Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstävlingar 2011


Everest

Recommended Posts

Hur nöjd är du med din 3:e-plats, Richard ?

 

För att återgå till hjulhaveriet, finns det någon garanti på tävlingshjul, ifall de skulle paja när de är ganska nya. Min sons inlineshjul pajade en gång när vi åkte och det gick ganska snabbt när det väl säckade ihop, antar att det är något liknande som händer med tävlingshjul. Nu var det ju inte varmt, antar att påfrestningen är större då.

Finns väl alltid garanti på sånt.

Tillverkarna brukar vara givmilda och bara byta ut det utan problem. Gäller inte bara träningshjul utan även träningshjul såklart. Gäller såklart itne vanligt slitage, utan gäller ju när det är fabrikationsfel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply
Hur nöjd är du med din 3:e-plats, Richard ?

Med tanke på hur jag placerat mig i förhållande mot Westberg och Jönsson tidigare så ser jag dagens lopp som ett fall framåt där jag är ganska nära dem endå.

Faller lite på att jag är lite feg utför då de fick en lucka ut i backe 1 och i backe 2, för att jag sedan plockade sekunder in mot mål, tog kanske en 10 sek in mot mål på dem. Svårt att själv jaga ikapp så många sek på den distansen själv när de växel kör hårt, tackar Per G för draghjälp i slutet. Viktigaste för mig var att ja kunde hänga på dem uppför och det gjorde jag bra.

Link to comment
Share on other sites

Har nån här inne kört Olaf Skoglund minneslöp nångång? Hur är den tävlingen? Vore kul att få testa en tävling i Norge :) .

Mkt få svenskar har kört hela loppet. som jag tror är otroligt fint och definitivt med en grym elitklass. Men jag och några andra (Per+ en till) från VästSverige tänkte köra i år. Vi skulle kunna plocka upp dig OCH Vasa eller MMG på vägen upp på E6. Loppet tror jag kan jämföras tid- och ansträngningssmässigt som en blandning mellan ett mkt kuperat seedningslopp och VL. Du är ju stark på att staka så det borde passa:)

Link to comment
Share on other sites

Hur nöjd är du med din 3:e-plats' date=' Richard ?[/quote']

Med tanke på hur jag placerat mig i förhållande mot Westberg och Jönsson tidigare så ser jag dagens lopp som ett fall framåt där jag är ganska nära dem endå.

Faller lite på att jag är lite feg utför då de fick en lucka ut i backe 1 och i backe 2, för att jag sedan plockade sekunder in mot mål, tog kanske en 10 sek in mot mål på dem. Svårt att själv jaga ikapp så många sek på den distansen själv när de växel kör hårt, tackar Per G för draghjälp i slutet. Viktigaste för mig var att ja kunde hänga på dem uppför och det gjorde jag bra.

Är själv väldigt nöjd med att dels köra ca 1 min snabbare än förra året och dels med att inte vara så långt efter Richard. Var bara knappa 10 sek efter vid sista nedförsbacken efter 5 km sen drog han ju ifrån några sekunder per kilometer på stakningen förstås där är han ju grym:) Får tukta Per att hjälpa mig istället för Rickard:)

Link to comment
Share on other sites

Hur nöjd är du med din 3:e-plats' date=' Richard ?[/quote']

Med tanke på hur jag placerat mig i förhållande mot Westberg och Jönsson tidigare så ser jag dagens lopp som ett fall framåt där jag är ganska nära dem endå.

Faller lite på att jag är lite feg utför då de fick en lucka ut i backe 1 och i backe 2, för att jag sedan plockade sekunder in mot mål, tog kanske en 10 sek in mot mål på dem. Svårt att själv jaga ikapp så många sek på den distansen själv när de växel kör hårt, tackar Per G för draghjälp i slutet. Viktigaste för mig var att ja kunde hänga på dem uppför och det gjorde jag bra.

Är själv väldigt nöjd med att dels köra ca 1 min snabbare än förra året och dels med att inte vara så långt efter Richard. Var bara knappa 10 sek efter vid sista nedförsbacken efter 5 km sen drog han ju ifrån några sekunder per kilometer på stakningen förstås där är han ju grym:) Får tukta Per att hjälpa mig istället för Rickard:)

Kul att både du och Richard gjorde så bra lopp, vore kul att få tampas med dig i Östervåla, måste ju vara en distans som gynnar dig lite bättre än 12km!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur jag placerat mig i förhållande mot Westberg och Jönsson tidigare så ser jag dagens lopp som ett fall framåt där jag är ganska nära dem endå.

Faller lite på att jag är lite feg utför då de fick en lucka ut i backe 1 och i backe 2' date=' för att jag sedan plockade sekunder in mot mål, tog kanske en 10 sek in mot mål på dem. Svårt att själv jaga ikapp så många sek på den distansen själv när de växel kör hårt, tackar Per G för draghjälp i slutet. Viktigaste för mig var att ja kunde hänga på dem uppför och det gjorde jag bra.[/quote']

Är själv väldigt nöjd med att dels köra ca 1 min snabbare än förra året och dels med att inte vara så långt efter Richard. Var bara knappa 10 sek efter vid sista nedförsbacken efter 5 km sen drog han ju ifrån några sekunder per kilometer på stakningen förstås där är han ju grym:) Får tukta Per att hjälpa mig istället för Rickard:)

Kul att både du och Richard gjorde så bra lopp, vore kul att få tampas med dig i Östervåla, måste ju vara en distans som gynnar dig lite bättre än 12km!

Håller med men det blir väldigt tufft att hinna hem detta år. Men ngn gång måste givetvis detta klassiska lopp in i mitt rullskids-CV. Tror dock jag får väldigt svårt mot er superspurtare både i starten och i slutet.

Link to comment
Share on other sites

Har nån här inne kört Olaf Skoglund minneslöp nångång? Hur är den tävlingen? Vore kul att få testa en tävling i Norge :) .

Mkt få svenskar har kört hela loppet. som jag tror är otroligt fint och definitivt med en grym elitklass. Men jag och några andra (Per+ en till) från VästSverige tänkte köra i år. Vi skulle kunna plocka upp dig OCH Vasa eller MMG på vägen upp på E6. Loppet tror jag kan jämföras tid- och ansträngningssmässigt som en blandning mellan ett mkt kuperat seedningslopp och VL. Du är ju stark på att staka så det borde passa:)

okej! Ja en annan skulle väl inte ha en chans, men kul att få vara med om nån stor tävling :). Får fundera vidare på detta :) .

Link to comment
Share on other sites

Olaf Skoglund’s minneløp - Banprofil

Det ser brant ut på några ställen, 100 meter nerför på 1 km efter 42 km, bland annat... :(

Annars såg det bra ut på slutet, där borde man kunna staka upp sig några placeringar. :)

http://www.sikfiskarlaget.com/images/stories/artikler/2010/langrenn/rulleski-gautefall_kragero.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men på 2:or är inte nedförsbackar särskilt läskigt, dels kan du ploga ner farten och dels så går det inte upp mot 50 km/h. :) jag är sugen på att hänga på detta äventyr!

Ja man kan ju hoppas på att backarna inte avslutas med rullgrus och skarpa räcklösa kurvor!

Tänk Trollstigen... :D

Link to comment
Share on other sites

Men på 2:or är inte nedförsbackar särskilt läskigt' date=' dels kan du ploga ner farten och dels så går det inte upp mot 50 km/h. :) jag är sugen på att hänga på detta äventyr![/quote']

Ja man kan ju hoppas på att backarna inte avslutas med rullgrus och skarpa räcklösa kurvor!

Tänk Trollstigen... :D

ja de där såg ju riktigt bra ut, och utmanande :D . Hur ska du göra vasa? funderar du på att köra?

Link to comment
Share on other sites

Hur ska du göra vasa? funderar du på att köra?

Får nog som sagt fundera lite på saken.

Såg ut att vara väldigt kuperat...

Jo förutom den rejäla stigningen i slutet så är det väldigt många 50 och 100 meters stigningar. Lär t.o.m bli lite diagonalande - härligt!

Link to comment
Share on other sites

Hur ska du göra vasa? funderar du på att köra?

Får nog som sagt fundera lite på saken.

Såg ut att vara väldigt kuperat...

Jo förutom den rejäla stigningen i slutet så är det väldigt många 50 och 100 meters stigningar. Lär t.o.m bli lite diagonalande - härligt!

När åker ni upp? övernattar ni dagen före tävlingen i Kragerö eller åker ni upp över dan bara?

 

Tänkte ta husvagnen nämligen, och ta in på nån camping i Kragerö. eller om det finns nån billig stuga i närheten?

Link to comment
Share on other sites

Får nog som sagt fundera lite på saken.

Såg ut att vara väldigt kuperat...

Jo förutom den rejäla stigningen i slutet så är det väldigt många 50 och 100 meters stigningar. Lär t.o.m bli lite diagonalande - härligt!

När åker ni upp? övernattar ni dagen före tävlingen i Kragerö eller åker ni upp över dan bara?

 

Tänkte ta husvagnen nämligen' date=' och ta in på nån camping i Kragerö. eller om det finns nån billig stuga i närheten?[/quote']

Det går ju att köra på morgonen eftersom starten går sent kl 12,00. Tar väl ca 5 timmar inkl färja Moss-Horten från Göteborg. Så det räcker att åka vid 6-tiden. Men troligen blir den en billig hytte i närheten istället, brukar finnas rätt gott om dem och det är inte högsäsong ännu. Tror du får svårt att räkna hem den extra diesel/bensin som bilen drar med husvagn om du bara skall övernatta en natt, med fler en natt så blir givetvis annorlunda. Vi skulle kunna dela på hytte skall jag leta?

Link to comment
Share on other sites

Jo förutom den rejäla stigningen i slutet så är det väldigt många 50 och 100 meters stigningar. Lär t.o.m bli lite diagonalande - härligt!

När åker ni upp? övernattar ni dagen före tävlingen i Kragerö eller åker ni upp över dan bara?

 

Tänkte ta husvagnen nämligen' date=' och ta in på nån camping i Kragerö. eller om det finns nån billig stuga i närheten?[/quote']

Det går ju att köra på morgonen eftersom starten går sent kl 12,00. Tar väl ca 5 timmar inkl färja Moss-Horten från Göteborg. Så det räcker att åka vid 6-tiden. Men troligen blir den en billig hytte i närheten istället, brukar finnas rätt gott om dem och det är inte högsäsong ännu. Tror du får svårt att räkna hem den extra diesel/bensin som bilen drar med husvagn om du bara skall övernatta en natt, med fler en natt så blir givetvis annorlunda. Vi skulle kunna dela på hytte skall jag leta?

jo jag såg att starten var kl 12 nu :) . trodde det var tidigare på dagen. Vi ska nog ta husvagnen , tänkte vi skulle lägga oss vid töcksfors, (sandvikens camping) på Fredagen , så slipper man dra in husvagnen i Norge på färjor osv. så tar vi bilen in till Kragerö sedan på morgonen :) .

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på att veta om Alliansloppet fortfarande är ett seedningsgrundat lopp inför Vasan? Att loppet blivit av med sin SM-status vet jag sedan tidigare. Men det är ändå intressant att veta hur pass attraktivt detta lopp kommer att bli....

 

Följdfrågan blir ju istället vilken klubb som åtar sig att arrangera ett SM i rullskidor, och om något datum är fastställt?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på att veta om Alliansloppet fortfarande är ett seedningsgrundat lopp inför Vasan? Att loppet blivit av med sin SM-status vet jag sedan tidigare. Men det är ändå intressant att veta hur pass attraktivt detta lopp kommer att bli....

 

Följdfrågan blir ju istället vilken klubb som åtar sig att arrangera ett SM i rullskidor, och om något datum är fastställt?

Jag kan bara svara ang. SM och det är Njutångers IF som arranrerar SM i år och loppet kommer att gå den 27/8 här i Hudiksvall på en helt nydragen och okörd E4 (motorväg) 3veckor före man släpper på biltrafiken på denna fina väg! Jag själv var där och stakade tidigare idag och träffade på Daniel Rickardsson som var där på sin rullskidspremiär för året....finare väg kan det inte bli!!

Länk: http://www.e4loppet.se/

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på att veta om Alliansloppet fortfarande är ett seedningsgrundat lopp inför Vasan?

Jag har ställt samma fråga till Vasaloppet och fick följande svar:

 

"Vi har pågående diskussioner om detta, kan inte lämna något svar ännu."

 

Den som väntar får se med andra ord!

Link to comment
Share on other sites

Toppen och tack för era svar! Det är inte seedningen i sig som jag är ute efter.. Jag vill ju ställa upp i ett stort startfält, ett seedningslopp bidrar ju till det.

 

Njutånger blir lite far away för min del, även om själva stället med det namnet kittlar.

Link to comment
Share on other sites

Samma fråga som Micke31 !

Kommer Alliansloppet bli seedningslopp för Vasaloppet?

 

På Vasaloppets info om seedning nämns inte loppet. Jag har även skickat frågan till arrangörerna för Alliansloppet ...inget svar!

Till skillnad från Micke är det själva seedningen som är intressant för mig.

Verkar klurigt att få besked.

Är det ingen av er alla rullskidsstjärnor som sitter på lite info???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Blir det varken Alelopp eller Landvetterrunda i år? Vad händer då med Västsvenska rullskidcupen?

Har inte all inside-information men sannolikt tillkommer i så fall andra tävlingar istället, kanske tex Svartedalsloppet, Höstrullen, Rådarullen i Lidköping eller ngt annat arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Blir det varken Alelopp eller Landvetterrunda i år? Vad händer då med Västsvenska rullskidcupen?

Har inte all inside-information men sannolikt tillkommer i så fall andra tävlingar istället' date=' kanske tex Svartedalsloppet, Höstrullen, Rådarullen i Lidköping eller ngt annat arrangemang.[/quote']

Kommer Jens-Arne?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...