Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

Tycker vi borde väcka lite mer liv i denna tråden nu.

Vad säger ni om ett nytt test?

 

Rullskidor 5, 10, 15 eller 20km?

(svårt att jämföra resultaten pga. olika förutsättningar, men för att få igång oss lite)

 

Eller ett löpningspass till 10 km?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply
Tycker vi borde väcka lite mer liv i denna tråden nu.

Vad säger ni om ett nytt test?

 

Rullskidor 5, 10, 15 eller 20km?

(svårt att jämföra resultaten pga. olika förutsättningar, men för att få igång oss lite)

 

Eller ett löpningspass till 10 km?

Håller med dig Offa.

 

Min röst ligger på 20 km rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte jämföra resultat på marathon istället? ;-)

Jag sprang på 3:45 igår och är oförskämt pigg idag!

bra jobbat! själv är jag glad om jag skulle ha den tiden på halva sträckan på löpning ;)

så för min del räcker det med coopertestet när det gäller löpning :D

men nu gäller det för mig att hitta en bra slinga för rs-testet 20km som jag kan jämföra mig med senare i sommar.jag har lite alt.men jag bara funderar hur mycket kupering jag ska ha.

men först måste jag komma igång efter en vecka på resande fot(england) och mycket svullande och en och annan pilsner ;)

Link to comment
Share on other sites

Länge sedan jag skrev nu, men träningen tar all tid - not. Men det går hyggligt. Inser när jag läser Poxemans Maratontid att jag hade exakt samma tempo, fast på halva distansen bara, Göteborgsvarvet. I mål på 1.52.28. 5.20 tempo alltså. För mig är det bra. En mara hade jag inte orkat. Körde rullskidor på riktigt första gången igår. En mil. Tar nog ett tag innan jag får in snitsen. Men jag är gärna med på ett 20 km test. Gäller som sagt bara att hitta en lämplig runda. Härligt att se alla era engagemang!
Link to comment
Share on other sites

Har precis kommit hem från en studieresa med astrofysiken till La Palma. :)

Tycker rs-iden låter väldigt bra! Får lägga in ett pass nu till långhelgen.

 

Lär ha skaffat mig en del röda blodkroppar iom att vi var uppe och gick på vulkanen på ca 2500möh, var iaf riktigt jobbigt att andas. Har nog aldrig varit uppe så högt förut (utom flygplan då). Hela ön sluttar upp mot toppen vilket även måste vara idealistikt för sommarträning för skidåkning... Körde iaf ett löppass konstant uppför en väg kanske tre kilometer enkel och det skulle inte förvåna mig om det var ett par hundra meter höjdskillnad. Ska kolla passet imorrn.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag inte fått upp utmaningen än som jag lovade, har varit mycket som hänt det senaste. Under kvällen hittar ni länken till utmaningen här, som vanligt:

 

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=987136

 

EDIT 1: Programvaran för inrapporteringen bråkar, länk kommer så fort som möjligt.

 

EDIT 2: https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjWFh5cMIsxtdGVmZFZwRlkzNHI5Qjd5Uy1aY3h6bVE&hl=en_US&authkey=CO-bsLIE

 

EDIT 3: https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/viewform?hl=en_US&formkey=dDdROWplMzVhRTMzb2JQZmpQcEN6c2c6MQ#gid=0

 

Pust

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag inte fått upp utmaningen än som jag lovade, har varit mycket som hänt det senaste. Under kvällen hittar ni länken till utmaningen här, som vanligt:

 

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=987136

 

EDIT 1: Programvaran för inrapporteringen bråkar, länk kommer så fort som möjligt.

 

EDIT 2: https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjWFh5cMIsxtdGVmZFZwRlkzNHI5Qjd5Uy1aY3h6bVE&hl=en_US&authkey=CO-bsLIE

Verkar fortfaranade vara problem med inrapporteringen?

Link to comment
Share on other sites

Körde testlopp 20km rullskidor i dag. Hade svårt att hitta lämplig sträcka så jag körde varvlopp i Högbo skidstadions rullskidbana, lätt kuperad 2,2km lång. begränsningarna låg i en utförslöpa med hårnålskurva där jag måste bromsa. Har ett trauma från den förra hösten då jag spolierade hela höstträningen där med en krossad armbåge som resultat.

 

Tiden blev ungefär som förväntat 1,01. Hade räknat med runt 1timme, tyder på ganska god självinsikt om jag får säga så :) Utrustningen Swenor Fibreglass 2. Kunde inte heller rapportera resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Hallå alla:) Var länge sedan jag var in här.. men jag kör på och tränar iallafall (även om inte det blir så mycket som planerat) som några av er ser på funbeat iallafall.

 

Rullskidstest 20km blir perfekt för mig som väljer MTB och terränglöpning framför rullisar hela tiden. Har mina stavar borta på vift nu och sedan är det löptävling i veckan. Men i helgen kommer 20km rullskidor bli perfekt att genomföra.

 

Önskar er alla lycka till och en trevlig sommar!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ska bli spännande att se om jag ens kan ta mig runt 20 km på rullisar - jag gjorde premiärtur med några km i kvarteren runt hemma häromdagen och hade jätteproblem med stavfästet! Efetrsom stavarna slan i stort sett varje staktag blev jag väldigt spänd och det gick ju knappt i styrfart. Antar att jag gör ngt fel i tekniken eftersom stavfästet är SÅ dåligt - enda gången jag fick till ngn slags fungerande stakning var när det var hål el liknande i asfalten som jag kunde pricka staven i - någon som har bra tips till en rullisrookie ang dessa problem??

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ska bli spännande att se om jag ens kan ta mig runt 20 km på rullisar - jag gjorde premiärtur med några km i kvarteren runt hemma häromdagen och hade jätteproblem med stavfästet! Efetrsom stavarna slan i stort sett varje staktag blev jag väldigt spänd och det gick ju knappt i styrfart. Antar att jag gör ngt fel i tekniken eftersom stavfästet är SÅ dåligt - enda gången jag fick till ngn slags fungerande stakning var när det var hål el liknande i asfalten som jag kunde pricka staven i - någon som har bra tips till en rullisrookie ang dessa problem??

Har du rullskidholkar på stavarna? Jag upplevde samma sak i början av min rullskidåkning, händer även nu av och till att det slinter. Ett tips är att hålla efter spetsarna med en hårdmetallfil eller liknande. Det går bättre när asfalten är varm. Sedan får man hugga lite hårdare med stavarna på asfalt än på snö. Åk ofta och korta sträckor i början, då vänjer du dig snart.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ska bli spännande att se om jag ens kan ta mig runt 20 km på rullisar - jag gjorde premiärtur med några km i kvarteren runt hemma häromdagen och hade jätteproblem med stavfästet! Efetrsom stavarna slan i stort sett varje staktag blev jag väldigt spänd och det gick ju knappt i styrfart. Antar att jag gör ngt fel i tekniken eftersom stavfästet är SÅ dåligt - enda gången jag fick till ngn slags fungerande stakning var när det var hål el liknande i asfalten som jag kunde pricka staven i - någon som har bra tips till en rullisrookie ang dessa problem??

Eller kan det det vara så att du gjort samma misstag som många utav oss, mig inkluderad. Har du satt spetsarna så att dom pekar framåt?

Vid första anblicken kan man tro att rullholkarna ska peka bakåt, att dom är böjda bakåt således...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ska bli spännande att se om jag ens kan ta mig runt 20 km på rullisar - jag gjorde premiärtur med några km i kvarteren runt hemma häromdagen och hade jätteproblem med stavfästet! Efetrsom stavarna slan i stort sett varje staktag blev jag väldigt spänd och det gick ju knappt i styrfart. Antar att jag gör ngt fel i tekniken eftersom stavfästet är SÅ dåligt - enda gången jag fick till ngn slags fungerande stakning var när det var hål el liknande i asfalten som jag kunde pricka staven i - någon som har bra tips till en rullisrookie ang dessa problem??

Eller kan det det vara så att du gjort samma misstag som många utav oss' date=' mig inkluderad. Har du satt spetsarna så att dom pekar framåt?

Vid första anblicken kan man tro att rullholkarna ska peka bakåt, att dom är böjda bakåt således...[/quote']

Japp, det nybörjarmisstaget gjorde jag också.

Link to comment
Share on other sites

https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/viewform?hl=en_US&formkey=dDdROWplMzVhRTMzb2JQZmpQcEN6c2c6MQ#gid=0

 

Kan någon bara testa och se om denna funkar? Vet inte vad som är problemet....

Jag har försökt. Nu kommer rutorna upp där man fyller i namn och tid. Men det syns inte på sammanställningen.

Vad bra, nej jag uppdaterar sammanställningen manuellt, då är vi på banan igen.

Link to comment
Share on other sites

https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/viewform?hl=en_US&formkey=dDdROWplMzVhRTMzb2JQZmpQcEN6c2c6MQ#gid=0

 

Kan någon bara testa och se om denna funkar? Vet inte vad som är problemet....

Jag har försökt. Nu kommer rutorna upp där man fyller i namn och tid. Men det syns inte på sammanställningen.

Vad bra' date=' nej jag uppdaterar sammanställningen manuellt, då är vi på banan igen.[/quote']

OK! Då funkar det. Bra jobbat!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...