Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

Skulle vara intressant att dra med ngt maxstyrketest eller mjölksyratest med marklyft. då skulle det nog kunna bli ganska mycket annorlunda. ;)

Det är en av sakerna som jag tyckte var bra när du startade tråden' date='att vi kunde VARIERA träningen/testerna :) är nog inte helt fel även om man suger på vissa av grenarna ;)[/quote']

Jag tror det är bra att köra olika tester, vi ska ju som sagt inte bli 5000m löpare utan Vasamedaljörer ;) Konditionen är min styrka medan styrka är vad jag saknar :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply
Något mer test på G? Så vi får något på styrkan också så här i uppstarten?

Varför inte :) har du nåt förslag?

Ja men det tycker jag vi ska göra! Jag är riktigt dålig på styrka dock så jag överlämnar vad vi ska göra åt ngn annan :P

Ska vi maxa i bänk eller :) 200 fjäril he he.

 

Annars kanske Concept2 roddmaskin vore något?? Finns ju på de flesta gymmen. Vem är snabbast på 500, 1000 eller 2000 meter? Skierg vore optimalt men det verkar svårt att få tillgång till.

 

http://concept2.co.uk/records/fastest

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte anmält mig i den här kampen ännu, vete tusan om jag klarar det :(

så kanske jag inte ska kommentera?

 

Men när det gäller styrka så rekommenderas ju chins, dips, brutalbänk etc. läs sista Vasalöparen för beskrivning. Kanske något för styrkemätning?

 

Kul initiativ för övrigt :)

Det ska bli spännande att fälja er utveckling!

Link to comment
Share on other sites

Varför inte :) har du nåt förslag?

Ja men det tycker jag vi ska göra! Jag är riktigt dålig på styrka dock så jag överlämnar vad vi ska göra åt ngn annan :P

Ska vi maxa i bänk eller :) 200 fjäril he he.

 

Annars kanske Concept2 roddmaskin vore något?? Finns ju på de flesta gymmen. Vem är snabbast på 500' date=' 1000 eller 2000 meter? Skierg vore optimalt men det verkar svårt att få tillgång till.

 

http://concept2.co.uk/records/fastest[/quote']

Roddmaskin är inget dumt alt.

Skireg eller någon annan stakmaskin kan jag inte få tag i tyvärr! Iaf inte i nuläget.

Link to comment
Share on other sites

Om vi spånar lite fritt så är väl roddmaskin / Skierg bra standardiserade tester.

 

Rena styrkeövningar känns inte så relevant för skidåkning? Om vi kör så bör de vara relaterade till kroppsvikt, sneglar jag på "FitnessFive" så kan vi köra Knäböj, Bänkpress, Chins och Dips. (Stångcurls känns inte så viktigt...)

Vill dock inte börja hetsa folk att köra böj och marklyft utan bra teknik först...

 

(Jag kommer själv varken träna ski-erg eller roddmaskin under sommaren och ska snart dra ner på styrketräningen men det kan ju vara intressant med värden inför vintern)

Link to comment
Share on other sites

Ang styrkeövningar med fria vikter vill jag inte riskera min rygg för detta. Har aldrig maxat något sådant förut och eftersom jag antagligen kommer se ut som Ringaren i Notre Dame när jag ska lyfta kommer det nog bara leda till skada.

Då är nog exempelvis dips/chins bättre som ren styrketest, iaf för mig.

Link to comment
Share on other sites

Vi i medaljstridstråden får väl hyra en buss och fara till värmlandstrakten och göra ett studiebesök hos storstakarn VASA för att se hur effektiv stakträning ska gå till :D

Drömmen vore väl om alla i tråden hade varsin thorax trainer så kunde vi ju köra olika tester i den ;)

Men men vi lever ju inte i en dröm så vi får väl hitta på nåt annat.jag har faktiskt aldrig kört roddmaskin så det kan va kul!jag är öppen för förslag måste bara få tid/möjlighet att gör undan det första coopertestet.var och kollade löparbanorna på idrottsanläggningen i stan igår och bitvis täckt av nästan en halvmeter SNÖ!

Link to comment
Share on other sites

Vi i medaljstridstråden får väl hyra en buss och fara till värmlandstrakten och göra ett studiebesök hos storstakarn VASA för att se hur effektiv stakträning ska gå till :D

Drömmen vore väl om alla i tråden hade varsin thorax trainer så kunde vi ju köra olika tester i den ;)

Men men vi lever ju inte i en dröm så vi får väl hitta på nåt annat.jag har faktiskt aldrig kört roddmaskin så det kan va kul!jag är öppen för förslag måste bara få tid/möjlighet att gör undan det första coopertestet.var och kollade löparbanorna på idrottsanläggningen i stan igår och bitvis täckt av nästan en halvmeter SNÖ!

Eller varför inte ett träningsläger hos Vasa och Globe86, det hade varit något!!

Link to comment
Share on other sites

Here is the result of the Mölndal jury: Cooper 13.27. Ösregn, platt grusväg. Gick bättre än jag trodde.

 

Styrka: Har i stort sett aldrig tränat styrka, men har roddmaskiner i närheten (roddklubb) så det blir min röst.

Vasa och Globe86 - en tanke.

Jäkligt kul detta för övrigt. Nu hastar jag iväg till badminton.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bra att köra en relativt kort distans, max 5000 meter. Efter det kan det kanske vara bra att försöka få till något test som fokuserar mer på långvarig uthållighet, och kanske ett för styrka med egen kroppsvikt, för att få spridning i testerna.
Link to comment
Share on other sites

Jag är oxå med på roddmaskin. Kan vara bra för mig att behöva leta upp ett gym och kanske se lite folk när jag tränar för omväxlingsskull :) Men distans har jag ingen aning om, kommer ihåg för ca 3 år sedan när jag testade en roddmaskin och körde 1500m tror jag.. var helt död. Men är iofs mycket mycket bättre tränad nu än då.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...