Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Fischers Plusbelegg anbefales ofte også for kaldski. Eliten bruker hovedsaklig Plus på alle ski.

 

0.3-0.35 er bra for en kaldski. Bør ikke være mer for å være enkel å tråkke ned. Madhus anbefaler nå ned mot 0.15 på Redline. Hvis skien er enkel å tråkke ned så kan du smøre tynnere, så gliden totalt sett blir bedre.

 

Det kan se ut som den ene skien har en bølgeform i tuppen. Jeg har sett dette på en Carbonlite Jr og byttet den da. Det kan også være en målefeil. Dette merker du ved å kjenne på skien.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

På tryckzonerna bak är det som en kallföresskida. Långa tryckzoner bak på bägge, något mer på ena än på andra. Ingen surfskida i våtföre på det viset. Verkar vara tryckzon för kallföre även på ENA skidan fram, medan den andra skidan verkar vara mer klister i tryckzonen fram. Förhoppningsvis är sen dippen allra längst fram i toppen på mätningen på den skidan ett mätfel. Ja sen verkar det vara typiskt Fischer att det - som det har skrivits av duktigt folk på webben (Caldwell??) och citerats på detta forum - går att hitta en kallföresskida bland de skidorna med 902 spann och klisterskida bland de som är märkta 812. Fast det väl typ borde vara tvärtom. Hur är dina märkta (under toppen, på belaget)? När det gäller Madshus tex, verkar inte alls detta virrvarr finnas. Fischer verkar det som man måste mäta och klämma mer på för att veta - iaf med säkerhet - vilken skida det är man har.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

tänkte fynda ett par skidor men jag misstänker att dessa kanske är på snudden för låga på fullvikt. Vad säger experterna?

 

Bad om en kall->all-round skida som skulle funka bra i torrare snö.

 

http://forumbilder.se/DBTBP/redline-205.jpg

 

Tack på förhand! :)

 

Hei

 

Jeg har en redline ski som ser ganske lik ut, men noe høyere på halvvekt(1.13). Min oppfatning er at redline skiene ser noe annerledes ut i grafene enn andre ski grunnet at de er veldig myke foran og bak. (annen konstruksjon)

 

Mine ski går veldig bra på kaldt føre. Jeg vill gitt disse skiene en sjanse, tror de kan fungere veldig godt som en kald ski. 

Link to comment
Share on other sites

28/81 ? Betyder vad ? :-

Belagen är samma som tidigare 28 - plus, eller universal som jag vill kalla det och A5 - cold. Två beprövade belag som har funnits med länge och inget jag lägger någon större vikt vid. Är skidan bra så är skidan bra, oavsett belag.

Läste på addtheinches blogspot från 2010. Där står att en del om detta, tex det jag hänvisade till om att det går att hitta 812 med split som är perfekta för klister och en 902 med höjdpunkten på rätt ställe som blir en burkvallaskida eller täckt klisterskida i hårda spår. 
Sen står det om att 812 finns med både 28 plus-/universalbelag och A5 cold-belag samt både med aircore och carbonlite kärna. Och han skriver att när carbonlitekärnan används stämplas skidorna 81 istället för 812. 902 finns numera bara tillgänglig med carbonlite kärna och 28 belag och stämplas därför 90/28. Fischers ruggskidor kommer helt utan stämpling. Så stod det om skidorna från Fischer då för ett par år sen alltså. Så 28/81 är då en carbonlitekärna med 812-spann (kallföres-/universal, ibland även klister) men med universal-/plusbelag. Så det är väl en kallföresskida med vissa egenskaper åt universalhållet. Men i princip en kallföresskida
Link to comment
Share on other sites

 

Läste på addtheinches blogspot från 2010. Där står att en del om detta, tex det jag hänvisade till om att det går att hitta 812 med split som är perfekta för klister och en 902 med höjdpunkten på rätt ställe som blir en burkvallaskida eller täckt klisterskida i hårda spår. 
Sen står det om att 812 finns med både 28 plus-/universalbelag och A5 cold-belag samt både med aircore och carbonlite kärna. Och han skriver att när carbonlitekärnan används stämplas skidorna 81 istället för 812. 902 finns numera bara tillgänglig med carbonlite kärna och 28 belag och stämplas därför 90/28. Fischers ruggskidor kommer helt utan stämpling. Så stod det om skidorna från Fischer då för ett par år sen alltså. Så 28/81 är då en carbonlitekärna med 812-spann (kallföres-/universal, ibland även klister) men med universal-/plusbelag. Så det är väl en kallföresskida med vissa egenskaper åt universalhållet. Men i princip en kallföresskida
 
 
Tack för den intressanta informationen ! :)
 
Har "pluggat runt" en hel del på nätet och kommer att behålla skidorna som kallskidor. Storvalls blogg, add the inches mfl. har gett mycket matnyttig information.
 
Även testat med "pappersmetoden" på vardagsrumsgolvet med tillfredsställande resultat....
 
...Står förresten aircore på sidan av skidorna trots att det enligt ovannämnda märkning borde vara carbonlite kärna..
 
 
// Anders

 

Link to comment
Share on other sites

Hej kära skidkamrater!

 

Vi är två stycken som skulle behöva hjälp av den suveräna expertis som finns på detta skidforum, Efter förra vinterns dåliga glid och fäste så har vi varit missnöjda med våra skidor. så vi tog med dom till en butik och fick dem utmätta på en skiselector.

 

Vi skulle vilja veta vad ni tycker om dessa två par. Vilket skidföre dom går bäst i. Vi är ute efter kallföreskidor eftersom att vi till större delen av året åker på det underlaget. Är dessa två par lämpade för det?

 

skida 1: åkarens vikt i fjol 80 kg. Nu 73kg.


 

Skida 2: åkarens vikt 75 kg


 

 

/stavbrottet

Link to comment
Share on other sites

Hej kära skidkamrater!

 

Vi är två stycken som skulle behöva hjälp av den suveräna expertis som finns på detta skidforum, Efter förra vinterns dåliga glid och fäste så har vi varit missnöjda med våra skidor. så vi tog med dom till en butik och fick dem utmätta på en skiselector.

 

Vi skulle vilja veta vad ni tycker om dessa två par. Vilket skidföre dom går bäst i. Vi är ute efter kallföreskidor eftersom att vi till större delen av året åker på det underlaget. Är dessa två par lämpade för det?

 

skida 1: åkarens vikt i fjol 80 kg. Nu 73kg.

http://www.ladda-upp.se/bilder/ajqvtavviqxowh/

 

Skida 2: åkarens vikt 75 kg

http://www.ladda-upp.se/bilder/artokmapgcag/

 

 

/stavbrottet

Finns nog många här som kan bättre än mig, men jag skulle nog säga att det går mot klister-skidor både vad gäller spannhöjder samt att skidorna verkar ha lite "spret", vilket väl vad jag vet också gör att de borde fungera bra vid varmare väder..

I vilket fall skulle iaf inte jag kalla någon av dessa för kallföresskidor.

 

Något jag tänkte på, skida 1, den är uppmätt på åkarens vikt idag va?

Link to comment
Share on other sites

Finns nog många här som kan bättre än mig, men jag skulle nog säga att det går mot klister-skidor både vad gäller spannhöjder samt att skidorna verkar ha lite "spret", vilket väl vad jag vet också gör att de borde fungera bra vid varmare väder..

I vilket fall skulle iaf inte jag kalla någon av dessa för kallföresskidor.

Något jag tänkte på, skida 1, den är uppmätt på åkarens vikt idag va?

 

Tack för responsen! Skida 1 är uppmätt efter dagens vikt. Problemet med den skidan har varit att få fäste. Fått laborera en hel del med vallan för att få det att fungera. Svårt att veta om det är tekniken som svikit eller skidan varit alldeles för styv och inte anpassad för åkaren eller skidföret.

 

rekommenderar ni att Införskaffa nya kallföresskidor? Vi båda kör på RCS plus och är missnöjda och det bekräftar även skiselector mätningen. Vill bara vara på den säkra sidan. Vad tror ni om madshus redline som kallföresskidor?

Link to comment
Share on other sites

Tack för responsen! Skida 1 är uppmätt efter dagens vikt. Problemet med den skidan har varit att få fäste. Fått laborera en hel del med vallan för att få det att fungera. Svårt att veta om det är tekniken som svikit eller skidan varit alldeles för styv och inte anpassad för åkaren eller skidföret.

 

rekommenderar ni att Införskaffa nya kallföresskidor? Vi båda kör på RCS plus och är missnöjda och det bekräftar även skiselector mätningen. Vill bara vara på den säkra sidan. Vad tror ni om madshus redline som kallföresskidor?

Madshus redline cold är säkert jättebra. Finns säkert bra kallföresskidor hos alla märken! Rätt spannkurva bara så behöver det nog inte nödvändigtvis vara de dyraste skidorna för att de ska gå bra. Men visst är nyare skidor ofta bra. Coldskidor är generellt mer för kallföre ;) . Madshus Hypersonic brukar väl vara typ typiskt allround är min erfarenhet, men det beror väl lite på hur hårda skidor man väljer också.

Link to comment
Share on other sites

RCS plus har väl rätt "grov" struktur(eller?). Ni kanske skulle ta och slipa om dom och se vad det ger för glid. Ni åker ju mest i kalla förhållanden.

 

Sen verkar halvvikten på skida 1 rätt hög. Svårt att säga vad det gör för glidet men jag tror att man bör sträva efter att inte ha högre spann än nödvändigt*

 

*amatörreflektion

Link to comment
Share on other sites

RCS plus har väl rätt "grov" struktur(eller?). Ni kanske skulle ta och slipa om dom och se vad det ger för glid. Ni åker ju mest i kalla förhållanden.

 

Sen verkar halvvikten på skida 1 rätt hög. Svårt att säga vad det gör för glidet men jag tror att man bör sträva efter att inte ha högre spann än nödvändigt*

 

*amatörreflektion

RCS plus är nog slipad med en allround LJ02 eller liknande skulle jag tippa på. Plusskidan är väl optimal från -10 och uppåt vad jag har hört.

Link to comment
Share on other sites

stavbrottet.... plusskidor säger du och det kan det nog vara. Dock: Det är lite svårt se på bilderna på era skidor du länkat bild på kurva, exakt hur mycket de ligger i snön och hur mycket de spretar... Särskilt bak. På helvikt ser de ju ut att ligga an rätt mycket, men kanske inte på halvvikt. Är de märkta 812 eller 902 (alt 81 lr 90)???

Link to comment
Share on other sites

stavbrottet.... plusskidor säger du och det kan det nog vara. Dock: Det är lite svårt se på bilderna på era skidor du länkat bild på kurva, exakt hur mycket de ligger i snön och hur mycket de spretar... Särskilt bak. På helvikt ser de ju ut att ligga an rätt mycket, men kanske inte på halvvikt. Är de märkta 812 eller 902 (alt 81 lr 90)???

Det står 812 på skidorna. Vad är det för skillnad om det är 812 eller 902? Hur nenar du att som ligger an rätt mycket på helvikt? Är lost när det gäller sådant här.

 

 

Såg att ni nämnde att slipa om dem. Det gjorde vi ifjol och har åkt ett tiotals mil efter det utan resultat.

 

Och tusen tack för att ni tar er tid att svara :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.fischersports.com/en/Nordic/Technologies/Skis/Constructions

 

Bör väl vara en kallskida enligt Fischer.

812:

 

http://www.fischersports.com/upload/filecache/5d5a3e8f853f45203e12b7b9d6dfdb12.jpg
Race ski construction with long, dynamic wax pocket pattern for minimum wax loss through friction. Ideal for: cold conditions and dry wax conditions.
Link to comment
Share on other sites

Stavbrottet: Jag skulle tro att era skidor, båda är kallföresskidor i grunden, men med plusbelag (belag för +5 - minus 10, typ). MEN att de är såpass hårda, att de lyfter tryckzonerna mot snön mer mot ändarna än vad de skulle gjort om de användes av en tyngre person. Alltså att det är kallföresskidor som får kortare tryckzoner, då de är - så att säga - för hårda kallföresskidor. Kan det vara en riktig analys Stavbrottet? När har de gått dåligt? På årets vatten-Vasa, eller i Nikkaluokta (finns det kallföre kvar i detta land?)  :)
Link to comment
Share on other sites

Stavbrottet? När har skidorna gått dålig? VL 2014 eller i Nikkaluokta?

Din analys är nog helt korrekt när det gäller skida 1. Där har fästet varit det absolut största problemet, personen har fått laborera runt väldigt mycket för att ens få det att fungera någorlunda och glidet har väl varit helt okej.

 

 

Men skida 2 har uteslutande haft dåligt glid i alla fören den är testad på. Har använt den i kallföre(i skid metropolen Jokkmokk :) samt nere på Vasaloppet med samma resultat. Dåligt glid. I årets Vasa-vatten måste jag haft sämst glid av alla. Tyckte jag blev omåkt i varje nedförsbacke. Men där kan misstaget ha varit klister för långt bakåt som sög åt sig precis all snö som fanns efter spåret. så det är nog svårt att göra en analys utifrån det loppet.

 

Med informationen samt skiselector diagrammet vad kan man dra för slutsats?

Link to comment
Share on other sites

Din analys är nog helt korrekt när det gäller skida 1. Där har fästet varit det absolut största problemet, personen har fått laborera runt väldigt mycket för att ens få det att fungera någorlunda och glidet har väl varit helt okej.


Men skida 2 har uteslutande haft dåligt glid i alla fören den är testad på. Har använt den i kallföre(i skid metropolen Jokkmokk :) samt nere på Vasaloppet med samma resultat. Dåligt glid. I årets Vasa-vatten måste jag haft sämst glid av alla. Tyckte jag blev omåkt i varje nedförsbacke. Men där kan misstaget ha varit klister för långt bakåt som sög åt sig precis all snö som fanns efter spåret. så det är nog svårt att göra en analys utifrån det loppet.

Med informationen samt skiselector diagrammet vad kan man dra för slutsats?

 

Svar till Stavbrottet: Vet inte riktigt vad man ska säga.... Klister för långt bakåt är ju en grym bov. Så där kan vi nog inte skylla skidorna för det dåliga glidet för par 2. Men de kan nog ha varit för mycket kallföresaktiga när det gäller glidzonerna, för årets vattenVasa. Dock, en 1 eller 2 mm skärande eller en 2 mm hårt tryckt rullande rill, hade nog kunnat avhjälpa detta... De skidorna är ju för höga för kallföre, så det är nog din goda teknik som gör att du får fäste på dem i så fall. Men så höga som de är, och så mycket som de ändå lyfter i ändarna, så blir det nog inte så bra glid i torrt före. Allroundskidor med högt spann är ju de skidorna (0,49 i helvikt) och de skulle nog funkat på årets vasa med en kraftig rak rill. Ok?

 

Skidpar ett hade vi analyserat redan :) . Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kul att han har koll på oss Tony :)

 

Kan annars bara hålla med Tony och om man som kund beskriver väl vad man söker och handlar av en butik som verkligen är INTRESSERADE av att hitta rätt par så är förutsättningarna riktigt bra att man träffar rätt. En bra sak med Skiselectorn är att mäta upp de par man är nöjd med för att få en referenskurva. Men fästet är inte allt. Jag har tex 2 par RCS som är i princip identiska i spannet men det ena paret går betydligt bättre när det är kallt och fin snö. Om jag lägger dessa par på plant underlag och belastar för att sedan ta tag i spetsens överkant och liksom dra spetsen uppåt så är det skillnad. De par som går bättre i kallföre är hårdare att dra upp, du känner det med handkraft. Detta är väl också det som man kan se när man trycker ihop skidorna mot varandra och får det man kallar "spret" i spetsen, de som går bäst i kallföre spretar knappt någonting. Jag knåpar på en metod att mäta hur mycket kraft som går åt att lyfta främre delen av skidan från underlaget för att se om jag kan finna ut någon form av referens på vilken skida som går i bra i vilket före. Ett enkelt sätt att mäta tryckbelastning kanske!?

 

Med utgångspunkt från ditt resonemnang borde det vara av stort intresse att se hur kurvan ser ut vid SkiTip, på flera av bilderna här ser man ingen SkiTip, men på TP.s bilder är de med. Dina två RCS borde ha ganska stor skillnad i SkiTip, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Kunne kjøpe 2013 Hypersonic klassisk til en god pris. Letet blant skiene selv og fant et par 205cm som det stod 75-85kg på, men med en Skiselector grovsorteringslapp viste 70kg+/-5. Veier selv 69-70kg netto. Testvekt er 73kg. Tenkte å bruke til treningsski med burkvalla. Grip control viste 0,02mm. Den andre skien var 1.01/0,29mm. Trykksonene så like ut. Lett splay foran.
20141110_112141.jpg


Gikk på disse 180mil ifjor på disse, Atomic Race classic 206cm, 0,04mm gripcontrol mener jeg. Kommer til å bruke de til klister og rugg på trening. Mener å huske de var helt ok til burkvalla.
20131107_142929.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror(!) att dom kan vara lite för hårda som burk-/kallskida.

Vore intressant att veta flexvärdet/slutspann, hur många kilo krävs det för att trycka ner skidan till 0,2 mm(och 0,3) 8 cm bakom balanspunkt. Så du vet om du får fäste utan lägga onödigt många lager valla.

Vad är grip control? Flexvärde?

 

En reflektion är att det kan vara skönt att ha lite mjukare träningsskida särskilt om man skall åka långa sträckor i lugnare tempo. Kan ju bli jobbigt att hela tiden trycka till(kan ju vara härdande iochförsig :unsure:).

 

 

Vad gäller tryckzonerna så kanske dom är liiite korta för kallföre. Men den kan man nog kompensera med en fin slipning. Jag har inte testat det men det låter bra i teorin...

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant om någon kan ytterligare förklara flexvärde/slutspann. Jag har ett par Rossingol wcs xium C2 som har värdena 1,5/0,52 (hbw/fbw) vid 75 kg och dessa tror jag mig förstå. Däremot förstår jag inte flexvärdet som är 60%, vad säger det och vad är det översatt till mm som vissa anger slutspann i?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...