Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Eller att du blir frångliden för att det oftast inte är så torr snö och packad och utan struktur som det skulle krävas för att dina skidors långa tryckzoner skulle komma till sin rätt, utan att det oftast är blötare, hårdare eller är mer struktur i snön än vad som skulle krävas för att få dina skidor att glida...
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej,

tack för ditt utförliga och utmärkta svar:) Nej, det är inga skateskidor, fyra, fem år gamla Salomon 8x. Svåra att trycka ner, mycket riktigt! Kommer förmodligen att testa att sickla dessa den här säsongen, om det nu blir någon, vill säga. Förra året åkte jag jämförelsevis lite på dem, använde skateskidor och stakade enbart, men ska testa dina tips:)

Link to comment
Share on other sites

Eller att du blir frångliden för att det oftast inte är så torr snö och packad och utan struktur som det skulle krävas för att dina skidors långa tryckzoner skulle komma till sin rätt, utan att det oftast är blötare, hårdare eller är mer struktur i snön än vad som skulle krävas för att få dina skidor att glida...

Stämmer oxå, åker mest konstsnö där jag förvånats över hur lätt åkare passerat på flacken eller i lätt nedförslut.........

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kan ni hjälpa mig på detta kompetenta forum ?

Efter 15 års uppehåll från elitskidåkning är det dags igen.

Tränat på bra ett år och satsar på långlopp och topp 500 på vasaloppet.

Men nu till problemet. Har köpt 2 pr nya skidor, speedmax samt ett par World cup Atomic med några år på nacken. Har kört dessa i skiselectorn men fattar ingenting av kurvorna etc.

På min tid var det bara att åka och hålla käft :-)

Kan ni kommentera dessa. / Magnus

http://www.bilddump.se/bilder/20140111133736-46.59.126.116.JPG

Link to comment
Share on other sites

:) De övre Fischerskidorna är väldigt höga på halvvikt (glider på bägge skidorna) men samtidigt riktigt låga på helvikt (diagonal - tyngden på en skida)! De har inte alls särskilt lång tryckzon när du står på bägge skidorna. De nedre skidorna, Atomic, är medelhöga på halvvikt men höga på helvikt! De har långa tryckzoner. Om det på vasaloppet är som de senare åren skulle jag absolut gå på de nedre Atomic - vid torr, packad snö då det inte snöat på länge, är de bra med långa tryckzoner. Du kan även valla med många lager på dem utan att vallan ligger i. Fischerskidorna har tryckzoner för mer våtare före och eller snö med mer struktur i. Men det verkar som slutspannet är väldigt mjukt på dem, för det kollapsar lätt o du riskerar ligga i med vallan. Mao - om det blir vått och/eller grovkornigt klisterföre har du inte perfekta skidor i något av paren. Jag skulle nog gå på Atomic i de flesta vasalopp! Men om det är våtföre/isigt före, skulle du kanske kanske kunna laborera med att valla väldigt tunt o gå på Fischerskidorna, men vanskligt! Kan du tänka dig fäste som riskerar försvinna efter ett tag pga att du vallar tunt och det är vått o grovkornigt eller ny snö med mkt struktur i tror. jag på Fischerskidorna pga de kortare tryckzonerna;). Skulle ju kunna vara en fördel med Fischerskidorna att de är lättare att få fäste på då spannet kollapsar lättare när du ska diagonalåka! Annars räknar jag med att du är såpass bra åkare att du får fäste även på Atomicskidorna! Ok?:-) Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag letar skateskidor, testade några på Johns Sport i Mora och en duktig säljare hjälpte mig att mäta ut några med hjälp av bladmått, men han kunde konstatera att samtliga skidorna var för mjuka (Salomon EQ8 Skate), det var främst att tryckpunkten på skidan kom för nära jämviktspunkten när jag knep åt skidan.

 

Var idag hos den lokala sporthandlaren och testade också ett par Salomon EQ8 av en väldigt trevlig men okunnig säljare gällande skateskidor. Jag instruerade honom att mäta med bladmått på samma sätt som i Mora, och det kändes då ungefär liknande som dom som var för mjuka. Han mätte upp dom i SkiSelector också (69 kg), men vi hade svårt att tolka bilden, någon här som är mer kompetent ?

 

http://i42.tinypic.com/2qtyii8.jpg

Edited by Tannis
Link to comment
Share on other sites

den ser bra ut.. definitivt en kaldski pga lange trykksoner... den vil være stabil å gå på.. du ser av trykkpunktet bak endrer seg ved fullvekt... det kan være bra fornuftige kammerhøyder dessuten... og høyeste punkt passe langt foran balansepunktet

litt usikker på trykkpunkt foran i spetsen.. kan kanskje grave litt... men tror ikke det... maskinen virker ikke helt kalibrert

 

ps... mange går på altfor harde skøyteski.... knun med max trykk i hvert skyv av eliteløper vil det lønne seg...

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

Min Sambo köpte dessa skidor förra året, hon köpte i en butik som skulle lägga ner så hon fick dom till ett mycket bra pris. Jag frågade givetvis om hon fick dom utprovade men nej, det hade hon inte fått utan säljaren hade sagt att dom skulle passa henne.

 

Jag lämnade in dom för utprovning i en skiselector då jag vill se om dom passade henne samt även ha vallazonerna utmärkta. Intersportbutiken (som nyss köpt in skiselector) kunde inte riktigt ge mig några tydliga svar på om dom passade henne så jag provar här.

 

http://i42.tinypic.com/33dxrlz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min Sambo köpte dessa skidor förra året, hon köpte i en butik som skulle lägga ner så hon fick dom till ett mycket bra pris. Jag frågade givetvis om hon fick dom utprovade men nej, det hade hon inte fått utan säljaren hade sagt att dom skulle passa henne.

 

Jag lämnade in dom för utprovning i en skiselector då jag vill se om dom passade henne samt även ha vallazonerna utmärkta. Intersportbutiken (som nyss köpt in skiselector) kunde inte riktigt ge mig några tydliga svar på om dom passade henne så jag provar här.

 

http://i42.tinypic.com/33dxrlz.jpg

Enligt mig en totalt hopplös skida. I alla fall om den ska vara till klassiskt och inte till skate. Jag är ointresserad av att tyda skiselektorkurvor, men förstår väl ändå att tyda dem lite. Dvs kurvan för hel vikt måste ju vara BETYDLIGT lägre än för halv vikt.

HBW = 0,53

FBW = 0,42

Detta är inga bra siffror.

 

0,53 är lågt till mycket lågt för HBW. Dvs en skida som inte har mycket frigång vid halvvikt. Sedan vid hel vikt har den inte rört sig. Jag gissar att den därmed inte rör sig så mycket mer till slutspannet. Alltså en för mjuk skida som det ändå inte går att trycka ner spannet och få fäste. En katastrofskida som jag förstår att den var billig. Går väl att ha som stakskida eller kanske att åka skate med.

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Tänkte också den kunde funka till skate! Kort spann som är stenhårt som det verkar. Men sen efter att skidan får snökontakt blir det som ett spann till utanför det området. Du skulle kunna lokalisera kontaktpunkten mellan spannområdena fram resp bak o märka ut det området och sickla ner den kontakt punkten kanske? :) då kanske det funkar ok om du vallar rätt tjockt under foten?!? Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Stefan. jag tycker det ser ut som en fin allroundskida. Jämn spannkurva, lite lagom tryckzoneer på glidytan och spret i ändarna. tryckkurvan till höger ser också jämn och fin ut. Om det är ett specifikt klisterpar du är ute efter kanske de är på den mjuka sidan.

 

Det jag kan sakna det som på fischerskidor kallas FA, dvs hur mycket tyngd som krävs för att stänga spannet med tyngden på tå (eller i balanspunkten, kommer inte ihåg så noga). Det ser ut som ett par madshus. De har ju en tabell på sin hemsida som de kallar flex chart. För klisterskidor rekommenderar de ca 60 % av kroppsvikten för att trycka ihop skidan på det viset till 0,2 mm. Nu spekulerar jag lite: Om "slutflexen" på skidorna på bild är hög kanske det funkar för klister, trots att spannet är lågt. Å andra sidan, varför chansa om du inte har köpt skidorna redan.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag skulle kunna bli en fin Vasaloppsskida! Den är hård, så du behöver vara en god åkare för att använda den! Men med ganska många lager valla som det blir på Vasan tror jag det funkar fint om du är en god åkare! Långa tryckzoner som varit aktuellt flera gånger de senaste Vasorna! Men det är ju ingen lätt skida att trycka ner kanske. Svårt veta, men Atomic brukar ju vara lätta få fäste på! Precis såna skidor som jag letar efter :). Men kolla om du trycker fast ett papper under fästzonen när du går upp på tå med vikten på en fot! Det behöver du kunna göra annars kan de vara för hårda!!! Ska du staka utan fäste är ju inte en så hård skida att föredra, men jag tror att för att åka med fäste kan den bli kanon om du är en god åkare! Om du får fast ett pappersark när du står på en fot o går upp på, så kan det vara en kanonskida! Är det fuktig snö och glatta spår eller väldigt spretig nysnö kan tryckzonerna bli onödigt långa kanske! Men som det varit flera år nu just på VL skulle de varit kanon!!! Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Hej, Jag har funderat på att beställa skidor från en butik utomlands. Av naturliga skäl kan jag inte vara med och prova ut skidorna själv. Jag har försökt läsa på lite om spann i fullvikt här på forumet och misstänker att det kanske är lite för lågt med 0,25 alt 0,29. Funkar kanske för burkvalla men inte så bra med klister? Säljaren hävdar att båda skulle passa mig bra och att de passar bra vid -5 till 0. Om någon har en åsikt i frågan är jag mycket tacksam.

 

205

http://i.imgur.com/auHGYLU.jpg

 

210

http://i.imgur.com/deRko3x.jpg

Edited by J_Dean
Link to comment
Share on other sites

Jag hade nedanstående mailkonversation med en handlare. Se bifogad skiselectorbild som jag fick. Vad säger ni? Borde man inte få se en bild per skida? På många skidor ser man väl rätt stora skillnader i paret, även om de försöker matcha så gott de kan från fabrik?

 

"Hej Jag mailade nedanstående i våras till er, men då kunde ni inte hitta några skidor som var bra för mig. Uppskattar att ni sa som det var då.

 

Nu vill jag igen se om ni har några skidor inne som passar mig som jag kan köpa.

 

"Hej,

 

Jag vill köpa Fischer RCS Classic Plus 202cm. Vikt 87kg utan kläder på.

Jag vill ha en långloppsskida som ger grymt glid på vasaloppet i normala förhållanden. Jag skulle gärna vilja att den går att lägga klister på om det är sådana förhållanden . Jag är startled 5 åkare. Är relativt sätt mycket av en stakare. Mina Fischer carbon lite som jag har idag har kort fästzon, är 1,2 höga vid halv vikt och 0,55 vid full vikt (mätt med 87kg). Glidzonerna ser inte bra ut Jag skulle vilja om det går se ett par exempel på skiselector bilder på skidor som ni tror passar mig för det jag beskrev ovan. Är det OK?"

Häls"

 

svar av handlare:

"Hej!

 

Ja, vi skall ha skidor som passar dig nu.

 

Skickar en bild som exempel på ungefär hur det ser ut för dig.

Med vänlig hälsning"

 

http://s22.postimg.org/spqca368h/Skiselector_bild_11.jpg

 

"Hej,

 

Tack för Skiselectorbilden. En fråga. Är inte glidzonen fram väl kort, för vasaloppsallroundföre, och glidzonen bak väldigt lång? Har du ngn skida med liknande mått HBW och FBW (kanske lite lägre FBW) men med längre glidzon fram och kortare bak? Har du ngn intressant skida för mig i Carbon lite eller Speedmax som du skulle kunna maila över skiselectorbilder på?

Vänliga häls

Kristofer"

 

Svar fr handlare:

"Hej!

 

Nej, på båda frågorna...skulle säga att glidzonerna både fram och bak är alllround.

 

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning"

 

Vad säger ni om skiselectorbilden och huruvida skidorna är rätt för mig? Han verkar att ha missat min fråga om carbon lite och Speedmax...

 

Häls

Krippe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...