Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Det är mycket prat om klister. Jag gillar ju rex powergrip som klistersubstitut då jag upplever det som mer slitstarkt. Är det värt att fundera på en grund med grön power grip täkt av några lager blå powergrip? Jag har inte så jättemycket erfarenhet då den vallan är nyinköpt för säsongen

Ingen vill ta i Rex powergrip med tång verkar det som' date=' hur ska man tolka det tro. Anledningen till att jag frågar är att jag helst inte vill försöka täcka klister med kallvalla för första gången på Vasaloppet.

 

Glid, där tar jag hjälp av herr Kuzmins eminenta hyvel. Det ser ut att bli en fin dag för kuzmin universal.[/quote']

Provade starts tejp en gång och det var ju bra fäste men tog för mycket på glidet.

Men även om tejp skulle funka exakt lika bra som vanlig valla skulle folk likt förbannat meckla och pula med sina kuckelimuckvallor därför att folk älskar att ha nåt att meckla och pula med. Tror det är delvis därför som inte kuzminsickeln slagit mer. Det är för enkelt att bara hyvla lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite förvånad när jag ser att det är lila klister som rekomenderas. Enligt prognosen ska det ju vara några minusgrader till och med i Mora på dagen. Är det inte säkrare att hålla sig till blått klister då? Även om man täcker med burk. Jag har aldrig provat lila klister neråt -10 som det lär vara i början av loppet, det är kanske en upplevelse jag har gått miste om.
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med rotebrostakaren. Var ska den finkorniga snön komma från?

 

I januari hade vi en dag med väldigt blöta spår. Efter det blev det kallare och kom också någon cm snö men snön var så grov att lilla klister täckt med burk fungerade väldigt bra i två veckor med kallt väder trots att spåren frästes om nestan dagligen. Desto fler folk som åkte medförde också mer isiga spår.

 

Nu vet jag inte hur bra det hade fungerat att använda burk en del av dagarna när det var riktigt kallt, -10- -12 kanske, men klistret täckt med burk fungerade i alla fall bra och jag tror inte det tog mycket av glidet om något. Föret var också klart snabbare än vad det kan vara med stabilila minusgrader och ny eller finkorning snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite förvånad när jag ser att det är lila klister som rekomenderas. Enligt prognosen ska det ju vara några minusgrader till och med i Mora på dagen. Är det inte säkrare att hålla sig till blått klister då? Även om man täcker med burk. Jag har aldrig provat lila klister neråt -10 som det lär vara i början av loppet, det är kanske en upplevelse jag har gått miste om.

Håller med!

Link to comment
Share on other sites

Trpr dessa norska butikerna kommer ha bra vallatips och de brukar också ha olika tips för olika åkare.

 

http://www.oslosportslager.no/magasinet/vasaloppsuka-pa-oslo-sportslager-1047.aspx

 

http://www.milslukern.no/index.php?option=com_content&view=article&id=165:smoretips-til-vasaloppet&catid=21:milslukern

 

denna också men fant inget där nu så möjligt att de inte ska ha några tips.

http://www.bull-ski-kajakk.no/

Link to comment
Share on other sites

Alle disse butikkene kommer nok med vallatips. Bull Ski og Kajakk har noen tanker på sine facebooksider nå :

 

Bull Ski & Kajakk

Tanker om Vasaloppet!

Onsdag 29/2

x

Ettersom det har vært mildt og realt klisterføre i de dype svenske skogene den siste tiden og det er meldt veldig kaldt natt til søndag, virker det som at det kommer til å bli realt panserføre!

Ser at Ski Go http://skigo.se/upload/general/documents/Vasaloppet2012.pdf melder om -15 på start og -3 på det mildeste.

Dette betyr raskt føre med stor slitasje på smøringen.

Som det ser ut nå da er at man trenger noe ordentlig hardt i bunn.

Grønt eller blått klister eller Guruwax Extreme 39 hard klister i bunn med en blå eller violet voks oppå. Lukter litt Blå Ski Go HF voks, men også Swix V45 blå extra og Rode SuperExtra vil være veldig gode alternativer. Kanskje ville jeg også blandet inn litt violet voks litt ned i lagene så feste holder også når det blir litt mildere utover dagen.

Blir det sol vil jo det i tillegg gjøre utslag på sporene og jo fler som har gått i sporet før deg vil også gjøre sitt til at det blir mer fuktighet i sporet.

 

På glidsiden vil det være helt avgjørende med hard glider under toppingen.

Ski Go LF Grafitt må defintivt ligge i bunn med Swix HF6BW evt Swix Marathon eller Rode HFG 30 eller Ski Go Violet HF oppå der igjen.

Som topping har jeg troen på enten Rode FC1 pulver, Ski Go C44/7 fluid/pulver eller Swix FC78 pulver.

 

Og så må du rille skia!!!

Her kommer deg jo litt an på hvilken slip du har i bunn, men regner med de fleste av dere som leser dette har BSK 7. Også BSK 8 kan være et alternativ på så isete føre. Rett Red Creek 2 mm lett på forskia og hardt på bakskia i kombinasjon med Red Creek 0/-6 hardt på bakskia.

 

På skarpt føre vil det generelt lønne seg å gå på en litt hardere glider enn temperaturen skulle tilsi og generelt litt grovere slip enn temperaturen skulle tilsi. Uansett er det veldig viktig å ha en skarp struktur. Dvs at den er gått minst mulig på, aller helst helt nyslipt!

 

Daglig oppdatering følger

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite förvånad när jag ser att det är lila klister som rekomenderas. Enligt prognosen ska det ju vara några minusgrader till och med i Mora på dagen. Är det inte säkrare att hålla sig till blått klister då? Även om man täcker med burk. Jag har aldrig provat lila klister neråt -10 som det lär vara i början av loppet' date=' det är kanske en upplevelse jag har gått miste om.[/quote']

Håller med!

Det kommer enligt prognosen vara strålande solsken vilket gör att det främst sista halvan av loppet kommer finnas en hel del partier där solen kommer åt och där kommer det bli varmare. Vet inte om det är så dom tänker? Är själv inne på att lägga på att lägga blått klister i med några duttar Universalklister i botten.

Link to comment
Share on other sites

Repeterar Gustis fråga om hur många lager burk man täcker med. Anta att man kör på skarklister + universalklister + burk som Anl skriver ovan. Handlar det om 2-3 lager burk eller mer, givet att man har ett ganska högt, hårt klisterspann?

 

Fan klister + burk är den enda fästvallningen jag aldrig provat.

Link to comment
Share on other sites

RS-Riller verkar lite inne på vanlig burkgrund och lila multigrade burk.

 

Gick inte att direktlänka...

 

Citat från RS-riller om fästvallningen:

 

FÄSTVALLA ELIT

Toko Grön Basewax i botten

4-8 tunna lager Rode Multigrade 0 till -2

Ev täck med något blått eller grönt om det är riktigt kallt

 

FÄSTVALLA MOTIONÄR

Toko Grön Basewax i botten (Ev Blått klister i botten - vi testar och återkommer)

4-8 tunna lager Rode Multigrade 0 till -2C (om ni har mixa med Rode Violet)

Täck med 1 - 2 lager blå burk

Link to comment
Share on other sites

Känner liksom många en viss nervositet inför att täcka klister med burk. När jag blandat klister har det bara varit enligt principen varannan sträng rossa och varannan sträng universal till en härlig blandning. Känns lite främmande att få till flera lager klister, eftersom det är så svårt att få ut utan värme. Om det inte räcker att ha skarklister och sedan universal ovanpå, för universalen går nog kanske att få ut utan värme så länge tuben är varm. Men det är ju rätt mjukt, svårt att se hur jag skulle få V45 att fastna på det sen!

 

Ständigt denna vallaångest :)

Link to comment
Share on other sites

Känner liksom många en viss nervositet inför att täcka klister med burk. När jag blandat klister har det bara varit enligt principen varannan sträng rossa och varannan sträng universal till en härlig blandning. Känns lite främmande att få till flera lager klister, eftersom det är så svårt att få ut utan värme. Om det inte räcker att ha skarklister och sedan universal ovanpå, för universalen går nog kanske att få ut utan värme så länge tuben är varm. Men det är ju rätt mjukt, svårt att se hur jag skulle få V45 att fastna på det sen!

 

Ständigt denna vallaångest :)

Du måste kyla skidan ordentligt innan du lägger på burkvallan annars funkar det inte!

 

Jag kommer nog lägga grundklistret hemma och sedan avvakta resten tills jag är på plats och kan testa.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte lägga mer än två tunna lager. O så ta med en burk i fickan. Funkade utmärkt på måndagens öppna spår. Bra fäste hela vägen. Ingen ifrysning av nysnön, ingen ifrysning när man passerade Tennäng o det kändes rejält kallt (säkert mer än 10 minus där strax innan snön kom)
Link to comment
Share on other sites

Kan det bli bra med LF6 och HF7 över?

 

(För en som inte kör pulver.. :P )

Det klurar jag oxå på! Har bara hf 7 som kallast i hf-valla. Men när när snön sliter hårt så man nog hålla sig till enbart lf6an. Körde Billingens långlopp på den och hade superglid! Har lf grafitgrund under.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så är skillnaden i glid mellan HF och LF mindre när det är hårt snabbföre än om det hade varit nysnö i motsvarande temperatur. Själv har jag lagt Skigo Ultima LF på. (Och bara för sakens skull blandat i lite Skigo orange HF och Toko molybden LF för att göra det hela lite mer smutsfrånstötande). Fast om jag hade haft HF 7 hade jag nog blandat den och LF 6 i yttersta lagret.
Link to comment
Share on other sites

Känner liksom många en viss nervositet inför att täcka klister med burk. När jag blandat klister har det bara varit enligt principen varannan sträng rossa och varannan sträng universal till en härlig blandning. Känns lite främmande att få till flera lager klister' date=' eftersom det är så svårt att få ut utan värme. Om det inte räcker att ha skarklister och sedan universal ovanpå, för universalen går nog kanske att få ut utan värme så länge tuben är varm. Men det är ju rätt mjukt, svårt att se hur jag skulle få V45 att fastna på det sen!

 

Ständigt denna vallaångest :)[/quote']

Du måste kyla skidan ordentligt innan du lägger på burkvallan annars funkar det inte!

 

Jag kommer nog lägga grundklistret hemma och sedan avvakta resten tills jag är på plats och kan testa.

Tänkt göra en testvallning nu med burk på blått klister för att testa... Men är 9 grader ute så blir inte megakyld precis! :< I Umeå, 9 grader!

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd håller mig vaken på nätterna, blivit beroende av den.. på både gott och ont.

 

Premiäråker vasaloppet nu på Söndag, med på tok för lite träning bakom mig och en förkylning som verkar pricka toppen på Söndag som det verkar, lysande.

 

Vad passar då bättre än att även försöka lösa vallningen själv?!

 

Efter att ha läst här så insåg jag att mina vallakunskaper är minimala, äger inte en enda tub klister...

 

Tänker därför köra med det som finns i vallalådan:

TOKO burk (lypsyl-varianten) - Värma in Grönt sen klossa /Blå/Röd/Blå

 

Är detta direkt dåraktigt? :)

 

(Inser att burk och kloss i fickan blir obligatoriskt för att kunna bättra på längs vägen)

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd håller mig vaken på nätterna, blivit beroende av den.. på både gott och ont.

 

Premiäråker vasaloppet nu på Söndag, med på tok för lite träning bakom mig och en förkylning som verkar pricka toppen på Söndag som det verkar, lysande.

 

Vad passar då bättre än att även försöka lösa vallningen själv?!

 

Efter att ha läst här så insåg jag att mina vallakunskaper är minimala, äger inte en enda tub klister...

 

Tänker därför köra med det som finns i vallalådan:

TOKO burk (lypsyl-varianten) - Värma in Grönt sen klossa /Blå/Röd/Blå

 

Är detta direkt dåraktigt? :)

 

(Inser att burk och kloss i fickan blir obligatoriskt för att kunna bättra på längs vägen)

Då har du ungefär samma förutsättningar som mig. Kommer också köra på burk och ta med extra + kloss i midjebälte. Funkar alltid i kallföre. Att alla vallanördar säger att det behövs klister tror jag inte ett skit på. Visst kan det säkert vara det bästa alternativet men för en motionär som mig funkar burken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...