Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstävlingar 2011


Everest

Recommended Posts

För den som vill åka rullskidor finns möjlighet i Växjö den 14 augusti dvs mitt emellan Karlsnäs och Rödeby. Det är Växjöklassikern, som avgörs då med start och mål i Strandsbjörksparken. Det är en 1/4 Klassiker, där VL ersatts med rullskidor.

Liksom förra året finns det lagtävling också antingen 1/4 el 1/8-dels klassiker, 22,5 resp 11,75 km rullskidor.

Gå in på 338 Smålands hemsida, där finns fullständig inbjudan, dock saknas uppgift om 1:or är tillåtna eller om det bara är 2:or som gäller. (står bara att man inte får använda skatehjul)

 

Jag skall försöka få ihop ett lag, där jag räknar med att få ta rullskidsträckan, troligen blir det på åttondelen.

http://www.338smaland.se/content.php?140-VK2011

Får du inte ihop det, hör av dig till mig! Jag tar löpningen! :)

jafahr96@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply
Oj! blir nog spännande detta :D .

har du nån aning om hur många som kommer att köra detta lopp?

Nej, det verkar inte vara någon anmäld i vår klass än.

http://ta.skidor.com/EntryList.aspx?eventid=2236&competitionid=4324&orgid=80

 

Risken är väl att de får slå ihop klasser och Marcus Ruus är inte nådig kan jag ju säga, blivande världscupåkare gissar jag på. :D

Link to comment
Share on other sites

Oj! blir nog spännande detta :D .

har du nån aning om hur många som kommer att köra detta lopp?

Nej' date=' det verkar inte vara någon anmäld i vår klass än.

http://ta.skidor.com/EntryList.aspx?eventid=2236&competitionid=4324&orgid=80

 

Risken är väl att de får slå ihop klasser och Marcus Ruus är inte nådig kan jag ju säga, blivande världscupåkare gissar jag på. :D[/quote']

Fick bekräftat igår att det var startbil från travet som gällde. :)

Men det var dåligt med anmälda i vuxenklassen...

Link to comment
Share on other sites

Oj! blir nog spännande detta :D .

har du nån aning om hur många som kommer att köra detta lopp?

Nej' date=' det verkar inte vara någon anmäld i vår klass än.

http://ta.skidor.com/EntryList.aspx?eventid=2236&competitionid=4324&orgid=80

 

Risken är väl att de får slå ihop klasser och Marcus Ruus är inte nådig kan jag ju säga, blivande världscupåkare gissar jag på. :D[/quote']

Fick bekräftat igår att det var startbil från travet som gällde. :)

Men det var dåligt med anmälda i vuxenklassen...

ja okej, hur menar du med startbilen från travet? Blir nog tufft detta. men bra träning! blir väl du och jag då i vuxenklassen :D

Link to comment
Share on other sites

ja okej, hur menar du med startbilen från travet? Blir nog tufft detta. men bra träning! blir väl du och jag då i vuxenklassen :D

Ja blir det bara du och jag så kan du räkna in en bombsäker seger. :D

Kanske skulle man ta sig ett långpass före så man hinner få upp farten lagom till loppet? ;)

 

Startbilen är den som de använder när de släpper iväg hästarna på travet, så det gäller väl att inte fastna i någon vinge.

 

Har du anmält dig än? Jag anmälde mig nu via mail.

Föranmälan är ju senast 17.30, förmodar vid Götes Grill därnere vid OKQ8.

Link to comment
Share on other sites

ja okej' date=' hur menar du med startbilen från travet? Blir nog tufft detta. men bra träning! blir väl du och jag då i vuxenklassen :D[/quote']

Ja blir det bara du och jag så kan du räkna in en bombsäker seger. :D

Kanske skulle man ta sig ett långpass före så man hinner få upp farten lagom till loppet? ;)

 

Startbilen är den som de använder när de släpper iväg hästarna på travet, så det gäller väl att inte fastna i någon vinge.

 

Har du anmält dig än? Jag anmälde mig nu via mail.

Föranmälan är ju senast 17.30, förmodar vid Götes Grill därnere vid OKQ8.

jaså jahaa! den startbilen haha. Njaaa formen är inte den bästa nu.. Blev ju lite knäckt på klarälvsbanan ;) . men då kanske man får upp farten tills sprinten :) ,.

Ja jag är anmäld !

Link to comment
Share on other sites

jaså jahaa! den startbilen haha. Njaaa formen är inte den bästa nu.. Blev ju lite knäckt på klarälvsbanan ;) . men då kanske man får upp farten tills sprinten :) ,.

Ja jag är anmäld !

Det var ett farligt lopp det här som det ser ut nu, var ute en tur ikväll för att lära mig diagonala med PU-hjul och det slutade med ett uppskrubbat knä, förstörda byxor och en blå nagel. :D

Benen hann inte riktigt med att diagonala så fort eller hur man nu kan se det...

Link to comment
Share on other sites

Hej alla rullskidåkare!

Back-Racet har alla förutsättningar att bli ett riktigt lyckat arrangemang, vi har ordnat det mesta runt omkring för att höja stämningen!

Startbil med speaker som refererar från start till mål, musik och speaker vid starten, vi hoppas dessutom på mycket publik då arrangemanget är en aktivitet i kommunens satsning som kallas för hästkraft helg (se: Årjängsportalen).

För att locka ytterligare åkare förlänger vi nu föranmälan t.o.m. torsdag kl 20:00

Link to comment
Share on other sites

Välkomna till Sweden 12H Roller! Det är ett 12 timmars lopp på rullskidor eller inlines som körs på Falkenbergs Motorbana den 13 augusti. Klasserna är lag eller solo och nyhet för i år är att vi har två klasser: Tävling och Motion. I motionsklassen är inga tävlingshjul tillåtna.

 

För mer info och tävlingshemsida klicka på länken nedan:

http://72.29.84.63/~speedinl/:

Link to comment
Share on other sites

Aj då vasa! Kanske man inte behöver diagonala då? Häftigt! Ser verkligen fram emot denna sprint!:)

Jag får förtydliga, det var på platten det "spann över".

Inte i tävlingsbacken, där är det brant nog att diagonala i ett parti.

Link to comment
Share on other sites

Välkomna till Sweden 12H Roller! Det är ett 12 timmars lopp på rullskidor eller inlines som körs på Falkenbergs Motorbana den 13 augusti. Klasserna är lag eller solo och nyhet för i år är att vi har två klasser: Tävling och Motion. I motionsklassen är inga tävlingshjul tillåtna.

 

För mer info och tävlingshemsida klicka på länken nedan:

http://72.29.84.63/~speedinl/:

Link to comment
Share on other sites

Aj då vasa! Kanske man inte behöver diagonala då? Häftigt! Ser verkligen fram emot denna sprint!:)

Tror efter att ha åkt med några av deltagarna idag att man måste pinna på ganska fort med diagonalåkning. Jag klarar helt enkelt inte få upp nog hastighet när de växlar fart, där finns att träna på så att man inte spinner över.

Det kommer en Impola och deltar i varje fall så där har vi något att oroa oss för. ;)

Link to comment
Share on other sites

"I motionsklassen är inga tävlingshjul tillåtna" Ytterligare ett ex. på en tävling, där man väljer att lägga in klasser, där tävlingshjul inte är tillåtna. Förr eller senare måste tävlingsbestämmelserna kompletteras, så att de bättre stämmer överens med verkligheten.

 

Samma problem finns i inlinesklassen, skulle tro att det är lika stor skillnad mellan femhjuliga raceskridskor och vanliga standardinlines med 4 hjul som mellan tvåor och PU-hjul. Men en motionsklass inlines+stavar förutsätts vä att man kör på standardskridskor. Men ni som kört inlineslopp vet kanske mer hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

"I motionsklassen är inga tävlingshjul tillåtna" Ytterligare ett ex. på en tävling, där man väljer att lägga in klasser, där tävlingshjul inte är tillåtna. Förr eller senare måste tävlingsbestämmelserna kompletteras, så att de bättre stämmer överens med verkligheten.

.

Men det är ju jättevanligt och inget i reglerna som säger att det är fel. Så har jag kört på samtliga tävlingar jag vart ansvarig för i många år.

Den regeln gäller också i motionsklass i Sydsvenska rullskidcupen som jag ansvarar för.

Så det finns ingen regel som behöver ändras angånde detta.

Link to comment
Share on other sites

"I motionsklassen är inga tävlingshjul tillåtna" Ytterligare ett ex. på en tävling' date=' där man väljer att lägga in klasser, där tävlingshjul inte är tillåtna. Förr eller senare måste tävlingsbestämmelserna kompletteras, så att de bättre stämmer överens med verkligheten.

.[/quote']

Men det är ju jättevanligt och inget i reglerna som säger att det är fel. Så har jag kört på samtliga tävlingar jag vart ansvarig för i många år.

Den regeln gäller också i motionsklass i Sydsvenska rullskidcupen som jag ansvarar för.

Så det finns ingen regel som behöver ändras angånde detta.

Är det verkligen så?

 

Reglerna säger att man får anordna motionsklass eller vasaloppsklass men säger inget om att man i dessa klasser får sätta sina egna bestämmelser. Ej heller under punkten för utrustning sägs något om att undantag får göras i dessa klasser.

 

Kan inte tolka tävlingsreglerna på annat sätt än att lokala begränsingar i motions/vasaloppsklass strider mot tävlingsreglerna eller är det underförstått att vasalopps/motionklass definieras utifrån arrangörens egna önskemål, det finns iaf vad jag kan förstå ingen sådan definition i reglerna.

Om jag förstår det hela rätt så är det lika rätt eller fel med lokala begränsningar i tävlingsklass såsom i motionsklass.

Skåningen är ju själv inne på detta i följande inlägg http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=82962#p82962 så jag måste säga att argumentationen är lite motsägelsefull.

 

För övrigt verkar det ju inte vara så viktigt att följa tävlingsreglerna, man kan uppenbarligen göra lite som man vill och troligen finns ingen tävling (iaf masstart klassisk stil) som följer reglementet fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

"I motionsklassen är inga tävlingshjul tillåtna" Ytterligare ett ex. på en tävling' date=' där man väljer att lägga in klasser, där tävlingshjul inte är tillåtna. Förr eller senare måste tävlingsbestämmelserna kompletteras, så att de bättre stämmer överens med verkligheten.

.[/quote']

Men det är ju jättevanligt och inget i reglerna som säger att det är fel. Så har jag kört på samtliga tävlingar jag vart ansvarig för i många år.

Den regeln gäller också i motionsklass i Sydsvenska rullskidcupen som jag ansvarar för.

Så det finns ingen regel som behöver ändras angånde detta.

Är det verkligen så?

 

Reglerna säger att man får anordna motionsklass eller vasaloppsklass men säger inget om att man i dessa klasser får sätta sina egna bestämmelser. Ej heller under punkten för utrustning sägs något om att undantag får göras i dessa klasser.

 

Kan inte tolka tävlingsreglerna på annat sätt än att lokala begränsingar i motions/vasaloppsklass strider mot tävlingsreglerna eller är det underförstått att vasalopps/motionklass definieras utifrån arrangörens egna önskemål, det finns iaf vad jag kan förstå ingen sådan definition i reglerna.

Om jag förstår det hela rätt så är det lika rätt eller fel med lokala begränsningar i tävlingsklass såsom i motionsklass.

Skåningen är ju själv inne på detta i följande inlägg http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=82962#p82962 så jag måste säga att argumentationen är lite motsägelsefull.

 

För övrigt verkar det ju inte vara så viktigt att följa tävlingsreglerna, man kan uppenbarligen göra lite som man vill och troligen finns ingen tävling (iaf masstart klassisk stil) som följer reglementet fullt ut.

Motionsklass är väl per definition ingen tävling, och som sådan inte sanktionerad av förbundet. Vem som helst kan hitta på vilken sorts "motionstävling" som helst och stipulera regler efter eget tycke. Det är bara fantasin som sätter begränsningar.

MEN, om en t ä v l i n g , i dess rätta bemärkelse, skall vara sanktionerad från förbundet gäller ju dess antagna regler. Allt annat vore otänkbart, eller ske med dispens. Tex i ishockey och fotboll, om man exempelvis vill utvärdera nya offsideregler, målställningars storlek, antal avbytare etc, etc.

Link to comment
Share on other sites

Motionsklass är väl per definition ingen tävling, och som sådan inte sanktionerad av förbundet. Vem som helst kan hitta på vilken sorts "motionstävling" som helst och stipulera regler efter eget tycke. Det är bara fantasin som sätter begränsningar.

MEN, om en t ä v l i n g , i dess rätta bemärkelse, skall vara sanktionerad från förbundet gäller ju dess antagna regler. Allt annat vore otänkbart, eller ske med dispens. Tex i ishockey och fotboll, om man exempelvis vill utvärdera nya offsideregler, målställningars storlek, antal avbytare etc, etc.

Så här defnieras motionsarrangemang i de allmänna tävlingsreglerna, det undantag som görs är att man inte måste vara klubbansluten för att åka, i övrigt gäller aktuella tvälingsregler.

 

 

"Motionsarrangemang

Häri inräknas motions- och propagandaarrangemang på skidor vilka riktar

sig till skidmotionärer i alla åldrar. Motionslopp med motionsklasser räknas

också till denna kategori.

Sanktion av motionsarrangemang skall sökas, före säsongen, hos SSF respektive SDF, 105.

Deltagare i sanktionerade motionsarrangemang och propagandaaktiviteter

på skidor samt motionsklasser kan anmälas individuellt och utan krav på

föreningstillhörighet.

Av SSF fastställd tävlings-/förbundsavgift skall ingå i anmälningsavgiften

och SSF:s tävlingsregler gäller i övrigt i tillämpliga delar"

 

 

 

Jag håller dock med om ditt resonmang och har inget emot att man som arrangör skulle kunna göra egna "regler" i motionsklass, men det behöver förtydligas i reglerna vad som gäller.

Jag ser ett möjligt scenario där arrangemang som är seedningsgrundande för VL har tävlingsklasser där alla hjul är tillåtna och en Vasaloppsklass där enbart gummihjul tillåts. Vasaloppsklassen är seedningsgrundande och blir i praktiken huvudklassen med flest deltagare.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte under vilka premisser man sitter i Rullskidkommittén och om man har rätt att föreslå regeländringarm men om så är fallet hade jag nog svarat "att vi följer noga utvecklingen på rullskidområdet och kommer föreslå regeländringar så snart verkligheten kräver det"

 

Jfr med vad somhände, när Gunde gjorde sin klassiska uppvisning med jättestaven, reglerna ändrades så att utvecklingen inte sprang i från tävlingsreglerna.

 

Därmed inte sagt att man skall göra något förhastat, men som jag tidigare sagt så hoppas jag att något distrikt eller förening skickar en motion till SSF.s årsmöte om översyn av tävlingsbestämmelserna för rullskidåkning. (årsmöte varannat år vill jag minnas)

Link to comment
Share on other sites

Motionsklass är väl per definition ingen tävling' date=' och som sådan inte sanktionerad av förbundet. Vem som helst kan hitta på vilken sorts "motionstävling" som helst och stipulera regler efter eget tycke. Det är bara fantasin som sätter begränsningar.

MEN, om en t ä v l i n g , i dess rätta bemärkelse, skall vara sanktionerad från förbundet gäller ju dess antagna regler. Allt annat vore otänkbart, eller ske med dispens. Tex i ishockey och fotboll, om man exempelvis vill utvärdera nya offsideregler, målställningars storlek, antal avbytare etc, etc.[/quote']

Så här defnieras motionsarrangemang i de allmänna tävlingsreglerna, det undantag som görs är att man inte måste vara klubbansluten för att åka, i övrigt gäller aktuella tvälingsregler.

Jag håller dock med om ditt resonmang och har inget emot att man som arrangör skulle kunna göra egna "regler" i motionsklass, men det behöver förtydligas i reglerna.

 

Motionsarrangemang

Häri inräknas motions- och propagandaarrangemang på skidor vilka riktar

sig till skidmotionärer i alla åldrar. Motionslopp med motionsklasser räknas

också till denna kategori.

Sanktion av motionsarrangemang skall sökas, före säsongen, hos SSF respektive SDF, 105.

Deltagare i sanktionerade motionsarrangemang och propagandaaktiviteter

på skidor samt motionsklasser kan anmälas individuellt och utan krav på

föreningstillhörighet.

Av SSF fastställd tävlings-/förbundsavgift skall ingå i anmälningsavgiften

och SSF:s tävlingsregler gäller i övrigt i tillämpliga delar

Får lov att hålla med om din tolkning.

Men måste man nödvändigtvis ha sanktion för en "motionsarrangemang"? Även om den sker i samband med en riktig sanktionerad tävling? Det har väl mest att göra med försäkring ? Något annat?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet finns det nya regler som inte är utlägda ännu där man tagit bort lite angånde detta med avstända vägar och sånt som aldrig följs.

Däremot så är det upp till arrangören att se till att alla deltagare har glasögon om det var det du Kustlöparen menades inte följdes på massstarter.

Kan ju bara tänka mig vad som händer om någon får en stav i ögat utan att ha haft glasögon som reglerna kräver. Försäkrningsbolaget (Folksam alltså) tycker säkert man skall följa reglerna.

Som sagt en del är stryket i reglrna som är påväg (påverkar egentligen ingenting utan blir bara mer verklighetes anpassat)

 

Men det kanske skulle vara bra som ni säger att förtydliga att tävlingsklass är det "fri fart" alltså alla hjul är tillåtna.

MEn att man kan ha en Vasaloppsklas/motionsklass där man begränsar utrustningen om man vill.

För det är ju så verkligheten ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin du är hemskt välkommen att jobba i rullskidkommiten.

Om du vill jobba många timmar i veckan, prata med arrangörer åt höger och vänster, fylla i massa meningslösa papper till SSF, utan att få något betalt, offra fritid, ta ledigt från jobbet, betala dina resor själv. Få noll uppskattning.

Så välkommen i gänget, vi är just nu 2 personer.....

 

1 förbundetskapten som offrar all sin semster på landslaget, får jobba ihjäl sig mellan tävlingarn, fixa kläder till åkarna själv, lägga flera 10 tals tusen ur egen kassa för sportens skull.

 

Sen består den av mig.....som också bekostar mycket själv av resor och framför allt tid.

Det finns 0 hjälp ifrån SSF anställda

 

Men ändå har rullskidsporten ökat kraftigt sen vi 2 började jobba hårt sen ca 5 år tillbaka.

På den tiden hade vi ens 10 tävlingar om året, det var inte ens 300 tävlande per år......nu har vi över 2000 starer per år över 30 tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...