Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstävlingar 2011


Everest

Recommended Posts

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply
Volevodin du är hemskt välkommen att jobba i rullskidkommiten.

Om du vill jobba många timmar i veckan, prata med arrangörer åt höger och vänster, fylla i massa meningslösa papper till SSF, utan att få något betalt, offra fritid, ta ledigt från jobbet, betala dina resor själv. Få noll uppskattning.

Så välkommen i gänget, vi är just nu 2 personer.....

 

1 förbundetskapten som offrar all sin semster på landslaget, får jobba ihjäl sig mellan tävlingarn, fixa kläder till åkarna själv, lägga flera 10 tals tusen ur egen kassa för sportens skull.

 

Sen består den av mig.....som också bekostar mycket själv av resor och framför allt tid.

Det finns 0 hjälp ifrån SSF anställda

 

Men ändå har rullskidsporten ökat kraftigt sen vi 2 började jobba hårt sen ca 5 år tillbaka.

På den tiden hade vi ens 10 tävlingar om året, det var inte ens 300 tävlande per år......nu har vi över 2000 starer per år över 30 tävlingar.

Ditt besök i Karlskrona härförleden var mycket uppskattat!! Jag är rätt så övertygad om att du inspirerade flertalet som var där. Och utan ditt engagemang hade jag aldrig varit där jag är i dag. Så - tack!!

Link to comment
Share on other sites

Volevodin du är hemskt välkommen att jobba i rullskidkommiten.

Om du vill jobba många timmar i veckan' date=' prata med arrangörer åt höger och vänster, fylla i massa meningslösa papper till SSF, utan att få något betalt, offra fritid, ta ledigt från jobbet, betala dina resor själv. Få noll uppskattning.

Så välkommen i gänget, vi är just nu 2 personer.....

 

1 förbundetskapten som offrar all sin semster på landslaget, får jobba ihjäl sig mellan tävlingarn, fixa kläder till åkarna själv, lägga flera 10 tals tusen ur egen kassa för sportens skull.

 

Sen består den av mig.....som också bekostar mycket själv av resor och framför allt tid.

Det finns 0 hjälp ifrån SSF anställda

 

Men ändå har rullskidsporten ökat kraftigt sen vi 2 började jobba hårt sen ca 5 år tillbaka.

På den tiden hade vi ens 10 tävlingar om året, det var inte ens 300 tävlande per år......nu har vi över 2000 starer per år över 30 tävlingar.[/quote']

Ditt besök i Karlskrona härförleden var mycket uppskattat!! Jag är rätt så övertygad om att du inspirerade flertalet som var där. Och utan ditt engagemang hade jag aldrig varit där jag är i dag. Så - tack!!

Pratar mest om att svenska skidförbundet och distriktförbundet bryr sig.

 

Ni mina vänner vet jag uppskattar det hela...

Sorry jag spydde ut lite klagomål, men är lite trött på det bara.

Dags för andra att ta över nu snart

Link to comment
Share on other sites

Har full förståelse för din reaktion skåningen. Ibland blir man bara trött. Det brukar vara så att det är ett fåtal som ställer upp och lägger ner tid och kraft för något man tror på och så finns det en massa personer som har synpunkter men inte beredda att ställa upp och göra något själva. Nu tror jag i och för sig att bägge sidorna behövs men det vore önskvärt om fördelningen av insatserna vore annorlunda.

Kämpa på!

Sådana som du är oumbärliga för vår sport!!

Link to comment
Share on other sites

Har full förståelse för din reaktion skåningen. Ibland blir man bara trött. Det brukar vara så att det är ett fåtal som ställer upp och lägger ner tid och kraft för något man tror på och så finns det en massa personer som har synpunkter men inte beredda att ställa upp och göra något själva. Nu tror jag i och för sig att bägge sidorna behövs men det vore önskvärt om fördelningen av insatserna vore annorlunda.

Kämpa på!

Sådana som du är oumbärliga för vår sport!!

Håller med ovanstående, finns alltid folk som har massor av synpunkter men när man behöver hjälp så är det väldigt svårt.

 

Keep up the good work Håkan, rullskidgrenen behöver nog några år till innan den klarar sig utan dig!

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet finns det nya regler som inte är utlägda ännu där man tagit bort lite angånde detta med avstända vägar och sånt som aldrig följs.

Däremot så är det upp till arrangören att se till att alla deltagare har glasögon om det var det du Kustlöparen menades inte följdes på massstarter.

Kan ju bara tänka mig vad som händer om någon får en stav i ögat utan att ha haft glasögon som reglerna kräver. Försäkrningsbolaget (Folksam alltså) tycker säkert man skall följa reglerna.

Som sagt en del är stryket i reglrna som är påväg (påverkar egentligen ingenting utan blir bara mer verklighetes anpassat)

 

Men det kanske skulle vara bra som ni säger att förtydliga att tävlingsklass är det "fri fart" alltså alla hjul är tillåtna.

MEn att man kan ha en Vasaloppsklas/motionsklass där man begränsar utrustningen om man vill.

För det är ju så verkligheten ser ut.

Jättebra att det blir förtydliganden och att paragrafer som ingen ändå följer tas bort.

 

Tror att förtydligandet om motions/vasaloppsklass och egna regler räcker en bit avseende de diskussioner som tidigare förts i andra trådar. Ger också ett visst utrymme för Vasaloppets evenvtuella seedningsregler med gummihjul utan att man behöver bryta mot reglerna även om det inte är optimalt.

 

 

Tar ni bort paragrafen som säger att arragnören ska besikta åkarnas utrustning innan start och efter målgång också? Det har ju annars varit en av stötestenarna om man ska ha trögare hjul än frihjul, men är faktiskt redan i dagens regler stipulerat, måste vara ett arv från de äldre reglerna där inte alla hjul var tillåtna. undrar dock om nån varit med om nån tävling där all utrustning faktisk kontrollerats?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet finns det nya regler som inte är utlägda ännu där man tagit bort lite angånde detta med avstända vägar och sånt som aldrig följs.

Däremot så är det upp till arrangören att se till att alla deltagare har glasögon om det var det du Kustlöparen menades inte följdes på massstarter.

Kan ju bara tänka mig vad som händer om någon får en stav i ögat utan att ha haft glasögon som reglerna kräver. Försäkrningsbolaget (Folksam alltså) tycker säkert man skall följa reglerna.

Som sagt en del är stryket i reglrna som är påväg (påverkar egentligen ingenting utan blir bara mer verklighetes anpassat)

 

Men det kanske skulle vara bra som ni säger att förtydliga att tävlingsklass är det "fri fart" alltså alla hjul är tillåtna.

MEn att man kan ha en Vasaloppsklas/motionsklass där man begränsar utrustningen om man vill.

För det är ju så verkligheten ser ut.

Jättebra att det blir förtydliganden och att paragrafer som ingen ändå följer tas bort.

 

Tror att förtydligandet om motions/vasaloppsklass och egna regler räcker en bit avseende de diskussioner som tidigare förts i andra trådar. Ger också ett visst utrymme för Vasaloppets evenvtuella seedningsregler med gummihjul utan att man behöver bryta mot reglerna även om det inte är optimalt.

 

 

Tar ni bort paragrafen som säger att arragnören ska besikta åkarnas utrustning innan start och efter målgång också? Det har ju annars varit en av stötestenarna om man ska ha trögare hjul än frihjul' date=' men är faktiskt redan i dagens regler stipulerat, måste vara ett arv från de äldre reglerna där inte alla hjul var tillåtna. undrar dock om nån varit med om nån tävling där all utrustning faktisk kontrollerats?[/quote']

Skall prata med vår regelmakare Johan Ericsson om saken.

 

Och ja jag har varit på tävlingar där samtliga skidor kontrollerades.

Gotlands Rullskidvasa genomförde besikning av samtliga skidor innan start, man fick ett litet märke att sätta på skidorna innan start.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta Skåningen, det var alls inte menat som ett påhopp på dig, vad jag efterlyste var just ett sådant inlägg som 1697.

Jag vet att du lägger ner ett jättejobb för rullskidsporten, vilket du har all credit för. Jag vet vad det handlar om efter över 30 år som föreningsledare, tävlingsledare, ungdomledare samt även förtroendevald i distriktet samt aktiv på tävlingsbanan dessutom.(dessutom jobbade jag i 17 år med föreningsverksamhet i det civila inom handikapporganisationerna) På senare år har jag trappat ner mitt föreningsarrangemang, sitter kvar i distriktet och vintertid kontaktman för SSV, har inte gnista att engagera mig på nytt.

Belöningen är ju alla nöjda deltagare i tävlingar, alla vänner man får och tillfredsställelsen över att ha uträttat något positivt med det uppdrag man har. Det är väl få som är så kunniga som du i Rullskidsverige, speciellt på materialsidan, vilket inte är minst viktigt i en sån sport som rullskidor.

Så förhoppningsvis jobbar du vidare ännu några år, så att rullskidsporten blir ännu mer etablerad bland skidåkare i Sverige.:)

Link to comment
Share on other sites

Aj då vasa! Kanske man inte behöver diagonala då? Häftigt! Ser verkligen fram emot denna sprint!:)

Grattis till en finfin insats idag, som vanligt! :)

Du gick hårt och riktigt vasst i finalen - blir tvungen att öka träningsdosen nu om man ska ha någon chans...

 

Nej något diagonalåkande blev det ju inte på nån av oss utan frånspark även i branten. :)

 

Först två försök där de tre med sammanlagt bästa tiderna gick till final.

I första försöket var vi fem och Niklas 1a, Andreas 2a och jag 3a.

I andra försöket var vi fyra och Niklas 1a, Andreas 2a och jag 3a.

 

1150-1200 meter / ~50 höjdmeter / bästa åktid 3.01 (i klassen H17-20)

 

Final - Klass H21

1.) Niklas Wassberg (systerson till Thomas)

2.) Andreas87

3.) Vasa

 

Frågan är hur många heat det hade krävts för att de två före skulle ha hållt samma hastighet som mig? ;)

 

Synd bara att det inte är fler deltagare för det var en trevlig tävling om än jobbig...

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det dra ihop sig.

NäsRullen 17/7 utanför Avesta

http://www.laget.se/NASIF_SKIDOR/4270-nyhetsarkiv-item-115516.html

Tänkte köra' date=' fler?[/quote']

Hade säkert vart fler om det varit en sanktionerat lopp och det hade funnits med i tävlingskalendern. Då hade man vetat om det lite tidigare.

Jag kommer att dyka upp! Körde Getaloppet idag på Åland. Spurtduell om 3:e plats. Kom 4:a, en hjuldiameter efter Rotebrostakarn, men då hade samme man kört av min stavspets efter ca 6 km in i loppet. Körde med en stav i 3-4 km, då en funktionär på moped kom med en ny stav (TACK!!), som dock var 10-15 cm kortare än min. Bytte till mina reservstavar vid varvningen (15 km) och kunde då ordentligt påbörja jakten på min förlorade klunga. Kom ikapp efter 22 km (dom körde rätt lusigt).

Hoppas på bättre flow i morgon då jag känner mig i bra form!!

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köra' date=' fler?[/quote']

Hade säkert vart fler om det varit en sanktionerat lopp och det hade funnits med i tävlingskalendern. Då hade man vetat om det lite tidigare.

Jag kommer att dyka upp! Körde Getaloppet idag på Åland. Spurtduell om 3:e plats. Kom 4:a, en hjuldiameter efter Rotebrostakarn, men då hade samme man kört av min stavspets efter ca 6 km in i loppet. Körde med en stav i 3-4 km, då en funktionär på moped kom med en ny stav (TACK!!), som dock var 10-15 cm kortare än min. Bytte till mina reservstavar vid varvningen (15 km) och kunde då ordentligt påbörja jakten på min förlorade klunga. Kom ikapp efter 22 km (dom körde rätt lusigt).

Hoppas på bättre flow i morgon då jag känner mig i bra form!!

Ok kul att du är med. Försöker väl hänga på så länge det går men du verkar stark nu.

Link to comment
Share on other sites

Hade säkert vart fler om det varit en sanktionerat lopp och det hade funnits med i tävlingskalendern. Då hade man vetat om det lite tidigare.

Jag kommer att dyka upp! Körde Getaloppet idag på Åland. Spurtduell om 3:e plats. Kom 4:a' date=' en hjuldiameter efter Rotebrostakarn, men då hade samme man kört av min stavspets efter ca 6 km in i loppet. Körde med en stav i 3-4 km, då en funktionär på moped kom med en ny stav (TACK!!), som dock var 10-15 cm kortare än min. Bytte till mina reservstavar vid varvningen (15 km) och kunde då ordentligt påbörja jakten på min förlorade klunga. Kom ikapp efter 22 km (dom körde rätt lusigt).

Hoppas på bättre flow i morgon då jag känner mig i bra form!![/quote']

Ok kul att du är med. Försöker väl hänga på så länge det går men du verkar stark nu.

Näsrullen....Första gången på pallen och mindre än minuten efter täten!!! Men så hade dom ingen pall!??! Bara segraren (Anders Videgren) fick komma upp på podiet och ta emot pris för segern. Resten av priserna lottade man ut??

För övrigt verkligen ett bra arrangemang med trevlig bana och gott fika efteråt. Minsta tidsenhet i resultatlistan dock en minut. Märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att dyka upp! Körde Getaloppet idag på Åland. Spurtduell om 3:e plats. Kom 4:a' date=' en hjuldiameter efter Rotebrostakarn, men då hade samme man kört av min stavspets efter ca 6 km in i loppet. Körde med en stav i 3-4 km, då en funktionär på moped kom med en ny stav (TACK!!), som dock var 10-15 cm kortare än min. Bytte till mina reservstavar vid varvningen (15 km) och kunde då ordentligt påbörja jakten på min förlorade klunga. Kom ikapp efter 22 km (dom körde rätt lusigt).

Hoppas på bättre flow i morgon då jag känner mig i bra form!![/quote']

Ok kul att du är med. Försöker väl hänga på så länge det går men du verkar stark nu.

Näsrullen....Första gången på pallen och mindre än minuten efter täten!!! Men så hade dom ingen pall!??! Bara segraren (Anders Videgren) fick komma upp på podiet och ta emot pris för segern. Resten av priserna lottade man ut??

För övrigt verkligen ett bra arrangemang med trevlig bana och gott fika efteråt. Minsta tidsenhet i resultatlistan dock en minut. Märkligt.

Grymt starkt kört idag Mario, speciellt efter loppet igår. Tyckte också det var en fin bana och bra arrangemang. Men som sagt en noggrannhet på en minut avspeglar väl inte riktigt hur loppet såg ut:) och väldigt synd med pallen - min HD-Android var redo:). Själv är jag riktigt nöjd med att hänga på täten och dig så länge!

Link to comment
Share on other sites

Nyheter från Tidaholm :-)

 

Uppdatering 2011 -07 -19

SSF:s regler för rullskidor gäller vilket medför att PU-hjul är godkända.

Banlängden för tävlingsklass är ökad till 53 km.

 

http://www2.idrottonline.se/TidaholmSOKSisu/Foreningsnytt/Tidaholmsloppet2011/

Jo' date=' nu lär det bli lite fler startande![/quote']

Everest - Jag vill uppdatera dig om att Göran - mannen, myten, legenden - har anmält sig till Karlsnäsrullen. Så det är bara för dig till att haka på :-)

Link to comment
Share on other sites

Nyheter från Tidaholm :-)

 

Uppdatering 2011 -07 -19

SSF:s regler för rullskidor gäller vilket medför att PU-hjul är godkända.

Banlängden för tävlingsklass är ökad till 53 km.

 

http://www2.idrottonline.se/TidaholmSOKSisu/Foreningsnytt/Tidaholmsloppet2011/

Jo' date=' nu lär det bli lite fler startande![/quote']

Everest - Jag vill uppdatera dig om att Göran - mannen, myten, legenden - har anmält sig till Karlsnäsrullen. Så det är bara för dig till att haka på :-)

Intressant, är lite sugen faktiskt på att slå honom, det ger respekt och formen är god. Sen går det ju inte många distanstävlingar med individuell start, men det är ju lite långt bort!

Link to comment
Share on other sites

Nyheter från Tidaholm :-)

 

Uppdatering 2011 -07 -19

SSF:s regler för rullskidor gäller vilket medför att PU-hjul är godkända.

Banlängden för tävlingsklass är ökad till 53 km.

 

http://www2.idrottonline.se/TidaholmSOKSisu/Foreningsnytt/Tidaholmsloppet2011/

Jo' date=' nu lär det bli lite fler startande![/quote']

Inte klart ännu!

Kan bli ändringar igen, tomtarna på SSF och Vasaloppet ger sig inte.

Jag däremot ger mig! Efter mitt långa mail till ovan nämda tomtar idag så är jag nog inte välkommen i förbundet längre.

Så nu kan jag gnälla som er andra igen!

 

Tror fortfarande gummihjul kommer krävas för att seeda sig! Helt idiotiskt enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...