Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

0.3 vs 0.4, hur många hårstrån är det, ibland får dessa extremt små tal för stora proportioner, efter varje uttalande om vad som är bäst borde det följa en disclaimer om att ingen vet om skidan är bäst för det ena eller ancdra föret innan den har åkts på.

För all del. Men som sagt - jag tyckte först det var knappt 0,2. Men ok, det var knappt 0,3. Ska du skylla på nån får du skylla på dunderklumpen som har lagt upp en tabell, som väl också är siffror som används på en del märkningar på skidor som mätts upp spannkurva på. Det är väl i alla fall sannolikt att en skida med det spannet som sniperolsson lagt upp nu, lätt suger en del om du lägger på kletig burkvalla! Fast du tror inte det, nej. Det får stå för dig

Link to comment
Share on other sites

Är kurvan för skidan mätt med din vikt? Vad väger du? Riktigt långa tryckzoner i så fall vilket varit bra på senare år på Vasan! Kanske väl lågt spann om man ska åka med lite valla på. Ska ju inte vara för inga skidor har jag argumenterat för lite - vet inte vad jag sagt att jag tror på för höjder men det har ju lagts upp lite siffror här i tråden för några sidor sen! Jag tror att dessa skidor du har här är nog inte gångbara om det närmar sig noll o du vill ha lite lager valla på. Om jag tolkar det rätt är fullviktskurvan inte ens 0,2 som högst och det är nog väl lågt. Torrföre o blå-grön burk skulle jag säga!

Skidorna är ett par Salomon S-Lab plockad av Björn på Pölder...Jag har bett om ett par kallföresskidor och eftersom jag stakar "mer än normalt" så är glidet viktigare än fästet! Beställde tidigare ett par Speedmax och spannprofilen från dem ligger med bild tidigare i denna tråd....men Björn har iallafall förhoppning att dessa två skidor ska komplettera varandra:-)

Link to comment
Share on other sites

Det gör de absolut sniperolsson! De är som 2slow konstaterade, inte heller så låga som jag tyckte först! Såg - på mobilen - först inte siffrorna i vänsterkanten och jag jämförde med siffrorna i diagrammet o då trodde jag de var lägre!!! De blir säkert kanon! Dock kan man nog ändå - även om de då är 0,35 - säga att du kan vara liteeförsiktig med att lägga allt för mkt valla om det går mot nollan o lite däröver, som på årets Vasa! Där hade jag iaf inte fel i julstressen o familjepysslet! Ursäkta om jag var snabb att säga att de var lägre än vad de var. Men ändå - de är inte jättehöga, så går det mot plus, så var lite försiktig med tjocklek o längd på fästvallan!!! Kanon!
Link to comment
Share on other sites

0.3 vs 0.4' date=' hur många hårstrån är det, ibland får dessa extremt små tal för stora proportioner, efter varje uttalande om vad som är bäst borde det följa en disclaimer om att ingen vet om skidan är bäst för det ena eller ancdra föret innan den har åkts på.[/quote']

För all del. Men som sagt - jag tyckte först det var knappt 0,2. Men ok, det var knappt 0,3. Ska du skylla på nån får du skylla på dunderklumpen som har lagt upp en tabell, som väl också är siffror som används på en del märkningar på skidor som mätts upp spannkurva på. Det är väl i alla fall sannolikt att en skida med det spannet som sniperolsson lagt upp nu, lätt suger en del om du lägger på kletig burkvalla! Fast du tror inte det, nej. Det får stå för dig

Problemet är den tvärsäkerhet som uttalandena görs. Spåret är inte en aluprofil, och det som påverkar hur mycket en valla suger är hur bra den passar för föret och vallans tjocklek och längd anpassat till spårförhållanden i kombination med åkarens teknik och skida. Dessa variabler spelar man med för att hitta den optimala kombinationen alt kan man säga att de ändras från dag t dag. Tex är spåren något lösa/mjuka måste man gå på mjukare valla eller längre fästzon eller båda för ett bra fäste och bäst lyckas den som hittat den optimala kombinationen, och det går inte att i förväg säga om0.3 skidor är bättre än 0.4 skidor. En mjuk skida med hårdare valla kan gå lika bra som än en styv skida m mjuk valla vid samma före...osv. Det är därför glid och fäste skiljer sig mellan wc åkarna i Tvn trots resurser för tester och oändligt antal skidor att välja mellan.

Link to comment
Share on other sites

Sant! Man kanske inte vill ha en alltför mjuk skida ändå kan jag tänka, även om det teoretiskt i ett specifikt test skulle vara bra just för det föret, utan man vill på just vasaloppet - när det närmar sig noll, ha lite marginal för några lager valla, så inte vallan ligger i vid stakning. Instämmer i att man behöver testa för att veta vilken skida som är bäst och jag menar också som du att det inte alltid är bäst med en för hög skida - särskilt inte om det är så torrt före som årets Vasa. Och som sagt - just snipers skidor var högre än jag fick det till när jag kollade snabbt i mobilen i julstressen!
Link to comment
Share on other sites

Är kurvan för skidan mätt med din vikt? Vad väger du? Riktigt långa tryckzoner i så fall vilket varit bra på senare år på Vasan! Kanske väl lågt spann om man ska åka med lite valla på. Ska ju inte vara för inga skidor har jag argumenterat för lite - vet inte vad jag sagt att jag tror på för höjder men det har ju lagts upp lite siffror här i tråden för några sidor sen! Jag tror att dessa skidor du har här är nog inte gångbara om det närmar sig noll o du vill ha lite lager valla på. Om jag tolkar det rätt är fullviktskurvan inte ens 0' date='2 som högst och det är nog väl lågt. Torrföre o blå-grön burk skulle jag säga![/quote']

Skidorna är ett par Salomon S-Lab plockad av Björn på Pölder...Jag har bett om ett par kallföresskidor och eftersom jag stakar "mer än normalt" så är glidet viktigare än fästet! Beställde tidigare ett par Speedmax och spannprofilen från dem ligger med bild tidigare i denna tråd....men Björn har iallafall förhoppning att dessa två skidor ska komplettera varandra:-)

Bör funka bra som kallskida. Men som jag skrev i mitt långa inlägg tidigare i denna tråd. Hur de sedan glider på snö vet man inte förrän man testat just på snö.

Link to comment
Share on other sites

Det gör de absolut sniperolsson! De är som 2slow konstaterade, inte heller så låga som jag tyckte först! Såg - på mobilen - först inte siffrorna i vänsterkanten och jag jämförde med siffrorna i diagrammet o då trodde jag de var lägre!!! De blir säkert kanon! Dock kan man nog ändå - även om de då är 0,35 - säga att du kan vara liteeförsiktig med att lägga allt för mkt valla om det går mot nollan o lite däröver, som på årets Vasa! Där hade jag iaf inte fel i julstressen o familjepysslet! Ursäkta om jag var snabb att säga att de var lägre än vad de var. Men ändå - de är inte jättehöga, så går det mot plus, så var lite försiktig med tjocklek o längd på fästvallan!!! Kanon!

Nedan är tre av mina skidor varpå de två översta har jag ej provat ännu... Det nedersta paret vet jag funkar som tävlingsskida vid "våtföre" klister eller varm burk (bra glid då)!

Som ni har bedömt de övriga så har ni trott att det överst paret är en kallföresskida som jag troligen har lätt att få fäste på med få lager fästvalla.

Mittenparet tror ni är en allroundskida som kan funka på allt utom i kalla torra förhållanden.

Detta är i teorin och vad ni tror så det ska bli riktigt intressant att testa praktiskt och troligen blir detta i Funäsdalen nästa helg :)

Sidorna är från toppen ett par Salomon S-Lab, Fischer Speedmax, Fischer Carbonlite.

 

http://forumbilder.se/CGEF0/spann-2.jpg

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

http://forumbilder.se/CGEL4/carbonlite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Denna är köpt som en klisterskida på konstsnöspår.

Funkar det trots bara ca 0,27 o 0,22 på fullvikt.

 

 

 

http://www.forumbilder.se/CGEO9/skiselector-0222.JPG?width=150

 

http://www.forumbilder.se/CGEO9/skiselector-0223.JPG?width=150

 

Tack på förhand

Jerker

Klister bygger 0.3 och dina skidor är under 0.3. Alltså i din diagonal åkning kommer dina skidor suga rejält då du direkt när du får fullvikt på skidorna.

Höjden halvvikt är bra.

Mer en "kallburkvalla" skida än klister tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Denna är köpt som en klisterskida på konstsnöspår.

Funkar det trots bara ca 0' date='27 o 0,22 på fullvikt.

 

 

 

http://www.forumbilder.se/CGEO9/skiselector-0222.JPG?width=150

 

http://www.forumbilder.se/CGEO9/skiselector-0223.JPG?width=150

 

Tack på förhand

Jerker

Klister bygger 0.3 och dina skidor är under 0.3. Alltså i din diagonal åkning kommer dina skidor suga rejält då du direkt när du får fullvikt på skidorna.

Höjden halvvikt är bra.

Mer en "kallburkvalla" skida än klister tycker jag.

Då är det bara att skicka tillbaka skidorna.

För kallföres skidor har jag redan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Ny på forumet men har följt er en del enda sen jag råkade få ett återafall och anmäla mig till vasaloppet ( förra och hittills enda gången var 2008 vilket inte ger positiva minnen), här verkar det som man kan få svar på det mesta så jag hoppar in i denna tråd. Har insett eller fått för mig att mina gamla skidor var för mjuka så jag beställde ett nytt par och bad om skiselector kurva för 90 kg samt en kompleterande kurva för 80 kg, hur skulle ni karaterisera denna skida för de olika vikterna (vikten framgår ju inte på kurvan men vilken som är vilken förstår man ju i alla fall). kallföresskida för 90 kg tror jag men hur blir den på 80kg?

// Bosse

 

http://i295.photobucket.com/albums/mm153/BosseHall/Madshushypersonic80.jpg[/url]

 

http://i295.photobucket.com/albums/mm153/BosseHall/Madshushypersonic90.jpg[/url]

Link to comment
Share on other sites

Mja.... Det är väl en kallföresskida höjdmässigt sett på spannet, men tryckzonerna på halvvikt (när du står på bägge skidorna och glider) är inte så långa. 180 resp 199 mm på 80 resp 90 kg. Är väl en rätt universal, nästan åt våtföreshållet till när det gäller tryckzonerna. Är ofta så på Nanosonic och även Hypersonic har jag noterat. Slutspannet är rätt hårt, varken längd eller fullviktshöjd på spannet ändras sådär hemskt mycket ändå som jag uppfattar det, på 90 kg (nedre bilden), jämfört med 80 kg (övre bilden). De som är ett frågetecken kring är om det blir lika torrt före som på flera av de senare årens Vasalopp. Då kan jag tycka att tryckzonerna är lite korta. Men en rätt universal skida alltså, som i och för sig inte är så hög på fullvikt, så lägger du klister får du lägga tunt och även med kletig burk får du lägga tunt. Sen tror jag inte den hade gått så jättebra på Vasaloppet i år, pga för korta tryckzoner... Men blir det så extremt torrt och så packad söndermalen snö igen, på Vasaloppet, har du ju dina gamla mjuka skidor och kanske kan valla kort och tunt på dem??!!! Fast det är ju lite trixigt få till det med mjuka skidor....
Link to comment
Share on other sites

Ja när det gäller spannhöjden skrev dunderklumpen på sid 40 i denna tråd, en tabell och där ser man ju att din skida enligt tabellen är rätt allround. En universal allround skida alltså. Inte så väldigt åt kallföreshållet till som sagt. Höjdmässigt på 90 kg är det mer åt kallföreshållet till, än på 80 kg som du antyder själv. Och tryckzonerna kommenterade jag i inlägget ovan. Tabellen här:

Kall 1,0-1,2/0,20-0,35

 

Allround 1,1-1,25/0,30-0,40

 

Noll 1,2-1,35/0,30-0,45

 

Klister 1,2-1,5/0,35-0,55

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

mätte upp mina "fulskidor" - vad tror ni experter om dessa? Folk. glider ofta förbi och jag har mest kört ruggat på dessa.

http://www.forumbilder.se/DBIE1/1image.jpg

http://www.forumbilder.se/DBIE1/3image.jpg

Ja du... Låga på halvvikt, väldigt höga på helvikt:) Kort fästzon, väldigt kort, men väldigt långa tryckzoner. Vad ska man säga.... Det är inte en skateskida??? Kort, nästan orubbligt spann för din vikt åtminstone... Klisterskida om du vallar kort, men med tryckzoner för torrt och kallt före :). Eller att det funkar att köra ruggat då som sagt, om du lyckas trycka ner dem tillräckligt för rugg? Men som sagt - tryckzonerna är så långa, så tryckzonerna är egentligen anpassade för kallt och torrt före. Kan du trycka ner dem ordentligt när du åker? Orkar du det kan det ju teoretiskt vara en bra Vasaloppsskida som föret var 2013 - snustorrt och utan struktur i snön. Men ändå 0 - -2 fästvalla. Men branta övergångar är ju inte heller i och för sig bra, enligt Auklands, när man stakar mycket.... Övergångarna gräver ner sig i snön på mjuka spår. Men det är inte en skateskida för kallföre??? Har inte sett några skiselectorbilder för skateskidor tror jag, så jag borde ju inte undra det, men undrar ändå! :) Antar att det är väldigt lätt lägga för långt med valla och att det är därför du oftast blir frångliden på dessa. Håller du dig med marginal inom de utmätta zonerna på bilden, kan du säkert istället lägga rätt tjockt med fästvalla faktiskt! Men absolut inte för långt alltså!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...