Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har haft lite svårt att förstå värden på slutspannet men jag tror det är så här.

Vi antar att:

HBW=50kg=1.5mm

FBW=100kg=0.5mm

Slutspann= 50-65kg =0,20mm !!!!(vissa mäter till fasta måttet 0,30mm har jag sett, tex skistart)

 

Det måste alltså vara att mätpunkten flyttas fram med ca 7cm från 14cm som gör att skidan får så mycket sämre bärighet, avsiktligt givetvis, och lägre höjd över snön än den har vid FBW trots att vikten är nästan hälften, eller?

Jag har alltid förstått att man får ett enormt tryck av att gå upp på tå, men när man ser de olika värdena i den här tråden förstår man vad mycket det gör för glidet om man står på hälarna :)

 

Eller har jag missuppfattat värdet för slutspannet?

Det avser hur mkt som krävs för att trycka ner skidan till 0,2 men man brukar få ett mått inte två. Kan det vara så att det krävs 50kg till 0,3 och 65kg till 0,2?

Jag har ett par såna skidor och det är hårdare skidor än vad eliten kör på enligt införstådda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite svårt att förstå värden på slutspannet men jag tror det är så här.

Vi antar att:

HBW=50kg=1.5mm

FBW=100kg=0.5mm

Slutspann= 50-65kg =0' date='20mm !!!!(vissa mäter till fasta måttet 0,30mm har jag sett, tex skistart)

 

Det måste alltså vara att mätpunkten flyttas fram med ca 7cm från 14cm som gör att skidan får så mycket sämre bärighet, avsiktligt givetvis, och lägre höjd över snön än den har vid FBW trots att vikten är nästan hälften, eller?

Jag har alltid förstått att man får ett enormt tryck av att gå upp på tå, men när man ser de olika värdena i den här tråden förstår man vad mycket det gör för glidet om man står på hälarna :)

 

Eller har jag missuppfattat värdet för slutspannet?[/quote']

Det avser hur mkt som krävs för att trycka ner skidan till 0,2 men man brukar få ett mått inte två. Kan det vara så att det krävs 50kg till 0,3 och 65kg till 0,2?

Jag har ett par såna skidor och det är hårdare skidor än vad eliten kör på enligt införstådda.

Fortsätter med hårklyveriet. Jag är inte intresserad av slutspann till 0,2. Det jag har sett är till 0,1 !!! ;)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Pölder kör med 13 cm och Intersport likaså' date=' förmodligen på inrådan av Skiselector, men du kanske har 48:or Mr Dunder :)

 

På Eiker använder en del 12 cm.[/quote']

Lite hårklyveri för oss amatörer eller? ;) Men nej, jag har 42...

Jag kan tänka mig att det varierar, det är många som har sina egna idéer när det gäller mäta skidor. Huvudsaken för dom som utför jobbet är väl att hålla sig till samma mått o lära sig vad det ger/innebär.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite svårt att förstå värden på slutspannet men jag tror det är så här.

Vi antar att:

HBW=50kg=1.5mm

FBW=100kg=0.5mm

Slutspann= 50-65kg =0' date='20mm !!!!(vissa mäter till fasta måttet 0,30mm har jag sett, tex skistart)

 

Det måste alltså vara att mätpunkten flyttas fram med ca 7cm från 14cm som gör att skidan får så mycket sämre bärighet, avsiktligt givetvis, och lägre höjd över snön än den har vid FBW trots att vikten är nästan hälften, eller?

Jag har alltid förstått att man får ett enormt tryck av att gå upp på tå, men när man ser de olika värdena i den här tråden förstår man vad mycket det gör för glidet om man står på hälarna :)

 

Eller har jag missuppfattat värdet för slutspannet?[/quote']

Det avser hur mkt som krävs för att trycka ner skidan till 0,2 men man brukar få ett mått inte två. Kan det vara så att det krävs 50kg till 0,3 och 65kg till 0,2?

Jag har ett par såna skidor och det är hårdare skidor än vad eliten kör på enligt införstådda.

Fortsätter med hårklyveriet. Jag är inte intresserad av slutspann till 0,2. Det jag har sett är till 0,1 !!! ;)

Du kan få vilket mått du vill när du använder dig av Skiselector, vilket jag har för mig att du inte gör?

Jag försöker bara hjälpa HJN.

Link to comment
Share on other sites

Det avser hur mkt som krävs för att trycka ner skidan till 0' date='2 men man brukar få ett mått inte två. Kan det vara så att det krävs 50kg till 0,3 och 65kg till 0,2?

Jag har ett par såna skidor och det är hårdare skidor än vad eliten kör på enligt införstådda.[/quote']

Fortsätter med hårklyveriet. Jag är inte intresserad av slutspann till 0,2. Det jag har sett är till 0,1 !!! ;)

Du kan få vilket mått du vill när du använder dig av Skiselector, vilket jag har för mig att du inte gör?

Jag försöker bara hjälpa HJN.

Nej jag föredrar Eiker ;)

Och man kan få vilka värden man vill där också ;)

 

Det jag menar är att om man ska mäta just slutspannet så kan 0,20 vara en rätt stor siffra. Vissa skidor kan vara konstruerade så att de är OK att trycka ner till 0,2, men sedan fastnar de där. Dvs de pressas inte ihop mer hur stor vikt du än lägger på. Då kan det vara en skida som de flesta kommer uppleva som för hård i slutspannet. Jag har därför bara sett att man mäter upp hur stor vikt man har till 0,1 mm vad gäller slutspannet, eller vilket mått man får i mm på slutspannet utifrån sin egen vikt.

 

Jämför bilden jag länkade till (och la ut) av Erik W´s skidor på sidan 40 !!!

Ser man där kan man ju gissa att EW väger 65 kg ungefär.

Slutspannen var ju:

Skida 1 - 0,08 och 61kg till 0,10

Skida 2 - 0,09 och 63 kg till 0,10

Skida 3 - 0,09 och 62 kg till 0,10

Skida 4 - 0,06 och 52 kg till 0,10

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

När det skiljer så mkt som det gör på Fischerskidorna är det inte bra. Länge sen du köpte dem? Fast när jag kollar en gång till ser jag att den mjukare skidan iaf är nästan lika hög om man går fram en bit från balanspunkten!!!!! De verkar rätt allround, nästan åt klisterhållet till, men med brasklapp för den mjukare skidan som kanske är mer åt kallföreshållet till. Tryckzonerna på Fischer är inte så långa bak men två punkter. Allround typ kanske för tryckzonerna på dem. Lite längre fram. Atomicskidorna är höga på halvvikt. Klisterskidor eller Vasaloppsskidor med mkt valla på eller mkt stakning. Tryckzonerna Atomic lite svåra bedöma men rätt allround. Inget av paren är för riktigt torr snö skulle jag tro. Är paren märkta Cold eller plus?????

Tack Snövinter för dina utförliga svar!

Fischerskidorna är 2 år gamla, har aldrig fått dem och gå bra. De är Plus.

Har inte hittat någon märkning på Atomic paret.

 

Kan det vara ide att flytta bindningen något på den mjukare fischer skidan?

 

En till fråga, när man ser spannet på full vikt ser det ut som att det "kollapsar" bakom balanspunkten. Ska man undvika fästvalla på denna ytan?

Link to comment
Share on other sites

När det skiljer så mkt som det gör på Fischerskidorna är det inte bra. Länge sen du köpte dem? Fast när jag kollar en gång till ser jag att den mjukare skidan iaf är nästan lika hög om man går fram en bit från balanspunkten!!!!! De verkar rätt allround' date=' nästan åt klisterhållet till, men med brasklapp för den mjukare skidan som kanske är mer åt kallföreshållet till. Tryckzonerna på Fischer är inte så långa bak men två punkter. Allround typ kanske för tryckzonerna på dem. Lite längre fram. Atomicskidorna är höga på halvvikt. Klisterskidor eller Vasaloppsskidor med mkt valla på eller mkt stakning. Tryckzonerna Atomic lite svåra bedöma men rätt allround. Inget av paren är för riktigt torr snö skulle jag tro. Är paren märkta Cold eller plus?????[/quote']

Tack Snövinter för dina utförliga svar!

Fischerskidorna är 2 år gamla, har aldrig fått dem och gå bra. De är Plus.

Har inte hittat någon märkning på Atomic paret.

 

Kan det vara ide att flytta bindningen något på den mjukare fischer skidan?

En till fråga, när man ser spannet på full vikt ser det ut som att det "kollapsar" bakom balanspunkten. Ska man undvika fästvalla på denna ytan?

Bägge paren är åt klisterhållet till. Fischerskidorna lättare att få fäste på eftersom de kollapsar lite mer på fullvikt. Du ska nog inte lägga för mkt valla bakom mitten av foten på dem nej! Inte på de andra heller så sett, men känsligare på Fischer skulle jag tro. När är det de inte går bra? De borde gå rätt bra i fuktiga o hårda spår om du är försiktig med att lägga för långt bak med kletig valla o klister. Tror det inte är så jättestor idé flytta bindningen eftersom den är kortare i fästzon fram också den skidan. Men flytta fram bindningen något hack på bägge kan du ju prova om du då inte vallar för långt fram!!!!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

.

Jag har haft lite svårt att förstå värden på slutspannet men jag tror det är så här.

Vi antar att:

HBW=50kg=1.5mm

FBW=100kg=0.5mm

Slutspann= 50-65kg =0' date='20mm !!!!(vissa mäter till fasta måttet 0,30mm har jag sett, tex skistart)

 

Det måste alltså vara att mätpunkten flyttas fram med ca 7cm från 14cm som gör att skidan får så mycket sämre bärighet, avsiktligt givetvis, och lägre höjd över snön än den har vid FBW trots att vikten är nästan hälften, eller?

Jag har alltid förstått att man får ett enormt tryck av att gå upp på tå, men när man ser de olika värdena i den här tråden förstår man vad mycket det gör för glidet om man står på hälarna :)

 

Eller har jag missuppfattat värdet för slutspannet?[/quote']

Det avser hur mkt som krävs för att trycka ner skidan till 0,2 men man brukar få ett mått inte två. Kan det vara så att det krävs 50kg till 0,3 och 65kg till 0,2?

Jag har ett par såna skidor och det är hårdare skidor än vad eliten kör på enligt införstådda.

Fortsätter med hårklyveriet. Jag är inte intresserad av slutspann till 0,2. Det jag har sett är till 0,1 !!! ;)

Tack för att ni försöker ;)

 

Jag tog vikten 100 kg för enkelhetens skull och jag var alltså ute efter det här 50 till 65% vilket ju blir 50 till 65kg ;) men då det snackas om skidans flexvärde och MV 0,2 mm på Atomicspråk (Storvalls) och att flexvärdet tas ut vid 0,3mm på annat håll så blir man ju osäker, men jag antar att det bara är olika skolor, men borde ändå skilja en del. Jag fick tex ett par gamla RCS uppmätta av Skistart till 65% i flexvärde. Skulle man trycka ner dem ytterliggare 0,1mm borde ju flexvärde öka till...

 

Så är slutspann, MV och flexvärde samma sak kan man ju undra?

 

och det som jag först var ute efter, att en skida kan ha flexvärde på tex 50% vilket ju är lika belastning som vid HBW, men med en spalt på 0,3 som är ett vanligt mått vid FBW. Det måste förklaras av att mätpunkten är sju centimeter längre fram?

Edited by HJN
Link to comment
Share on other sites

När det skiljer så mkt som det gör på Fischerskidorna är det inte bra. Länge sen du köpte dem? Fast när jag kollar en gång till ser jag att den mjukare skidan iaf är nästan lika hög om man går fram en bit från balanspunkten!!!!! De verkar rätt allround' date=' nästan åt klisterhållet till, men med brasklapp för den mjukare skidan som kanske är mer åt kallföreshållet till. Tryckzonerna på Fischer är inte så långa bak men två punkter. Allround typ kanske för tryckzonerna på dem. Lite längre fram. Atomicskidorna är höga på halvvikt. Klisterskidor eller Vasaloppsskidor med mkt valla på eller mkt stakning. Tryckzonerna Atomic lite svåra bedöma men rätt allround. Inget av paren är för riktigt torr snö skulle jag tro. Är paren märkta Cold eller plus?????[/quote']

Tack Snövinter för dina utförliga svar!

Fischerskidorna är 2 år gamla, har aldrig fått dem och gå bra. De är Plus.

Har inte hittat någon märkning på Atomic paret.

 

Kan det vara ide att flytta bindningen något på den mjukare fischer skidan?

En till fråga, när man ser spannet på full vikt ser det ut som att det "kollapsar" bakom balanspunkten. Ska man undvika fästvalla på denna ytan?

Bägge paren är åt klisterhållet till. Fischerskidorna lättare att få fäste på eftersom de kollapsar lite mer på fullvikt. Du ska nog inte lägga för mkt valla bakom mitten av foten på dem nej! Inte på de andra heller så sett, men känsligare på Fischer skulle jag tro. När är det de inte går bra? De borde gå rätt bra i fuktiga o hårda spår om du är försiktig med att lägga för långt bak med kletig valla o klister. Tror det inte är så jättestor idé flytta bindningen eftersom den är kortare i fästzon fram också den skidan. Men flytta fram bindningen något hack på bägge kan du ju prova om du då inte vallar för långt fram!!!!

Svårt att säga när de funkat bäst, kan nog vara så att jag lagt för många lager burkvalla bakom fästpunkten. Gav lite upp på dessa skidor men ska ge dem ett nytt försök nu när jag vet hur spannet ser ut. Brukar aldrig lägga längre än mitt på foten, men med mina strl47 så blir det ju ändå en bit =)

 

Ska även testa flytta bindningen lite.

 

Tack för din input, den uppskattas!!

Link to comment
Share on other sites

Då har jag förstått att både halv och helvikts måtten är höjden vid BP och inte "högst punkten", och tryckklossen sitter 13cm bakom BP vid mätningarna.

Men slutspannet (tryck 7cm bakom BP) är det även då vid BP som gäller? är ju lite lurigt med fischers 812-spann som är högst någonstans 6-8 cm framför BP.

Man pratar om vallaficka men egentligen är det väl bara så att spannets båge är som högst längre fram, och då borde det ju vara där man ska mäta!?

Blir hur som helst missvisande när det skiljer så mycket i karaktäristik mellan olika skidtillverkares spann.

Link to comment
Share on other sites

Är skiselectormjukvaran så usel att det inte går att skala in så hela kurvorna kommer med? eller är det så att samtliga skidförsäljare (vad jag sett i tråden) inte orkar bry sig när folk betalar hundratals spänn för att få sina skidor uppmätta?

Skräckexemplet jag såg var Pölder där man inte ens kan se var högsta punkten ligger på fullviktsmätningen.

Link to comment
Share on other sites

Tack Snövinter för dina utförliga svar!

Fischerskidorna är 2 år gamla' date=' har aldrig fått dem och gå bra. De är Plus.

Har inte hittat någon märkning på Atomic paret.

 

Kan det vara ide att flytta bindningen något på den mjukare fischer skidan?

En till fråga, när man ser spannet på full vikt ser det ut som att det "kollapsar" bakom balanspunkten. Ska man undvika fästvalla på denna ytan?[/quote']

Bägge paren är åt klisterhållet till. Fischerskidorna lättare att få fäste på eftersom de kollapsar lite mer på fullvikt. Du ska nog inte lägga för mkt valla bakom mitten av foten på dem nej! Inte på de andra heller så sett, men känsligare på Fischer skulle jag tro. När är det de inte går bra? De borde gå rätt bra i fuktiga o hårda spår om du är försiktig med att lägga för långt bak med kletig valla o klister. Tror det inte är så jättestor idé flytta bindningen eftersom den är kortare i fästzon fram också den skidan. Men flytta fram bindningen något hack på bägge kan du ju prova om du då inte vallar för långt fram!!!!

Svårt att säga när de funkat bäst, kan nog vara så att jag lagt för många lager burkvalla bakom fästpunkten. Gav lite upp på dessa skidor men ska ge dem ett nytt försök nu när jag vet hur spannet ser ut. Brukar aldrig lägga längre än mitt på foten, men med mina strl47 så blir det ju ändå en bit =)

 

Ska även testa flytta bindningen lite.

 

Tack för din input, den uppskattas!!

Har också 46-47:or o börjat att lägga klart kortare än mitten på foten nu det sista. Flytta fram något hack o valla kortare där bak! Men i torrsnö som VL 2013 är det inte optimala tryckzoner på något av paren!!!

Link to comment
Share on other sites

Är skiselectormjukvaran så usel att det inte går att skala in så hela kurvorna kommer med? eller är det så att samtliga skidförsäljare (vad jag sett i tråden) inte orkar bry sig när folk betalar hundratals spänn för att få sina skidor uppmätta?

Skräckexemplet jag såg var Pölder där man inte ens kan se var högsta punkten ligger på fullviktsmätningen.

Man kan få ut ett A4, den lilla lappen som alla visar är för att säljaren ska kunna sortera skidorna och snabbt hitta några par som du/ni kan välja utifrån.

Glöm inte att be om slutspannsvikt, minst lika viktigt som spannets höjd/utseende.

Mät dina gamla skidor så har du ngt att utgå ifrån, vill du ha mjukare eller hårdare skidor?

Link to comment
Share on other sites

Då har jag förstått att både halv och helvikts måtten är höjden vid BP och inte "högst punkten", och tryckklossen sitter 13cm bakom BP vid mätningarna.

Men slutspannet (tryck 7cm bakom BP) är det även då vid BP som gäller? är ju lite lurigt med fischers 812-spann som är högst någonstans 6-8 cm framför BP.

Man pratar om vallaficka men egentligen är det väl bara så att spannets båge är som högst längre fram, och då borde det ju vara där man ska mäta!?

Blir hur som helst missvisande när det skiljer så mycket i karaktäristik mellan olika skidtillverkares spann.

Man mäter på samma ställe för att kunna avgöra skidans karaktär.

Link to comment
Share on other sites

https://www.dropbox.com/sh/zmsa6vn6shqkbnz/w9KXZH8hX5

 

Har varit på träningsläger en vecka med några kompisar. Mina träningsskidor var sönderkörda på snöfattiga spår i Sthlm så jag körde på tävlingsskidorna. Upptäckte att jag genomgående hade något sämre glid än mina kompisars träningsskidor - under hela veckan (alla snöförhållanden).

 

Hade ändå ok glid i VL 2013 samt under de seedningslopp jag kört förra året (Bessemerloppet, Harsa) och iår (Harsa, Nordic Ski Marathon).

 

Överväger stark att köpa ett par nya inför VL2014, eller vad tror ni om dessa som långloppsskidor? När borde dessa passa bra? Fördelar/nackdelar? Blev lite förbryllad när jag såg skillnaden i paren avseende FBW och HBW - ngt att bry sig om? Eg aldrig noterat någon skillnad mellan skidorna.

 

Är utpräglad stakåkar. Stark överkropp. Vikt 79 kg.

Edited by fln213
Link to comment
Share on other sites

https://www.dropbox.com/sh/zmsa6vn6shqkbnz/w9KXZH8hX5

 

Har varit på träningsläger en vecka med några kompisar. Mina träningsskidor var sönderkörda på snöfattiga spår i Sthlm så jag körde på tävlingsskidorna. Upptäckte att jag genomgående hade något sämre glid än mina kompisars träningsskidor - under hela veckan (alla snöförhållanden).

 

Hade ändå ok glid i VL 2013 samt under de seedningslopp jag kört förra året (Bessemerloppet, Harsa) och iår (Harsa, Nordic Ski Marathon).

 

Överväger stark att köpa ett par nya inför VL2014, eller vad tror ni om dessa som långloppsskidor? När borde dessa passa bra? Fördelar/nackdelar? Blev lite förbryllad när jag såg skillnaden i paren avseende FBW och HBW - ngt att bry sig om? Eg aldrig noterat någon skillnad mellan skidorna.

 

Är utpräglad stakåkar. Stark överkropp. Vikt 79 kg.

I mina ögon och som du själv säger väldigt stor skillnad på höjden på skidorna! Tryckzonerna är annars klister-/ våtföre. Dina nuvarande är kanske kallföresskidor då eftersom de gick ok på VL 2013? Vilket före det blir i år kan du ju inte veta nu?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket føre vil disse skiene passe best til :

ski nr 1 60kg med 1.37 full vekt og 0.26 halv vekt.

ski nr 2 60kg med 1.33 full vekt og 0.31 halv vekt.

 

Er fischer rcs cold ski.

Kallföre! Utan tvekan. Helst inte för kletig valla. Då får du valla tunt o kort i så fall, vilket ju absolut kan vara en möjlighet! e Men tryckzonerna är sannolikt inte för rent klisterföre iaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...