2slow Posted December 13, 2013 Report Share Posted December 13, 2013 Nej, men eftersom du skrev skateskidor inom parentes så ville jag bara förtydliga att dom skrev om både skate och klassiska skidor. Krångla inte till det nu! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted December 13, 2013 Report Share Posted December 13, 2013 Har inte även cold- versionen av redline branta övergångar?De branta övergångarna påverkar inte att skidan får glidzoner som riskerar att gräva ner sig eftersom skidan inte är uppbyggd på traditionellt sätt!utveckla gärna (om du kan och orkar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted December 13, 2013 Report Share Posted December 13, 2013 - När är det egentligen bättre med korta tryckzoner jämfört med långa? Enbart hårda konstsnöspår och hög luftfuktighet? Men även där verkar relativt långa inte vara någon nackdel... - Finns Auklandboken på svenska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted December 13, 2013 Report Share Posted December 13, 2013 - När är det egentligen bättre med korta tryckzoner jämfört med långa? Enbart hårda konstsnöspår och hög luftfuktighet? Men även där verkar relativt långa inte vara någon nackdel...Blött. Mindre yta som limmar mot underlaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted December 13, 2013 Report Share Posted December 13, 2013 - När är det egentligen bättre med korta tryckzoner jämfört med långa? Enbart hårda konstsnöspår och hög luftfuktighet? Men även där verkar relativt långa inte vara någon nackdel...Blött. Mindre yta som limmar mot underlaget.?? Pjärrys minne är inte så dåligt heller men hans svar gäller klisterskidor i varmföre.Kontentan var: välj inte för spänstiga skidor i blötföre o lösa spår' date=' med korta tryckpunkter.Ta hellre en universalskida som är lite lägre och har längre glidzoner med lite spret fram. Mina nya Speedmax ser ut så, funkar kanon i lösa spår.[/quote'] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjärry Posted December 13, 2013 Report Share Posted December 13, 2013 Varmföre i lösa spår kan göra att korta tryckzoner eller egentligen skidor med mycket "spret" så att säga graver ner sig i snön och går trögt (enligt Auklandsbrödernas vallabok). men i varmföre bör det väl vara kortare tryckzoner som gäller normalt som jag förstått det. (är inte särskilt kunnig men intresserad av att lära mig mer och vidarebefodrar bara vad jag läst mig till ta det med en nypa salt då jag kan missuppfattat och inte har egna erfarenheter att prata om).Hoppas ag inte stökade till den här tråden nu då den varit bland det mest intressanta jag läst på skidforum på ett tag :). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted December 14, 2013 Report Share Posted December 14, 2013 Varmföre i lösa spår kan göra att korta tryckzoner eller egentligen skidor med mycket "spret" så att säga graver ner sig i snön och går trögt (enligt Auklandsbrödernas vallabok).Varmföre i lösa spår är det väl för det mesta också stora korn ("socker") som gör belaget går över en toppig yta, alltså relativt lite kontakt med underlaget, samt att det även är en viss dränering i spåret. Jämför med tung vattenmättad nysnö eller hårda spår där ytan värmts upp. Då åker man vattenskidor, mer eller mindre. Så ser jag det :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted December 15, 2013 Report Share Posted December 15, 2013 Visst stog det väl i förra Pölderkatalogen att 70% på wc kör s-track i lösa/mjuka fören, + som - ? kan ngn förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted December 16, 2013 Report Share Posted December 16, 2013 Visst stog det väl i förra Pölderkatalogen att 70% på wc kör s-track i lösa/mjuka fören, + som - ? kan ngn förklara?Jag läser aldrig pölder, så det får stå för honom.Men om det är lösa spår/sockrigt och klassiskt, vill man ju ha ett spann som är lätt att trycka ner. Mer så man "smyger" fast skidan. Sen börjar det bli lite förvirrande vad folk menar med "lösa spår o varmföre..." tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted December 16, 2013 Report Share Posted December 16, 2013 Har inte även cold- versionen av redline branta övergångar?De branta övergångarna påverkar inte att skidan får glidzoner som riskerar att gräva ner sig eftersom skidan inte är uppbyggd på traditionellt sätt!utveckla gärna (om du kan och orkar)Om en traditionellt uppbyggd skida har en brant övergång från fästzonen till glidzonerna, så blir det oftast en skida som får kortare glidzoner. Om du har en ren klisterskida för våtföre, där du dels har mycket spret samt en brant övergång från fästzonen till glidzon, blir det en skida som kan gå jättebra i blöta varma spår, men som gräver ner sig i lösare förhållanden. En skida som är uppbyggd som redline, kan du ha en brant övergång som ändå inte påverkar glidzonernas längd på samma sätt, eftersom spannet mer är uppbyggt som en "rektangel" och inte en "kulle". Vet inte om du blev klokare av mitt svammel... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted December 16, 2013 Report Share Posted December 16, 2013 Aha, just det; det var inte de branta övergångarna "i sig" som var problemet (enligt Auklands), utan att de vid stakning ledde till att glidzonernas längd ändrades. Tack! Ang Pölder: min tanke: att vid mjuka spår kan det väl vara negativt med korta glidzoner som kanske "gräver ner sig"...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 16, 2013 Report Share Posted December 16, 2013 Aha, just det; det var inte de branta övergångarna "i sig" som var problemet (enligt Auklands), utan att de vid stakning ledde till att glidzonernas längd ändrades. Tack! Ang Pölder: min tanke: att vid mjuka spår kan det väl vara negativt med korta glidzoner som kanske "gräver ner sig"...?Nja Carl A - jag får låna boken igen, men jag tror det handlar om i Auklands bok att de branta övergångarna plogar lite, precis som vid korta tryckzoner. Trycket blir för hårt just i övergången där belaget går i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 16, 2013 Report Share Posted December 16, 2013 Aha' date=' just det; det var inte de branta övergångarna "i sig" som var problemet (enligt Auklands), utan att de vid stakning ledde till att glidzonernas längd ändrades. Tack! Ang Pölder: min tanke: att vid mjuka spår kan det väl vara negativt med korta glidzoner som kanske "gräver ner sig"...?[/quote']Nja Carl A - jag får låna boken igen, men jag tror det handlar om i Auklands bok att de branta övergångarna plogar lite, precis som vid korta tryckzoner. Trycket blir för hårt just i övergången där belaget går i.Nu är jag på bibblan - och du hade rätt Carl A!!! Det handlade om att tryckzonernas längd ändrar sig för mycket med en styv skida med hög spannhöjd! Bättre då med en mer död skida för stakning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 16, 2013 Report Share Posted December 16, 2013 På tal om gamla skidor som används idag, som talats om på forumet, står i boken om ett par Fischerskidor som Frode Estil hade från 1999 som Noruhug använde som ett av paren på 50 km i OS 2010 och de är fortfarande hans näst bästa par i våtföre, 13-14 år efter 1999 skriver Aukland! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
in exile Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Efter att ha läst 45 sidor så inser jag att det inte finns några enkla svar, inte som jag kan komma på själv, iaf. Så, vad säger ni följande skidor;HBW 1,4FBW 0,4Flex 67%Från balanspunkt fram till 0,1 30,5 cm, till 0,2 28,5 cm, 0,3 26,5 cmFrån balanspunkt och bakåt till 0,2 32,5 cm, 0,3 31 cm och 0,4 29 cmVäger 80-81 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Efter att ha läst 45 sidor så inser jag att det inte finns några enkla svar, inte som jag kan komma på själv, iaf. Så, vad säger ni följande skidor;HBW 1,4FBW 0,4Flex 67%Från balanspunkt fram till 0,1 30,5 cm, till 0,2 28,5 cm, 0,3 26,5 cmFrån balanspunkt och bakåt till 0,2 32,5 cm, 0,3 31 cm och 0,4 29 cmVäger 80-81:). Det ä la bra:). Men du har ju inte lagt ut nån kurva i tråden om spannkurvor;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
in exile Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Nej, har ingen utan detta är mätt med Eikermålern. Ledsen att jag missade kurvdelen, läste ändå 45 sidor så jag borde ha snappat......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Nej, har ingen utan detta är mätt med Eikermålern. Ledsen att jag missade kurvdelen, läste ändå 45 sidor så jag borde ha snappat.........Lugnt! Jag har bara läst typ 15 tror jag! Men skidorna ser bra ut i siffrorna - jättebra - men det står inte nött om tryckzonerna, vilket man ser med kurva! Är det plusskidor eller cold eller bara omärkta "ej racingmodell-skidor"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
in exile Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Oneway Premio 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Oki! Men då är de väl märkta Cold eller plus? Säkert en bra skida iaf vilket som! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
in exile Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Nej, ingen sådan märkning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
in exile Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Fel av mig, Cold med vid närmare granskning . Passar nog ganska bra för mina ändamål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 Kanon! De siffrorna på en Cold-skida hade jag gärna haft själv på mina skidor till Vasan!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniperolsson Posted December 20, 2013 Report Share Posted December 20, 2013 (edited) Många som verkar duktig att "syna" och bedömma spann här :)Vad tror ni denna skida duger till för före då? vad är det för typ av skida?http://forumbilder.se/CGEF0/spann-2.jpg Edited December 20, 2013 by Sniperolsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted December 20, 2013 Report Share Posted December 20, 2013 Är kurvan för skidan mätt med din vikt? Vad väger du? Riktigt långa tryckzoner i så fall vilket varit bra på senare år på Vasan! Kanske väl lågt spann om man ska åka med lite valla på. Ska ju inte vara för inga skidor har jag argumenterat för lite - vet inte vad jag sagt att jag tror på för höjder men det har ju lagts upp lite siffror här i tråden för några sidor sen! Jag tror att dessa skidor du har här är nog inte gångbara om det närmar sig noll o du vill ha lite lager valla på. Om jag tolkar det rätt är fullviktskurvan inte ens 0,2 som högst och det är nog väl lågt. Torrföre o blå-grön burk skulle jag säga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.