Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

- När är det egentligen bättre med korta tryckzoner jämfört med långa? Enbart hårda konstsnöspår och hög luftfuktighet? Men även där verkar relativt långa inte vara någon nackdel...

Blött. Mindre yta som limmar mot underlaget.

??

 

Pjärrys minne är inte så dåligt heller men hans svar gäller klisterskidor i varmföre.

Kontentan var: välj inte för spänstiga skidor i blötföre o lösa spår' date=' med korta tryckpunkter.

Ta hellre en universalskida som är lite lägre och har längre glidzoner med lite spret fram.

 

Mina nya Speedmax ser ut så, funkar kanon i lösa spår.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Varmföre i lösa spår kan göra att korta tryckzoner eller egentligen skidor med mycket "spret" så att säga graver ner sig i snön och går trögt (enligt Auklandsbrödernas vallabok).

men i varmföre bör det väl vara kortare tryckzoner som gäller normalt som jag förstått det. (är inte särskilt kunnig men intresserad av att lära mig mer och vidarebefodrar bara vad jag läst mig till ta det med en nypa salt då jag kan missuppfattat och inte har egna erfarenheter att prata om).

Hoppas ag inte stökade till den här tråden nu då den varit bland det mest intressanta jag läst på skidforum på ett tag :).

Link to comment
Share on other sites

Varmföre i lösa spår kan göra att korta tryckzoner eller egentligen skidor med mycket "spret" så att säga graver ner sig i snön och går trögt (enligt Auklandsbrödernas vallabok).

Varmföre i lösa spår är det väl för det mesta också stora korn ("socker") som gör belaget går över en toppig yta, alltså relativt lite kontakt med underlaget, samt att det även är en viss dränering i spåret. Jämför med tung vattenmättad nysnö eller hårda spår där ytan värmts upp. Då åker man vattenskidor, mer eller mindre. Så ser jag det :)

Link to comment
Share on other sites

Visst stog det väl i förra Pölderkatalogen att 70% på wc kör s-track i lösa/mjuka fören, + som - ?

 

kan ngn förklara?

Jag läser aldrig pölder, så det får stå för honom.

Men om det är lösa spår/sockrigt och klassiskt, vill man ju ha ett spann som är lätt att trycka ner. Mer så man "smyger" fast skidan.

 

Sen börjar det bli lite förvirrande vad folk menar med "lösa spår o varmföre..." tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Har inte även cold- versionen av redline branta övergångar?

De branta övergångarna påverkar inte att skidan får glidzoner som riskerar att gräva ner sig eftersom skidan inte är uppbyggd på traditionellt sätt!

utveckla gärna (om du kan och orkar)

Om en traditionellt uppbyggd skida har en brant övergång från fästzonen till glidzonerna, så blir det oftast en skida som får kortare glidzoner. Om du har en ren klisterskida för våtföre, där du dels har mycket spret samt en brant övergång från fästzonen till glidzon, blir det en skida som kan gå jättebra i blöta varma spår, men som gräver ner sig i lösare förhållanden.

 

En skida som är uppbyggd som redline, kan du ha en brant övergång som ändå inte påverkar glidzonernas längd på samma sätt, eftersom spannet mer är uppbyggt som en "rektangel" och inte en "kulle".

 

Vet inte om du blev klokare av mitt svammel... ;)

Link to comment
Share on other sites

Aha, just det; det var inte de branta övergångarna "i sig" som var problemet (enligt Auklands), utan att de vid stakning ledde till att glidzonernas längd ändrades. Tack!

 

Ang Pölder: min tanke: att vid mjuka spår kan det väl vara negativt med korta glidzoner som kanske "gräver ner sig"...?

Link to comment
Share on other sites

Aha, just det; det var inte de branta övergångarna "i sig" som var problemet (enligt Auklands), utan att de vid stakning ledde till att glidzonernas längd ändrades. Tack!

 

Ang Pölder: min tanke: att vid mjuka spår kan det väl vara negativt med korta glidzoner som kanske "gräver ner sig"...?

Nja Carl A - jag får låna boken igen, men jag tror det handlar om i Auklands bok att de branta övergångarna plogar lite, precis som vid korta tryckzoner. Trycket blir för hårt just i övergången där belaget går i.

Link to comment
Share on other sites

Aha' date=' just det; det var inte de branta övergångarna "i sig" som var problemet (enligt Auklands), utan att de vid stakning ledde till att glidzonernas längd ändrades. Tack!

 

Ang Pölder: min tanke: att vid mjuka spår kan det väl vara negativt med korta glidzoner som kanske "gräver ner sig"...?[/quote']

Nja Carl A - jag får låna boken igen, men jag tror det handlar om i Auklands bok att de branta övergångarna plogar lite, precis som vid korta tryckzoner. Trycket blir för hårt just i övergången där belaget går i.

Nu är jag på bibblan - och du hade rätt Carl A!!! Det handlade om att tryckzonernas längd ändrar sig för mycket med en styv skida med hög spannhöjd! Bättre då med en mer död skida för stakning...

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst 45 sidor så inser jag att det inte finns några enkla svar, inte som jag kan komma på själv, iaf. Så, vad säger ni följande skidor;

HBW 1,4

FBW 0,4

Flex 67%

Från balanspunkt fram till 0,1 30,5 cm, till 0,2 28,5 cm, 0,3 26,5 cm

Från balanspunkt och bakåt till 0,2 32,5 cm, 0,3 31 cm och 0,4 29 cm

Väger 80-81

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst 45 sidor så inser jag att det inte finns några enkla svar, inte som jag kan komma på själv, iaf. Så, vad säger ni följande skidor;

HBW 1,4

FBW 0,4

Flex 67%

Från balanspunkt fram till 0,1 30,5 cm, till 0,2 28,5 cm, 0,3 26,5 cm

Från balanspunkt och bakåt till 0,2 32,5 cm, 0,3 31 cm och 0,4 29 cm

Väger 80-81

:). Det ä la bra:). Men du har ju inte lagt ut nån kurva i tråden om spannkurvor;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, har ingen utan detta är mätt med Eikermålern. Ledsen att jag missade kurvdelen, läste ändå 45 sidor så jag borde ha snappat.........

Lugnt! Jag har bara läst typ 15 tror jag! Men skidorna ser bra ut i siffrorna - jättebra - men det står inte nött om tryckzonerna, vilket man ser med kurva! Är det plusskidor eller cold eller bara omärkta "ej racingmodell-skidor"?

Link to comment
Share on other sites

Är kurvan för skidan mätt med din vikt? Vad väger du? Riktigt långa tryckzoner i så fall vilket varit bra på senare år på Vasan! Kanske väl lågt spann om man ska åka med lite valla på. Ska ju inte vara för inga skidor har jag argumenterat för lite - vet inte vad jag sagt att jag tror på för höjder men det har ju lagts upp lite siffror här i tråden för några sidor sen! Jag tror att dessa skidor du har här är nog inte gångbara om det närmar sig noll o du vill ha lite lager valla på. Om jag tolkar det rätt är fullviktskurvan inte ens 0,2 som högst och det är nog väl lågt. Torrföre o blå-grön burk skulle jag säga!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...