Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

En rejäl putsning idag. 5000m 18:14' date='5. Snittade 50 drag per minut. Dagsvikt, 87kg på tom mage....[/quote']

Har aldrig kört skierg men körde mitt andra roddpass på 10min i veckan. Kom 2620m och det var väääldigt jobbigt. Om jag förstår det rätt så är det samma maskin bara att man använder endast överkropp i skierg. Shit jag ligger sjukt långt efter dig RS! Hoppas höften läker bra!

Man stakar ju med benen enligt dig och Dundeklumpen, så endast överkroppen V-Peter?! Går bra med Rehab, dock är jag inte i närheten av någon rekordform för 5km Skierg. Rible har precis åkt på 18:02, med en sub 80kg kropp, det är riktigt, riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om jag förstår det rätt så är det samma maskin bara att man använder endast överkropp i skierg.

Jo, samma snurrgrej, men mindre motstånd. När man ändrar motståndet ändrar man på luftströmmingen. Mer luft ger mer motstånd. C2 har täckt mer luftinsläpp på skiergen jämfört med när samma snurr sitter på en roddmaskin.

 

Sedan har vi ju den helt påhittade hastigetssiffran. På roddmaskinen är den för snäll jämfört med att ro en singel (lagbåtar går snabbare). Skiergen däremot är helt obegripligt elakt kalibrerad.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår det rätt så är det samma maskin bara att man använder endast överkropp i skierg.

Jo' date=' samma snurrgrej, men mindre motstånd. När man ändrar motståndet ändrar man på luftströmmingen. Mer luft ger mer motstånd. C2 har täckt mer luftinsläpp på skiergen jämfört med när samma snurr sitter på en roddmaskin.

 

Sedan har vi ju den helt påhittade hastigetssiffran. På roddmaskinen är den för snäll jämfört med att ro en singel (lagbåtar går snabbare). Skiergen däremot är helt obegripligt elakt kalibrerad.[/quote']

Tackar, känns skönt att man inte kan jämföra tider mellan rodd och skierg :).

Link to comment
Share on other sites

En rejäl putsning idag. 5000m 18:14' date='5. Snittade 50 drag per minut. Dagsvikt, 87kg på tom mage....[/quote']

Har aldrig kört skierg men körde mitt andra roddpass på 10min i veckan. Kom 2620m och det var väääldigt jobbigt. Om jag förstår det rätt så är det samma maskin bara att man använder endast överkropp i skierg. Shit jag ligger sjukt långt efter dig RS! Hoppas höften läker bra!

Man stakar ju med benen enligt dig och Dundeklumpen, så endast överkroppen V-Peter?! Går bra med Rehab, dock är jag inte i närheten av någon rekordform för 5km Skierg. Rible har precis åkt på 18:02, med en sub 80kg kropp, det är riktigt, riktigt bra!

Antog att det var endast överkropp eftersom du kör den :). Benen används mycket i spurten, prova så kanske det går bättre för dig ;)!

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig kört skierg men körde mitt andra roddpass på 10min i veckan. Kom 2620m och det var väääldigt jobbigt. Om jag förstår det rätt så är det samma maskin bara att man använder endast överkropp i skierg. Shit jag ligger sjukt långt efter dig RS! Hoppas höften läker bra!

Man stakar ju med benen enligt dig och Dundeklumpen' date=' så endast överkroppen V-Peter?! Går bra med Rehab, dock är jag inte i närheten av någon rekordform för 5km Skierg. Rible har precis åkt på 18:02, med en sub 80kg kropp, det är riktigt, riktigt bra![/quote']

Antog att det var endast överkropp eftersom du kör den :). Benen används mycket i spurten, prova så kanske det går bättre för dig ;)!

Kul att du verkar vara igång på allvar igen V-Peter..., du ska veta att du är oerhört lyckligt lottad att Vålarullen kommer för tidigt efter operation för mig att ställa upp i:), men till Stockholm Challange får du se upp!

Link to comment
Share on other sites

Man stakar ju med benen enligt dig och Dundeklumpen' date=' så endast överkroppen V-Peter?! Går bra med Rehab, dock är jag inte i närheten av någon rekordform för 5km Skierg. Rible har precis åkt på 18:02, med en sub 80kg kropp, det är riktigt, riktigt bra![/quote']

Antog att det var endast överkropp eftersom du kör den :). Benen används mycket i spurten, prova så kanske det går bättre för dig ;)!

Kul att du verkar vara igång på allvar igen V-Peter..., du ska veta att du är oerhört lyckligt lottad att Vålarullen kommer för tidigt efter operation för mig att ställa upp i:), men till Stockholm Challange får du se upp!

Annars har jag hört att Lejonet2 kört mycket långa skejtpass nu med sikte på Vålarullen! :)

Link to comment
Share on other sites

Man stakar ju med benen enligt dig och Dundeklumpen' date=' så endast överkroppen V-Peter?! Går bra med Rehab, dock är jag inte i närheten av någon rekordform för 5km Skierg. Rible har precis åkt på 18:02, med en sub 80kg kropp, det är riktigt, riktigt bra![/quote']

Antog att det var endast överkropp eftersom du kör den :). Benen används mycket i spurten, prova så kanske det går bättre för dig ;)!

Kul att du verkar vara igång på allvar igen V-Peter..., du ska veta att du är oerhört lyckligt lottad att Vålarullen kommer för tidigt efter operation för mig att ställa upp i:), men till Stockholm Challange får du se upp!

Ja att sitta i rullstol o fixa styva 18 minuter på Skierg är imponerande, så jag är tacksam att man slipper dig i Vålarullen :)!

Link to comment
Share on other sites

Antog att det var endast överkropp eftersom du kör den :). Benen används mycket i spurten' date=' prova så kanske det går bättre för dig ;)![/quote']

Kul att du verkar vara igång på allvar igen V-Peter..., du ska veta att du är oerhört lyckligt lottad att Vålarullen kommer för tidigt efter operation för mig att ställa upp i:), men till Stockholm Challange får du se upp!

Ja att sitta i rullstol o fixa styva 18 minuter på Skierg är imponerande, så jag är tacksam att man slipper dig i Vålarullen :)!

Nja, min toppnotering är från i december, innan jag satt i rullstol, i rullstol håller jag EE-klass (Everest och Ekis) på SkiErg....:lol:

Link to comment
Share on other sites

Antog att det var endast överkropp eftersom du kör den :). Benen används mycket i spurten' date=' prova så kanske det går bättre för dig ;)![/quote']

Kul att du verkar vara igång på allvar igen V-Peter..., du ska veta att du är oerhört lyckligt lottad att Vålarullen kommer för tidigt efter operation för mig att ställa upp i:), men till Stockholm Challange får du se upp!

Annars har jag hört att Lejonet2 kört mycket långa skejtpass nu med sikte på Vålarullen! :)

Låter bra för då blir han diskad :-)!

Link to comment
Share on other sites

Kul att du verkar vara igång på allvar igen V-Peter...' date=' du ska veta att du är oerhört lyckligt lottad att Vålarullen kommer för tidigt efter operation för mig att ställa upp i:), men till Stockholm Challange får du se upp![/quote']

Annars har jag hört att Lejonet2 kört mycket långa skejtpass nu med sikte på Vålarullen! :)

Låter bra för då blir han diskad :-)!

Jaså, nog för att det är lite pinsamt för en långloppsåkare att erkänna att man tränat skejt men att man blir diskad för det kanske är lite väl hårt? :)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidmannen har tagit fram en formel för omräkning av vikt:

"När det gäller skierg så måste man ta hänsyn till kroppsvikten. En stor tung person kommer alltid ha fördel mot en liten lätt person.

En formel som kan ge ett lite riktmärke är någonstans mellan 1,03-1,06*kg skillnad*min arbete ger ungefär hur långt man man bör komma om man ska kunna tävla mot varandra med olika vikt."

Link to comment
Share on other sites

wow. inte illa. själv har jag aldrig testat skierg' date=' där emot kommit under 18min/5000m på rodden. hur mycket jobbigare är skiergen?....[/quote']

Se löbons inlägg ovan. Rodd för snäll hastighetsangivelse, Skierg är stygg.

Fast jag jämförde med hur det är ute på vatten och på snö. Där är det oerhört mycket jobbigare med 2:00-tempo (15 km/h) i en roddsingel.

 

Men knasigt nog stämmer det ändå att det är jobbigare med samma fart på en skierg än på en roddmaskin. Det enklaste sättet att jämföra hade varit ifall man haft världsrekord att titta på men det har vi ju bara för roddmaskin och på 2000 meter (lättvikt är under 75 kg, skulle rimligen skilja mer i tid på en skierg).

 

Om man ska jämföra vad man själv klarar i de två maskinerna gäller det såklart att man har någorlunda teknik och tillvanda muskler i båda. En ren gissning är att jag skulle klara knappt 30 minuter med 2:00-tempo på skierg och tre gånger så lång tid på roddmaskin.

 

För övrigt så tycker jag under 18 minuter på roddmaskin är riktigt bra, även om världseliten går under 15 minuter.

Link to comment
Share on other sites

[...] den helt påhittade hastigetssiffran. På roddmaskinen är den för snäll jämfört med att ro en singel (lagbåtar går snabbare). Skiergen däremot är helt obegripligt elakt kalibrerad.

Pinsamt, förklaringen var alldeles för enkel. Concept har inte ändrat relationen mellan watt och hastighet på skiergen. Det är alltså samma både på roddmaskin och skierg. Inte konstigt att skiergen "går långsamt".

Edited by löbon
Link to comment
Share on other sites

[...] den helt påhittade hastigetssiffran. På roddmaskinen är den för snäll jämfört med att ro en singel (lagbåtar går snabbare). Skiergen däremot är helt obegripligt elakt kalibrerad.

Pinsamt' date=' förklaringen var alldeles för enkel. Concept har inte ändrat relationen mellan watt och hastighet på skiergen. Det är alltså samma både på roddmaskin och skierg. Inte konstigt att skiergen "går långsamt".

Det är det jag har misstänkt, försökte googla fram att det verkligen är så eller inte, utan att lyckas. T o m jag som är roddotränad gjorde bättre 500metersintervaller i början, sedan får jag bara ont i baken....., medans stakmaskin är skonsamt och fint:)

Link to comment
Share on other sites

Som rubriken lyder är detta en tråd som är sprungen ur den gamla "formtest i Concept2" men efter att Skiergen dykt upp nu på gym och även hemma hos en del här på forumet så känns det som att den förtjänar en egen tråd.

 

Länken nedan fyller ni i distans och tid osv:

 

https://spreadsheets.google.com/viewform?hl=en&formkey=dHJRSm1ndUxZMVUtMzJIRXBwSWRGZFE6MQ&ifq

 

 

Har på nedanstående länk sammanfattat vad olika medlemmar här på forumet gjort för tider på olika distanser:

https://spreadsheets.google.com/pub?key=0ApWFtyRpnA-3dGtuZU1hRzlMc1UzTy1uMHYyT0VDZnc&hl=en&output=html

 

Vill ni få era tider införda så skicka bara ett PM eller skriv här i tråden.

 

Kom gärna med förslag på hur statistiken kan förbättras osv...

Inte SkiErg, men kör någon Thoraxtrainer så finns

att jämföra mot.
Link to comment
Share on other sites

Rullskidmannen har tagit fram en formel för omräkning av vikt:

"När det gäller skierg så måste man ta hänsyn till kroppsvikten. En stor tung person kommer alltid ha fördel mot en liten lätt person.

En formel som kan ge ett lite riktmärke är någonstans mellan 1,03-1,06*kg skillnad*min arbete ger ungefär hur långt man man bör komma om man ska kunna tävla mot varandra med olika vikt."

Varför ska man ha formler för att kompensera för kroppsvikten när det är en nackdel att vara lätt? Vi tungviktare får ju ingen kompensation i vanliga skidtävlingar när 30 kg lättare småkillar bara försvinner ifrån oss i uppförsbackarna... ;)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidmannen har tagit fram en formel för omräkning av vikt:

"När det gäller skierg så måste man ta hänsyn till kroppsvikten. En stor tung person kommer alltid ha fördel mot en liten lätt person.

En formel som kan ge ett lite riktmärke är någonstans mellan 1' date='03-1,06*kg skillnad*min arbete ger ungefär hur långt man man bör komma om man ska kunna tävla mot varandra med olika vikt."[/quote']

Varför ska man ha formler för att kompensera för kroppsvikten när det är en nackdel att vara lätt? Vi tungviktare får ju ingen kompensation i vanliga skidtävlingar när 30 kg lättare småkillar bara försvinner ifrån oss i uppförsbackarna... ;)

Fast Vasaloppet är ju mer utför än uppför, och värsta uppförsbacken måste man ju ändå köa hela vägen upp, så då kanske det inte gör så mycket med några extra kilo "reservtank"? :)

 

(Samtidigt som högre vikt kanske ger högre friktion, fast tribologin under glidytorna är ju komplicerade grejer, så enklaste sätt att bedöma vad som är "optimal kroppstyp" är kanske att kolla vilka som vinner? :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
då var maxtestet på halvmaran avklarat, nära att svimma ,171 i snitt och 188 i maxpuls.

Hypernator titta INTE på bilden.

http://img853.imageshack.us/img853/9329/dsc00297tf.jpg

Äntligen har jag slagit Mellerudarns rekord på halvmaran. Som jag väntat. Nytt pers: 1.22.05, snittfart 1.56,7.

http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=7a3cdfacdfe94775b0c5595497c76e38.jpg&Size=&share=

Edited by fseaw1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...