Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstävlingar 2011


Everest

Recommended Posts

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply
Eller färre startande, då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :(

Nu var det ju så att det stod gummihjul förut i inbjudan, vilket iof går väldigt bra att kontrollera i dagsläget, de är svarta och gummiaktiga jämfört med plastiga PU-hjul i grälla färger. Men problemet är att det finns gummi-ettor som användes på tävlingar tills för 3 år sedan och de är ytterst marginellt långsammare än PU-hjul men ca 15% snabbare än sk "träningshjul" (gummi-tvåor). Så att enbart tillåta gummihjul hade varit att gravt lura en massa oinformerade motionärer att de med sina standardhjul skulle kunna tävla på samma villkor som eliten OCH informerade motionärer. Ytterst få hade nog köpt ett par nya skidor enbart för en enda tävling. Det hade blivit kaos och svekdebatt. Och vad är syftet med att bara tillåta ett material som bara är marginellt långsammare och inte billigare än dagens PU-hjul, tävlingarna blir väl inte bättre för det?

 

Men återigen hade det funnits en kontrollerbar FIS-standard för riktigt tröga hjul, typ fyror, så hade jag varit starkt för det, kanske t.o.m i form av skidor som lånades ut på tävlingen, då kunde det arrangerats riktigt kuperade, säkra lopp var som helst. Då tror jag det möjligen kunde kommit fler deltagare. Men så länge det blir begränsningar till gummi, eller fullkomligt odefinierbara benämningar som "träningshjul", "tvåor", "motionshjul" mm så är det inte seriöst för riktiga tävlingar, det blir helt enkelt extremt orättvist och definitivt färre deltagare. Möjligen kan det komma fler oinformerade motionärer på den första tävlingen som bara tillåter gummihjul men sen skulle de bli rejält förbannande och inte ställa upp mer.

Link to comment
Share on other sites

Nyheter från Tidaholm :-)

 

Uppdatering 2011 -07 -19

SSF:s regler för rullskidor gäller vilket medför att PU-hjul är godkända.

Banlängden för tävlingsklass är ökad till 53 km.

 

http://www2.idrottonline.se/TidaholmSOKSisu/Foreningsnytt/Tidaholmsloppet2011/

Jo' date=' nu lär det bli lite fler startande![/quote']

Inte klart ännu!

Kan bli ändringar igen, tomtarna på SSF och Vasaloppet ger sig inte.

Jag däremot ger mig! Efter mitt långa mail till ovan nämda tomtar idag så är jag nog inte välkommen i förbundet längre.

Så nu kan jag gnälla som er andra igen!

 

Tror fortfarande gummihjul kommer krävas för att seeda sig! Helt idiotiskt enligt mig.

Låter horribelt, kommer det att ändra inbjudan igen till gummihjul, omformulera till "träningshjul" eller tas seedningen bort??

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande' date=' då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :([/quote']

Nu var det ju så att det stod gummihjul förut i inbjudan, vilket iof går väldigt bra att kontrollera i dagsläget, de är svarta och gummiaktiga jämfört med plastiga PU-hjul i grälla färger. Men problemet är att det finns gummi-ettor som användes på tävlingar tills för 3 år sedan och de är ytterst marginellt långsammare än PU-hjul men ca 15% snabbare än sk "träningshjul" (gummi-tvåor). Så att enbart tillåta gummihjul hade varit att gravt lura en massa oinformerade motionärer att de med sina standardhjul skulle kunna tävla på samma villkor som eliten OCH informerade motionärer. Ytterst få hade nog köpt ett par nya skidor enbart för en enda tävling. Det hade blivit kaos och svekdebatt. Och vad är syftet med att bara tillåta ett material som bara är marginellt långsammare och inte billigare än dagens PU-hjul, tävlingarna blir väl inte bättre för det?

 

Men återigen hade det funnits en kontrollerbar FIS-standard för riktigt tröga hjul, typ fyror, så hade jag varit starkt för det, kanske t.o.m i form av skidor som lånades ut på tävlingen, då kunde det arrangerats riktigt kuperade, säkra lopp var som helst. Då tror jag det möjligen kunde kommit fler deltagare. Men så länge det blir begränsningar till gummi, eller fullkomligt odefinierbara benämningar som "träningshjul", "tvåor", "motionshjul" mm så är det inte seriöst för riktiga tävlingar, det blir helt enkelt extremt orättvist och definitivt färre deltagare. Möjligen kan det komma fler oinformerade motionärer på den första tävlingen som bara tillåter gummihjul men sen skulle de bli rejält förbannande och inte ställa upp mer.

Kan VL låna ut skidor på vintern. De är pulvervallade gratis så klart och rätt spann. Alla skidor ligger innom ett marginal för rättvist glid. Sedan har Magnar Dalen valla alla 15000 paren så de blir riktigt bra. Då kan jag tänka mig vilja åka VL.

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande, då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :(

Det finns vissa argument för trögare hjul, antal startande är det definitivt iaf inte om man enbart tillåter gummi, om man har motions/vasaloppsklass med gummi plus vanlig tävlingsklass kan det kanske bidra til en handfull fler startande.

 

Precis som Everest är inne bidrar dock enbart till färre startande eftersom färre personer äger gummiettor än pu. De som tror att de kan komma med sina gummitvåoch seeda sig mot gummiettor är fullständigt grundlurade.

 

Gissningen nu är väl att det blir tävlingsklass med PU och seedningsgrundande Vasaloppsklass med några helt andra regler som vi vet inte vet om ännu.

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande' date=' då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :([/quote']

Nu var det ju så att det stod gummihjul förut i inbjudan, vilket iof går väldigt bra att kontrollera i dagsläget, de är svarta och gummiaktiga jämfört med plastiga PU-hjul i grälla färger. Men problemet är att det finns gummi-ettor som användes på tävlingar tills för 3 år sedan och de är ytterst marginellt långsammare än PU-hjul men ca 15% snabbare än sk "träningshjul" (gummi-tvåor). Så att enbart tillåta gummihjul hade varit att gravt lura en massa oinformerade motionärer att de med sina standardhjul skulle kunna tävla på samma villkor som eliten OCH informerade motionärer. Ytterst få hade nog köpt ett par nya skidor enbart för en enda tävling. Det hade blivit kaos och svekdebatt. Och vad är syftet med att bara tillåta ett material som bara är marginellt långsammare och inte billigare än dagens PU-hjul, tävlingarna blir väl inte bättre för det?

 

Men återigen hade det funnits en kontrollerbar FIS-standard för riktigt tröga hjul, typ fyror, så hade jag varit starkt för det, kanske t.o.m i form av skidor som lånades ut på tävlingen, då kunde det arrangerats riktigt kuperade, säkra lopp var som helst. Då tror jag det möjligen kunde kommit fler deltagare. Men så länge det blir begränsningar till gummi, eller fullkomligt odefinierbara benämningar som "träningshjul", "tvåor", "motionshjul" mm så är det inte seriöst för riktiga tävlingar, det blir helt enkelt extremt orättvist och definitivt färre deltagare. Möjligen kan det komma fler oinformerade motionärer på den första tävlingen som bara tillåter gummihjul men sen skulle de bli rejält förbannande och inte ställa upp mer.

fyror låter tråkigt att tävla på! man får väl göra som i seglingen, införa lystal för alla hjul och modeller, sen kan alla tävla mot alla oavsett utrustning!

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande' date=' då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :([/quote']

Nu var det ju så att det stod gummihjul förut i inbjudan, vilket iof går väldigt bra att kontrollera i dagsläget, de är svarta och gummiaktiga jämfört med plastiga PU-hjul i grälla färger. Men problemet är att det finns gummi-ettor som användes på tävlingar tills för 3 år sedan och de är ytterst marginellt långsammare än PU-hjul men ca 15% snabbare än sk "träningshjul" (gummi-tvåor). Så att enbart tillåta gummihjul hade varit att gravt lura en massa oinformerade motionärer att de med sina standardhjul skulle kunna tävla på samma villkor som eliten OCH informerade motionärer. Ytterst få hade nog köpt ett par nya skidor enbart för en enda tävling. Det hade blivit kaos och svekdebatt. Och vad är syftet med att bara tillåta ett material som bara är marginellt långsammare och inte billigare än dagens PU-hjul, tävlingarna blir väl inte bättre för det?

 

Men återigen hade det funnits en kontrollerbar FIS-standard för riktigt tröga hjul, typ fyror, så hade jag varit starkt för det, kanske t.o.m i form av skidor som lånades ut på tävlingen, då kunde det arrangerats riktigt kuperade, säkra lopp var som helst. Då tror jag det möjligen kunde kommit fler deltagare. Men så länge det blir begränsningar till gummi, eller fullkomligt odefinierbara benämningar som "träningshjul", "tvåor", "motionshjul" mm så är det inte seriöst för riktiga tävlingar, det blir helt enkelt extremt orättvist och definitivt färre deltagare. Möjligen kan det komma fler oinformerade motionärer på den första tävlingen som bara tillåter gummihjul men sen skulle de bli rejält förbannande och inte ställa upp mer.

Kan VL låna ut skidor på vintern. De är pulvervallade gratis så klart och rätt spann. Alla skidor ligger innom ett marginal för rättvist glid. Sedan har Magnar Dalen valla alla 15000 paren så de blir riktigt bra. Då kan jag tänka mig vilja åka VL.

Precis det argumentet la jag fram!

 

Ringer dig under dagen...om detta och lite annat

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande, då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :(

vad är träningshjul/gummihjul?Då svarar någon säkert att det är träninghjul märkta med "2". Javisst säger jag, det gäller fabrikaten Swenor, Pro-ski och Elpex. Men det är inte ens 50 % av sveska markanden. Så vad skall man göra med folk som har fabrikt som Atlas, Oneway, Eagle, Everest, Vauti, Start, Ski-go, I-Gliti, Ski Skett, Marwe m.mIngen av dom senare märkerna har märkningen "2" utan helt andra märkningar eller i dom flesta fall inga märkningar alls. Vissa av dom har träningshjul som är mycket snabbare än Swenor, Pro-ski och Elpex.Skillnaden på Swenor och Pro-ski är också stor när det gäller träningshjul.Så vilka hjul skulle arrangören godkänna och underkänna?

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande' date=' då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :([/quote']

vad är träningshjul/gummihjul?Då svarar någon säkert att det är träninghjul märkta med "2". Javisst säger jag, det gäller fabrikaten Swenor, Pro-ski och Elpex. Men det är inte ens 50 % av sveska markanden. Så vad skall man göra med folk som har fabrikt som Atlas, Oneway, Eagle, Everest, Vauti, Start, Ski-go, I-Gliti, Ski Skett, Marwe m.mIngen av dom senare märkerna har märkningen "2" utan helt andra märkningar eller i dom flesta fall inga märkningar alls. Vissa av dom har träningshjul som är mycket snabbare än Swenor, Pro-ski och Elpex.Skillnaden på Swenor och Pro-ski är också stor när det gäller träningshjul.Så vilka hjul skulle arrangören godkänna och underkänna?

Har dom sk "tomtarna" på något sätt bemött dina argument?

Är det VL som gärna vill ha seedningrundande rullskidlopp, eller är det arrangören som hett eftertraktar denna "ynnest" och VL som ställer villkor? Om villkoren är dessa är det väl bättre skita i seedningen. Två mindre halvbra startfält i två olika tävlingar är sämre än ett större och bättre. Det måste väl finnas andra sätt att locka folk till en tävling än seedningsargumentet?

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppets egna ord:

 

Vasaloppets syfte med att seeda från rullskidlopp är att ge den vanlige motionären i södra Sverige möjlighet att med sina vanliga träningsrullskidor delta i seedningslopp. Dessa åkare kommer förmodligen inte att skaffa speciella lättrullande gummihjul utan de kommer till start med den utrustning och de hjul som satt på skidorna när de köpte dem.

 

Utvärderingen av seedning från Alliansloppet 2010 visade sig att det skiljer för mycket mellan tävlingsplasthjul och vanliga träningsgummihjul. Med den erfarenheten beslutades på ett telefonmöte där svenska skidförbundet, representanter från rullskid kommittén, Alliansloppet och vasaloppet deltog att under årets Allianslopp göra en test där endast gummihjul skulle tillåtas.

 

När nu alliansloppet ställts in skulle den testen genomföras i samband med Tidaholmsloppet.

 

 

 

Vasaloppet har ingen avsikt att påverka eller kräva några ändringar i tävlingsdiciplinen rullskidor. Den tävlingsidrotten skall inte påverkas av att man inför en seedningsklass där alla åker på gummihjul. Det optimala vore om alla i den klassen använde vanliga träningsgummihjul.

 

 

 

Att förlänga banan tror jag inte hjälper de som har vanliga gummihjul.

 

 

 

Jag ser det nog som att den test med gummihjul som beslutades på mötet bör genomföras innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppets egna ord:

 

Vasaloppets syfte med att seeda från rullskidlopp är att ge den vanlige motionären i södra Sverige möjlighet att med sina vanliga träningsrullskidor delta i seedningslopp. Dessa åkare kommer förmodligen inte att skaffa speciella lättrullande gummihjul utan de kommer till start med den utrustning och de hjul som satt på skidorna när de köpte dem.

 

Utvärderingen av seedning från Alliansloppet 2010 visade sig att det skiljer för mycket mellan tävlingsplasthjul och vanliga träningsgummihjul. Med den erfarenheten beslutades på ett telefonmöte där svenska skidförbundet, representanter från rullskid kommittén, Alliansloppet och vasaloppet deltog att under årets Allianslopp göra en test där endast gummihjul skulle tillåtas.

 

När nu alliansloppet ställts in skulle den testen genomföras i samband med Tidaholmsloppet.

 

Vasaloppet har ingen avsikt att påverka eller kräva några ändringar i tävlingsdiciplinen rullskidor. Den tävlingsidrotten skall inte påverkas av att man inför en seedningsklass där alla åker på gummihjul. Det optimala vore om alla i den klassen använde vanliga träningsgummihjul.

 

Att förlänga banan tror jag inte hjälper de som har vanliga gummihjul.

 

Jag ser det nog som att den test med gummihjul som beslutades på mötet bör genomföras innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare.

Så gummi-ettor är fortfarande genvägen till främre startled? Det är ju precis det som detta innebär. Man tror och hoppas och vill testa utan att lyssna och ta till sig de tidigare erfarenheter som finns.

Suck!

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppets egna ord:

 

Vasaloppets syfte med att seeda från rullskidlopp är att ge den vanlige motionären i södra Sverige möjlighet att med sina vanliga träningsrullskidor delta i seedningslopp. Dessa åkare kommer förmodligen inte att skaffa speciella lättrullande gummihjul utan de kommer till start med den utrustning och de hjul som satt på skidorna när de köpte dem.

 

Utvärderingen av seedning från Alliansloppet 2010 visade sig att det skiljer för mycket mellan tävlingsplasthjul och vanliga träningsgummihjul. Med den erfarenheten beslutades på ett telefonmöte där svenska skidförbundet, representanter från rullskid kommittén, Alliansloppet och vasaloppet deltog att under årets Allianslopp göra en test där endast gummihjul skulle tillåtas.

 

När nu alliansloppet ställts in skulle den testen genomföras i samband med Tidaholmsloppet.

 

 

 

Vasaloppet har ingen avsikt att påverka eller kräva några ändringar i tävlingsdiciplinen rullskidor. Den tävlingsidrotten skall inte påverkas av att man inför en seedningsklass där alla åker på gummihjul. Det optimala vore om alla i den klassen använde vanliga träningsgummihjul.

 

 

 

Att förlänga banan tror jag inte hjälper de som har vanliga gummihjul.

 

 

 

Jag ser det nog som att den test med gummihjul som beslutades på mötet bör genomföras innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare.

OBS det står att represtanter från rullskidkommiten var med på mötet. Ja det stämmer. Men denna represtant (som inte var jag) protesterade och var inte med på besultet!

Utan dom som tycker till kan inget om rullskidor. Men är säkert duktiga på helt andra saker som har med glidskidor att göra........kanske

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande, då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :(

Det allra viktigaste i en tävling är att den är rättvis. Det skiljer väldigt mycket i rull mellan olika fabrikat. Med PU/tävlingshjul blir det rättvist.

Link to comment
Share on other sites

Samma motionär som använder sina träningsrullskidor för en tävling, är antagligen samma motionär som använder sina vanliga träningsskidor för Vasaloppet. Kanske ovallat, kanske vallat en gång innan VL, vem vet. Men stanna den här motionären hemma och åker inte VL, för eliten har bättre material? Det tror jag inte alls på.

 

Det har ju diskuterats mycket att 'vanliga' gummihjul är inte alls ett definerad begrepp, för det täcker allt från tröga till snabba gummihjul. Och sedan har ni pratat om att 'trimma' hjullager, etc. som kan ger ett effekt av ca. 10%. Så igen, de som har koll och gillar att jobba med sitt material, de har också snabbare rullskidor i en tävling. Oavsett om alla tävla på 1-or, 2-or, etc.

 

Och material är ju bara ett aspekt. Om man gillar att trimma hjul för att få extra 10% hastighet, så gillar man säkert också att 'trimma' sig själv. Alltså träna man mycket och får ytterligare 10%++.

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.

 

Vi har nu efter ett antal diskussioner med SSF och Vasaloppet bestämt att ändra reglerna till Skidförbundets Rullskidregler vilket innebär att PU-hjul är godkända.

Vi har även ökat banlängden för seniorer till 53 km.

Vi vet dock ej om Vasaloppet kommer att godkänna ändringen som seedningsgrundande.

Håll koll på Hemsidan i början av augusti då vi väntar svar.

 

 

Med vänlig hälsning

 

Tidaholms SOK SISU Skidor

 

Alf Johansson

 

 

 

Från: Jelinek, Tomas [mailto:Tomas.Jelinek@ssm.se]

Skickat: den 1 juli 2011 00:11

Till: skidor@tidaholmssoksisu.nu

Ämne: Skulle gärna köra ert rullskidlopp

 

om jag ägde ett par gummi 1or. Tyvärr så är dessa vädligt ovanliga och det enda som är konkurenskraftigt om PU-hjul ej är tillåtna. Väldigt märkligt, väldigt många fler som har PU-hjul än gummi 1or, hade enbart 2or varit tillåtna hade jag kunnat förstå det, hade troligtvis ej blivit helt rättvist, men logiskt. Kommer ej att köpa gummi 1or för ett lopp och avstår således detta. Hoppas ni kan ändra er!

 

Med Vänlig Hälsningar!

 

Tomas Jelinek

Link to comment
Share on other sites

Eller färre startande' date=' då de som ej äger rullskidor med PU-hjul, känner sig chanslösa i seedningen med gummitvåor. :([/quote']

Nu var det ju så att det stod gummihjul förut i inbjudan, vilket iof går väldigt bra att kontrollera i dagsläget, de är svarta och gummiaktiga jämfört med plastiga PU-hjul i grälla färger. Men problemet är att det finns gummi-ettor som användes på tävlingar tills för 3 år sedan och de är ytterst marginellt långsammare än PU-hjul men ca 15% snabbare än sk "träningshjul" (gummi-tvåor). Så att enbart tillåta gummihjul hade varit att gravt lura en massa oinformerade motionärer att de med sina standardhjul skulle kunna tävla på samma villkor som eliten OCH informerade motionärer. Ytterst få hade nog köpt ett par nya skidor enbart för en enda tävling. Det hade blivit kaos och svekdebatt. Och vad är syftet med att bara tillåta ett material som bara är marginellt långsammare och inte billigare än dagens PU-hjul, tävlingarna blir väl inte bättre för det?

 

Men återigen hade det funnits en kontrollerbar FIS-standard för riktigt tröga hjul, typ fyror, så hade jag varit starkt för det, kanske t.o.m i form av skidor som lånades ut på tävlingen, då kunde det arrangerats riktigt kuperade, säkra lopp var som helst. Då tror jag det möjligen kunde kommit fler deltagare. Men så länge det blir begränsningar till gummi, eller fullkomligt odefinierbara benämningar som "träningshjul", "tvåor", "motionshjul" mm så är det inte seriöst för riktiga tävlingar, det blir helt enkelt extremt orättvist och definitivt färre deltagare. Möjligen kan det komma fler oinformerade motionärer på den första tävlingen som bara tillåter gummihjul men sen skulle de bli rejält förbannande och inte ställa upp mer.

Kan VL låna ut skidor på vintern. De är pulvervallade gratis så klart och rätt spann. Alla skidor ligger innom ett marginal för rättvist glid. Sedan har Magnar Dalen valla alla 15000 paren så de blir riktigt bra. Då kan jag tänka mig vilja åka VL.

En rätt haltande jämförelse. Behövs skidor med olika spann, längd och fästvallning, beroende på åkarens vikt för alla och är givetvis i princip omöjligt att genomföra i praktiken. Det blir för många varianter helt enkelt. Glidpreparering däremot skulle givetvis väldigt enkelt kunna standardiseras på en grundläggande nivå. Men att arrangören tillhandahåller rullskidor har ju redan förekommit fler gånger i verkligheten. Det går eftersom alla oavsett vikt åker på samma skidor idag. Det som gör det lite dyrare är att det finns två bindningssystem, dvs två varianter. VL lånar tex ut ett relativt dyrt chip till alla och en nummerlapp som du får. Finns som jag ser det absolut inga problem med att arrangören lånar ut utrustning av dvs slag om den inte måste individanpassas och det förekommer i många idrotter inkl skidor och rullskidor även på elitnivå.

 

Ett stort problem är väl att det finns en officiell VL-leverantör av rullskidor som inte råkar har PU-hjul som nog tycker att just de skulle leverera alla skidorna med gummihjul inkl bra vinst annars försvinner ju hela syftet med och orsaken till PU-förbudet. Startavgiften kommer alltså att bli betydligt högre men åkarna slipper i alla fall köpa nya skidor:) Men det skulle i alla fall blir rättvist! Rysaren blir nog att serva alla 500 st hmmhmmit-skidor efter ett 70 km seedningslopp i ösregn, risken är att nästa lopp inte blir lika rättvist:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kanske fel, om färre startande, då Motion 40 km fortfarande finns kvar i inbjudan. (trodde den var ersatt med 53 km) Det är nu troligt att de som vill racetävla ställer upp på långa banan, de hade nog inte gjort det enl tidigare regler. Vad som däremot inte står i inbjudan är vilka hjul som gäller i motionsklassen.

 

Jag har full förståelse för att det är en omöjlig uppgift att få till en rättvis tävling med "gummihjul", dels finns det för många gummi-ettor ute bland åkarna, dels rullar de olika fabrikatens hjul olika. Med facit i hand skulle det utarbetats standardiseringskrav på tillverkarna vad gäller;

- gummiblandning

- lager

-märkning.

 

Om man nu utarbetade dessa normer för fabrikstillverkade skidor, kanske det om 5-10 år gick att genomföra tävlingar, där deltagare med enbart skidor tillverkade och märkta enl fastställda normer fick ställa upp. Givetvis skulle racetävlingar finnas med och man kunde då kalla dem klass I och klass II. Sistnämnda skulle erstätta motionsklass, som inte är något bra namn så länge det tas tid och upprättas resultatlista. Ville man ha med denna klass fick den vara utan tävlingsmoment och tillåta ej normerade rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut utomlands med reglemente för detta?

Detta är vad jag kunde hitta vad det gäller internationella regler.

 

Från "FIS Sanctioned Rollerski Competitions"

 

Competitions.

396 Rollerski Competitions

396.1 Rollerski ICR Definitions

396.1.1

Rollerski sport equipment must be available as a commercially produced

product that is available to the general public.

396.2.2 Random controls will be carried out during the competition.

396.2.3 The diameter of the wheels must not be more than 100 mm.

396.2.4 The distance between the axles of the Rollerskis must not be less than

530 mm.

396.2.5 Two ski poles with specific Rollerski or Cross-Country skiing tips must be

used.

396.2.6 Approved cycling helmets and eye protection must be worn.

396.2.7 Shoes or ski boots have to be fixed on the Rollerskis with a Cross-Country

binding.

396.2.8 The changing of poles and Rollerskis is allowed during the competition.

 

Alltså så snabba hjul som möjligt förutsatt att dom är tillgängliga för alla.

Kan ju inte se något annat gälla här hemma i framtiden heller.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut utomlands med reglemente för detta?

Detta är vad jag kunde hitta vad det gäller internationella regler.

 

Från "FIS Sanctioned Rollerski Competitions"

 

Competitions.

396 Rollerski Competitions

396.1 Rollerski ICR Definitions

396.1.1

Rollerski sport equipment must be available as a commercially produced

product that is available to the general public.

396.2.2 Random controls will be carried out during the competition.

396.2.3 The diameter of the wheels must not be more than 100 mm.

396.2.4 The distance between the axles of the Rollerskis must not be less than

530 mm.

396.2.5 Two ski poles with specific Rollerski or Cross-Country skiing tips must be

used.

396.2.6 Approved cycling helmets and eye protection must be worn.

396.2.7 Shoes or ski boots have to be fixed on the Rollerskis with a Cross-Country

binding.

396.2.8 The changing of poles and Rollerskis is allowed during the competition.

 

Alltså så snabba hjul som möjligt förutsatt att dom är tillgängliga för alla.

Kan ju inte se något annat gälla här hemma i framtiden heller.

Ja svenska regler följer såklarts FIS regler, men det är några tillägg i Sverige.

I Sverige måste vi ha backspärr i klassiska lopp.

I Sverige får man inte ligga på rulle i ind. lopp

Link to comment
Share on other sites

Ja svenska regler följer såklarts FIS regler, men det är några tillägg i Sverige.

I Sverige måste vi ha backspärr i klassiska lopp.

I Sverige får man inte ligga på rulle i ind. lopp

Nej, jag tänker främst på hjulfrågan, som jag tolkar det fria hjul under 100mm med axelavstånd på minst 530mm.

Men i Sverige har vi allstå tillägget backspärr också.

Link to comment
Share on other sites

Ja svenska regler följer såklarts FIS regler' date=' men det är några tillägg i Sverige.

I Sverige måste vi ha backspärr i klassiska lopp.

I Sverige får man inte ligga på rulle i ind. lopp[/quote']

Nej, jag tänker främst på hjulfrågan, som jag tolkar det fria hjul under 100mm med axelavstånd på minst 530mm.

Men i Sverige har vi allstå tillägget backspärr också.

Ja den reglen med backspärr har vi för att vi i Sverige inte vill att man startar med skateskidor och bara stakar banan runt. Nere i Europa är det inget problem eftersom där kör man bara klassiskt uppför och då använder man klassiska skidor med spärr ändå.

 

I Sverige har vi ju mest platta lopp därför vill vi inte att man stakar med bara skateskidor.

Varför inte frågar sig säkert någon då.

Jo svaret är enkelt, kör man på skateskidor så är "risken" stor att man tar skateskär då och då vilket ju är fusk och inte tillåtet. Och det skulle kräva för mycket funktionärer för att kontrollera åkarna på våra långa banor ute i skogen.

Därför enklare att säga att backspärr krävs.

Och reglen fungerar bra tycker jag.

 

Annars är det som sagt fritt när det gäller material i hjulen, av den enkla anledningen att det är för svårt att kontrollera begräsningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kanske fel, om färre startande, då Motion 40 km fortfarande finns kvar i inbjudan. (trodde den var ersatt med 53 km) Det är nu troligt att de som vill racetävla ställer upp på långa banan, de hade nog inte gjort det enl tidigare regler. Vad som däremot inte står i inbjudan är vilka hjul som gäller i motionsklassen.

 

Jag har full förståelse för att det är en omöjlig uppgift att få till en rättvis tävling med "gummihjul", dels finns det för många gummi-ettor ute bland åkarna, dels rullar de olika fabrikatens hjul olika. Med facit i hand skulle det utarbetats standardiseringskrav på tillverkarna vad gäller;

- gummiblandning

- lager

-märkning.

 

Om man nu utarbetade dessa normer för fabrikstillverkade skidor, kanske det om 5-10 år gick att genomföra tävlingar, där deltagare med enbart skidor tillverkade och märkta enl fastställda normer fick ställa upp. Givetvis skulle racetävlingar finnas med och man kunde då kalla dem klass I och klass II. Sistnämnda skulle erstätta motionsklass, som inte är något bra namn så länge det tas tid och upprättas resultatlista. Ville man ha med denna klass fick den vara utan tävlingsmoment och tillåta ej normerade rullskidor.

Hur vill du realisera det här rent praktiskt? Att flera företag i olika länder med olika produktionprocess ska normera deras hjul är en ganska tids-och kostkrävande process. Och det bara för att få gummihjul med samma hastighet, vilket är inte alls relevant i internationell rullskidsport. Det är ett jättejobb t.ex inom automobilindustrie att normera produkt och process i olika länder. Men där finns mycket mer pengar och ett större intresse för att hantera såna projekt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...