Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så här i efterhand så la jag förmodligen för tjockt fäste' date=' vill minnas att jag la rode chola i botten, skarklister (kr30 swix tror jag att det var) och sedan täckt med kall burk, borde skippat rode chola i botten då kanske? Är lite inne på att testa ett par kallföressalomon till nästa säsong (fiskar ju efter stöd för ett par skidor till;) )

//Anders[/quote']

Var nog en ok vallning även om du kunnat skippa chola. Kanske för lång zon med fäste. Jag lägger inte längre bak än mitten på foten på VL o framförallt inte vid klister. Fram kan du också dra in fästet mkt när du lägger klister!

Jag åkte också 2012. Med täckt klister och dåligt glid. Det har förståa diskuterats ingående här och den allmäna alutsatsen var 1: att täckt klister fungerade för många, men det krävde att det las mycket tunnt

Och 2: det behövdes inte klister för att få fäste.

 

Min slutsats efter det året är att klister aldrig är aktuellt på Vasaloppet om det är stadiga minusgrader. Det kan fungera, men risken att misslyckas är ator och tack vare fräsningen kommer burk att fungera, med mycket mindre risk.

Precis. Det ska väldigt mycket till att det blir klister om det är minusgrader på själva VL-dagen. Får ju vara plusgrader ända till och med att de har fräst och sen klarna upp och frysa efter spårdragning i så fall. Knappt att det kan inträffa numera. De lägger spåren så sent som möjligt...

Link to comment
Share on other sites

Är väl inte så lätt just nu innan VL kanske... Men visst finns det (vet inte din vikt och bindning så sett)

http://www.blocket.se/vastmanland/Langdskidor_Atomic_Vasa_Classic_51790591.htm?ca=13&w=3

Väger man in på dryga 90 pannor så blir utbudet smalt! Får deffa lite kanske...

Samma här du, så då förstår jag ;) Kallföresskidor för 95 kg är inte lätt hitta :) Men jag ska testa mina fischer cs och valla kort och tunt

Link to comment
Share on other sites

http://i58.tinypic.com/15q83si.jpg

 

Godkväll!

Ny på forumet och undrar om någon kan hjälpa mig att förklara för mig hur denna skida är. Jag har förstått att den är bra i hårda spår. Har fått köpa den till ett mycket bra pris av en pappa på dagis som har gett upp skidåkningen.

 

Fakta: Väger ca 78 kg

Skida: Rossignol XIUM C2, 208 cm

Åkare: Åker VL mellan 05:30-06:00

Har en tanke att test köra den till helgen i loppet Södra Berget runt - - http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=10198)

http://www8.idrottonline.se/SundsvallsOK-Orientering/Foreningen/Arbetsrum/SodraBergetRunt/Nyheter/Planeradpreparering/

http://www8.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_513863/cf_57129/40km.PDF

 

Oerhört tacksam för hjälp! Tack på förhand!

Edited by fjuffe
Link to comment
Share on other sites

Det gör de absolut sniperolsson! De är som 2slow konstaterade' date=' inte heller så låga som jag tyckte först! Såg - på mobilen - först inte siffrorna i vänsterkanten och jag jämförde med siffrorna i diagrammet o då trodde jag de var lägre!!! De blir säkert kanon! Dock kan man nog ändå - även om de då är 0,35 - säga att du kan vara liteeförsiktig med att lägga allt för mkt valla om det går mot nollan o lite däröver, som på årets Vasa! Där hade jag iaf inte fel i julstressen o familjepysslet! Ursäkta om jag var snabb att säga att de var lägre än vad de var. Men ändå - de är inte jättehöga, så går det mot plus, så var lite försiktig med tjocklek o längd på fästvallan!!! Kanon![/quote']

Nedan är tre av mina skidor varpå de två översta har jag ej provat ännu... Det nedersta paret vet jag funkar som tävlingsskida vid "våtföre" klister eller varm burk (bra glid då)!

Som ni har bedömt de övriga så har ni trott att det överst paret är en kallföresskida som jag troligen har lätt att få fäste på med få lager fästvalla.

Mittenparet tror ni är en allroundskida som kan funka på allt utom i kalla torra förhållanden.

Detta är i teorin och vad ni tror så det ska bli riktigt intressant att testa praktiskt och troligen blir detta i Funäsdalen nästa helg :)

Sidorna är från toppen ett par Salomon S-Lab, Fischer Speedmax, Fischer Carbonlite.

 

http://forumbilder.se/CGEF0/spann-2.jpg

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

http://forumbilder.se/CGEL4/carbonlite.jpg

Har nu gjort två jämförelsetester: Storhogna -20 och hårda fasta spår samt i Orsa -4 och lite nysnö!

Varken mina nya Speedmax eller mina nya S-Lab har glidit lika bra som mina "gamla" Carbonlite....detta trots att de för ögat kanske har en bättre spannkurva!?

Har slipat om Speedmaxen nu så jag ska göra fler tester:)

Link to comment
Share on other sites

Oki! Torde väl vara så att speedmaxen är klister-/våtföresskida o Salomon är en kallföresskida som "kräver" torr strukturlös snö som på Vasaloppet ifjol! Medan dina gamla carbonlite är mer allround-/kallföresskidor mer allround tryckzoner! Mao precis så som man kunde förvänta sig!? Tror inte jag har sagt att mittenparet speedmax är allround iaf utan det var nån annan som sagt det! På helvikt är det ju lite längre tryckzoner men det är inte av avgörande betydelse tror jag för den skidan! Nedersta carbonlite är nog rätt allround - två tryckzoner bak tex - som på 812 kallföresspannet... Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Hej, var och testade skidor igår och skulle gärna vilja höra vad ni tycker om dessa. Såg själv att skidorna i mitt fischerpar hade rätt så olika siffror, är detta vanligt eller är det ett måndagsex? Vad lämpar sig dessa två paren till bäst?

 

http://forumbilder.se/DBSLS/image1.jpeg

 

http://forumbilder.se/DBSLS/image3.jpeg

 

Tack på förhand :)

 

edit: om ni inte ser siffrorna på på atomic paret så har "skida 1": 1.42mm/0.66mm och "skida 2": 1.32mm/0.68mm

Edited by Kakert
Link to comment
Share on other sites

När det skiljer så mkt som det gör på Fischerskidorna är det inte bra. Länge sen du köpte dem? Fast när jag kollar en gång till ser jag att den mjukare skidan iaf är nästan lika hög om man går fram en bit från balanspunkten!!!!! De verkar rätt allround, nästan åt klisterhållet till, men med brasklapp för den mjukare skidan som kanske är mer åt kallföreshållet till. Tryckzonerna på Fischer är inte så långa bak men två punkter. Allround typ kanske för tryckzonerna på dem. Lite längre fram. Atomicskidorna är höga på halvvikt. Klisterskidor eller Vasaloppsskidor med mkt valla på eller mkt stakning. Tryckzonerna Atomic lite svåra bedöma men rätt allround. Inget av paren är för riktigt torr snö skulle jag tro. Är paren märkta Cold eller plus????? Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Några frågor till er som är kunniga på skiselectorkurvor.

Är höjdsiffrorna för halv och hel vikt tagna vid balanspunkten och inte vid "högsta punkten"?

Om det är så hur ska i så fall fischerskidor som verkar ha högsta punkten en bit framför balanspunkten jämföras med andra som har högsta punkten nära balanspunkten.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara jag som är ute o cyklar. Det är nog så att det mäts på högsta punkten va?!? Tyckte jag räknade till streck på den undre skidan så det skulle räcka till 0,4 på högsta punkten men markeringarna o strecken till vänster kanske skiljer sig åt mellan de två lapparna! Jag tror det är högsta punkten som mäts på egentligen. Fick tillfälligt hjärnsläpp pga att jag tyckte mig se det jag såg på markeringarna o siffrorna i vänsterkant! Sorry! Men bra om nån slår fast att det är högsta punkten man mäter på. För det är väl det?!? Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Det är vid balanspunkten som måtten tas, högsta punkten på Fischer är ofta framför för att man ska få en vallaficka. Men det är inte alla skidor som ser ut så. Generellt har 812 vallaficka och 902 stänger mer plant, men det finns som alltid undantag.

Oki! Då var jag inte ute o cyklade o får ta tillbaka mitt första hjärnsläpp o istället erkänna mitt senare hjärnsläpp då i så fall som jag fick när jag blev osäker på om jag hade tänkt rätt!

Link to comment
Share on other sites

Det är vid balanspunkten som måtten tas' date=' högsta punkten på Fischer är ofta framför för att man ska få en vallaficka. Men det är inte alla skidor som ser ut så. Generellt har 812 vallaficka och 902 stänger mer plant, men det finns som alltid undantag.[/quote']

Oki! Då var jag inte ute o cyklade o får ta tillbaka mitt första hjärnsläpp o istället erkänna mitt senare hjärnsläpp då i så fall som jag fick när jag blev osäker på om jag hade tänkt rätt!

Jag trodde:

HBW 14 cm bakom

FBW 14 cm bakom

Slutspann 7 cm bakom

 

???

Link to comment
Share on other sites

Det är vid balanspunkten som måtten tas' date=' högsta punkten på Fischer är ofta framför för att man ska få en vallaficka. Men det är inte alla skidor som ser ut så. Generellt har 812 vallaficka och 902 stänger mer plant, men det finns som alltid undantag.[/quote']

Oki! Då var jag inte ute o cyklade o får ta tillbaka mitt första hjärnsläpp o istället erkänna mitt senare hjärnsläpp då i så fall som jag fick när jag blev osäker på om jag hade tänkt rätt!

Jag trodde:

HBW 14 cm bakom

FBW 14 cm bakom

Slutspann 7 cm bakom

 

???

låter ju också bekant. Får erkänna att jag glömt vad som skrevs i detta ämne i november eller när det var här på forumet.... Vi får ta o reda ut detta igen! Dunderklumpen? HW? Enklaresport????

Link to comment
Share on other sites

Det är vid balanspunkten som måtten tas' date=' högsta punkten på Fischer är ofta framför för att man ska få en vallaficka. Men det är inte alla skidor som ser ut så. Generellt har 812 vallaficka och 902 stänger mer plant, men det finns som alltid undantag.[/quote']

Oki! Då var jag inte ute o cyklade o får ta tillbaka mitt första hjärnsläpp o istället erkänna mitt senare hjärnsläpp då i så fall som jag fick när jag blev osäker på om jag hade tänkt rätt!

Jag trodde:

HBW 14 cm bakom

FBW 14 cm bakom

Slutspann 7 cm bakom

 

???

Trycket på skidan 13 cm/7cm, måttet vid balanspunkten.

Edited by 2slow
Link to comment
Share on other sites

Oki! Då var jag inte ute o cyklade o får ta tillbaka mitt första hjärnsläpp o istället erkänna mitt senare hjärnsläpp då i så fall som jag fick när jag blev osäker på om jag hade tänkt rätt!

Jag trodde:

HBW 14 cm bakom

FBW 14 cm bakom

Slutspann 7 cm bakom

 

???

Trycket på skidan 13 cm/7cm' date=' måttet vid balanspunkten.[/quote']

Och då betyder det att man sätter trycket längre fram när man lägger tyngden på en skida ja. Just det ja! Och slutspannet också det 7 cm bakom då, 2slow, eller?

Link to comment
Share on other sites

Några frågor till er som är kunniga på skiselectorkurvor.

Är höjdsiffrorna för halv och hel vikt tagna vid balanspunkten och inte vid "högsta punkten"?

Om det är så hur ska i så fall fischerskidor som verkar ha högsta punkten en bit framför balanspunkten jämföras med andra som har högsta punkten nära balanspunkten.

Jag skrev av mig lite på sid 40 i denna tråd.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7161&p=40

 

Jag skrev 14 cm, vilket jag tror de flesta använder. 13 cm kanske är bättre för personer med små fötter ;).

 

Om man bakmonterar en bindning lite, påverkar det skidans egenskaper en hel del. Själv har jag inte rottefella, men det är väl det som är vitsen med NIS-plattan…

 

(Annars är det nog på skate som jag själv skulle tycka det vore en liten fördel med NIS-platta…)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite svårt att förstå värden på slutspannet men jag tror det är så här.

Vi antar att:

HBW=50kg=1.5mm

FBW=100kg=0.5mm

Slutspann= 50-65kg =0,20mm !!!!(vissa mäter till fasta måttet 0,30mm har jag sett, tex skistart)

 

Det måste alltså vara att mätpunkten flyttas fram med ca 7cm från 14cm som gör att skidan får så mycket sämre bärighet, avsiktligt givetvis, och lägre höjd över snön än den har vid FBW trots att vikten är nästan hälften, eller?

Jag har alltid förstått att man får ett enormt tryck av att gå upp på tå, men när man ser de olika värdena i den här tråden förstår man vad mycket det gör för glidet om man står på hälarna :)

 

Eller har jag missuppfattat värdet för slutspannet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite svårt att förstå värden på slutspannet men jag tror det är så här.

Vi antar att:

HBW=50kg=1.5mm

FBW=100kg=0.5mm

Slutspann= 50-65kg =0,20mm !!!!(vissa mäter till fasta måttet 0,30mm har jag sett, tex skistart)

 

Det måste alltså vara att mätpunkten flyttas fram med ca 7cm från 14cm som gör att skidan får så mycket sämre bärighet, avsiktligt givetvis, och lägre höjd över snön än den har vid FBW trots att vikten är nästan hälften, eller?

Jag har alltid förstått att man får ett enormt tryck av att gå upp på tå, men när man ser de olika värdena i den här tråden förstår man vad mycket det gör för glidet om man står på hälarna :)

 

Eller har jag missuppfattat värdet för slutspannet?

Slutspannet mäter du ju alltså på "tå", dvs 7 cm bakom. Samma vikt som FBW men annan placering. Då får du måttet på slutspann för din vikt. Annars mäter du vilken vikt du ska ha för att få slutspannet till 0,10mm. Dina siffror ovan har jag aldrig hört. Var har du fått 0,20 och 0,30 ifrån?

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...