Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

INTERSPORTLOPPET


Conny

Recommended Posts

Nu är jag anmäld till detta lopp! Ska bli riktigt kul att få köra sista delen av vasaloppsspåret och vara piggare än man brukar.

 

Var går man på vasalopps spåret? Är det vid vägundergången eller?

Precis exakt före du åker under vägen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 467
  • Created
  • Last Reply
Det ser fortsatt ut att bli riktigt kallt. Har ni några tips på hur man undviker att förfrysa tårna? Det är ganska tajt med utrymme i mina Salomon S-Lab, men många har ju den modellen och någon kanske har kommit på en smart lösning?

Det är bättre med skoöverdrsg än att klämma in för mycket strumpor. Så tunn yllestrumpa och skoöverdrag är mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Det ser fortsatt ut att bli riktigt kallt. Har ni några tips på hur man undviker att förfrysa tårna? Det är ganska tajt med utrymme i mina Salomon S-Lab, men många har ju den modellen och någon kanske har kommit på en smart lösning?

Ett par gamla rejäla raggsockor som man klipper upp o trär över skon är ett alternativ till skoöverdrag. Inte den moderna lösstickade typen somdet drar rakt genom alltså,utan gamla hederliga tunga/täta.

 

(Även om det nog inte finns nån som stickar med getragg nuförtiden *l*. Lär ha varit otroligt slitstarkt)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med skoöverdrag? Passar dom till olika märken? Jag har Atomics WC sko men har inte hittat något skoöverdrag till den. Nu när man har blivit lite bättre och stakar för det mesta så har det här med kalla tår blivit ett större problem än tidigare. Jag var i Orsa i helgen och på söndagen var det -15 och det blev riktigt kallt om tårna, så det känns som ett akut problem att lösa inför lördagen.
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara storlek 42, så jag kommer nog ta ett par billiga cykelöverdrag från Biltema som är lite sönderklippta under/fram. Jag tror inte för stora skor funkar med just Biltemas modell. Jag brukar mest ha dem sena höstar vid rullskidåkning. Inte så mycket mot regn, då de är neupren och inte direkt vattentäta, utan mer som smutsskydd. Även om jag åker med gamla skor, så är det bättre att förstöra dessa än själva skorna. Jag har skidskoöverdrag också, men de är trasiga just för dagen.
Link to comment
Share on other sites

Såg vid starten idag att det var två seedningar.

 

"Seedade åkare" och elit.

 

Elit är uppenbar, men någon som har koll på vilka som fick vara "seedad åkare"?

Med ett så stort startfält som det var är det ju avgörande var man startar.

 

Och grattis andreas starkt kört! Körde du o vallat?

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Vad jag såg så var det 3st startfållor...1 Elit, 2 Tävlingsklass och 3 Motionsklass!

Ja det är väldigt avgörande var man står i starten, själv stod jag ungefät mitt i fållan för tävlingsklass och det var seeeegt och det gick vansinningt långsamt första 5km innan vi kom in på Vasaspåret, det var först då man kunde börja saxa/korsa mallan spåren ordentligt för att ta sig framåt...Nä nästa år blir det bil upp till Oxberg för att tidigt lägga ut skidorna:)

Kläpparännet hade bra lösning på det med 4st startled/fållor:

1=Elit och led 1

2=Led 2 och 3

3=Led 4 till 10

4=Motion

 

Jag måste också grattulera Andreas till ett grymt lopp idag! :)

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra kört av Andreas87 idag! :)

21a på tiden 1:57:56' date='7 och slog t.ex Rasmus Blom och Ronnie Löf.[/quote']

Bra åkt Andreas!!!

Håller med, grymt bra. Blir minst Led 1, nära elit. Förra året var jag före i Risberg och bara en dryg minut efter i mål, men så nära blir det inte i år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...