Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstävlingar 2011


Everest

Recommended Posts

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply
Skoj att du tycker det!! Jag ska kolla upp saken genast med tävlingsledaren. Återkommer med besked när jag vet mer. Dessutom finns det ett lopp till i Blekinge. Karlnäsrullen kommer att köras. Datumet är i princip spikat till den 7:e augusti. Du är välkommen där också!
Link to comment
Share on other sites

Här var det snabba ryck....Loppet i Rödeby - Dackemaran körs den 21:e augusti. Loppet sträcker sig till cirka 35 km och ingen mindre än Rible har banrekordet.

 

Datumet som det pratas om när det gäller Karlsnäsrullen ska gå av stapeln den 7:e augusti. Där handlar distansen om 30 km och det är intervallstart som gäller. Förra året var premiär för just den sträckingen. Regarande mästare där är Håkan Gunnarsson!

Link to comment
Share on other sites

Här var det snabba ryck....Loppet i Rödeby - Dackemaran körs den 21:e augusti. Loppet sträcker sig till cirka 35 km och ingen mindre än Rible har banrekordet.

 

Datumet som det pratas om när det gäller Karlsnäsrullen ska gå av stapeln den 7:e augusti. Där handlar distansen om 30 km och det är intervallstart som gäller. Förra året var premiär för just den sträckingen. Regarande mästare där är Håkan Gunnarsson!

Två Blekinge-tävlingar i augusti alltså. Det är bra - hellre värme än regn, is, snö och halka på hösten. Dackemaran blir nog tuff för mig i år att komma ner på tyvärr annars ett väldigt fint lopp och Rible var grym! Karlsnäsrullen har jag aldrig kört och den krockar i alla fall inte med ngt annat men det är ju en bra bit att åka förstås.

Link to comment
Share on other sites

Här var det snabba ryck....Loppet i Rödeby - Dackemaran körs den 21:e augusti. Loppet sträcker sig till cirka 35 km och ingen mindre än Rible har banrekordet.

 

Datumet som det pratas om när det gäller Karlsnäsrullen ska gå av stapeln den 7:e augusti. Där handlar distansen om 30 km och det är intervallstart som gäller. Förra året var premiär för just den sträckingen. Regarande mästare där är Håkan Gunnarsson!

Två Blekinge-tävlingar i augusti alltså. Det är bra - hellre värme än regn' date=' is, snö och halka på hösten. Dackemaran blir nog tuff för mig i år att komma ner på tyvärr annars ett väldigt fint lopp och Rible var grym! Karlsnäsrullen har jag aldrig kört och den krockar i alla fall inte med ngt annat men det är ju en bra bit att åka förstås.[/quote']

Jo, det blir ju tufft att rekrytera fler åkare när vi dunkade på i förhållanden som förra året i Rödeby. Glädjande dock att du uppskattade loppet!

 

Hade varit skoj att se dig åtminstone i Karlsnäsrullen. All respekt och beundran om du kan ta dig till Karlnäs aktuell dag. Eventuell sparring mot dig skulle tillföra en extra dimension!

Link to comment
Share on other sites

Karlsnäsrullen ingår även i år i Sydsvenska rullskidcupen.

Än så länge ser cupen ut så här

7 aug Karlsnäsrullen

11 sept Hallands Rullski

17 okt BIF-rullen

22 okt ÖFK-spåret

 

Hoppas få klartecken för en skatetävling också, så minst 5 deltävlingar även i år.

17:e oktober är en måndag i min kalender:) Annars är det bara ÖFK-spåret som krockar med VästSverige-tävlingar än så länge. Går Lindenarullen 2/10 tro, ngn som vet?

Link to comment
Share on other sites

Var står det???

Kommer nog officiella besked under dagen på deras hemsida.

Ett vägarbete pågår i startbacken som skulle vart klart nu' date=' men ingen vet om det är klart tills i september. Dom har tittat på alternativa vägsträckningar. Men får inte till det.

Så, officiella besked kommer nog snart.

Höstens stora tävling blir väl SM i Hudik i samband med E4-loppet istället.[/quote']

Jaha ja - vi som alltid planerar att Värmdörullen inte ska krocka med detta. Får jag väl försöka komma i form till vårt eget lopp den 11/9 istället...( http://picasaweb.google.com/113879416159569078762/2010_sept_19_RullskidorTavlingStockholm# )

 

Ja Getaloppet låter kanske som ett trevligt semesternöje, eller så sticker man till London samma helg coh kör

Britiska mästerskapen

http://www.rollerski.co.uk/ns033.html

Vi svenskar kan nog hävda oss riktigt bra där

Jag fick samtal från Åland idag om Getaloppet.

Getaloppet, lördagen den 16/7, 45 km klassiska rullskidor

 

Starttid ännu något osäker - beror på svenska deltagare och båtar.

 

(Bäst är kanske att ta morgonbåt från Kapellskär samma dag.)

 

Anmälan till

Bror Gustaf Haasiosalo +358 50 523 9262 eller +358 1817016

 

Ny bana för i år. En varvbana på 3 varv a 15 km.

Verkar riktigt roligt! Jag tänker åka!

Link to comment
Share on other sites

Karlsnäsrullen ingår även i år i Sydsvenska rullskidcupen.

Än så länge ser cupen ut så här

7 aug Karlsnäsrullen

11 sept Hallands Rullski

17 okt BIF-rullen

22 okt ÖFK-spåret

 

Hoppas få klartecken för en skatetävling också' date=' så minst 5 deltävlingar även i år.[/quote']

17:e oktober är en måndag i min kalender:) Annars är det bara ÖFK-spåret som krockar med VästSverige-tävlingar än så länge. Går Lindenarullen 2/10 tro, ngn som vet?

okej då 16 okt, jag hade rätt på dom andra men fel på min egen tävling :)

Link to comment
Share on other sites

Här var det snabba ryck....Loppet i Rödeby - Dackemaran körs den 21:e augusti. Loppet sträcker sig till cirka 35 km och ingen mindre än Rible har banrekordet.

 

Datumet som det pratas om när det gäller Karlsnäsrullen ska gå av stapeln den 7:e augusti. Där handlar distansen om 30 km och det är intervallstart som gäller. Förra året var premiär för just den sträckingen. Regarande mästare där är Håkan Gunnarsson!

Två Blekinge-tävlingar i augusti alltså. Det är bra - hellre värme än regn' date=' is, snö och halka på hösten. Dackemaran blir nog tuff för mig i år att komma ner på tyvärr annars ett väldigt fint lopp och Rible var grym! Karlsnäsrullen har jag aldrig kört och den krockar i alla fall inte med ngt annat men det är ju en bra bit att åka förstås.[/quote']

Jo, det blir ju tufft att rekrytera fler åkare när vi dunkade på i förhållanden som förra året i Rödeby. Glädjande dock att du uppskattade loppet!

 

Hade varit skoj att se dig åtminstone i Karlsnäsrullen. All respekt och beundran om du kan ta dig till Karlnäs aktuell dag. Eventuell sparring mot dig skulle tillföra en extra dimension!

Inspirerande att få tillföra nya dimensioner:) Vi får se, har lite väl många tävlingar inplanerade redan. Kanske kan åka dit med Göran P "Hundraåringen som klev ut på rullskidsbanan och gjorde rent hus". Fast då hade jag ju tänkt och slå honom också förstås:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog officiella besked under dagen på deras hemsida.

Ett vägarbete pågår i startbacken som skulle vart klart nu' date=' men ingen vet om det är klart tills i september. Dom har tittat på alternativa vägsträckningar. Men får inte till det.

Så, officiella besked kommer nog snart.

Höstens stora tävling blir väl SM i Hudik i samband med E4-loppet istället.[/quote']

Jaha ja - vi som alltid planerar att Värmdörullen inte ska krocka med detta. Får jag väl försöka komma i form till vårt eget lopp den 11/9 istället...( http://picasaweb.google.com/113879416159569078762/2010_sept_19_RullskidorTavlingStockholm# )

 

Ja Getaloppet låter kanske som ett trevligt semesternöje, eller så sticker man till London samma helg coh kör

Britiska mästerskapen

http://www.rollerski.co.uk/ns033.html

Vi svenskar kan nog hävda oss riktigt bra där

Jag fick samtal från Åland idag om Getaloppet.

Getaloppet, lördagen den 16/7, 45 km klassiska rullskidor

 

Starttid ännu något osäker - beror på svenska deltagare och båtar.

 

(Bäst är kanske att ta morgonbåt från Kapellskär samma dag.)

 

Anmälan till

Bror Gustaf Haasiosalo +358 50 523 9262 eller +358 1817016

 

Ny bana för i år. En varvbana på 3 varv a 15 km.

Verkar riktigt roligt! Jag tänker åka!

Jag åker gärna också, bara jag inte är i Åre just då. Jag ska försöka samla ihop lite NVSK-folk. Antingen åker man t.o.r. samma dag från Kapellskär, eller så tar man en kvällsbåt och festar lite. Ålänningarna har lovat att ordna med billig övernattning vid det andra allternativet.

 

(Jag räknar inte med några resultat för egen del, då det blir min andra tävling! Första tävling sedan Värmdörullen 2007. Jag har i och för sig stått på tävlingslinje 2 ggr efter det, Alliansloppet en gång med feber, samt Södertäljeloppet en gång på 2-or, då jag ramlade och bröt.)

Link to comment
Share on other sites

Två Blekinge-tävlingar i augusti alltså. Det är bra - hellre värme än regn' date=' is, snö och halka på hösten. Dackemaran blir nog tuff för mig i år att komma ner på tyvärr annars ett väldigt fint lopp och Rible var grym! Karlsnäsrullen har jag aldrig kört och den krockar i alla fall inte med ngt annat men det är ju en bra bit att åka förstås.[/quote']

Jo, det blir ju tufft att rekrytera fler åkare när vi dunkade på i förhållanden som förra året i Rödeby. Glädjande dock att du uppskattade loppet!

 

Hade varit skoj att se dig åtminstone i Karlsnäsrullen. All respekt och beundran om du kan ta dig till Karlnäs aktuell dag. Eventuell sparring mot dig skulle tillföra en extra dimension!

Inspirerande att få tillföra nya dimensioner:) Vi får se, har lite väl många tävlingar inplanerade redan. Kanske kan åka dit med Göran P "Hundraåringen som klev ut på rullskidsbanan och gjorde rent hus". Fast då hade jag ju tänkt och slå honom också förstås:)

Jag vet inte hur pass väl du känner Göran, men ring till honom i tid. För han söker ju ingen information på tävlingar via nätet. Utan helst vill han bli uppringd... Så gör gärna det är du bussig! Om du nu kan, förutsatt!

Link to comment
Share on other sites

Självklart finns allt i skidförbundets tävlingskalender.

Den bör alla klubbar länka till på deras hemsidor så man kan anmäla sig också. Men det går att läsa kalendern från förbundets hemsida också

http://ta.skidor.com/EventCalendar.aspx?orgid=80&sector=RS

Välj bara rätt säsong i högra hörnet då säsong 2011/2012 börjar den 1 juli

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen komplett lista över alla lopp!? Är ju så jäkla rörigt det här. och sen står det ju inte mycket info heller om tävlingarna...

Det organiserade rullskidstävlandet är ju ganska ungt, för några år sen fanns endast ett fåtal tävlingar. Nu poppar det upp tävlingar som svampar överallt dock är det ju inte alltid man hinner/vet/kan få in sina tävlingar i den officiella tävlingskalendern och flera tävlingar är ju av "bykaraktär" men den är ändå mycket bättre än för några år sen när få tävlingar var med i tävlingskalendern, nu är ju väldigt många, de flesta med i kalendern.

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen komplett lista över alla lopp!? Är ju så jäkla rörigt det här. och sen står det ju inte mycket info heller om tävlingarna...

Alla skall finnas på IdrottOnline och där finns de flesta. Några kända undantag just nu från denna tråd är väl Näsrullen 17/7, 12H 13/8 och tävlingarna i Blekinge, men de flesta av dem kommer säkert upp också. Sen tillkommer säkert några till.

Link to comment
Share on other sites

Backaracet

Backasprinten är en fartfylld backtävling i Årjäng mellan Backa köpcentrum och travet

Första start kl. 19:30 direkt efter fredagstravets sista lopp.

 

Dagen efter väntas 10.000 st besökare till Årjängs V75-tävlingar.

Vi tror att många av dessa laddar upp genom att heja på alla rullskidåkare uppför backen!

 

Inbjudan:

http://www7.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_365826/cf_359/Inbjudan%20Backa-sprint.PDF

 

Anmälan:

http://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=2236

 

Banprofil och karta:

Ungefärlig sträckning, möjligt att den går runt hästhagarna på toppen istället för rakt fram men där är det platt så samma höjdkurva.

Sedan så startade jag vid 50-skyltarna efter vägguppen. Startar man vid Götes Grill blir det ju några höjdmeter till...

http://img585.imageshack.us/img585/915/backaracet.gif

Link to comment
Share on other sites

För den som vill åka rullskidor finns möjlighet i Växjö den 14 augusti dvs mitt emellan Karlsnäs och Rödeby. Det är Växjöklassikern, som avgörs då med start och mål i Strandsbjörksparken. Det är en 1/4 Klassiker, där VL ersatts med rullskidor.

Liksom förra året finns det lagtävling också antingen 1/4 el 1/8-dels klassiker, 22,5 resp 11,75 km rullskidor.

Gå in på 338 Smålands hemsida, där finns fullständig inbjudan, dock saknas uppgift om 1:or är tillåtna eller om det bara är 2:or som gäller. (står bara att man inte får använda skatehjul)

 

Jag skall försöka få ihop ett lag, där jag räknar med att få ta rullskidsträckan, troligen blir det på åttondelen.

http://www.338smaland.se/content.php?140-VK2011

Link to comment
Share on other sites

Backaracet

Backasprinten är en fartfylld backtävling i Årjäng mellan Backa köpcentrum och travet

Första start kl. 19:30 direkt efter fredagstravets sista lopp.

 

Dagen efter väntas 10.000 st besökare till Årjängs V75-tävlingar.

Vi tror att många av dessa laddar upp genom att heja på alla rullskidåkare uppför backen!

 

Inbjudan:

http://www7.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_365826/cf_359/Inbjudan%20Backa-sprint.PDF

 

Anmälan:

http://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=2236

 

Banprofil och karta:

Ungefärlig sträckning' date=' möjligt att den går runt hästhagarna på toppen istället för rakt fram men där är det platt så samma höjdkurva.

Sedan så startade jag vid 50-skyltarna efter vägguppen. Startar man vid Götes Grill blir det ju några höjdmeter till...[/i']

http://img585.imageshack.us/img585/915/backaracet.gif

kul med en banprofil ! :) . Får nog bli denna tävlingen. roligt med lite sprint också :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog officiella besked under dagen på deras hemsida.

Ett vägarbete pågår i startbacken som skulle vart klart nu' date=' men ingen vet om det är klart tills i september. Dom har tittat på alternativa vägsträckningar. Men får inte till det.

Så, officiella besked kommer nog snart.

Höstens stora tävling blir väl SM i Hudik i samband med E4-loppet istället.[/quote']

Jaha ja - vi som alltid planerar att Värmdörullen inte ska krocka med detta. Får jag väl försöka komma i form till vårt eget lopp den 11/9 istället...( http://picasaweb.google.com/113879416159569078762/2010_sept_19_RullskidorTavlingStockholm# )

 

Ja Getaloppet låter kanske som ett trevligt semesternöje, eller så sticker man till London samma helg coh kör

Britiska mästerskapen

http://www.rollerski.co.uk/ns033.html

Vi svenskar kan nog hävda oss riktigt bra där

Jag fick samtal från Åland idag om Getaloppet.

Getaloppet, lördagen den 16/7, 45 km klassiska rullskidor

 

Starttid ännu något osäker - beror på svenska deltagare och båtar.

 

(Bäst är kanske att ta morgonbåt från Kapellskär samma dag.)

 

Anmälan till

Bror Gustaf Haasiosalo +358 50 523 9262 eller +358 1817016

 

Ny bana för i år. En varvbana på 3 varv a 15 km.

Verkar riktigt roligt! Jag tänker åka!

Jag har anmält mig och rotebrostakarn. Hittade Bror-Gustavs emailadress:

Bror-Gustav@hotmail.com

 

Vi får se om det funkar annars får man lyfta luren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
kul med en banprofil ! :) . Får nog bli denna tävlingen. roligt med lite sprint också :D

Provade precis banan och det lönar sig nog att diagonala om man kan det.

Försökte köra samma intensitet enligt följande:

Bara stakning - 4min 5sek

Frånskjut i branten - 3min 51sek

Diagonal i det brantaste - 3min 52sek

 

En annan lär dock välta framlänges om det går för fort i diagonalen. :)

 

Sedan påstod tävlingsledaren att de skulle köra med startbilen från travet men vet inte om det var ett skämt.

I varje fall så blir det nog inte individuell start först utan heat och final.

Link to comment
Share on other sites

kul med en banprofil ! :) . Får nog bli denna tävlingen. roligt med lite sprint också :D

Provade precis banan och det lönar sig nog att diagonala om man kan det.

Försökte köra samma intensitet enligt följande:

Bara stakning - 4min 5sek

Frånskjut i branten - 3min 51sek

Diagonal i det brantaste - 3min 52sek

 

En annan lär dock välta framlänges om det går för fort i diagonalen. :)

 

Sedan påstod tävlingsledaren att de skulle köra med startbilen från travet men vet inte om det var ett skämt.

I varje fall så blir det nog inte individuell start först utan heat och final.

Oj! blir nog spännande detta :D .

har du nån aning om hur många som kommer att köra detta lopp?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...