av de andra. Tyvärr blev det då inte Majbäck som först accepterade att jag och andra hade rätt (även om de GIVETVIS förstått det), men uppenbarligen läser även SWIX vad som skrivs i vårt forum och blev först att haka på detta uppenbara faktum. Karlöf är ju i grunden vetenskapsman även om det var ishavsforskning han doktorerade på så det kanske inte var så konstigt att han var först att tänka till.

Link to comment
Share on other sites

En lite rolig sak' date=' SWIX vallaservice som alltid finns i ett hus framför elitledet precis på andra sidan vägen. Där kunde man få sina skidor stenslipade, högflourpreppade och festvallade ELLER Kuzminsicklade och fästvallade med Swix, samt att dom sålde Kuzminsicklar. Det förvånade mig, pluspoäng till Swix libera hållning och icke fördömande av stålsickling![/quote']

Intressant. Det är ju precis det förslag jag i flera omgångar givit till Skigo (eftersom jag som Norrbottning helst skulle vilja hjälpa dem). Att just acceptera det enkla faktum att stålsickling fungerar och se det som ett naturligt komplement till andra tekniker. Den som FÖRST gör det tror jag tar marknadsandelar av de andra. Tyvärr blev det då inte Majbäck som först accepterade att jag och andra hade rätt (även om de GIVETVIS förstått det), men uppenbarligen läser även SWIX vad som skrivs i vårt forum och blev först att haka på detta uppenbara faktum. Karlöf är ju i grunden vetenskapsman även om det var ishavsforskning han doktorerade på så det kanske inte var så konstigt att han var först att tänka till.

Jag tror bara de följer sin affärsidé......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag gjorde ju nyss, just före Vasaloppet, en sammanfattning av mina intryck efter att ha åkt 8 öppna spår/ Vasalopp på samma stålsicklade skidor. Jag har följande komplement efter ytterligare tre lopp:

Starkt inspirerad av andra som försökt kombinera stålsickling med Vallning och annat (Rotebrostakaren, Mario, fr.ol. etc) och för att visa mitt öppna sinnelag experimenterade jag lite vid årets Vasaäventyr och jag skall sammanfatta det som hände:

 

* Jag åkte båda öppna spåren och Vasalopp på mina nya Fischerskidor , som jag i många test i vinter funnit likvärdiga, ev. något bättre, än de skidor jag åkt 8 lopp på.

* Både öppna spåren åkte jag rent stålsicklat och tyckte igen att jag hade av de med bäst glid med speciell betoning på senare delen av loppet. Mina tider blev 7.01 och 6.28 de två dagarna (den sämre tiden första dagen berodde på att det då var kraftigt snöfall i stort sett hela vägen)

* Även Vasaloppet åkte jag stålsicklat men jag toppade med att lägga glidvalla utanpå. För att vara säker på att detta blev så perfekt som möjligt tog jag hjälp av en av de allra bästa vallarna jag känner. Jag rillade även med RS Riller.

Min tid på Vasaloppet blev 6.33.

Det kan ju se ut som att jag åkte något sämre på Vasaloppet än jag gjorde åren innan då jag hade rent stålsicklat men JAG drar INTE den slutsatsen utan att jag även nu hade mycket bra skidor och att den lilla skillnaden snarast kan bero på annat.

Anm. Mitt något försämrade resultat kan ju bero på att jag är ytterligare ett år äldre och tyvärr trasslade det dessutom ordentligt för mig i starten (bl.a. var det någon typ av stopp mitt i fjärde led just i starten) och jag upplevde att jag åkte praktiskt taget i femte led uppför backen.

 

Mina subjektiva upplevelser av detta experiment var följande:

A. I högfart hade jag absolut kanonglid (kanske tom. bättre än rent stålsicklat tror jag) men tyvärr gled jag ju bara ifatt folk då och fick bromsa.

B. Jag upplevde igen att jag hade speciellt bra glid på skidorna i senare delen av loppet, likartat med det jag upplevt med rent stålsicklat. Men om detta beror på att jag då är starkare än omgivningen eller om glidvallan då försvunnit så att jag åker på rent belag eller något annat är ju svårt att säkert avgöra.

C. Det går att kombinera stålsickling med vallning och även då få bra glid ett helt Vasalopp .

JAG tror dock att man måste vara en mycket skicklig vallare för att säkert få lika bra glid (ev. tom förbättra det något) som med enbart stålsickling

 

Även efter detta tillägg när jag nu åkt 11 gånger stålsicklat på Vasalopp/öppna spår (en gång toppat med glidvalla) vidhåller jag följande

 

PERS(S)ONLIGA HYPOTES: Stålsickling är det bästa och säkraste ALTERNATIVET för de allra flesta motionörerna i Vasaloppet

Link to comment
Share on other sites

Det där med Swix är lite roligt, men samtidigt lite svårt att förstå för en som inte är insatt. Jobbar Swix Sverige utan styrning från HK i Norge och är de inte påverkade av den rapport som Swix lämnat ang glidvallat vs stålsicklat ( som Pölder hänvisade till):/

Jag tror inte han jobbade for Swix även om han stod i deras garage. Men det visar ju öppet sinnelag iaf.

Link to comment
Share on other sites

Det där med Swix är lite roligt' date=' men samtidigt lite svårt att förstå för en som inte är insatt. Jobbar Swix Sverige utan styrning från HK i Norge och är de inte påverkade av den rapport som Swix lämnat ang glidvallat vs stålsicklat ( som Pölder hänvisade till):/[/quote']

Jag tror inte han jobbade for Swix även om han stod i deras garage. Men det visar ju öppet sinnelag iaf.

Kuzminsicklaren kanske inte eller troligen inte jobbade för Swix, men de var defenitivt ett samarbete, man lämnade in skidorna för Kuzminsickling och kunde lägga till några krononor och man fick dem fästvallade av Swixvalla(rna) i ett paket. Osäker om det var Kuzminsicklaren som fästvallade med Swixvallor, eller om det var Swixvallarna som gjorde det, tror det var det senare. Sedan kunde man också köpa Kuzminsickel i Swix vallabod, i samma kassa som de sålde alla andra Swixprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Det där med Swix är lite roligt' date=' men samtidigt lite svårt att förstå för en som inte är insatt. Jobbar Swix Sverige utan styrning från HK i Norge och är de inte påverkade av den rapport som Swix lämnat ang glidvallat vs stålsicklat ( som Pölder hänvisade till):/[/quote']

Jag tror inte han jobbade for Swix även om han stod i deras garage. Men det visar ju öppet sinnelag iaf.

Kuzminsicklaren kanske inte eller troligen inte jobbade för Swix, men de var defenitivt ett samarbete, man lämnade in skidorna för Kuzminsickling och kunde lägga till några krononor och man fick dem fästvallade av Swixvalla(rna) i ett paket. Osäker om det var Kuzminsicklaren som fästvallade med Swixvallor, eller om det var Swixvallarna som gjorde det, tror det var det senare. Sedan kunde man också köpa Kuzminsickel i Swix vallabod, i samma kassa som de sålde alla andra Swixprodukter.

Jag har ju länge försökt få Skigo (Christer Majbäck) och min favoritaffär TeamSportia i Luleå att göra på precis detta sätt för att öka trovärdigheten och först ta marknadsandelar av de andra med detta självklara argument. Stålsickling rätt marknadsförd kan ju hävdas vara främst ett KOMPLEMENT till vallning , även om jag och många andra t.ex. på detta forum bestämt hävdar att det t.om. är ett ALTERNATIV som dessutom är så vasst att det kan ersätta glidvallning för de flesta motionärerna t.ex. på Vasaloppet. Att säga att det INTE fungerar går ju inte längre, det minskar bara trovärdigheten. Gratulerar SWIX och Lars Carlöf till ett klokt beslut.

Och än igen lyfter jag på Vasaloppsluvan och tackar Leonid för att han uppmärksammade oss på detta genombrott, och Sture, Samuel och andra som bidragit till ytterligare förståelse och utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få lov til å rette en stor takk til Lars-Erik (og også alle andre så klart) som har holdt liv i denne revulosjonerende oppdagelsen for enkel og effektiv skidpreparering, til tross for lite "dra-hjelp" fra sportsaffärer, skiprodusenter og vallningsindustrien..

 

I Norge er mitt inntrykk at denne debatten/oppdagelsen (stålsikling som vasst alternativ til stenslip/glidpreparering) nærmest er "tiet" ihjel. Men jeg ser nå på Birkebeinerforumet og også på langrenn.com at ting begynner å skje:

 

http://www.langrenn.com/kuzmin-staalsikling.4558230-18012.html

 

http://www.birkebeiner.no/Min-Side/Forum/ (stålsiklet)

 

Etter å ha fulgt denne tråd på skidforum.se i flere år nå med stor interesse, så lurer jeg fortsatt på:

 

Er stålsikling (kuzmin original) et vasst alternativ for åkere som sikter seg inn på topp 500, topp 100, topp 50 i Vasaloppet? Elitåkeren Ronnie Löf - anvendte han stålsikling i årets vasalopp t.eks? Er det noen fører han f.eks. han og andre eliteåkere ikke vil bruke kuzmin original på?

 

Er kuzmin original struktur optimal på alle type fører fra 0 grader og kaldere? Noen som vet når den er mest/minst optimal? Jeg vil anta basert på det jeg har lest på denne tråd at värdseliten inte anvender kuzmin hovedsaklig på grunn av at stenslipingen gir et bredere utvalg av strukturer..

 

Hvis man velger å sette en rill i kuzmin strukturen - hvordan får man den bort? t.eks hvis man har satt en hard 1 mm og vil gå på samme ski når det er veldig kaldt? I Vasaloppet 2008 vil jeg tro at det skulle være bra å ha en rill i kuzmin original strukturen?

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger. Det er vel en snørik vinter i Sverige også, så jeg håper dere ikke har lagt bort skiene riktig ennå..

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få lov til å rette en stor takk til Lars-Erik (og også alle andre så klart) som har holdt liv i denne revulosjonerende oppdagelsen for enkel og effektiv skidpreparering, til tross for lite "dra-hjelp" fra sportsaffärer, skiprodusenter og vallningsindustrien..

 

I Norge er mitt inntrykk at denne debatten/oppdagelsen (stålsikling som vasst alternativ til stenslip/glidpreparering) nærmest er "tiet" ihjel. Men jeg ser nå på Birkebeinerforumet og også på langrenn.com at ting begynner å skje:

 

http://www.langrenn.com/kuzmin-staalsikling.4558230-18012.html

 

http://www.birkebeiner.no/Min-Side/Forum/ (stålsiklet)

 

Etter å ha fulgt denne tråd på skidforum.se i flere år nå med stor interesse, så lurer jeg fortsatt på:

 

Er stålsikling (kuzmin original) et vasst alternativ for åkere som sikter seg inn på topp 500, topp 100, topp 50 i Vasaloppet? Elitåkeren Ronnie Löf - anvendte han stålsikling i årets vasalopp t.eks? Er det noen fører han f.eks. han og andre eliteåkere ikke vil bruke kuzmin original på?

 

Er kuzmin original struktur optimal på alle type fører fra 0 grader og kaldere? Noen som vet når den er mest/minst optimal? Jeg vil anta basert på det jeg har lest på denne tråd at värdseliten inte anvender kuzmin hovedsaklig på grunn av at stenslipingen gir et bredere utvalg av strukturer..

 

Hvis man velger å sette en rill i kuzmin strukturen - hvordan får man den bort? t.eks hvis man har satt en hard 1 mm og vil gå på samme ski når det er veldig kaldt? I Vasaloppet 2008 vil jeg tro at det skulle være bra å ha en rill i kuzmin original strukturen?

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger. Det er vel en snørik vinter i Sverige også, så jeg håper dere ikke har lagt bort skiene riktig ennå..

Tusen takk Benman för uppskattande ord och dessutom från skidmetropolen Norge. Det har ju ibland sagts att det varit en rätt så hätsk debatt under lång tid om det här med stålsickling men JAG har inte uppfattat det så. När det kommer något nytt skall det ifrågasättas och diskuteras och prövas. Det ligger i sakens natur och är bra.

 

Jag tycker att det varit en i stort sett mycket saklig och intressant debatt som definitivt fört saken framåt till att nu stålsickling håller på att accepteras som ett ALTERNATIV till glidvallning i allt bredare kretsar. Jag tycker att i stort sett sett alla (utom några få t.ex. Töny Pölder) fört debatten på ett sakligt sätt. Jag har själv lärt mig mycket av det som sagts även av de som fortfarande föredrar att glidvalla och fått flera nya vänner även i dessa kretsar som jag uppskattar mycket (t.ex. Dunderklumpen ). Och med undantag av några email jag fick i början tycker jag att jag hela tiden bemötts på ett sakligt sätt och på senare tid har jag ju tom. fått uppskattande ord som ovan av allt fler.

 

Jag har ju nu åkt 11 Vasalopp/öppna spår stålsicklat (rent stålsicklat vid 10 tillfällen och toppat med valla vid ett tillfälle). Min medeltid har varit strax under 6.20 och med tanke på min ålder (65 år), skicklighet (jag har aldrig varit tävlingsåkare utan får betraktas som typisk motionär) och total träningsmängd per år ( 160-180 timmar/år) så tror jag att varje sunt tänkande människa förstår att jag måste ha åkt på mycket konkurrenskraftiga skidor i varje fall som vi motionärer definierar detta.

 

Beträffande dina funderingar på om detta även kan vara något för tävlingsåkare och elitmotionärer så är jag inte lika säker. Jag tror att många har prövat men eftersom de är så skickliga och ibland har tillgång till specialslipningar för olika fören, många skidpar att välja mellan, etc. så är min gissning att de absolut flesta fortfarande glidvallar men jag kan gott tänka mig att de även då använder sickling/rillning som komplement. Men de avslöjar ju inte alltid hur de preparerar sina skidor. Men det finns ju exempel på de både i elitled och led 1 som åkt rent stålsicklat på Vasaloppet.

 

Du frågar vad jag vet om hur Ronnie Löf prepererat sina skidor just detta år. För det första är jag är stum av beundran för honom som år efter år hänger med bland de 100 första (oftast bland de 50 första) trots heltidsarbete. Jag är stolt att fått lära känna en sådan kanonkille. Han är mycket skicklig på att preparera skidorna och behärskar alla tekniker väl (glidvallning, val av struktur vid stenslipning, sickling, borstning, rillning, putsning, halvhemliga kompletteringar av strukturen...) Han har ju dessutom varit med om att utveckla både Primateriasickeln och tidigare RS Riller (jag tror att R står för Ronnie och S för Samuel). Han kände tidigt till det här hur stålsickling fungerar och det kan nog varit fler som vetat om det. Jag VET att han ibland åker rent stålsicklat men att han ofta kombinerar sin (Primateria)sickling med glidvallning och annan komplettering av strukturen.

Hur han gjorde just detta år vet jag inte i detalj och kanske inte nån annan heller.

 

Nu när även SWIX tom. samarbetar om Kuzminsickling så kan man väl tänka sig att de avslöjar mer från sina tester (än den katastrofala tvåsidorsrapport de visade upp) och då kanske vi kan få viss vägledning på de viktiga frågor du ställer t.ex. beträffande under vilka förutsättningar det är speciellt fördelaktigt att Kuzminsickla och/eller kombinera med glidvallning. JAG är övertygad om att de har ett mycket gediget testmaterial, som de ännu inte visat upp men med denna nya inriktning borde de ju ha anledning att göra det.

Link to comment
Share on other sites

Beträffande dina funderingar på om detta även kan vara något för tävlingsåkare och elitmotionärer så är jag inte lika säker. Jag tror att många har prövat men eftersom de är så skickliga och ibland har tillgång till specialslipningar för olika fören, många skidpar att välja mellan, etc. så är min gissning att de absolut flesta fortfarande glidvallar men jag kan gott tänka mig att de även då använder sickling/rillning som komplement. Men de avslöjar ju inte alltid hur de preparerar sina skidor. Men det finns ju exempel på de både i elitled och led 1 som åkt rent stålsicklat på Vasaloppet.

Jag tror att du har helt rätt Lars-Erik, att eliten har massa skidor att välja på och då troligtvis nästan alltid kan hitta en stenslipad struktur (+riller ibland) som fungerar bättre än stålsicklat kombinerat med riller. Men hur många är det? Min gissning är att det är färre än hundra, dvs. enbart en bråkdel av de s k elitmotinärerna. Strukturen efter Primaterisickling med struktursickel några drag är nog väldigt lik LJ03. Fördelen med att göra det själv är att det blir bra, plant i alla ledder (det blir det inte av de stenslipar jag gjort), samt att det blir fart på skidan på en gång, utan fibertex och vallainbakning/uppryckning av mikrohår. Jag som kört med pulver direkt på stålsicklingen upplevde det är som en dröm att smälta på flourpulver när skidan är helt plan i alla ledder, alltid tidigare har det t ex funnits tendenser till "båtform" i toppen. Sedan om skidan hade gått lika bra eller bättre utan flourpulver på årets Vasalopp, kan jag bara spekulara i. Jag tror att det varken blev sämre eller bättre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...