Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

Avslutade idag min sämsta träningsvecka för året med ett av dom bästa passen i mitt liv. Har tentor på universitetet nästa vecka, så det har blivit ca 75 timmar i skolan denna veckan. Blev därför veckans enda pass idag, 21km löpning där klockan stannade på 1:27:15, vilket jag är sjukt nöjd med. :)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply
Hur rullar det på med träningen för er allihop? stebe verkar få till dj-vulskt med mängd iafl :) själv tar jag ett litet träningsbreak nästa vecka då jag far till england genom jobbet.

Segt för min del nu. Mycket uppbokat krafs, både jobb och privat, som är i vägen. Har ej möjlighet att få ihop de timmar som krävs. Ska till London med min dotter under kommande weekend. Valde hotell med omsorg, St Giles med tillgång till detta:

Leisure

•Access to Central YMCA Health and Fitness Club (nominal charge per visit).

Featuring:

•25 metre heated indoor swimming pool

•Extensive Cardio Zone

•Free Weights

 

Tänkte maxa några 50or fjäril i poolen, tar rätt bra på både hjärta, lungor och muskler :-)

Link to comment
Share on other sites

Hur rullar det på med träningen för er allihop? stebe verkar få till dj-vulskt med mängd iafl :) själv tar jag ett litet träningsbreak nästa vecka då jag far till england genom jobbet.

Segt för min del nu. Mycket uppbokat krafs' date=' både jobb och privat, som är i vägen. Har ej möjlighet att få ihop de timmar som krävs. Ska till London med min dotter under kommande weekend. Valde hotell med omsorg, St Giles med tillgång till detta:

Leisure

•Access to Central YMCA Health and Fitness Club (nominal charge per visit).

Featuring:

•25 metre heated indoor swimming pool

•Extensive Cardio Zone

•Free Weights

 

Tänkte maxa några 50or fjäril i poolen, tar rätt bra på både hjärta, lungor och muskler :-)[/quote']

:) låter som ett genomtänkt val.

Link to comment
Share on other sites

Hur rullar det på med träningen för er allihop? stebe verkar få till dj-vulskt med mängd iafl :) själv tar jag ett litet träningsbreak nästa vecka då jag far till england genom jobbet.

Segt för min del nu. Mycket uppbokat krafs' date=' både jobb och privat, som är i vägen. Har ej möjlighet att få ihop de timmar som krävs. Ska till London med min dotter under kommande weekend. Valde hotell med omsorg, St Giles med tillgång till detta:

Leisure

•Access to Central YMCA Health and Fitness Club (nominal charge per visit).

Featuring:

•25 metre heated indoor swimming pool

•Extensive Cardio Zone

•Free Weights

 

Tänkte maxa några 50or fjäril i poolen, tar rätt bra på både hjärta, lungor och muskler :-)[/quote']

:) låter som ett genomtänkt val.

Törs man hoppas på att de har några Skierg :)

Link to comment
Share on other sites

Segt för min del nu. Mycket uppbokat krafs' date=' både jobb och privat, som är i vägen. Har ej möjlighet att få ihop de timmar som krävs. Ska till London med min dotter under kommande weekend. Valde hotell med omsorg, St Giles med tillgång till detta:

Leisure

•Access to Central YMCA Health and Fitness Club (nominal charge per visit).

Featuring:

•25 metre heated indoor swimming pool

•Extensive Cardio Zone

•Free Weights

 

Tänkte maxa några 50or fjäril i poolen, tar rätt bra på både hjärta, lungor och muskler :-)[/quote']

:) låter som ett genomtänkt val.

Törs man hoppas på att de har några Skierg :)

Ja hoppas kan man ju alltid :) vi är lite galna alla vi(även jag!) här på skidforum,väljer hotell till semestertrippen efter hurvida deras gym är utrustad med skierg eller inte :lol:

men det är rätt inställning slasko ;)

Link to comment
Share on other sites

21 km? På ett blått band och trångt?

Kanske i Göteborg?

 

Bra tid vare sig det var ett träningspass eller var Varvtid :)

Tyvärr var det inte varvet, var och kollade i lördags och blev grymt sugen så det blev ett eget varv dagen efter. Nästa år står jag definitivt på startlinjen!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag vill gärna vara med i medaljstriden! Himla kul med pepp och träningstips inför satsningen på VL 2012! Förra året blev för mig ett mellanår med endast 30 mil skidor och har aldrig kört varken rullskidor eller stavlöpning/skidgång under sommaren tidigare - så hoppas på en rejäl förbättring i år! Har just anmält mig och är i startled 6 efter resultatet på tjejvasan i år. Jag kommer inte ha ngt med toppstriden i gruppen att göra - en bit efter er andra men satsar på damsegrarens tid + 50% i år.

 

Har anmält mig i formuläret också.

 

Ålder: 30

Längd: 173 cm

Vikt: 74kg

ÖS 2010: 7:48

Tjejvasan 2011: 2:04

10km löp: 49:43

Halvmara: 1:51:42

Rullisar: Helt grön (köpte ett beg. par i helgen)

Bor: Örebro

Skidor: Atomic (minns ej modell)

 

http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=141391

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag vill gärna vara med i medaljstriden! Himla kul med pepp och träningstips inför satsningen på VL 2012! Förra året blev för mig ett mellanår med endast 30 mil skidor och har aldrig kört varken rullskidor eller stavlöpning/skidgång under sommaren tidigare - så hoppas på en rejäl förbättring i år! Har just anmält mig och är i startled 6 efter resultatet på tjejvasan i år. Jag kommer inte ha ngt med toppstriden i gruppen att göra - en bit efter er andra men satsar på damsegrarens tid + 50% i år.

 

Har anmält mig i formuläret också.

 

Ålder: 30

Längd: 173 cm

Vikt: 74kg

ÖS 2010: 7:48

Tjejvasan 2011: 2:04

10km löp: 49:43

Halvmara: 1:51:42

Rullisar: Helt grön (köpte ett beg. par i helgen)

Bor: Örebro

Skidor: Atomic (minns ej modell)

 

http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=141391

Lycka till, Frida! Vad hade damsegrarinnan för tid i år?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jenny Hansson vann på 4:25:30 så ca 6.40 hade jag behövt för medalj i år. Lite olika men ofta är bästa dam 20-30 min efter vinnaren, men något år var det visst bara 5-10min! Beror väl mkt på föret, blir ju fördel för damerna som får uppåkta spår om det snöar t ex...
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag vill gärna vara med i medaljstriden! Himla kul med pepp och träningstips inför satsningen på VL 2012! Förra året blev för mig ett mellanår med endast 30 mil skidor och har aldrig kört varken rullskidor eller stavlöpning/skidgång under sommaren tidigare - så hoppas på en rejäl förbättring i år! Har just anmält mig och är i startled 6 efter resultatet på tjejvasan i år. Jag kommer inte ha ngt med toppstriden i gruppen att göra - en bit efter er andra men satsar på damsegrarens tid + 50% i år.

 

Har anmält mig i formuläret också.

 

Ålder: 30

Längd: 173 cm

Vikt: 74kg

ÖS 2010: 7:48

Tjejvasan 2011: 2:04

10km löp: 49:43

Halvmara: 1:51:42

Rullisar: Helt grön (köpte ett beg. par i helgen)

Bor: Örebro

Skidor: Atomic (minns ej modell)

 

http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=141391

Kul.roligt med nån tjej oxå!kör hårt och lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag vill gärna vara med i medaljstriden! Himla kul med pepp och träningstips inför satsningen på VL 2012! Förra året blev för mig ett mellanår med endast 30 mil skidor och har aldrig kört varken rullskidor eller stavlöpning/skidgång under sommaren tidigare - så hoppas på en rejäl förbättring i år! Har just anmält mig och är i startled 6 efter resultatet på tjejvasan i år. Jag kommer inte ha ngt med toppstriden i gruppen att göra - en bit efter er andra men satsar på damsegrarens tid + 50% i år.

 

Har anmält mig i formuläret också.

 

Ålder: 30

Längd: 173 cm

Vikt: 74kg

ÖS 2010: 7:48

Tjejvasan 2011: 2:04

10km löp: 49:43

Halvmara: 1:51:42

Rullisar: Helt grön (köpte ett beg. par i helgen)

Bor: Örebro

 

Skidor: Atomic (minns ej modell)

http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=141391

Hej Frida och välkommen till medaljstriden!

Vad är det för modell på rullisarna du har köpt?

Link to comment
Share on other sites

Smålänningen:

Elpex - vasa 610 tror jag de heter - de har nog 5-10 år på nacken. Tänkte öva på dem och sen blir det väl till att byta upp sig om det blir mycket åkning. Har bara testat runt kvarteret ännu - kändes läskigt men nu har jag köpt rullskidspetsar så kanske det blir lite bättre stavfäste till nästa tur.

 

Nybörjartips på rullisar mottages tacksamt =)

Link to comment
Share on other sites

Smålänningen:

Elpex - vasa 610 tror jag de heter - de har nog 5-10 år på nacken. Tänkte öva på dem och sen blir det väl till att byta upp sig om det blir mycket åkning. Har bara testat runt kvarteret ännu - kändes läskigt men nu har jag köpt rullskidspetsar så kanske det blir lite bättre stavfäste till nästa tur.

 

Nybörjartips på rullisar mottages tacksamt =)

Ett bra köp - rullskidornas Volvo, inte de fräckaste och mest komfortabla men går i ur och skur år in och år ut, har ett par som jag kört några hundra mil på utan i speciellt mycket underhåll..

 

Kör de första passen på relativt platta vägar/cykelbanor där du slipper möten med alltför för mycket annan trafik. I början kommer det att kännas vingligt, fokusera på att hitta balansen och få kontroll över skidorna de första passen inte hur långt eller länge du håller på. När du känner dig lite säkrare på rullskidorna kan du börjar köra lite längre pass och kanske hitta nya rundor, tänk också på att försöka träna in rätt teknik redan från början och då är det ju i första hand stakning som rullskidor är bäst lämpat för.

Link to comment
Share on other sites

Vi är nu 31 medlemmar i medaljstriden, jag har funderat på hur många av oss som verkligen kommer att klara målet att ta medalj.

En gissning från mig är att mellan 10-15 av oss kommer att klara det.

Vad tror ni andra?

Jag kan säga att jag bävar inför uppgiften, men att det samtidigt motivera mig att träna mer och att träna rätt, inte minst diskussionerna här på forum och på denna tråden och kontakterna med andra som också försöker sig i medaljstriden peppar mig - är inte det meningen med en gemensam målsättning? Hur väl den är underbyggt i just mitt personliga fall återstår att se...

Link to comment
Share on other sites

Vi är nu 31 medlemmar i medaljstriden' date=' jag har funderat på hur många av oss som verkligen kommer att klara målet att ta medalj.

En gissning från mig är att mellan 10-15 av oss kommer att klara det.

Vad tror ni andra?[/quote']

Jag kan säga att jag bävar inför uppgiften, men att det samtidigt motivera mig att träna mer och att träna rätt, inte minst diskussionerna här på forum och på denna tråden och kontakterna med andra som också försöker peppar mig - är inte det meningen med en gemensam målsättning? Hur väl den är underbyggt i just mitt personliga fall återstår att se...

Jag tror att vi blir fler än femton som klarar det. Med rätt peppning och motivation under höst och början av vintern så kommer iaf jag klara av mkt mer skidspecifik träning än tidigare år.

Link to comment
Share on other sites

Vi är nu 31 medlemmar i medaljstriden' date=' jag har funderat på hur många av oss som verkligen kommer att klara målet att ta medalj.

En gissning från mig är att mellan 10-15 av oss kommer att klara det.

Vad tror ni andra?[/quote']

Jag kan säga att jag bävar inför uppgiften, men att det samtidigt motivera mig att träna mer och att träna rätt, inte minst diskussionerna här på forum och på denna tråden och kontakterna med andra som också försöker peppar mig - är inte det meningen med en gemensam målsättning? Hur väl den är underbyggt i just mitt personliga fall återstår att se...

Jag tror att vi blir fler än femton som klarar det. Med rätt peppning och motivation under höst och början av vintern så kommer iaf jag klara av mkt mer skidspecifik träning än tidigare år.

Det är ju väldigt mkt beroende på hur täten åker och vilket före det är, de 3 senaste åren har föret varit ganska likvärdigt för oss lite längre bak men vinnartiden har skiljt ca 20 min mellan dessa år, placeringarna som räckt till medalj har skiljt från låga 2000 (2011) tilll höga 2000(2009). Blir det samma som förra året och täten kör snabbt så blir det svårt att iaf för mig nå medalj.

 

Jag har iofs andra delmål så jag behöver nog tur med förhållandena om jag ska nå medaljen och medaljmålet är mer realistiskt inom 2år medans vissa av er är unga och har branta utvecklingskurvor. För min del handlar det nog mycket om att köra intervall och styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Vi är nu 31 medlemmar i medaljstriden' date=' jag har funderat på hur många av oss som verkligen kommer att klara målet att ta medalj.

En gissning från mig är att mellan 10-15 av oss kommer att klara det.

Vad tror ni andra?[/quote']

Jag kan säga att jag bävar inför uppgiften, men att det samtidigt motivera mig att träna mer och att träna rätt, inte minst diskussionerna här på forum och på denna tråden och kontakterna med andra som också försöker peppar mig - är inte det meningen med en gemensam målsättning? Hur väl den är underbyggt i just mitt personliga fall återstår att se...

Jag tror att vi blir fler än femton som klarar det. Med rätt peppning och motivation under höst och början av vintern så kommer iaf jag klara av mkt mer skidspecifik träning än tidigare år.

Alla borde ha kapaciteten att klara det, så om vi bara ger oss f-n på det ska det nog lösa sig :)

Är just nu inne i en svacka men ska komma igång mer än vad jag nånsin gjort förut nu under denna sommar. Hoppas ni är med!

 

Välkommen Frida! Bra att någon kan bryta mansdominansen i gruppen :P

Link to comment
Share on other sites

Tack! Kul med så många laddade, ja lite tunt på tjejer men jag är van =) det brukar det av ngn anledning vara även på skidlopp - lite konstigt tycker jag, skidor som är så kul. Tack också för rullskidtipsen innan (ska ut o testa så snart som jag vilat ut en liten infektion jag drog på mig efter varvet häromdagen).

 

Jag tror också kapaciteten finns hos de flesta - sen gäller det ju att förvalta det man har så bra som möjligt...inte det lättaste alltid! Speciellt inte när skador och/eller sjukdom ställer till det ibland. Men de flesta kan nå dit men ibland tar det bara längre tid. Motivation tror jag är den viktigaste faktorn, hoppas så många som möjligt kan nå målet.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte klarar prestationsmedaljen kan man i stället rikta in sig på årsmedaljerna; 10 års, 20 års, 30 års ja tom 40 årsmedaljen. Jag kan motta 30 årsmedaljen i höst. :)

 

Jag klarade medaljen nästan varje år i början, men efterhand blev det mera sällan, de sista 10 åren inte alls ev en gång. Numera är jag på din nivå Frida runt 47-48 på milen, ca 1.50 på halvmaran ung 7.45 på ÖS. Lite intressant är att jag på senare år fått en större insikt i kvinnors prestationer, då man själv ligger inom samma syreupptagningsområde, som många kvinnor. En annan företeelse som jag märkt är att jag numera inte är lika trött i VL, vilket betyder att jag inte kör över min förmåga i början av loppet utan hushållar med krafterna så att de räcker ända hem. Tror det är vanligare bland kvinnor att inte överskatta sig själva och kunna hålla ett jämt och bra tempo på rätt sida om sina maxprestation. :)

Link to comment
Share on other sites

Om man inte klarar prestationsmedaljen kan man i stället rikta in sig på årsmedaljerna; 10 års, 20 års, 30 års ja tom 40 årsmedaljen. Jag kan motta 30 årsmedaljen i höst. :)

 

Jag klarade medaljen nästan varje år i början, men efterhand blev det mera sällan, de sista 10 åren inte alls ev en gång. Numera är jag på din nivå Frida runt 47-48 på milen, ca 1.50 på halvmaran ung 7.45 på ÖS. Lite intressant är att jag på senare år fått en större insikt i kvinnors prestationer, då man själv ligger inom samma syreupptagningsområde, som många kvinnor. En annan företeelse som jag märkt är att jag numera inte är lika trött i VL, vilket betyder att jag inte kör över min förmåga i början av loppet utan hushållar med krafterna så att de räcker ända hem. Tror det är vanligare bland kvinnor att inte överskatta sig själva och kunna hålla ett jämt och bra tempo på rätt sida om sina maxprestation. :)

Jag brukar alltid köra över min förmåga i början för att sedan få brytningstendenser i Evertsberg och resten av loppet med kramp o allt. Överdriven övertro på mig själv samt ofta dåliga skidor är nog orsaken. Nästa år ska jag också öppna hårt, men orka.

 

Grattis till kommande 30års medalj!

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja jag kan bara bekräfta fördomen att tjejer kanske håller jämnare fart - vad gäller långa skidlopp brukar jag kunna hålla ganska jämnt tempo och plocka sista halvan medans folk runtomkring sackar betydligt... se nedan dump från resultatjakt.se öppet spår när jag åkte...plockade positioner hela vägen och kände mig stark in i mål. Även snitthastigheten brukar kunna vara ganska jämn.

 

Frida

Öppet Spår Söndag 2010 Totaltid: 07:48:02

Pos (Män & Kvinnor): 1447

Pos Eldris: 1469

Pos Hökberg: 1544

Pos Oxberg: 1601

Pos Evertsberg: 1741

Pos Risberg: 2001

Pos Mångsbodarna: 2372

Pos Smågan: 3187

Medelhastighet: 11.5 km/h

Passerade: 2852

Passerad av: 188

 

Dock - så här är det inte alls när jag springer, både på LL och på halvmara brukar jag tappa betydligt efter halva. Så det kan lika gärna bero på att jag har för dålig teknik/svag överkropp för att riktigt köra slut på mig på skidor - får aldrig upp pulsen speciellt högt jämfört med löpning. Löpning kan jag snitta 180-185 (ca 88-90% av uppskattad max på 205) på halvmara/milen, det högsta snitt jag kommit upp i på tävling skidor är 168-170 (ca 83%) (kort distans). Tror i princip aldrig jag kommit upp i mer än 180-185 ens i enstaka tillfällen på skidor...

 

Så kanske inte bara är för jag lägger upp det smartare (??) utan för att jag inte har kapacitet att bli riktigt slutkörd då jag inte får upp pulsen..? ska bli ändring på det i år, skidintervaller får det bli!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...