Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa.

Jag tror du tänker fel där, verkar (vad jag läst, ingen expert själva) som att korta zoner är det som gäller när spåren blir tillräckligt hårda och till och med isiga. Kanske för att trycket ska bli så högt så att en vattenfilm skapas, och att en lång zon annars bara ger torrfriktion utan vattenfilm över en stor yta.

Visste att det inte var så enkelt... :-)

 

När du säger det så är det ju en av grunderna som jag helt glömde bort. Skulle vara intressant om det fanns nån som kunde redogöra för hur skillnaden i beteende blir mellan en rillad skida och en orillad skida med samma anliggningsyta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa.

Jag tror du tänker fel där' date=' verkar (vad jag läst, ingen expert själva) som att korta zoner är det som gäller när spåren blir tillräckligt hårda och till och med isiga. Kanske för att trycket ska bli så högt så att en vattenfilm skapas, och att en lång zon annars bara ger torrfriktion utan vattenfilm över en stor yta.[/quote']

Visste att det inte var så enkelt... :-)

 

När du säger det så är det ju en av grunderna som jag helt glömde bort. Skulle vara intressant om det fanns nån som kunde redogöra för hur skillnaden i beteende blir mellan en rillad skida och en orillad skida med samma anliggningsyta.

Är nog totala arean som är avgörande. Så rillad eller orillad spelar mindre roll. Däremot så skiljer det nog mellan bruten och rak för farten.

 

En skida med kort tryckpunkt som nu förespråkas vid blötföre ger en mer betydande fördel än just längden på tryckpunkten då vinkeln mot snön blir flackare och kättrar bättre mot slask. Blötsnö trycks ihop och bildar en vall som skidan ska upp på.

Link to comment
Share on other sites

Hur fasen kan en skida ha både kort distinkt tryckfördelning samtidigt som den har klart reducerat tryck?

Jag tolkar det som att de menar att trycket långt fram och långt bak på skidan är klart mindre' date=' dvs kortare trycksoner.[/quote']

Ok, låter vettigt, jag tolkade texten fel. Dock påminner då fortfarande beskrivningen mkt om mina nanosonic Cold med korta tryckzoner och spret. De borde då funka hyggligt i blöta spår också. Får nog leta efter Cold skidor med långa tryckzoner helt enkelt för torrsnö.

 

Det som ställer till mina slutsatser en smula är att det verkar som softtrack gått bra på vl....

Link to comment
Share on other sites

huh, sluta. kan inte admin låsa o radera denna tråd; jag drömmer om spannkurvor om nätterna, omväxlande mardrömmar o fina drömmar...

 

- när jag åker tänker jag på hur spannet / tryckzonerna beter sig mot snön.

 

jag orkar inte mer...

Håller fullständigt med... bättre alla åker på golvlister utan nåt spann överhuvudtaget så det blir lika

Link to comment
Share on other sites

Om spåren då är kalla och stenhårda säger min logik att man då bör ha långa glidzoner då våtsug inte bör skapa nått större problem men hårt tryck mot underlaget bör bromsa.

Jag tror du tänker fel där' date=' verkar (vad jag läst, ingen expert själva) som att korta zoner är det som gäller när spåren blir tillräckligt hårda och till och med isiga. Kanske för att trycket ska bli så högt så att en vattenfilm skapas, och att en lång zon annars bara ger torrfriktion utan vattenfilm över en stor yta.[/quote']

Visste att det inte var så enkelt... :-)

 

När du säger det så är det ju en av grunderna som jag helt glömde bort. Skulle vara intressant om det fanns nån som kunde redogöra för hur skillnaden i beteende blir mellan en rillad skida och en orillad skida med samma anliggningsyta.

Poenget med rilling er ofte bare å få bort skiten og ikke for at de skal gli bedre i begynnelsen. Ofte kan man tape glid i begynnelsen, men skiene vil ikke tette til seg og ta opp så mye smuts..spes på langlopp.. Derfor brukes ofte rett rill

Link to comment
Share on other sites

Jag ställer mig frågan vilken spanntyp som är mest lämpad till det typiska Vasaloppsföret som för mig betyder gammal snö på minussidan -10 till -3 huvudsakligen, frästa spår som efter halva distansen övergår till socker ?

relativt lange trykksoner og ikke for høyt spenn.. altså ikke noe poeng med veldig høye halv og helvekts siffer..

Jeg synes dere svensker er for opptatt av høyde på smørelommer.. en god stakeski skal ha relativt kraftig sluttspenn, men ikke for brant overgang mellom glidzon og festezon

Jeg hadde valgt en ski med litt spret i tupp, lang glidzone bak som jeg hadde rillet lett, ikke for høye kammerhøyder, medium struktur

Jeg gikk vasloppet i år og opplevde ikke løse spor slik mange snakker om... Prøv et av løpene i norge der det er bakker... da er sporene løse

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert själv, men har läst mycket, så jag kan ju testa att kommentera - ta det absolut inte för sanning dock, och andra får gärna rätta mig om det inte låter rätt (det är väl det här man betalar för hos en butik där någon verkligen kan tolka kurvorna...)! Nedan är alltså baserat på vad jag läst här och på andra ställen:

 

Fäste

Väldigt stor skillnad på höjd mellan halv- och helvikt. På halvvikt 1,94 på BP (och ytterligare kanske 0,10 på maxhöjden) helvikt bara 0,30 på BP (litet i förhållande till högsta höjd) - visserligen 0,40 på högsta punkten, men ändå inte så mycket mer. Känns också som fästzonerna kortats lite väl mycket på helvikt. Min slutsats är därför att spannet kollapsat lite väl mycket redan på din halvvikt i bakposition, håller inte riktigt uppe. För någon lite lättare än du hade det kunnat vara ett högt klisterspann på cirka 2 mm halvvikt om den hållt sig uppe till 0,6-0,8 på helvikt (ända upp till 1,0 mm har jag läst på något ställe, men enligt andra ställen är det lite väl högt). 0,30 helvikt är nästan för lite även för en kallskida för en duktig, men att fästzonerna krympt så mycket är nog ett problem ändå, och under glid nedan så undrar jag om skidan skulle vara bra i kallföre skulle vara bra. Jag tror det som Hebbe skriver ovan att vi svenska fokuserar för mycket på att hitta höga skidor stämmer, man får andra nackdelar av det och helheten är viktigast.

 

Glidzon

Väldigt kort yta i fram på under 10 cm (hade funkat i riktigt hårda/isiga spår och mjuka/blöta), men ändå en dipp tillbaka längst fram, som nog skulle bromsa i mjuka/blöta (fast det beror mer på trycket i den punkten än just att den dippar ner - gäller att känna lite på den - den dippen kanske inte något problem) - där vill man att skidan ska klättra upp gradvis istället. Funkar nog alltså bara på riktigt hårda spår. Glidzonerna bak ser nog ok ut, ganska långa, och den där fickan i mitten verkar finnas på de flesta skidor.

 

Alltså: Kanske en klisterskida (fast även där åt det höga hållet på halvvikt) för någon som är en del lättare än du (så helviktspannet hålls uppe mer), så länge som dippen ner längst fram inte ger särskilt hårt snötryck (isf är skidan mer bara klister i isiga spår)? Fast halvviktshöjden blir kanske för hög då, och fästzonerna väldigt långa och med klister vill man hellre ha kortare... Vet att TP någon gång skrivit om dåliga spann, att en del exemplar och ibland hela serier saknar ordentligt andraspann (antar att han menar helviktskurvan) - kanske detta är ett par som är lite svåra att hitta en bra användning för. Eller så provar man att lasta på med ännu mer vikt än din på skidan, så kanske halvvikt går ner mot 1,0 och om helvikt fortfarande håller sig uppe kring 0,15-0,20 så kanske det är en bra kallskida för en motionär/nybörjare enligt Skiselectors tabell (men tryckzonerna kanske ändå talar emot det).

 

Inte lätt - jag är mer och mer inne på att det är bra att betala en hel del för riktigt bra kompetens vid skidköp ;) (finns några ställen i Sverige som jag tänker på). Om jag förstått det rätt kan det variera mellan märken också, så en skida av märke A som ser ut som din kurva skulle inte passa för samma som märke B med samma kurva (eftersom mycket kan hända utanför just det som ritas upp på de kurvorna man ser).

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

vore ju najs om det kommer att man vid skidköp väljer mellan olika par med publicerade skiselector-kurvor eller motsvarande. Känns som det borde komma. Iaf jag skulle vara beredd betala betydligt mer då. Frågan är ju bara vad som skall göras med "resten" av skidorna.
Link to comment
Share on other sites

vore ju najs om det kommer att man vid skidköp väljer mellan olika par med publicerade skiselector-kurvor eller motsvarande. Känns som det borde komma. Iaf jag skulle vara beredd betala betydligt mer då. Frågan är ju bara vad som skall göras med "resten" av skidorna.

I en butik i Norge hade de Skiselector-mätt alla skidor, så det var väl bara att gå runt och välja lämpligt par för den som hade koll.

Link to comment
Share on other sites

vore ju najs om det kommer att man vid skidköp väljer mellan olika par med publicerade skiselector-kurvor eller motsvarande. Känns som det borde komma. Iaf jag skulle vara beredd betala betydligt mer då. Frågan är ju bara vad som skall göras med "resten" av skidorna.

I en butik i Norge hade de Skiselector-mätt alla skidor' date=' så det var väl bara att gå runt och välja lämpligt par för den som hade koll.[/quote']

Men är inte problemet att det bara ger utseendet vid just den helvikt/halvvikt man testat den på? Dvs att man behöver testa alla skidorna med din vikt? Visserligen kan man testa hårdhet på slutspannet på alla skidor, men det säger ju bara en liten del - och att köra kurvorna efter slutspannshårdheten som man mätt upp blir ju olika om du siktar på 50% eller 60% av kroppsvikt (vilket varierar med före, märke, modell, åkförmåga, personlig stil, användningssyfte (kuperat/platt), etc...)

Link to comment
Share on other sites

vore ju najs om det kommer att man vid skidköp väljer mellan olika par med publicerade skiselector-kurvor eller motsvarande. Känns som det borde komma. Iaf jag skulle vara beredd betala betydligt mer då. Frågan är ju bara vad som skall göras med "resten" av skidorna.

I en butik i Norge hade de Skiselector-mätt alla skidor' date=' så det var väl bara att gå runt och välja lämpligt par för den som hade koll.[/quote']

Så har man väl även i Sverige iallafall jag.

Link to comment
Share on other sites

fundera på att köpa ett par carbonlite som ser ut så här, vad tror ni?!

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/smnwswpdaqvnmv/

ja denna skida är ju jag som plockat ut.

Kravet från kunden var en långloppsskida med högt spann, men det skulle ändå vara lätt att få fäste.

Då ser skidan ut så här ibland.

 

Lägger man till ytterligare 20 kg på denna skida så blir det en "normal"skida och förhålladet mellan hel och halvvikt ser "normalt"

Link to comment
Share on other sites

Men är inte problemet att det bara ger utseendet vid just den helvikt/halvvikt man testat den på? Dvs att man behöver testa alla skidorna med din vikt? Visserligen kan man testa hårdhet på slutspannet på alla skidor, men det säger ju bara en liten del - och att köra kurvorna efter slutspannshårdheten som man mätt upp blir ju olika om du siktar på 50% eller 60% av kroppsvikt (vilket varierar med före, märke, modell, åkförmåga, personlig stil, användningssyfte (kuperat/platt), etc...)

Det är just detta som är problemet med skiselectorn. Tror det är bättre att mäta med pointer eller traditionellt på plant golv. Det ser bara så fint ut med alla kurvor men jag tror det är mest skräp. Tyvärr!

Link to comment
Share on other sites

vore ju najs om det kommer att man vid skidköp väljer mellan olika par med publicerade skiselector-kurvor eller motsvarande. Känns som det borde komma. Iaf jag skulle vara beredd betala betydligt mer då. Frågan är ju bara vad som skall göras med "resten" av skidorna.

I en butik i Norge hade de Skiselector-mätt alla skidor' date=' så det var väl bara att gå runt och välja lämpligt par för den som hade koll.[/quote']

Så har man väl även i Sverige iallafall jag.

Snyggt!; lägger ni ut det även på nätet/webshopen? - kanon i så fall.

Link to comment
Share on other sites

I en butik i Norge hade de Skiselector-mätt alla skidor' date=' så det var väl bara att gå runt och välja lämpligt par för den som hade koll.[/quote']

Så har man väl även i Sverige iallafall jag.

Snyggt!; lägger ni ut det även på nätet/webshopen? - kanon i så fall.

Finns i tanken ja, får se om det blir så också, handlar mest om tid.

Samt att det är många som tolkar kurvor fel, så det kan gå att fel håll.

Link to comment
Share on other sites

fundera på att köpa ett par carbonlite som ser ut så här' date=' vad tror ni?!

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/smnwswpdaqvnmv/[/quote']

ja denna skida är ju jag som plockat ut.

Kravet från kunden var en långloppsskida med högt spann, men det skulle ändå vara lätt att få fäste.

Då ser skidan ut så här ibland.

 

Lägger man till ytterligare 20 kg på denna skida så blir det en "normal"skida och förhålladet mellan hel och halvvikt ser "normalt"

Det vore intressant att höra från dig som plockat den vilka fördelar respektive nackdelar denna skida har, jag förstår att den inte passar alla förhållanden

Link to comment
Share on other sites

fundera på att köpa ett par carbonlite som ser ut så här' date=' vad tror ni?!

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/smnwswpdaqvnmv/[/quote']

ja denna skida är ju jag som plockat ut.

Kravet från kunden var en långloppsskida med högt spann, men det skulle ändå vara lätt att få fäste.

Då ser skidan ut så här ibland.

 

Lägger man till ytterligare 20 kg på denna skida så blir det en "normal"skida och förhålladet mellan hel och halvvikt ser "normalt"

Det vore intressant att höra från dig som plockat den vilka fördelar respektive nackdelar denna skida har, jag förstår att den inte passar alla förhållanden

Vi skall komma ihåg att detta är en rea skida nedsatt med ca 2000 kr som är plockad från ett ganska tomt lager.

 

Fördelen med denna skida är att det är extremt högt spann om man vill ha det. Och att det är förhållandevis lätt att få fäste.

helvikt skall i kallföre ligga på 0,15-0,40 mm och vid nollföre 0,20-0,45. Ju högre spann desto bättre åkare.

Detta är värden som är sammanställt genom år av tester hos med många olika fabrikat. Sammanställt av många ledande fabrikat och Skiselector.

Link to comment
Share on other sites

ja denna skida är ju jag som plockat ut.

Kravet från kunden var en långloppsskida med högt spann' date=' men det skulle ändå vara lätt att få fäste.

Då ser skidan ut så här ibland.

 

Lägger man till ytterligare 20 kg på denna skida så blir det en "normal"skida och förhålladet mellan hel och halvvikt ser "normalt"[/quote']

Det vore intressant att höra från dig som plockat den vilka fördelar respektive nackdelar denna skida har, jag förstår att den inte passar alla förhållanden

Vi skall komma ihåg att detta är en rea skida nedsatt med ca 2000 kr som är plockad från ett ganska tomt lager.

 

Fördelen med denna skida är att det är extremt högt spann om man vill ha det. Och att det är förhållandevis lätt att få fäste.

helvikt skall i kallföre ligga på 0,15-0,40 mm och vid nollföre 0,20-0,45. Ju högre spann desto bättre åkare.

 

Detta är värden som är sammanställt genom år av tester hos med många olika fabrikat. Sammanställt av många ledande fabrikat och Skiselector.

Det vore intressant att få höra vilka fördelar du tycker att ett högt spann skulle ha. Jag kan se att man kan ha rätt många vallaskikt men utöver det ?

Link to comment
Share on other sites

Men är inte problemet att det bara ger utseendet vid just den helvikt/halvvikt man testat den på? Dvs att man behöver testa alla skidorna med din vikt? Visserligen kan man testa hårdhet på slutspannet på alla skidor' date=' men det säger ju bara en liten del - och att köra kurvorna efter slutspannshårdheten som man mätt upp blir ju olika om du siktar på 50% eller 60% av kroppsvikt (vilket varierar med före, märke, modell, åkförmåga, personlig stil, användningssyfte (kuperat/platt), etc...)[/quote']

Det är just detta som är problemet med skiselectorn. Tror det är bättre att mäta med pointer eller traditionellt på plant golv. Det ser bara så fint ut med alla kurvor men jag tror det är mest skräp. Tyvärr!

Vet inte om jag helt håller med, såklart är det viktiga den som gör tolkningen. Min kommentar som du citerar syftar ju dock på att jag kanske inte tyckte det var fullt ut hjälpsamt (med betoning på "fullt") med en spannkurva på en generell vikt utdragen eftersom du sedan vill se den på den egen vikt (men absolut bättre än inget naturligtvis när man tittar runt bland massa par!) - men så snart du börjar mäta med din egen vikt så är det ju hjälpsamt.

 

Absolut, med spannbräda och bladmått kan du ju visserligen få ut i princip samma data som en Skiselector, på helvikt och halvvikt och även med hyfsat mätta höjder och tryckzoner, skillnaden är att det tar en riktig massa tid, och att personen då ska lyckas stå still, framförallt på ett ben. Blir mycket att anteckna också. Skiselectorn kan ju dock mäta även slutspann, en del får den kurvan utskriven också - är lite svårare att göra i verkligheten, fast det är klart, ladda på 2-3 kilo i taget i en ryggsäck ger också samma resultat - men tar mer tid. en del mäter också hela kurvorna på tryck 7 cm bakom balanspunkten, den är lite klurigare med bräda... Fast det är klart, om man kan balansera bra så...

 

Alltså visst kan du säkert få ut manuellt samma som du får med en Skiselector, men det tar riktigt lång tid - och det kanske funkar på en skida, men om du och säljaren har en bra bild av vad ni letar efter så kanske ni hinner gå igenom ett stort gäng par med Skiselector innan ni tröttnar, manuellt kanske bara ett par stycken?

 

Samma med pointmätare, ett enklare sätt än att mäta när du står och vinglar på skidan, men fortfarande ger den ju bara samma som en Skiselector ger och det är snabbare och enklare att få allt uppritat på en skärm - förstår inte varför den skulle vara bättre. En skiselector är ju mer en digitaliserad pointmätare eller en Eikermätare med drivmotor, samling, lagring och uppritning.

 

Jag skulle även gissa på att en helt okunnig säljare med bladmått och reglerna "30 cm framåt, och bak till hälen, på halvvikt, och måttet ska fastna när du går upp på tå" kommer plocka en sämre skida än en helt okunnig säljare med en Skiselector och deras manual med spanntabell över företyper och med önskad typ och egen förmåga förknippade önskvärda vallalängder, spannhöjder hel och halv vikt, och utseende på glidzonerna. Ska det bli riktigt bra utvalt krävs en massa expertkunskap i att titta på kurvorna och testa olika par och veta redan från början vilka man ska ta ut och testa, men jag förstår fortfarande inte hur Skiselectorn kan vara en nackdel.

 

Nu låter det nästan som att jag säljer Skiselector, men jag inser ju dess fördel när man ska gå igenom många skidor, och jag förstår inte riktigt vad en del har emot den!

 

Sen har jag titdigare i något inlägg tyckt att det är lite dålig programmering bakom hur den verkar kalibreras och hur den borde autojustera kurvorna, såhär kan ju till exempel inte en skida se ut (eller svävar den i luften fram?):

http://erikwickstrom.se/2012/02/03/polder-imponerar/#jp-carousel-7856

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...