Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstävlingar 2011


Everest

Recommended Posts

Jag har kanske fel' date=' om färre startande, då Motion 40 km fortfarande finns kvar i inbjudan. (trodde den var ersatt med 53 km) Det är nu troligt att de som vill racetävla ställer upp på långa banan, de hade nog inte gjort det enl tidigare regler. Vad som däremot inte står i inbjudan är vilka hjul som gäller i motionsklassen.

 

Jag har full förståelse för att det är en omöjlig uppgift att få till en rättvis tävling med "gummihjul", dels finns det för många gummi-ettor ute bland åkarna, dels rullar de olika fabrikatens hjul olika. Med facit i hand skulle det utarbetats standardiseringskrav på tillverkarna vad gäller;

- gummiblandning

- lager

-märkning.

 

Om man nu utarbetade dessa normer för fabrikstillverkade skidor, kanske det om 5-10 år gick att genomföra tävlingar, där deltagare med enbart skidor tillverkade och märkta enl fastställda normer fick ställa upp. Givetvis skulle racetävlingar finnas med och man kunde då kalla dem klass I och klass II. Sistnämnda skulle erstätta motionsklass, som inte är något bra namn så länge det tas tid och upprättas resultatlista. Ville man ha med denna klass fick den vara utan tävlingsmoment och tillåta ej normerade rullskidor.[/quote']

Hur vill du realisera det här rent praktiskt? Att flera företag i olika länder med olika produktionprocess ska normera deras hjul är en ganska tids-och kostkrävande process. Och det bara för att få gummihjul med samma hastighet, vilket är inte alls relevant i internationell rullskidsport. Det är ett jättejobb t.ex inom automobilindustrie att normera produkt och process i olika länder. Men där finns mycket mer pengar och ett större intresse för att hantera såna projekt.

Kommer aldrig hända och är ändå ointressant så inget att fundera på.

Fungerar ju bra som det är nu eller hur?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Jag tänker mig en märkning på hjulen med första bokstaven i märket + siffran. Exempel: Swenor-S2, Eagle-E2, Proski-P2, Marwe- M2, Everest-E3 osv. Anledningen är att man inte skulle kunna byta hjul på skidorna för att få ett annat rull tex på Everest.

 

Det skulle väl vara kul att anordna en Everestklass och se vad det blev för resultat - kanske en råstark diagonalare skulle slå en snabb raceåkare - vem vet ? Borde vara lätt att få en sponsor till den tävlingen - Stadium skulle säkert bidra med en slant.:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker mig en märkning på hjulen med första bokstaven i märket + siffran. Exempel: Swenor-S2, Eagle-E2, Proski-P2, Marwe- M2, Everest-E3 osv. Anledningen är att man inte skulle kunna byta hjul på skidorna för att få ett annat rull tex på Everest.

 

Det skulle väl vara kul att anordna en Everestklass och se vad det blev för resultat - kanske en råstark diagonalare skulle slå en snabb raceåkare - vem vet ? Borde vara lätt att få en sponsor till den tävlingen - Stadium skulle säkert bidra med en slant.:)

Rent skitsnack rätt över

 

Även de delen om Råstark bla.bla. det skulle vara ungefär samma resultat som på ex alliansloppet bland de första även om det skulle användas de tyngsta hjul som race. Skillnaden kommer endast längre ner i listan. Ta ex king of the hill jag åker ca 10-30 sek långsammare att bara staka hela backen upp mot att åka den teknik som går snabbast. 10 sek långsammare på race hjul och 30 sek långsammare på tungrullat när jag bara stakar.

Link to comment
Share on other sites

"Rent skitsnack rätt över"= inte speciellt trevligt sätt att bemöta ett inlägg - lite vänligare ton efterlyses, Rullskidmannen !

 

Det där med Everestklass tog jag bara med som en kul idé, som vi kan lämna därhän. (fast det har ju förekommit rullskidtävlingar på ett enda märke Marwe i skidskyttesammanhang)

 

Även om jag tror att det är nödvändigt att standardisera rullskidtillverkningen i framtiden, så är inte tiden mogen för detta just nu, varför vi lägger ner frågan tv.

 

Men rent generellt tycker jag inte man skall begränsa idéflödet på ett forum som detta - ur en till synes omöjlig idé kan det komma något gott ur. :)

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppets egna ord:

 

Vasaloppets syfte med att seeda från rullskidlopp är att ge den vanlige motionären i södra Sverige möjlighet att med sina vanliga träningsrullskidor delta i seedningslopp. Dessa åkare kommer förmodligen inte att skaffa speciella lättrullande gummihjul utan de kommer till start med den utrustning och de hjul som satt på skidorna när de köpte dem.

 

Utvärderingen av seedning från Alliansloppet 2010 visade sig att det skiljer för mycket mellan tävlingsplasthjul och vanliga träningsgummihjul. Med den erfarenheten beslutades på ett telefonmöte där svenska skidförbundet, representanter från rullskid kommittén, Alliansloppet och vasaloppet deltog att under årets Allianslopp göra en test där endast gummihjul skulle tillåtas.

 

När nu alliansloppet ställts in skulle den testen genomföras i samband med Tidaholmsloppet.

 

 

 

Vasaloppet har ingen avsikt att påverka eller kräva några ändringar i tävlingsdiciplinen rullskidor. Den tävlingsidrotten skall inte påverkas av att man inför en seedningsklass där alla åker på gummihjul. Det optimala vore om alla i den klassen använde vanliga träningsgummihjul.

 

 

 

Att förlänga banan tror jag inte hjälper de som har vanliga gummihjul.

 

 

 

Jag ser det nog som att den test med gummihjul som beslutades på mötet bör genomföras innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare.

Det här var de tankegångar, som Vasaloppet hade, då man ersatte Alliansloppet med Tidaholmsloppet. Inbjudan har ju ändrats med tillägg av en 53 km-sträcka och att SSF tävlingsregler gäller.

Men fortfarande kvarstår en del frågetecken kring 40 km-sträckan; gäller tidigare beslut om gummihjul och är den fortfarande seedningsgrundande till VL ?

 

Oavsett om den är seedningsgrundande eller ej tycker jag att man skulle införskaffa uppgifter om deltagare i 40 km-loppet, så att man kunde göra en utvärdering hur bra grund för bedömning av seedning loppet varit. Det kunde tex ske på frivillig basis genom att deltagare fick fylla i en blankett med uppgifter om tid o placering i VL, rullskidor o typ av hjul samt ev aktuell träningsnivå på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ja du Volevodin , enda sättet att få det rättvist är ju fria hjul eller entypsklass. Att begränsa till gummihjul är ju dumt, då skulle man behöva typ samma sorts handikapssystem som för segelbåtar för varje sorts gummihjul och även tränings PU, sedan är det säkert olika beroende på hur varmt det är och hur tung åkaren är osv, osv...., sedan kan man ju utvärdera allt möjligt här i världen.....
Link to comment
Share on other sites

Hur gör man om det ska anordnas en tävling i kuperad terräng?

Var går "hastighetsgränsen" (möjlig topphastighet) för att det ska vara rimligt att åka med PU-hjul?

Det är ju betydligt lättare att åka fort med PU-hjul då dom är stabilare än gummihjul.

Det är inte farten i sig som är det obehagliga att åka över 50 Km/h är inte så farligt på rak väg, det är när det svänger i hög fart man måste undvika.

 

Annars gör man inte tävlingen i kuperad terräng helt enkelt. Iallafall inte nerför. Man gör det bara uppför istället.

Kom ihåg att alla tävlingar inte måste vara 30-40 km. Tävlingar kan vara bra och bara var 15 km också. Varvtävlingar går fin fint, vändbanor lika så.

Tävlingar med intervallstart är lättare att hantera för funktionärer än massstartlopp m.m

Det går alltid att ordna tävlingar på dom flesta ställen.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Finns det någon uppsättning utlåningsskidor på svensk sida?

I Norge har de sådana.

 

Det var på tanke att de skulle använts i Backa-racet men de var tyvärr upptagna då.

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/760451/

Det är ju tillverkaren som tillhandahåller det isåfall. Behovet är ju rätt litet i Sverige då vi numera har så mycket tävlingar och närmare 1000 par tävlingsskidor har sålts dom sista åren med PU-hjul så.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man om det ska anordnas en tävling i kuperad terräng?

Var går "hastighetsgränsen" (möjlig topphastighet) för att det ska vara rimligt att åka med PU-hjul?

Det är ju betydligt lättare att åka fort med PU-hjul då dom är stabilare än gummihjul.

Det är inte farten i sig som är det obehagliga att åka över 50 Km/h är inte så farligt på rak väg' date=' det är när det svänger i hög fart man måste undvika.

 

Annars gör man inte tävlingen i kuperad terräng helt enkelt. Iallafall inte nerför. Man gör det bara uppför istället.

Kom ihåg att alla tävlingar inte måste vara 30-40 km. Tävlingar kan vara bra och bara var 15 km också. Varvtävlingar går fin fint, vändbanor lika så.

Tävlingar med intervallstart är lättare att hantera för funktionärer än massstartlopp m.m

Det går alltid att ordna tävlingar på dom flesta ställen.[/quote']

Förstår dina synpunkter men håller inte riktigt med är mer inne på Volevodins linje. Tycker att farten är ett problem för att kunna hitta roligare banor eller säkra långa banor överhuvudtaget. Men relativt snabba instabila tvåor eller "träningshjul" vilka som helst är i så fall inte lösningen utan i så fall riktigt tröga standardiserade hjul liknande de som de flesta elitåkare tränar på idag, typ fyror. Ta tex på rullskidslägret sista dagen när många tog av sig skidorna (tvåor) och gick ner för backarna (eller ramlade) så stakade jag absolut max och la mig fartställning några sekunder för att sedan behöva staka igen på treor/fyror utan minsta problem. (Nu är jag iof abolut ingen elitåkare). Med tröga hjul skulle man kunna arrangera utslagsgivande tävlingar nästan var som helst tex på den banan. Det skulle också kunna öppna upp för nya publikfriande sporter såsom rullskids-orientering inne i samhällen och lättare kunna ingå i diverse multisportevenemang och locka nya utövare. Sen kan jag väl hålla med om att det tyvärr troligen aldrig inträffar eftersom ingen standardisering är på gång. Det krävs i så fall att arrangören tillhandahåller skidor, vilket som sagt redan förekommer men mest på elitnivå.

 

Ser det inte ut som om alla har likadana skate-skidor med gummihjul här tex?

 

http://www.langd.se/tscharnke-och-bohler-i-topp-i-tyska-sommartester.4942856-86318.html

 

Frifartshjuls-tävlandet, som givetvis skall vara kvar som skidsportens Formel 1, tror jag snarare skulle gynnas kraftigt av att fler skulle börja tävla överhuvudtaget. Däremot så skulle ordningen på resultatlistorna knappast skilja sig speciellt mkt oavsett rullmotstånd. Jag kommer givetvis aldrig någonsin att ha en chans mot Rullskidsmannen oavsett rullmotstånd och jag är inte heller så orolig för att de som brukar hamna efter mig på PU-hjul plötsligt skulle slå mig på supertröga hjul:)

Link to comment
Share on other sites

Ser det inte ut som om alla har likadana skate-skidor med gummihjul här tex?

 

http://www.langd.se/tscharnke-och-bohler-i-topp-i-tyska-sommartester.4942856-86318.html

 

Frifartshjuls-tävlandet, som givetvis skall vara kvar som skidsportens Formel 1, tror jag snarare skulle gynnas kraftigt av att fler skulle börja tävla överhuvudtaget. Däremot så skulle ordningen på resultatlistorna knappast skilja sig speciellt mkt oavsett rullmotstånd. Jag kommer givetvis aldrig någonsin att ha en chans mot Rullskidsmannen oavsett rullmotstånd och jag är inte heller så orolig för att de som brukar hamna efter mig på PU-hjul plötsligt skulle slå mig på supertröga hjul:)

Det är säkert samma skate-skidor, också vid back-loppet i Norge ser alla rullskidor lika ut.

Jag har varit med i de tävlingar i Oberhof, där alla hade standardiserade hjul. På såna tävlingar, samma gäller i Norge eller de Skidskyttetävlingar man har pratad om, deltar kring 30 elit-åkare. Om det blir mycket mer, så är det orealistisk att Marwe, Swenor, DMS, etc. ska lånar ut rullskidor.

 

Det är inte så att en tillverkare bara tar med sina 30 par rullskidor med samma typ av hjul (3-or, 2-or) vid såna elittävlingar och lämnar ut de och det var allt. Innan idrotterna kommer, testa de långt innan ett stor antal skidor och hitta de, som är ganska lika. De trimma motstand, ser till att de åker rak, etc. Och jobbet sluta inte efter idrotterna hämter sina rullskidor. Sedan behövs t.ex vidare finjustering av riktnink. Ibland pajar rullskidorna så de måste bytas, det finns mycket som kan händer. Det är ett jättejobb...för 30 åkare. Det ska inte händer för ett stort startfält. Men självklart, om ni vill bara tävla med några vänner, så är det säkert ett option. Om ni vill att rullskidsporten ska växa, så ska det vara rättvis och det ska finas klara regler - i princip som det är idag :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser det inte ut som om alla har likadana skate-skidor med gummihjul här tex?

 

http://www.langd.se/tscharnke-och-bohler-i-topp-i-tyska-sommartester.4942856-86318.html

 

Frifartshjuls-tävlandet' date=' som givetvis skall vara kvar som skidsportens Formel 1, tror jag snarare skulle gynnas kraftigt av att fler skulle börja tävla överhuvudtaget. Däremot så skulle ordningen på resultatlistorna knappast skilja sig speciellt mkt oavsett rullmotstånd. Jag kommer givetvis aldrig någonsin att ha en chans mot Rullskidsmannen oavsett rullmotstånd och jag är inte heller så orolig för att de som brukar hamna efter mig på PU-hjul plötsligt skulle slå mig på supertröga hjul:)[/quote']

Det är säkert samma skate-skidor, också vid back-loppet i Norge ser alla rullskidor lika ut.

Jag har varit med i de tävlingar i Oberhof, där alla hade standardiserade hjul. På såna tävlingar, samma gäller i Norge eller de Skidskyttetävlingar man har pratad om, deltar kring 30 elit-åkare. Om det blir mycket mer, så är det orealistisk att Marwe, Swenor, DMS, etc. ska lånar ut rullskidor.

 

Det är inte så att en tillverkare bara tar med sina 30 par rullskidor med samma typ av hjul (3-or, 2-or) vid såna elittävlingar och lämnar ut de och det var allt. Innan idrotterna kommer, testa de långt innan ett stor antal skidor och hitta de, som är ganska lika. De trimma motstand, ser till att de åker rak, etc. Och jobbet sluta inte efter idrotterna hämter sina rullskidor. Sedan behövs t.ex vidare finjustering av riktnink. Ibland pajar rullskidorna så de måste bytas, det finns mycket som kan händer. Det är ett jättejobb...för 30 åkare. Det ska inte händer för ett stort startfält. Men självklart, om ni vill bara tävla med några vänner, så är det säkert ett option. Om ni vill att rullskidsporten ska växa, så ska det vara rättvis och det ska finas klara regler - i princip som det är idag :-)

Jo, det självklart kan det bli svårt, framförallt med servicen efteråt och det blir många skidor att hantera och lagra. Det får ju i så fall deltagarna betala för. Regnar det inte så behöver man dock inte göra ngt alls och oftast inte då heller. Utan det går att köra 50 mil eller 5 VL utan problem. Med ett inköpspris på ca 1000 SEK så blir den extra startavgiften ca 200 SEK för 10 mils lopp och 100 sek för 5 mil lopp för att hyra skidorna. Även om summan dubblas så blir den inte orimlig, bör väl också finnas ett restvärde på skidan efteråt. Tror inte heller man skall överdriva den extrema rättvisan. Kommer hjulen från samma tillverkare och batch så lär det rulla betydligt mer lika än det någonsin kommer att göra med dagens regler som givetvis också skall vara kvar. OBS återigen, jag vill absolut inte att dagens regler/hjul skall ersättas utan detta skall vara ett komplement eller om man så vill en gren till för att locka nya utövare inte att ta från dagens. Sen kan jag ju givetvis förstå synpunkten att det kommer att kännas psykologiskt mycket "värre" att tycka sig bli lottad till 2% sämre rull än att själv ha köpt fel par/märke/batch och inte bytt lager/fett så att det rullar 4% sämre.

Link to comment
Share on other sites

Jag avvaktar med spänning på ett klargörande om vad som kommer att gälla för Tidaholmsloppets 40 km-klass, det skall väl komma ytterligare information i början av augusti vill jag minnas.

Får vänta och se vad som kommer ut av det loppet, förhoppningsvis en hel del intressant material att diskutera omkring.

Link to comment
Share on other sites

Jag avvaktar med spänning på ett klargörande om vad som kommer att gälla för Tidaholmsloppets 40 km-klass, det skall väl komma ytterligare information i början av augusti vill jag minnas.

Får vänta och se vad som kommer ut av det loppet, förhoppningsvis en hel del intressant material att diskutera omkring.

Du får väl fråga arrangören då

Link to comment
Share on other sites

Det är många som vill tävla i Karlsnäs. Toppenkul! I nuläget är vi uppe i 29 stycken anmälda. Inom närtid kommer en deltagarlista att läggas ut på rok.nu ... Ronneby OK:s hemsida.

Kanonkul, nu ser jag listan t.o.m deltagare från utlandet. Med några efteranmälda kan det nästan bli dubbelt så många som förra året. Ser även att 4 av 6 st i Skåningens lag på 12h är med. Nu blir det prestigemöte!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...