Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

INTERSPORTLOPPET


Conny

Recommended Posts

Riktigt bra kört av Andreas87 idag! :)

21a på tiden 1:57:56' date='7 och slog t.ex Rasmus Blom och Ronnie Löf.[/quote']

Bra åkt Andreas!!!

Håller med, grymt bra. Blir minst Led 1, nära elit. Förra året var jag före i Risberg och bara en dryg minut efter i mål, men så nära blir det inte i år.

Även jag håller med. Starkt jobbat och nu känns det mycket bättre för mig att blivit frånkörd på Kalhyttan i förra veckan ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 467
  • Created
  • Last Reply
Jag känner mig också frustrerad. Tidsmässigt så borde jag vara nöjd, men jag är inte det. Mitt problem är tydligen att jag helt enkelt inte kan staka snabbare. Var lagom trött i mål men inte slut. Får nog försöka komma på något för att kunna staka snabbare. Tips?
Link to comment
Share on other sites

Nu är det bara å vänta på seedningstabellen.

Om de håller samma tankesätt som tidigare bör det bli enligt nedan (tror jag):

 

Elit = 1:56

Led 1 = 2:06

Led 2 = 2:16

Led 3 = 2:26

OSV..

Vilket tankesätt är det? Du ger mig hopp!

 

Tyvärr tror jag på dina tider minus 1 minut' date=' 1:55 osv...[/quote']

Med tanke på antalet elitåkare på tider upp mot 2,07 och sen är det vanligt att de lägger till omkring 6min på en "vinnartrio" likt denna på ett lopp på 44km. Lyssnar man sen på Jimmie som säger att det var riktigt högt tryck och fart under HELA loppet så bör de även ta hänsyn till det....men det tror jag absolut inte de gör :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig det blir +1 min

 

Led 0 = 1.57

Led 1 = 2.07

Led 2 = 2.17

Led 3 = 2.27

osv.

 

så 10 min intervall med start på 1.56 eller 1.57 är det rimliga, enligt mig.

undrar om seedningskomiten tar hänsyn till gamla vasa resultat eller om det bara är 2012 som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det är dax för långloppen att börja med fler led av tävlingsklassens stora massa och inte bara ett elitled. Tänk er om Jonsson och Tynell skulle start i mitten det vore o tänkbart men hur fort hade dom kört då i lördags. Kommer man till starten "lite" sent så kommer man längst bak i starten vilket gör att man måste åka om skidåkare som åker lite saktare. Samt att man inte kan dra nytta av dem som igentligen åker lika fort som en själv. Detta gör ju att man inte får en helt rättvis seedningstid. Att fler led indelade efter vasaloppet och att man själv ansvarar för att ställa sig rätt detta skulle förmodligen minska den trängsel som blir vid de flesta långloppsstarten. Eller varför ställer sig folk som borde veta att dom inte kommer att åka så fort längst fram dom blir ju bara ett hinder för de som kommer bakifrån och då måste zickzacka mellan spåren för att komma fram så fort som möjligt. De senaste åren så har ju intresset för långloppen blivit större och då måste klubbarna också förbättra sig lite.

Dock håller de flesta tävlingar bra klass.

Intersportloppet är väldigt bra så hatten av för IFK Mora. Hur många lopp kan man få en bastu efter.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se på Intersportloppet hur många som överskattar sin förmåga.... Långt fram i leden står "anorakskidåkare" som diagonalar på startrakan... livsfarligt.. Det borde ju fungera med fler led. Men risken är stor att många överskattar sig själva ändå... Jag kom till startplatsen med 30 minuter kvar.. hade 500 löpare framför mig vid starten.. Blev många att åka om innan jag nådde målet i Mora på strax under 2.20.....
Link to comment
Share on other sites

Nu är det bara å vänta på seedningstabellen.

Om de håller samma tankesätt som tidigare bör det bli enligt nedan (tror jag):

 

Elit = 1:56

Led 1 = 2:06

Led 2 = 2:16

Led 3 = 2:26

OSV..

Vilket tankesätt är det? Du ger mig hopp!

 

Tyvärr tror jag på dina tider minus 1 minut' date=' 1:55 osv...[/quote']

1:55 blev korrekt, men övriga tider blev ännu en minut tuffare än vad jag trodde. Det är bara att satsa på nästa lopp!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra hur Seedningskommitén tänker och resonerar vid fastställande av seedning:)

Jörgen Brink, Jimmie Johnsson och Kalle Gräfnings är ju hyfsat jämnbördiga åkare.

Jörgen vinner i Vålådalen (40km) och Elitledsgräns sätts 12:33min efter Jörgens vinnartid, led 1 22:33min efter, led 2 32:33min efter osv.

Kalle Gräfnings vinner Grottfallsrundan (42km) och Elitgräns sätts 2:53min efter Kalles vinnartid, led 1 10:53min efter, led 2 18:53min efter osv.

Jimmie Johnsson vinner Kläpparännet (40km) och Elitledsgräns sätts 4:21min efter Jörgens vinnartid, led 1 14:21min efter, led 2 24:21min efter osv.

Jimmie Johnsson vinner Intersportloppet (44km) och Elitledsgräns sätts 5:21min efter Jörgens vinnartid, led 1 14:39min, led 2 24:21min osv.

 

Sammanfattning:

Jag tycker Intersport och Kläppa ligger rätt i Seedning men den stora skillnaden är mellan Vålådalen och Grottfallsrundan där ligger skillnaden mellan elitledsgränsen på 10min från vinnarnas tider och led 1 är skillnaden 12min osv.

För att klara Led 1 från Vålådalen måsta räckte det att vara max 22:33min efter Jörgen och ska man ha Seedat sig till Led 1 från Grottfallsrundan ska man ma varit max 10:53min efter Kalle....Hur kan det vara rimligt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte dom kollar så mycket på tiderna egentligen utan mer på placeringar. För tänk om det skulle komma 100 åkare inom 5 minuter från segraren (teoretiskt alltså) så skulle elit gränsen bli jätte tuff. Dom vill inte seeda in 100 åkare till elitledet.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte dom kollar så mycket på tiderna egentligen utan mer på placeringar. För tänk om det skulle komma 100 åkare inom 5 minuter från segraren (teoretiskt alltså) så skulle elit gränsen bli jätte tuff. Dom vill inte seeda in 100 åkare till elitledet.

Ja det där var verkligen Teori :) Har aldrig och kommer aldrig hända att 100åkare är mindre än 5min efter en Elitåkare likt Jörgen eller Jimmie......inte ens om det är 100st av de 150 st som inte redan står där :/

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra hur Seedningskommitén tänker och resonerar vid fastställande av seedning:)

Jörgen Brink, Jimmie Johnsson och Kalle Gräfnings är ju hyfsat jämnbördiga åkare.

Jörgen vinner i Vålådalen (40km) och Elitledsgräns sätts 12:33min efter Jörgens vinnartid, led 1 22:33min efter, led 2 32:33min efter osv.

Kalle Gräfnings vinner Grottfallsrundan (42km) och Elitgräns sätts 2:53min efter Kalles vinnartid, led 1 10:53min efter, led 2 18:53min efter osv.

Jimmie Johnsson vinner Kläpparännet (40km) och Elitledsgräns sätts 4:21min efter Jörgens vinnartid, led 1 14:21min efter, led 2 24:21min efter osv.

Jimmie Johnsson vinner Intersportloppet (44km) och Elitledsgräns sätts 5:21min efter Jörgens vinnartid, led 1 14:39min, led 2 24:21min osv.

 

Sammanfattning:

Jag tycker Intersport och Kläppa ligger rätt i Seedning men den stora skillnaden är mellan Vålådalen och Grottfallsrundan där ligger skillnaden mellan elitledsgränsen på 10min från vinnarnas tider och led 1 är skillnaden 12min osv.

För att klara Led 1 från Vålådalen måsta räckte det att vara max 22:33min efter Jörgen och ska man ha Seedat sig till Led 1 från Grottfallsrundan ska man ma varit max 10:53min efter Kalle....Hur kan det vara rimligt?

Är en ständig diskussion om seedning och ingen har hittills kommit på någon matematisk rättvisa :)

Vad gäller Grotfallsrundan så gissar jag att de tog i beaktande att det gick långsamt i täten en längre stund, ingen ville dra helt enkelt. Man gör väl då bedömningen att Kalle kunde åkt 10min fortare om han "tagit i" så att säga. Då borde det vara rimligt att det i Jörgens fall så gick det fort redan från start och därmed är det ett större avstånd i tid.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra hur Seedningskommitén tänker och resonerar vid fastställande av seedning:)

Jörgen Brink' date=' Jimmie Johnsson och Kalle Gräfnings är ju hyfsat jämnbördiga åkare.

Jörgen vinner i Vålådalen (40km) och Elitledsgräns sätts 12:33min efter Jörgens vinnartid, led 1 22:33min efter, led 2 32:33min efter osv.

Kalle Gräfnings vinner Grottfallsrundan (42km) och Elitgräns sätts 2:53min efter Kalles vinnartid, led 1 10:53min efter, led 2 18:53min efter osv.

Jimmie Johnsson vinner Kläpparännet (40km) och Elitledsgräns sätts 4:21min efter Jörgens vinnartid, led 1 14:21min efter, led 2 24:21min efter osv.

Jimmie Johnsson vinner Intersportloppet (44km) och Elitledsgräns sätts 5:21min efter Jörgens vinnartid, led 1 14:39min, led 2 24:21min osv.

 

Sammanfattning:

Jag tycker Intersport och Kläppa ligger rätt i Seedning men den stora skillnaden är mellan Vålådalen och Grottfallsrundan där ligger skillnaden mellan elitledsgränsen på 10min från vinnarnas tider och led 1 är skillnaden 12min osv.

För att klara Led 1 från Vålådalen måsta räckte det att vara max 22:33min efter Jörgen och ska man ha Seedat sig till Led 1 från Grottfallsrundan ska man ma varit max 10:53min efter Kalle....Hur kan det vara rimligt?[/quote']

Är en ständig diskussion om seedning och ingen har hittills kommit på någon matematisk rättvisa :)

Vad gäller Grotfallsrundan så gissar jag att de tog i beaktande att det gick långsamt i täten en längre stund, ingen ville dra helt enkelt. Man gör väl då bedömningen att Kalle kunde åkt 10min fortare om han "tagit i" så att säga. Då borde det vara rimligt att det i Jörgens fall så gick det fort redan från start och därmed är det ett större avstånd i tid.

Nja...isåfall borde de även vara andra tider i Intersportloppet där Jimmie uttalar sig i sin blogg att det var väldigt hög fart HELA loppet där man växlade i täten för att försöka gå ifrån och avgöra före upploppet, samt att det loppet ochså var 4km längre än Vålådalen :/

Link to comment
Share on other sites

Ger mig in i seedningsdiskussion och lämnar min lilla erfarenhet.

 

Vill bara först säga att jag tycker seedningskommitén gör ett bra jobb enligt min erfarenhet.

 

Jag har kört kläpparännet, grotfallsrundan och intersportloppet denna säsong. Intersportloppet gick sämst rent prestationsmässigt och grotfallsrundan gick bäst(stark som satan loppet igenom).

 

Men seedningsmässigt var jag bäst i Intersportloppet (39sekunder från led2) och sämst i Grotfallsrundan(2minuter från led2).. alltså tvärtom hur jag rankar mina prestationer själv. Nu tycker jag att vasaloppets seedningskommité gjort ett BRA jobb på de lopp jag har åkt. För tittar jag endast på de tre loppen jag kört så har de seedat helt inom de gränser som jag personligen tycker är en godtagbar avvikelse från att vara 100% rättvist.

 

Sen om jag får whina lite om min otur så har jag i snitt åkt 0,19km/h för sakta för led2 på mina 125,5tävlingskilometrar,,, men jag hoppas att jag snart hamnar på rätt sida led 2 gränsen i en tävling.

Link to comment
Share on other sites

Ger mig in i seedningsdiskussion och lämnar min lilla erfarenhet.

 

Vill bara först säga att jag tycker seedningskommitén gör ett bra jobb enligt min erfarenhet.

 

Jag har kört kläpparännet, grotfallsrundan och intersportloppet denna säsong. Intersportloppet gick sämst rent prestationsmässigt och grotfallsrundan gick bäst(stark som satan loppet igenom).

 

Men seedningsmässigt var jag bäst i Intersportloppet (39sekunder från led2) och sämst i Grotfallsrundan(2minuter från led2).. alltså tvärtom hur jag rankar mina prestationer själv. Nu tycker jag att vasaloppets seedningskommité gjort ett BRA jobb på de lopp jag har åkt. För tittar jag endast på de tre loppen jag kört så har de seedat helt inom de gränser som jag personligen tycker är en godtagbar avvikelse från att vara 100% rättvist.

 

Sen om jag får whina lite om min otur så har jag i snitt åkt 0,19km/h för sakta för led2 på mina 125,5tävlingskilometrar,,, men jag hoppas att jag snart hamnar på rätt sida led 2 gränsen i en tävling.

Håller med dig! :) måste bara säga att jag tycker du är värd din led2 plats snart! :)

Link to comment
Share on other sites

Ger mig in i seedningsdiskussion och lämnar min lilla erfarenhet.

 

Vill bara först säga att jag tycker seedningskommitén gör ett bra jobb enligt min erfarenhet.

 

Jag har kört kläpparännet, grotfallsrundan och intersportloppet denna säsong. Intersportloppet gick sämst rent prestationsmässigt och grotfallsrundan gick bäst(stark som satan loppet igenom).

 

Men seedningsmässigt var jag bäst i Intersportloppet (39sekunder från led2) och sämst i Grotfallsrundan(2minuter från led2).. alltså tvärtom hur jag rankar mina prestationer själv. Nu tycker jag att vasaloppets seedningskommité gjort ett BRA jobb på de lopp jag har åkt. För tittar jag endast på de tre loppen jag kört så har de seedat helt inom de gränser som jag personligen tycker är en godtagbar avvikelse från att vara 100% rättvist.

 

Sen om jag får whina lite om min otur så har jag i snitt åkt 0,19km/h för sakta för led2 på mina 125,5tävlingskilometrar,,, men jag hoppas att jag snart hamnar på rätt sida led 2 gränsen i en tävling.

Ja det här med seedning är svårt och även jag anser att de gör ett bra jobb! Jag är en hyfsad led 3åkare i Vasaloppet och det bevisar även mina lopp jag kört iår (Kläppa och Intersport) där jag är 2,5min från led två i båda och det är i dagsläget helt rätt :)

Jag tycker det att det är helt rätt att det är svårare att seeda sig i seedningslopp än i Vasaloppet....

Link to comment
Share on other sites

Ger mig in i seedningsdiskussion och lämnar min lilla erfarenhet.

 

Vill bara först säga att jag tycker seedningskommitén gör ett bra jobb enligt min erfarenhet.

 

Jag har kört kläpparännet' date=' grotfallsrundan och intersportloppet denna säsong. Intersportloppet gick sämst rent prestationsmässigt och grotfallsrundan gick bäst(stark som satan loppet igenom).

 

Men seedningsmässigt var jag bäst i Intersportloppet (39sekunder från led2) och sämst i Grotfallsrundan(2minuter från led2).. alltså tvärtom hur jag rankar mina prestationer själv. Nu tycker jag att vasaloppets seedningskommité gjort ett BRA jobb på de lopp jag har åkt. För tittar jag endast på de tre loppen jag kört så har de seedat helt inom de gränser som jag personligen tycker är en godtagbar avvikelse från att vara 100% rättvist.

 

Sen om jag får whina lite om min otur så har jag i snitt åkt 0,19km/h för sakta för led2 på mina 125,5tävlingskilometrar,,, men jag hoppas att jag snart hamnar på rätt sida led 2 gränsen i en tävling.[/quote']

Ja det här med seedning är svårt och även jag anser att de gör ett bra jobb! Jag är en hyfsad led 3åkare i Vasaloppet och det bevisar även mina lopp jag kört iår (Kläppa och Intersport) där jag är 2,5min från led två i båda och det är i dagsläget helt rätt :)

Jag tycker det att det är helt rätt att det är svårare att seeda sig i seedningslopp än i Vasaloppet....

Heder Sniperolsson, inte ofta led 3 åkare anser sig höra hemma där. Brukar säga att Led 3 är ledet för de missförstådda skidåkarna, de som är så mycket bättre än led 3 men ingen, förutom de själva, har förstått det :D

 

Åkte själv Grotfallsrundan och närde en dröm om led 2 men den sprack. Får försöka åka fortare helt enkelt annars får jag också sälla mig till de missförstådda i led 3 ;)

Eller helt enkelt skita i VL och åka lite långlopp och DM tävlingar och känna mig som en skidåkare trots att jag inte åker VL!

Link to comment
Share on other sites

Såg vid starten idag att det var två seedningar.

 

"Seedade åkare" och elit.

 

Elit är uppenbar, men någon som har koll på vilka som fick vara "seedad åkare"?

Med ett så stort startfält som det var är det ju avgörande var man startar.

 

Och grattis andreas starkt kört! Körde du o vallat?

 

/hubes

tack så mycket alla !

Nej jag körde med fäste, lite för bra kanske... Mycket fin tävling som vanligt. Stod längre bak ifjol och det var ju som natt och dag nu när man stod långt fram..

Link to comment
Share on other sites

Har mailat Vasaloppet och frågade hur dom gör när dom seedar. Fick till svar:

 

 

 

 

Hej

 

Vi gör alla seedningstabeller på samma sätt.

 

Vi går igenom resultatlistan och kollar Vasaloppsresultatet ifjol.

 

På så sätt ser man ganska tydligt var de olika leden skall vara.

 

Vi jämför inte olika seedningslopp med varandra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...