Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Tack Lars-Erik för en bra sammanställning med objektiv grundton, där du håller dörren öppen för framtida utveckling med stålsickling som bas. (jag tillhör en av de nya och har följdaktiligen ej följt tråden från början)

Tack Volevodin för uppskattande ord.

Den sammanställning av denna tråd Volevodin skriver om finns två inlägg upp så för er nytillkomna skidvänner så får detta bli min JULKLAPP till er. Har ni inte prövat detta så är mitt JULTIPS att just PRÖVA SJÄLV, ni kan knappast misslyckas och ni får förmodligen, som jag och många andra, ert skidlivs största överraskning.

Numera finns det ju inte bara Kuzminsickeln utan nu finns det ytterligare en sickel av yttersta klass på marknaden, dvs. Primaterias sickel.

Men tyvärr är just dessa två produkter de enda som inte säljs i våra sportbutiker.

Årets JULFRÅGA till er mina sunt tänkande skidforumvänner: Varför är det så ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är inte något nytt att dra med en super vass poler sickel även på nyslipade skidor, särskilt när det är kärvt före. Har en sådan hemma bygge där skären är enkelt byta nya när dom blir ovassa sen 20 tal år sedan och används fortfarande, även Swix har en modell som heter rakbladssickel som verkar inte synas på marknaden.
Link to comment
Share on other sites

Det är inte något nytt att dra med en super vass poler sickel även på nyslipade skidor, särskilt när det är kärvt före. Har en sådan hemma bygge där skären är enkelt byta nya när dom blir ovassa sen 20 tal år sedan och används fortfarande, även Swix har en modell som heter rakbladssickel som verkar inte synas på marknaden.

Helt riktigt inget nytt vare sig med supervass poler sickel eller stålsicklar i största allmänhet. Hade själv hemgjorda 5mm tjocka sicklar i "verktygsstål" i mitten av -80 talet. Det nya är väl snarare kunskapen (och förklarad!) om varför en stålsickel är ett alternativ till mer traditionellt vallande-plexisicklande. Kuzmin kom med grundtesen, Hogmark med forskarstudenter förklarade mer och Primateria utvecklade verktyget ett par snäpp. Vi har säkert inte sett det sista i vad som kommer ur allt detta. Helt övertygad om att att utvecklingen kommer att ligga på mekanisk prepparering av skidorna. Om det blir med handhållna stålsicklar, utvecklade maskiner (typ stenslipar fast utan slipstenar) eller något annat låter jag vara osagt, men jag kommer att följa detta med spänning!

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ju ofta brukar vara ett himla hysch-hysch om vad de har under skidorna. En vildsint liten tanke som fladdrade förbi under morgonens träningspass var att varför inte göra tvärt om och sticka ut hakan lite? T ex en vit armbindel med tryck "VVV" på ena tygsidan, så kan den som stålsicklat och toppat med glidvalla vända vita sidan ut och hardcore-sicklarna som kör utan glidvalla och vågar stå för det kan vända VVV-sidan ut (VVV som i "Våga Vägra Valla"). :D Så kan de som glider om en med armbindel känna sig lite extra stolta och de som blir omglidna kan fundera lite på vad de gjorde så länge i vallaboden egentligen? ;)

 

Bara en liten fundering, nu kallar julen...

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer min specialidé i en annan tappning. Jag har tidigare föreslagit en tävling i fristil, där åkarna fick lämna in sina skidor före start och de maskinpreparerades på exakt samma sätt . Sen fick åkarna ut sina skidor strax före start och alla hade ung samma glidförutsättning.

 

En variant på detta tema vore att åkarna fick lämna in sina skidor före start och de stålsicklades i stället för maskinvallades och åkarna fick ung samma glid. Skulle vara intressant att se om resultatlistan blev densamma som i vanliga tävlingar.:/

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Nu kommer min specialidé i en annan tappning. Jag har tidigare föreslagit en tävling i fristil, där åkarna fick lämna in sina skidor före start och de maskinpreparerades på exakt samma sätt . Sen fick åkarna ut sina skidor strax före start och alla hade ung samma glidförutsättning.

 

En variant på detta tema vore att åkarna fick lämna in sina skidor före start och de stålsicklades i stället för maskinvallades och åkarna fick ung samma glid. Skulle vara intressant att se om resultatlistan blev densamma som i vanliga tävlingar.:/

Jag tror definitivt att det det skulle bli relativt stora omkastningar i resultatlistorna på detta vis. Skillnadena mellan de absolut bästa och de som är nära eliten är tidsmässigt inte så stora. Att ha tillgång till de absolut bästa servicemännen är givetvis en stor fördel. Exempelvis är ju landslagets servicemän oerhört skickliga och erfarna och ha tillgång till dem ger givetvis åkaren en klar fördel.

I anslutning till denna tråd är det även kul att konstatera att Primateria (med den nya stålsickeln) nu tom. är medlem i Cross Country SKI TEAM Sweden. Även Stefan Sands samtal med vallarna i landslagsbussen var ju mycket intressant och stämmer väl med det vi (åtminstone de flesta) konstaterat på skidforum en längre tid. Eftersom denna utveckling just påbörjats så finns det ännu mycket att utveckla i detta sammanhang och det vore ju roligt om detta tom. kunde påverka vårt kära skidlandslags framgångar.

Och tack Kuzmin som först gjorde oss vanliga motionärer uppmärksamma på detta utmärkta alternativ att preparera våra skidor (säkert har ju landslagets "vallare" hela tiden känt till detta och när och hur det kan användas som ett komplement till andra metoder men de är av naturliga skäl säkert mer hemlighetsfulla exakt hur de preparerar skidorna).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Med tanke på att det snart är Vasalopp/öppet spår och att det hela tiden tillkommer så många nya skidvänner på vårt forum så tar jag mig friheten att göra en ny personlig sammanfattning av min (lite svåröverskådliga) tråd om stålsicklat som tydligen rönt stort intresse nu i snart fyra år.

Jag har ju numera åkt 35 Vasalopp och 9 öppna spår så mina erfarenheter hoppas jag kan vara av intresse för några av er som funderar på olika alternativ inför årets lopp:

 

** Min sammanfattning från träning under 4 säsonger:

Jag har ju nu åkt fyra säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 400 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

 

Anm: Jag tror faktiskt att ALLA motionärer uttalat sig positivt om stålsickling av träningsskidor, även de som föredrar att glidvalla även på långa tävlingar.

Anm: Mitt första "idiottest" när jag själv insåg att stålsickling kan vara ett vasst alternativ (när jag inför mitt arbete som opponent för Kuzmins licavhandling i Feb. 2006 åkte 18 mil, 9 mil på stålsicklade och 9 mil med glidvallade, och åkte på i stort sett samma tid strax över 6 timmar, se mitt första inlägg) var mitt skidlivs största chock. Jag kunde nästan inte sova, jag var nog den som var säkrast att detta INTE kunde fungera innan jag gjorde detta första test före licpresentationen . Tänk på att jag i detta läge åkt 32 Vasalopp och några öppna spår många gånger på kanonbra vallade skidor bl.a. av Skigo och min gode vän Jan Erik Hasselström (far till skid OL världsmästarinnan Lena).

 

** Mina erfarenheter av 3 genomförda Vasalopp och 5 öppna spår på samma stålsicklade skidor (omfattande 72 skidmil):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 64 år, och nu även känd på skidforum.

Test: 3 Vasalopp och 5 öppna spår 2006-2008 på SAMMA SICKLADE SKIDOR (utan att toppa med någon glidvalla vid något tillfälle).

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

Tidigare 32 år åktes alla lopp med vallade skidor; 32 Vasalopp varav medalj vid 22 tillfällen och ytterligare 4 öppna spår

 

Jag drar följande numera (som jag anser) rätt så säkra slutsatser av detta och annat som framkommit på detta skidforum och den forskning och utveckling som gjorts (och där jag haft glädjen att få viss insyn):

 

1. Det går att åka Vasalopp/öppet spår på stålsicklade skidor på ett mycket bra sätt.

 

2. Speciellt för motionärer är stålsickling ett enkelt och mycket vasst ALTERNATIV till traditionell glidvallning och fördelen är större vid riktigt långa lopp (typ Vasaloppet). Dessutom är det kostnads- och tidsbesparande samt miljömässigt och hälsomässigt bättre.

 

3. De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

 

4. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha positiva erfarenheter (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).

 

 

Anm: Även rillning (speciellt vid varma fören) har en positiv effekt och det har även gjorts intressanta försök med att kombinera dessa tekniker på olika sätt (även med vallning inblandad). Allt detta har definitivt öppnat för att vi inför framtiden har mycket nytt att undersöka och det skulle inte förvåna mig om det kommer något nytt genombrott på handredskapssidan (sicklar, rillrar, etc) eller beträffande material och optimal utformning av skidor.

( Den nya Primateriasickel är ett exempel på vidareutveckling i denna riktning som kan komma att få viktig betydelse att ytterligare förbättra sicklings/rillningstekniken.)

 

Anm: Hur det ovanstående kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag osäker om. Helt klart är att det finns de på skidforum i både första startgrupp och elitled på Vasaloppet som åkt stålsicklat på Vasaloppet.

 

Mycket tidigt framförde jag ju en hypotes "Stålsickling är ett vasst alternativ till glidvallning på Vasaloppet". Jag tycker numera att det ser ut som att denna hypotes stämmer.

Med mina nya erfarenheter så vill jag idag skärpa min hypotes till följande:

NY HYPOTES (inför årets Vasalopp/öppna spår): Stålsickling är det bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna på Vasaloppet.

 

** Önskemål inför säsongen:

* Att Vasalöparen gör slag i saken och REDOVISAR de tester stålsicklat-glidvallat de utlovat i flera nummer under flera år.

* Att SWIX redovisar hela sitt test och inte bara en drygt 2 sidor sammanfattning

* Att andra OBEROENDE (gärna vetenskapsmän) aktörer utför och redovisar sina tester på ett sätt som vi kan förstå

**Vi borde kanske kräva/önska detta officiellt från skidforum ?

 

Detta vore kanonbra så att viktiga aspekter beträffande glidvalling kan bedömas på ett rättvisande sätt och inte utelämnas för spekulationer av olika slag (t.ex. av allt för entusistiska stålsicklare).

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars-Erik som befriat mig från terapiarbetet som jag ägnat mig åt i årtal för att inte få torrt belag, valla och åter valla (jag har varit lurad av vallafabrikanterna), idag struntar jag i att valla utan att få dåligt samvete för att jag misssköter skidorna! Mycket skönt!

kan bara instämma i detta, tack Lars-Erik!

 

åkte igår Stråkenloppet i plusgrader och skitiga spår alltså ett före där man borde haft flour

till tänderna för att bra glid. hade kanonglid hela vägen med mina ståliscklade skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tack Lars-Erik som befriat mig från terapiarbetet som jag ägnat mig åt i årtal för att inte få torrt belag, valla och åter valla (jag har varit lurad av vallafabrikanterna), idag struntar jag i att valla utan att få dåligt samvete för att jag misssköter skidorna! Mycket skönt!

Tack själv Rotebrostakaren. Din "nytändning" har gett även mig ny inspiration.

Och att du redan kommit igång så att du bara var 2 minuter från led 2 på seedningslopp är imponerande. Men jag ser tydligt att du har ytterligare en växel att lägga in (det har INTE jag, mest beronde på ålder) så jag är övertygad om att om det blir hyggliga förhållanden på Vasaloppet så får jag lätta på börsen och bjuda dig på utlovad brakmiddag. De magiska siffrorna i detta sammanhang är 4.56 !!!!

 

Tack även till Kustlöparen för uppmuntrande ord.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars-Erik som befriat mig från terapiarbetet som jag ägnat mig åt i årtal för att inte få torrt belag' date=' valla och åter valla (jag har varit lurad av vallafabrikanterna), idag struntar jag i att valla utan att få dåligt samvete för att jag misssköter skidorna! Mycket skönt![/quote']

kan bara instämma i detta, tack Lars-Erik!

 

åkte igår Stråkenloppet i plusgrader och skitiga spår alltså ett före där man borde haft flour

till tänderna för att bra glid. hade kanonglid hela vägen med mina ståliscklade skidor.

Jag erkänner att mina påstående att stålsickling inte funkar var fel. Efter att fått kläm på sicklingen går två par skidor riktigt bra nu,men är osäker om jag vågar köra utan pulver på DM till helgen

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars-Erik som befriat mig från terapiarbetet som jag ägnat mig åt i årtal för att inte få torrt belag' date=' valla och åter valla (jag har varit lurad av vallafabrikanterna), idag struntar jag i att valla utan att få dåligt samvete för att jag misssköter skidorna! Mycket skönt![/quote']

Tack själv Rotebrostakaren. Din "nytändning" har gett även mig ny inspiration.

Och att du redan kommit igång så att du bara var 2 minuter från led 2 på seedningslopp är imponerande. Men jag ser tydligt att du har ytterligare en växel att lägga in (det har INTE jag, mest beronde på ålder) så jag är övertygad om att om det blir hyggliga förhållanden på Vasaloppet så får jag lätta på börsen och bjuda dig på utlovad brakmiddag. De magiska siffrorna i detta sammanhang är 4.56 !!!!

 

Tack även till Kustlöparen för uppmuntrande ord.

4.56, tja blir det 98 före så, isspår och medvind, men nästa år då! Var väldigt hyggliga seedningstider på Bergebo, jag känner mig själv såpass väl efter att ha kört varje gång sedan just premiäråret 98, att någon led 2 form är jag inte i närheten av idag. Är du i Uppsala nästa helg 14-15, så vore det trevligt med ett gemensamt träningspass i bra skidspår, Tierp? Finns nog flera i "Rotebromaffian" som är intresserade.

Link to comment
Share on other sites

Nu kastar jag in handuken! Jag har läst om Sickling i tre timmar nu och vägt fram och tillbaka men nu har jag bestämt mig. Vad ska man köpa? Kuzmins kit med alla tre sicklar? Bara en plus riller? Borstar etc. Kort sammanfattat så undrar jag vad jag behöver för "survival-kit" för sickling?
Link to comment
Share on other sites

Nu kastar jag in handuken! Jag har läst om Sickling i tre timmar nu och vägt fram och tillbaka men nu har jag bestämt mig. Vad ska man köpa? Kuzmins kit med alla tre sicklar? Bara en plus riller? Borstar etc. Kort sammanfattat så undrar jag vad jag behöver för "survival-kit" för sickling?

Första året hade jag bara standardsickeln och det klarade jag mig bra på i alla fören så om du är osäker räcker det enligt mig att börja med denna + en vanlig handstålborste (eller eventuellt en borste med hårdhet mellan stål och nylon). Jag använde dessutom inte riller första året men numera rillar jag även speciellt ner mot noll. Jag anser att du har rätt att det till att börja räcker med en sådan plus riller om du skall satsa även på det. OM du, som jag, tycker detta är det perfekta alternativet för dig så kan du ju komplettera senare !

Link to comment
Share on other sites

även jag har beställt sickel nu. Har nylon + mässingsborste sen tidigare, men vilken borste är optimal efter sickling?

Jag är inte helt säker vad som är bäst. Jag har tom. konsulterat Kuzmin själv idag och han påstår fortfarande att stålborste är det bästa. Jag har på alla mina vasalopp/öppna spår haft skidorna stålborstade men kan ju ändå inte vara säker på om det skulle gått bättre/sämre med en något mjukare borste. I år har jag på träning mest hela tiden använt en Red Creeks borste som ser ut som ett mellanting mellan stål och mässing och jag tycker subjektivt att jag fått ungefär samma resultat som när jag använt stålborsten.

Link to comment
Share on other sites

Lite svar från mig och i borstväg så är det just nu Red Creek som åsyftas. Jag skall försöka vara så objektiv som möjligt.

Lite olika förslag:

1. Kuzmin original + 1 stålborste - mässing el. stålborste. Enligt rapporter så verkar stål hand fin inte fungera lika bra som exempelvis roterande stål fin. Varför det är så vet jag inte. Har man pengar och är bekväm samt är osäker på om man borstat ordentligt så är det roterande borste stål fin, stål fin/fin (Red Creek mycket prisvärd nu) samt mässing fin. Men då måste man ha ett tillhörande handtag med också som man kopplar på borrmaskinen. Personligen så är det en klar fördel att kunna köra med "roto-borsten" men borstar man på för hand ordentligt så borde inte det vara en nackdel.

Hursomhelst så har jag aldrig hört något negativt om mässing hand fin. I handversionerna så är det dock stål fin/fin som gått allra bäst.

I rotoväg så kan jag tänka mig att stål ultrafin får ett uppsving nu då den är prissänkt rätt rejält.

2. Vill man ligga i framkant och verkligen satsa på glidet så måste man förkovra sig i rillningens väg.

Själv har jag för enkelhetens skull hittills inriktat mig på rak 2,0, dels för att de mesta verkar satsa på Vasaloppet och där svänger oftast temperaturen rätt rejält och mina tankar, som stämde klockrent förra året, är att då det är kallt så gör det inte så mycket att det ligger djupa spår i belaget då de kommer så sällan men då det blir varmare så gör de mycket mer nytta än de försämrar då det är kallt. Många "experter" ville komplettera med allt möjligt. Med facit i hand så är jag övertygad om att de som tryckte ned en 2,0:a hårt fick bra glid rätt igenom Vasaloppet förra året. På slutet så räckte det säkert inte till men så gott som iaf.

Enligt Red Creek så är egentligen de raka rillrarna komplement bara till deras "julgranar". Kanske blir det ytterligare ett steg framåt....

3. Som ett sista steg i slutputsen så kan det vara värt att polera upp ytan vid ordentligt kallföre med en fin rundstav samt nylonborste eller varför inte damens (eller dina egna om du är tjej eller inte helt normalt lagd) nylonstrumpor. Det kan ge effekt genom att först stuka till den lite vassare strukturen på Kuzminsicklingen och sedan polera upp den med nylon.

 

Och för att Ni inte skall tycka att det var krångligt:

Kuzmin original + stålborste (hand el. roto med handtag) samt ev. riller (rak 2,0 el. rak 2,0 med julgran -5/+15)

Bonus vid kallgrader: Fin rundstav alá kolvstång och lite nylonputs efter. Kan ge effekt! Några egna erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Hur hårt ska man borsta med stålborsten? Känns lite lustigt då man fått lära sig att stålborste är livsfarligt för skior.

Pratar man rotoborste så kan man säga att det är borstens samt lite av borrmaskinens egna tyngd som räcker, dvs inte så jättehårt. I handväg så gäller lite sunt förnuft - inte för löst och inte för hårt. Snuddar stråna bara så är det för löst och böjer sig alla strån och ser ut som en alldeles för använd tandboste så borstar man för hårt.

Skall jag försöka mig på en liknelse....

Tänk dig att du kliar dig själv i huvudet. Gör du för löst så händer det inte så mycket och gör du för hårt så gör det ont. Kör typ samma tryck och hoppas nu på att du inte är för håröm! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hur hårt ska man borsta med stålborsten? Känns lite lustigt då man fått lära sig att stålborste är livsfarligt för skior.

Jag hade tidigare samma uppfostran som du men har tänkt om i viss mån. Dessutom var det ju förr tabu att använda vallaveck på glidytorna medan att nu även detta inte är något problem efter att jag börjat stålsickla.Allt detta underlättar för mig.

 

Flera gånger inför de senaste årens Vasalopp/öppna spår har ju Kuzmin själv stålsicklat åt mig och han använder alltid denna roterande stålborste och först var jag lite skeptisk eftersom jag (med mitt tidigare sätt att tänka) tyckte att det detta såg ut att vara för våldsamt för glidytorna. Men eftersom jag haft så bra skidor efter denna behandling har jag tänkt om. Därför handborstar jag numera relativt hårt (men inte speciellt länge) även om jag ibland använder en borste under den hårdaste stålborsten. Jag tycker att man själv med blotta ögat ser att man får en fräsch yta med struktur som inte är så olika det man tidigare åkte på efter stenslipning, ett oändligt mättande, tvättande, vallande, värmande och putsande så i varje fall numera är jag inte så överraskad att det faktiskt fungerar så bra (hela första året var jag ju skeptisk trots att jag uppenbarligen åkte bätte än väntat på detta enkla vis)

 

Beträffande Enklaresports funderingar så är det här med att slutpolera med nylonstrumpa lustigt. Just detta gjorde jag många gånger för mycket länge sedan inför varje Vasalopp och tyckte att det gav positiv effekt. Men i något läge slutade jag med detta, jag vet inte riktigt varför. Jag tror att det var när jag började lägga Zera ytterst på mina Vasalopp.

 

En annan fundering: Det här med att använda rundstav i slutskedet för att runda av "topparna" från stålsickling (stenslipning). Kan det vara ungefär det som sker med Primaterias släta sickel (eller de "rakbladsicklar" som beskrivits av andra på skidforum) dvs. att de just slätar till den yttersta (mycket lilla c:a 1 cm2 i varje ögonblick ?) man verkligen åker på. Denna sickel är ju så vass att den troligen även skär av den del av mikrohåren som eventuellt bromsar mest.

Link to comment
Share on other sites

Idag skulle ni varit i Nybro med era sicklade skidor, då hade ni fått ett test utöver det vanliga.DM 15 km fristil i enormt skitig konstsnö, så skitig att bara 1 km test svärtade den transparanta delen av skidan. Efter 15 km var mina skidor helt igenmurade med svart gegga. Jag hade Swix HF 0-10 ytterst, synd att jag inte vågade satsa på ett hårt paraffin i stället, borde gett mindre smutsupptag. (trodde ej att nysnön smält bort) Ett hårt paraffin borde ge "sicklingseffekt".
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på det jag ser många nya skidforumvänner skriver och frågar om (speciellt många som tänker åka Vasalopp/öppet spår för första gången) så förstår jag att min enkla sammanfattning inte har förståtts och måste ytterligare förenklas så att ni får detta enkla alternativ klart för er:

 

MIN HYPOTES OCH PERS(S)ONLIGA TIPS (inför årets Vasalopp/öppna spår): Stålsickling är det bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 3 genomförda Vasalopp och 5 öppna spår på samma stålsicklade skidor (omfattande 72 skidmil):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 64 år, och nu även känd på skidforum.

Test: 3 Vasalopp och 5 öppna spår 2006-2008 på SAMMA SICKLADE SKIDOR (utan att toppa med någon glidvalla vid något tillfälle).

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

 

Anm: Jag har totalt åkt 35 Vasalopp och 9 öppna spår så jag påstår att jag har mycket att jämföra med

 

 

B. Erfarenhet av träning 4 säsonger:

Jag har ju nu åkt fyra säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 400 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

 

 

Anm: Hur det ovanstående kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag osäker om. Helt klart är att det finns de på skidforum i både första startgrupp och elitled på Vasaloppet som åkt stålsicklat på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Fast nybörjarna kanske inte ens öppnar den här 34-sidiga tråden? Läge att starta en ny under rubriken "Vallatips för nybörjare"? ;)

Jag har allvarligt funderat på det. Även andra har tipsat om det (t.ex. Rotebrostakaren) så jag har allvarligt funderat på det. Det som gjort mig tveksam är att det INTE är som du säger, tråden läses fortfarande av överraskande många och det var därför jag vid några tillfällen gjort en "sammanfattning" så man bara behöver läsa sista sidan för att kunna få en uppfattning vad det rör sig om. Och själva skaffa sig en uppfattning om att detta (som JAG nu tycker) borde vara det mest perfekta alternativet (billigt, säkert, hälsomässigt bra, tidsbesparande, etc.) för de flesta av oss motionärer.

Dessutom är det ju så att de flesta nya trådar snabbt dalar och ofta faller i glömska. Det tycker jag vore synd i detta fall.

Jag håller med många som sagt det (t.ex. skåningen) att det diskuteras mer stålsickling på skidforum än bland skidåkare i allmänhet och i våra skidbutiker. Det tror jag kommer att ändras om (och endast om) våra skidbutiker börjar sälja sicklar själva och informera om detta ALTERNATIV.

Alternativt att det blir något jättestort mediauppbåd kring detta (t.ex. i uppdrag granskning.)

Det finns ju starka krafter att det inte blir så och därför är det väl bra att det finns ett forum som detta som inte behöver ta hänsyn till andra krafter, t.ex. marknadskrafter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...