Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Orkar inte heller mickla med speciallösningar heller.

OM FIS-åkarna hade "Super-Swenor" växer Ribles och Gustaf P:s insats ännu mer.

Det kan också förklara varför hjultomtarna tillsynes lättvindigt godkände tex Skigo och Alpina.

Kan någon bekräfta detta rykte?

Tror det blir svårt att bekräfta eftersom det sannolikt bara är ett rykte eller kanske mer korrekt en väldigt stor överdrift. Det kanske helt enkelt är så att den batchen som lånades ut avsiktligt eller ännu mer troligt helt oavsiktligt låg i underkant av hjulmotstånd ca 1' date='9 - 2,1 som de kan ligga inom om jag förstått tillverkarna rätt. Säg att utlåningskidorna var inom 1,92- 1,95 då rullar de nog ungefär som slitna Swenor eller kanske mer korrekt vissa slitna Swenor och nya Skigo. Stämmer även rätt väl med mina upplevelser, andra åkare jag pratat med, rapporter från mema och Lejonet samt inte minst resultatlistan. Rotebrostakaren kunde tyvärr inte jämföra mot andra eftersom han hade för bra eller för dåligt rull men hade ju ändå bättre rull än alla andra inkl utlåning i början. V-peter jämför sig mot led2 åkare (herrar troligen eftersom det bara finns enstaka damer som körde lika fort) som ju inte hade utlåningskidor utan kanske aningens större andel skigo med ca 1,95 rull och mot led 3 åkare med samma förutsättningar. Dock vill jag återigen säga att jag hellre kör på PU och att årets regler inte håller nästa år, då kör inte jag heller om det inte gäller ngt. Gäller det mot all förmodan SM eller annat viktigt får jag väl däremot punga ut 3 papp för ett par Alpina, Salomon, Skigo, Swix, Rhode eller vad som nu går snabbast nästa år.[/quote']

Jag kunde jämföra med dom i bakre leden i början, hade otroligt mycket bättre rull än standard tvåor. Åkte också ganska fort från första mellantiden 31:35, fram till första varvning 75:40. Sedan kavade bakspärrade framhjulet mot ramen efter diagonal i startbacken och superrullet försvann. De som åkte samma sträcka lika fort som mig där åkte på klart under 2:20, och då klöv jag vinden helt själv. Helt rätt att jag inte har jämfört med utlåningsskidor, pajade den chansen. Men det absurda ryktet verkar i alla fall stämma, att för första gången går HELT NYA Swenor, lika bra eller bättre än SkiGO och alla andra inkörda Swe som "alla vet" går bättre än nya. Man fick tydligen inte vara för tung, får då var gummit i utlåningskidorna för mjukt. Slumpens skördar äro outgrundliga...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Hej!

 

Jag var på plats och representerade MARWE rullskidor men känner Swenor Norge väldigt bra då de importerar samma vallamärke som mig fast för norska marknaden.

Jag kollade med Jon och Magne på Swenor och det var helt vanliga 2or som satt på alutech skidorna som eliten hade.

Sen tror jag generellt att inga rullskidshjul går exakt lika i alla tillverknings serier med samma gradering genom åren + att det sprayades ganska bra bland vissa för att få lagrerna att snurra lättare sen om skidan går fortare för det behöver det inte betyda.

 

Men den möjligheten hade även de som inte blev tilldelade skidor.

 

Tycker ändå detta var väldigt rättvisa tävlingar ändå. De starkaste skidåkarna vann. Även på ”snöskidor” får olika åkare med jämbördigt material olika fart utför genom att de är bättre på att få med sig fart utför och vågar ladda på. Jämför tex Björgen/Justina Kowalczyk.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag förutsåg detta scenario (har också "bara" Swenor i stallet)' date=' valde jag att inte ställa upp. Hade ingen lust heller att hosta upp närmare tre lax eller scanna Blocketannonser för att undvika V-peters mfl upplevelse. Hoppas bara inte att denna idioti fortsätter och sprider sig. Måtte nu Värmdörullen bli av.....annars blir jag deppig![/quote']

Jo, detta gick att förutse, och jag hade nog fått tag i det snabbaste godkända materialet för fraktkostnaden från Joakim J, 60kr för två Alpina hjul, oerhört snällt, synd att jag klantade bort det genom att sju olika stavar, leta efter stavspets i dike utan att hitta och inte skruva fast framhjul (med backspärr) ordentligt. Men något som jag i min vildaste fantasi inte kunde förutse, var att helt nya Swenor 2 or som delades ut troligtvis hade rull i "Alpina-klass", bättre än SkiGo, det var en riktig luring. Det är ju nästan i klass med att man kan undra om Dählie (också norsk) var helt ren...., nejdå, jag tror ärligt talat inte att Dählie var dopad och jag ångrar att jag startade den tråden för över tre år sedan.

Det där ryktet om att de utdelade Swenor skulle rullat väldigt bra, kan det verkligen stämma!?? Låter ju märkligt. Själv åkte jag större delen av loppet i en klunga på ca 15 pers med folk som startade i led 2 o 3 och det va en blandad kompott av rullskidor. Jag tyckte rullet va ganska likvärdigt. Det va ingens rull som stack ut nämnvärt enligt mig...

Håller med. I den klungan fanns både låneskidor, "vanliga" swenor, skigo och tillochmed ett par gamla svenskskidan med skrikande lager och nedslitna hjul. Osäker vad gäller Alpina. Ingen märkbar skillnad, även om skigo ofta ledde jakten nerför. Nu vill vi se seedningen!!

Link to comment
Share on other sites

Jag låg ganska långt bak i fältet med mina Elpextvåor, men fick inte intryck av at de var mycket sämre än andras hjul. Rullade ganska bra - hjulen var dock gamla med 60 körda mil.

 

Däremot mötte jag två åkare vars hjul uppenbarligen låst sig - roddade lager kanske?

 

Synd att arrangörerna faktisk inte kollade folks skidor - nästa år är det ju bara att köra på vad man vill (förutom orange PU iofs) eftersom ingen kollar, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag var på plats och representerade MARWE rullskidor men känner Swenor Norge väldigt bra då de importerar samma vallamärke som mig fast för norska marknaden.

Jag kollade med Jon och Magne på Swenor och det var helt vanliga 2or som satt på alutech skidorna som eliten hade.

Sen tror jag generellt att inga rullskidshjul går exakt lika i alla tillverknings serier med samma gradering genom åren + att det sprayades ganska bra bland vissa för att få lagrerna att snurra lättare sen om skidan går fortare för det behöver det inte betyda.

 

Men den möjligheten hade även de som inte blev tilldelade skidor.

 

Tycker ändå detta var väldigt rättvisa tävlingar ändå. De starkaste skidåkarna vann. Även på ”snöskidor” får olika åkare med jämbördigt material olika fart utför genom att de är bättre på att få med sig fart utför och vågar ladda på. Jämför tex Björgen/Justina Kowalczyk.

Mitt första inlägg, av ren frustation, det var inte normal Swenor som satt på låneskidorna! Nya Swenor 2 or rullar trögare än inkörda, har alltid varit så. Nu kom det HELT NYA som rullade minst lika bra som det bästa inkörda från olika årgångar som folk rotat fram, samt SkiGo som enligt rykte innan rullade klart bättre än Swe. Helt klart var det en specialblandning så att "rätt" personer skulle vinna. Hur skulle det se ut om Westman tog hem potten på 75 000kr, tack vare bättre rull. Nu blev det väll antagligen inte perfekt, såsom någon var inne på här, blandningen rullade sämre för tyngre åkare. Vilket gjorde att Tynell och den långe brandmannen antagligen var chanslösa.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag var på plats och representerade MARWE rullskidor men känner Swenor Norge väldigt bra då de importerar samma vallamärke som mig fast för norska marknaden.

Jag kollade med Jon och Magne på Swenor och det var helt vanliga 2or som satt på alutech skidorna som eliten hade.

Sen tror jag generellt att inga rullskidshjul går exakt lika i alla tillverknings serier med samma gradering genom åren + att det sprayades ganska bra bland vissa för att få lagrerna att snurra lättare sen om skidan går fortare för det behöver det inte betyda.

 

Men den möjligheten hade även de som inte blev tilldelade skidor.

 

Tycker ändå detta var väldigt rättvisa tävlingar ändå. De starkaste skidåkarna vann. Även på ”snöskidor” får olika åkare med jämbördigt material olika fart utför genom att de är bättre på att få med sig fart utför och vågar ladda på. Jämför tex Björgen/Justina Kowalczyk.

Mitt första inlägg' date=' av ren frustation, det var inte normal Swenor som satt på låneskidorna! Nya Swenor 2 or rullar trögare än inkörda, har alltid varit så. Nu kom det HELT NYA som rullade minst lika bra som det bästa inkörda från olika årgångar som folk rotat fram, samt SkiGo som enligt rykte innan rullade klart bättre än Swe. Helt klart var det en specialblandning så att "rätt" personer skulle vinna. Hur skulle det se ut om Westman tog hem potten på 75 000kr, tack vare bättre rull. Nu blev det väll antagligen inte perfekt, såsom någon var inne på här, blandningen rullade sämre för tyngre åkare. Vilket gjorde att Tynell och den långe brandmannen antagligen var chanslösa.[/quote']

Att det inte är fler som gnällt, beror antagligen på den anda man är fostrad i som svensk skidåkare, man skyller inte på dåliga skidor, även fast det är uppenbart.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag var på plats och representerade MARWE rullskidor men känner Swenor Norge väldigt bra då de importerar samma vallamärke som mig fast för norska marknaden.

Jag kollade med Jon och Magne på Swenor och det var helt vanliga 2or som satt på alutech skidorna som eliten hade.

Sen tror jag generellt att inga rullskidshjul går exakt lika i alla tillverknings serier med samma gradering genom åren + att det sprayades ganska bra bland vissa för att få lagrerna att snurra lättare sen om skidan går fortare för det behöver det inte betyda.

 

Men den möjligheten hade även de som inte blev tilldelade skidor.

 

Tycker ändå detta var väldigt rättvisa tävlingar ändå. De starkaste skidåkarna vann. Även på ”snöskidor” får olika åkare med jämbördigt material olika fart utför genom att de är bättre på att få med sig fart utför och vågar ladda på. Jämför tex Björgen/Justina Kowalczyk.

Mitt första inlägg' date=' av ren frustation, det var inte normal Swenor som satt på låneskidorna! Nya Swenor 2 or rullar trögare än inkörda, har alltid varit så. Nu kom det HELT NYA som rullade minst lika bra som det bästa inkörda från olika årgångar som folk rotat fram, samt SkiGo som enligt rykte innan rullade klart bättre än Swe. Helt klart var det en specialblandning så att "rätt" personer skulle vinna. Hur skulle det se ut om Westman tog hem potten på 75 000kr, tack vare bättre rull. Nu blev det väll antagligen inte perfekt, såsom någon var inne på här, blandningen rullade sämre för tyngre åkare. Vilket gjorde att Tynell och den långe brandmannen antagligen var chanslösa.[/quote']

En rätt allvarlig konspirationsteori du kommer med, rätt tillkrånglad också med blandningar för tunga löpare osv. Den får mkt dåligt stöd av de flesta åkare och tillverkare samt inte minst om man tittar i resultatlistan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag var på plats och representerade MARWE rullskidor men känner Swenor Norge väldigt bra då de importerar samma vallamärke som mig fast för norska marknaden.

Jag kollade med Jon och Magne på Swenor och det var helt vanliga 2or som satt på alutech skidorna som eliten hade.

Sen tror jag generellt att inga rullskidshjul går exakt lika i alla tillverknings serier med samma gradering genom åren + att det sprayades ganska bra bland vissa för att få lagrerna att snurra lättare sen om skidan går fortare för det behöver det inte betyda.

 

Men den möjligheten hade även de som inte blev tilldelade skidor.

 

Tycker ändå detta var väldigt rättvisa tävlingar ändå. De starkaste skidåkarna vann. Även på ”snöskidor” får olika åkare med jämbördigt material olika fart utför genom att de är bättre på att få med sig fart utför och vågar ladda på. Jämför tex Björgen/Justina Kowalczyk.

Mitt första inlägg' date=' av ren frustation, det var inte normal Swenor som satt på låneskidorna! Nya Swenor 2 or rullar trögare än inkörda, har alltid varit så. Nu kom det HELT NYA som rullade minst lika bra som det bästa inkörda från olika årgångar som folk rotat fram, samt SkiGo som enligt rykte innan rullade klart bättre än Swe. Helt klart var det en specialblandning så att "rätt" personer skulle vinna. Hur skulle det se ut om Westman tog hem potten på 75 000kr, tack vare bättre rull. Nu blev det väll antagligen inte perfekt, såsom någon var inne på här, blandningen rullade sämre för tyngre åkare. Vilket gjorde att Tynell och den långe brandmannen antagligen var chanslösa.[/quote']

En rätt allvarlig konspirationsteori du kommer med, rätt tillkrånglad också med blandningar för tunga löpare osv. Den får mkt dåligt stöd av de flesta åkare och tillverkare samt inte minst om man tittar i resultatlistan.

Men inte helt ute o cyklar kollar man i resultat listan så har "lättare" åkare åkt klart mycket bättre än tyngre...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag var på plats och representerade MARWE rullskidor men känner Swenor Norge väldigt bra då de importerar samma vallamärke som mig fast för norska marknaden.

Jag kollade med Jon och Magne på Swenor och det var helt vanliga 2or som satt på alutech skidorna som eliten hade.

Sen tror jag generellt att inga rullskidshjul går exakt lika i alla tillverknings serier med samma gradering genom åren + att det sprayades ganska bra bland vissa för att få lagrerna att snurra lättare sen om skidan går fortare för det behöver det inte betyda.

 

Men den möjligheten hade även de som inte blev tilldelade skidor.

 

Tycker ändå detta var väldigt rättvisa tävlingar ändå. De starkaste skidåkarna vann. Även på ”snöskidor” får olika åkare med jämbördigt material olika fart utför genom att de är bättre på att få med sig fart utför och vågar ladda på. Jämför tex Björgen/Justina Kowalczyk.

Mitt första inlägg' date=' av ren frustation, det var inte normal Swenor som satt på låneskidorna! Nya Swenor 2 or rullar trögare än inkörda, har alltid varit så. Nu kom det HELT NYA som rullade minst lika bra som det bästa inkörda från olika årgångar som folk rotat fram, samt SkiGo som enligt rykte innan rullade klart bättre än Swe. Helt klart var det en specialblandning så att "rätt" personer skulle vinna. Hur skulle det se ut om Westman tog hem potten på 75 000kr, tack vare bättre rull. Nu blev det väll antagligen inte perfekt, såsom någon var inne på här, blandningen rullade sämre för tyngre åkare. Vilket gjorde att Tynell och den långe brandmannen antagligen var chanslösa.[/quote']

En rätt allvarlig konspirationsteori du kommer med, rätt tillkrånglad också med blandningar för tunga löpare osv. Den får mkt dåligt stöd av de flesta åkare och tillverkare samt inte minst om man tittar i resultatlistan.

Tycker inte den är så långsökt, dock allvarlig, nu vet jag inte vem den långe brandmannen är, men Tynell kunde inte hänga med i suget på platststakning av någon anledning.., , och de fabriksnya Swe rullade som Swe 2 aldrig gjort. Sedan har jag inte kollat resultatlistan mot kroppsvikt (vet bara att Tynell är tung) och låneskidor generellt, detta blr bättre och bättre:). Hur som helst tycker jag det var pajasregler, rättvist i toppen (antar jag, om inte viktteorin stämmer....:)), rättvist i botten, där de flesta antagligen hade vanliga 2:or. Men i mitten var det inte helt rättvist. Strunt samma, det var första gången man skulle ha så snabba träningsskidor som möjligt, hoppas att det också blir sista. Låneskidor till alla, eller obegränsat, annars får det vara. Som det är nu öppnar det bara för konspirationsteorier och fusk, ger en sur eftersmak. Framförallt för de som gjorde topplopp, prestationen blir ju ifrågasatt, om man inte hade låneskidor.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första inlägg' date=' av ren frustation, det var inte normal Swenor som satt på låneskidorna! Nya Swenor 2 or rullar trögare än inkörda, har alltid varit så. Nu kom det HELT NYA som rullade minst lika bra som det bästa inkörda från olika årgångar som folk rotat fram, samt SkiGo som enligt rykte innan rullade klart bättre än Swe. Helt klart var det en specialblandning så att "rätt" personer skulle vinna. Hur skulle det se ut om Westman tog hem potten på 75 000kr, tack vare bättre rull. Nu blev det väll antagligen inte perfekt, såsom någon var inne på här, blandningen rullade sämre för tyngre åkare. Vilket gjorde att Tynell och den långe brandmannen antagligen var chanslösa.[/quote']

En rätt allvarlig konspirationsteori du kommer med, rätt tillkrånglad också med blandningar för tunga löpare osv. Den får mkt dåligt stöd av de flesta åkare och tillverkare samt inte minst om man tittar i resultatlistan.

Men inte helt ute o cyklar kollar man i resultat listan så har "lättare" åkare åkt klart mycket bättre än tyngre...

Detta är ju riktigt intressant, du var ju dessutom där! Jag är oerhört imponerad av hur du åkte, och jag vet att hjulen du hade dessutom var inom regelverket, grymt, supergrymt!

Link to comment
Share on other sites

Har varit facinerande att följa debatten både innan och efter Alliansloppet. Man kan väl i viss mån konstatera att farhågorna om det svåra att få ett "rättvist" lopp besannas. Ska bli mycket intressant att läsa debatten när väl seedningstider blir officiella :)

 

Kikade på Tynells hemsida för att se om det stod något om "dåligt rull" men där står intet. Däremot att Daniel körde av en stav och fick åka med 1,5 stav i 5km.

 

Går att läsa här: Tynell

 

Personligen tycker jag det är absurt att försöka begräna materialet som nu gjorts. Enklast och mest rättvist måste vara att låta alla åka med tävlingshjul precis som att du får preppa dina skidor som du önskar på VL. Seedningsgrund på rullskidor är också absurt.

Link to comment
Share on other sites

Har varit facinerande att följa debatten både innan och efter Alliansloppet. Man kan väl i viss mån konstatera att farhågorna om det svåra att få ett "rättvist" lopp besannas. Ska bli mycket intressant att läsa debatten när väl seedningstider blir officiella :)

 

Kikade på Tynells hemsida för att se om det stod något om "dåligt rull" men där står intet. Däremot att Daniel körde av en stav och fick åka med 1,5 stav i 5km.

 

Går att läsa här: Tynell

 

Personligen tycker jag det är absurt att försöka begräna materialet som nu gjorts. Enklast och mest rättvist måste vara att låta alla åka med tävlingshjul precis som att du får preppa dina skidor som du önskar på VL. Seedningsgrund på rullskidor är också absurt.

Jaha nu är vi här igen bara för att det finns några skillnader på några % i rull så går det inte att seeda. Har aldrig någonsin åkt och kommer aldrig någonsin åka en skidtävling där glidet /rullet var så extremt lika. Ingen har fortfarande lyckats förklara logiken i att det inte går att seeda med rullskidor för att det skiljer så lite i rull mellan åkarna jämfört med glid på snö. Tur för mig iof att man inte kan bli nedseedad annars hade jag åkt från led 2 till led 5:)

 

Med några få undantag kanske 2-3 st högpresterande pga av bra materialval inom reglerna, hård träning och att de är lite bättre på asfalt, så kunde detta lika gärna varit en skidtävling. Men absolut OM det nu skall finnas begränsningar påhejade av VL så skall det göras på ett bättre sätt. Å andra sidan var det troligen världens största rullskidstävling hitills och de flesta var nog rätt nöjda. Men jag kommer att meddela arrangörerna min åsikt om reglerna och tycker inte de skall få köra på samma sätt nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Jaha nu är vi här igen bara för att det finns några skillnader på några % i rull så går det inte att seeda. Har aldrig någonsin åkt och kommer aldrig någonsin åka en skidtävling där glidet /rullet var så extremt lika. Ingen har fortfarande lyckats förklara logiken i att det inte går att seeda med rullskidor för att det skiljer så lite i rull mellan åkarna jämfört med glid på snö. Tur för mig iof att man inte kan bli nedseedad annars hade jag åkt från led 2 till led 5:)

 

Med några få undantag kanske 2-3 st högpresterande pga av bra materialval inom reglerna, hård träning och att de är lite bättre på asfalt, så kunde detta lika gärna varit en skidtävling. Men absolut OM det nu skall finnas begränsningar påhejade av VL så skall det göras på ett bättre sätt. Å andra sidan var det troligen världens största rullskidstävling hitills och de flesta var nog rätt nöjda. Men jag kommer att meddela arrangörerna min åsikt om reglerna och tycker inte de skall få köra på samma sätt nästa år.

Att seeda för en tävling som går första söndagen i mars nu i augusti säger väl inte så mycket?

Nu har vi dessutom diskussionen om hur kontroll på hjul fungerat osv. På snö är det bara dig själv du kan skylla för dåligt glid, inte en tävlingsorganisation som förbjudit dig att göra på ett visst sätt.

 

Men visst, det går säkert att seeda. Det brukar ju aldrig vara några diskussioner om huruvida seedningen är korrekt eller inte........ ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaha nu är vi här igen bara för att det finns några skillnader på några % i rull så går det inte att seeda. Har aldrig någonsin åkt och kommer aldrig någonsin åka en skidtävling där glidet /rullet var så extremt lika. Ingen har fortfarande lyckats förklara logiken i att det inte går att seeda med rullskidor för att det skiljer så lite i rull mellan åkarna jämfört med glid på snö. Tur för mig iof att man inte kan bli nedseedad annars hade jag åkt från led 2 till led 5:)

 

Med några få undantag kanske 2-3 st högpresterande pga av bra materialval inom reglerna' date=' hård träning och att de är lite bättre på asfalt, så kunde detta lika gärna varit en skidtävling. Men absolut OM det nu skall finnas begränsningar påhejade av VL så skall det göras på ett bättre sätt. Å andra sidan var det troligen världens största rullskidstävling hitills och de flesta var nog rätt nöjda. Men jag kommer att meddela arrangörerna min åsikt om reglerna och tycker inte de skall få köra på samma sätt nästa år.[/quote']

Att seeda för en tävling som går första söndagen i mars nu i augusti säger väl inte så mycket?

Nu har vi dessutom diskussionen om hur kontroll på hjul fungerat osv. På snö är det bara dig själv du kan skylla för dåligt glid, inte en tävlingsorganisation som förbjudit dig att göra på ett visst sätt.

 

Men visst, det går säkert att seeda. Det brukar ju aldrig vara några diskussioner om huruvida seedningen är korrekt eller inte........ ;)

Hej Stefan,

 

du använder här argument 1, 2 och 4 nedan:

 

 

1. Kalender: Huvudseedning till VL är ju från VL ett år före, vidare så finns en lista med 7 vårlopp som går ca 6 månader före AL, nästa seedningslopp är snart här . Myth Busted!

(I särklass bästa seedningsloppet är väl ÖS veckan innan som visar dagsformen på samma bana, dock så är ju ingen elit som kör max med där.)

 

2. Kontroll av utrustning: Delvis korrekt. Men du får mecka/preppa precis hur mkt du vill på dina skidor och rullskidor PU/gummi bara du följer huvudreglerna, med längd, bredd, ålder, trimning, antal stavar osv. Aldrig ens hört om ngn kontroll på någon som bytt skidor på ett lopp. Massa regler för utrustning finns även på snö. Begränsningar inom utrustning finns inom alla idrotter. Inom segling finns tex en massa OS-klasser enbart begränsade av utrustningen osv. Men håller absolut med om att det är udda att det körs seedning på ett lopp där man inte får köra på utrustning som det normalt tävlas på annars. Standard finns inte och kontroll fanns knappt. Skidor är dock extremt mer orättvist och huvudorsaken är ändå att det mer skall likna VL (km/h) så ändå - Myth Plausible!

 

3. Rullskidspecialister har en fördel: Delvis korrekt. Men andra lopp som avviker betydligt ner från VL än AL är godkända för seedning tex, lopp med extrema slumpmässiga köer (VL mfl), stakning på sjöar, Dalarna-seedning, skate nästan enbart nedför i Schweiz, extremt kuperade lopp i Norge, lopp med absurt vallningsföre (snabbt eller långsamt), korta platt lopp för enbart för damer, lopp utan elitåkare mm. Av ca fyrahundra startande kan nog bara max en handfull räknas som som rullskidspecialister och kommer att seedat upp sig pga av det. Erfarenhetsmässigt skiljer det ändå rätt lite eftersom det handlar om skidteknik, syreupptagning och överkroppstyrka. Myth Plausible!

 

4. Oberäknelighet/slump: Kanske egentligen det sämsta argumentet för/emot rullskids-seedning men som du själv är inne på och har absolut rätt i. VL- seedning diffar ändå -1 till + 3 led. Myth Busted&Confirmed

 

Inom dessa ramar tycker jag ändå det är otroligt bra med seedning på AL och fler tävlingar med hänsyn till alla andra positiva effekter för skidsporten, med bl.a högre deltagarantal. Vem kan tex med gott samvete säga att den som kört ett seedninglopp på snö i feb 2012 och missat led två med en minut skall komma i led 10 nästa år när han presterat led 3 på AL?

Link to comment
Share on other sites

1. Har inte påstått att de seedningsgrundande tävlingarna på snö är mer rättvisa. Om det nu är rättvisa som är huvudmålet. Ja, jag håller med om att lopp i VL veckan är kanske de som visar kapacitet bäst för den perfekta seedningen (om den nu finns?)

 

2. Väl medveten om att regeler gällande material finns även på snöskidor. Med det finns inga regler som säger "du får inte använda HF vallor eller pulver", "Du måste slipa ditt belag med struktur LJ02" (och en jädra tur är väl det för stålsicklare som oss). Min poäng var en reflektion över den frustration som jag tycker framgått både före och efter AL rörande rullet. Och i skenet av det ska en seedning också göras.

 

4. Oberäknelighet i seedning är inget nytt. Varje gång en tävling arrangerats och seedning presenterats har denna disikerats in i minsta molekyl och ifrågasatts. Många gånger kan seedningen t.o.m uppfattas som godtycklighet illa underbyggd med fakta.

 

Jag nöjer mig med att som i mitt första inlägg facineras över debatten och än en gång konstatera att jag tycker det är fel att begränsa materialt som nu gjorts. Och jag är säker på att det kommer finnas mängder av synpunkter på den seedning som ska göras :)

Link to comment
Share on other sites

80A

 

83A

 

 

- så definieras hårdheten när man köper inlineshjul

 

är det inte så lätt egentligen, eller har jag missad något? Troligen! Men ett mätvärde enligt överenskomna normer skulle väl öka jämförbarheten till en viss grad?

Mätning och märkning av hårdhet av olika inlineshjul skall nog inte förväxlas med detsamma för hjul för rullskidor. Inlineshjul har lager som är gjorda för att rulla så lätt som möjligt, dvs lagren skall helst inte ge något motstånd alls. Dessutom så rullar inlineshjul väldigt olika trots samma hårdhetsgrad. Inte heller betyder hårdare hjul automatiskt att de är snabbare - snabbheten beror bland annat på underlaget där det på ett grovt underlag tex är bättre med mjukare hjul.

 

Den enkla vägen att undvika ovanstående "problem" är att låta deltagarna själva välja vilka hjul de vill använda.

Link to comment
Share on other sites

80A

 

83A

 

 

- så definieras hårdheten när man köper inlineshjul

 

är det inte så lätt egentligen' date=' eller har jag missad något? Troligen! Men ett mätvärde enligt överenskomna normer skulle väl öka jämförbarheten till en viss grad?[/quote']

Mätning och märkning av hårdhet av olika inlineshjul skall nog inte förväxlas med detsamma för hjul för rullskidor. Inlineshjul har lager som är gjorda för att rulla så lätt som möjligt, dvs lagren skall helst inte ge något motstånd alls. Dessutom så rullar inlineshjul väldigt olika trots samma hårdhetsgrad. Inte heller betyder hårdare hjul automatiskt att de är snabbare - snabbheten beror bland annat på underlaget där det på ett grovt underlag tex är bättre med mjukare hjul.

 

Den enkla vägen att undvika ovanstående "problem" är att låta deltagarna själva välja vilka hjul de vill använda.

Samt att tyngre åkare bör ha hårdare hjul.

Link to comment
Share on other sites

80A

 

83A

 

 

- så definieras hårdheten när man köper inlineshjul

 

är det inte så lätt egentligen' date=' eller har jag missad något? Troligen! Men ett mätvärde enligt överenskomna normer skulle väl öka jämförbarheten till en viss grad?[/quote']

Mätning och märkning av hårdhet av olika inlineshjul skall nog inte förväxlas med detsamma för hjul för rullskidor. Inlineshjul har lager som är gjorda för att rulla så lätt som möjligt, dvs lagren skall helst inte ge något motstånd alls. Dessutom så rullar inlineshjul väldigt olika trots samma hårdhetsgrad. Inte heller betyder hårdare hjul automatiskt att de är snabbare - snabbheten beror bland annat på underlaget där det på ett grovt underlag tex är bättre med mjukare hjul.

 

Den enkla vägen att undvika ovanstående "problem" är att låta deltagarna själva välja vilka hjul de vill använda.

Samt att tyngre åkare bör ha hårdare hjul.

Ett problem vid entyp, passar olika olika bra, så "Swe 2orna" som delades ut på Alliansloppet kanske inte rullade lika bra för tyngre åkare för att de då var för mjuka, inte så konspiratoriskt såsom Everest tycker. Annars bör ju plattlopp på rullisar i hög fart passa tunga typer bättre, nu kanske det blev tvärt om för de bästa med låneskidor.

Link to comment
Share on other sites

Om det var rättvist eller inte det låter jag vara osagt, men jag tror att Alliansloppet i sin nuvarande form är bra för rullskidsporten. Tack vare att det är seedinggrundande och på 2:or gör att det lockar många motionärer som aldrig hade tävlat på rullskidor innan, däribland mig själv.
Link to comment
Share on other sites

Swenor har gjort om sina 2:or inför Alliansloppet. De blev så kallade Mulegg 2:or De finns även ute i butik men de måste då vara av den senaste produktionen. Denna produktion är av "EU standard" liknar mer de syderupeiska träningsskidorna ex Alpina. De med bra rull hade den nya modellen de andra hade av de gammla modellerna.

 

En lista med korrekt benämning om man ser till 3 år gammal hjul och tar då Snesnor som mått på hjulbenämning.

 

1 : or De gammla gummi tävlingshjulen

1,4 : or De nya 2:or som kom nu

1,6 ; or är Ski-go och Alpina. Asfaltstyp avgör vilka som går bäst av dessa.

2 : or 3år gammla Snesnor

2,1 : or 2 år gammla samt fram till den nya produktionsserien.

2,1 : or Pro-ski

 

Nu är dessa tester gjorda utan påverkan av olika spärrlager utan med samma lager och utan spänningar.

 

Teoretiska tider på alliansloppet vid åkande ensam utan klungor för en enkel motionär.

pu 1h 56min

1 2h 4min

1,4 2h 8min

1,6 2h 11min

2 2h 18min

 

De nya mjuka hjulen diskriminerar de tyngre åkarna. Tar man tex Tynell så har han åkt några km längre när skidan ormar sig fram tillskillnad mot lättviktarna.

Det blev nu som vissa trodde att tillverkare ändrar bara för att ha det snabbaste träningshjulet. Jag anser att tävling ska ske på det snabbaste. Om inte det sker så går det lika fort att åka Vasan på vita blixten. Kanske Kronan ska sponsra skidVM i vinter. OM det blir samma visa nästa år och förbättringar av 2:or så ta fram gammla 1:or då får ni lika med de seedade åkarna.

 

Upp till 0,3 i skillnad rullmotstånd kan man hänga med utför. Det gäller när man åker två men i större klungor 0,4-0,5 sedan blir det besvärligt.

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan, hoppsan...... Intressant läsning!

 

Alla dessa siffror du kommer med. Är det dina "egna" testsiffror eller var kommer de ifrån?

 

(kanske borde omvärdera min egen insats, kanske inte va så illa trots allt)

 

 

Swenor har gjort om sina 2:or inför Alliansloppet. De blev så kallade Mulegg 2:or De finns även ute i butik men de måste då vara av den senaste produktionen. Denna produktion är av "EU standard" liknar mer de syderupeiska träningsskidorna ex Alpina. De med bra rull hade den nya modellen de andra hade av de gammla modellerna.

 

En lista med korrekt benämning om man ser till 3 år gammal hjul och tar då Snesnor som mått på hjulbenämning.

 

1 : or De gammla gummi tävlingshjulen

1,4 : or De nya 2:or som kom nu

1,6 ; or är Ski-go och Alpina. Asfaltstyp avgör vilka som går bäst av dessa.

2 : or 3år gammla Snesnor

2,1 : or 2 år gammla samt fram till den nya produktionsserien.

2,1 : or Pro-ski

 

Nu är dessa tester gjorda utan påverkan av olika spärrlager utan med samma lager och utan spänningar.

 

Teoretiska tider på alliansloppet vid åkande ensam utan klungor för en enkel motionär.

pu 1h 56min

1 2h 4min

1,4 2h 8min

1,6 2h 11min

2 2h 18min

 

De nya mjuka hjulen diskriminerar de tyngre åkarna. Tar man tex Tynell så har han åkt några km längre när skidan ormar sig fram tillskillnad mot lättviktarna.

Det blev nu som vissa trodde att tillverkare ändrar bara för att ha det snabbaste träningshjulet. Jag anser att tävling ska ske på det snabbaste. Om inte det sker så går det lika fort att åka Vasan på vita blixten. Kanske Kronan ska sponsra skidVM i vinter. OM det blir samma visa nästa år och förbättringar av 2:or så ta fram gammla 1:or då får ni lika med de seedade åkarna.

 

Upp till 0,3 i skillnad rullmotstånd kan man hänga med utför. Det gäller när man åker två men i större klungor 0,4-0,5 sedan blir det besvärligt.

Link to comment
Share on other sites

Swenor har gjort om sina 2:or inför Alliansloppet. De blev så kallade Mulegg 2:or De finns även ute i butik men de måste då vara av den senaste produktionen. Denna produktion är av "EU standard" liknar mer de syderupeiska träningsskidorna ex Alpina. De med bra rull hade den nya modellen de andra hade av de gammla modellerna.

 

En lista med korrekt benämning om man ser till 3 år gammal hjul och tar då Snesnor som mått på hjulbenämning.

 

1 : or De gammla gummi tävlingshjulen

1,4 : or De nya 2:or som kom nu

1,6 ; or är Ski-go och Alpina. Asfaltstyp avgör vilka som går bäst av dessa.

2 : or 3år gammla Snesnor

2,1 : or 2 år gammla samt fram till den nya produktionsserien.

2,1 : or Pro-ski

 

Nu är dessa tester gjorda utan påverkan av olika spärrlager utan med samma lager och utan spänningar.

 

Teoretiska tider på alliansloppet vid åkande ensam utan klungor för en enkel motionär.

pu 1h 56min

1 2h 4min

1,4 2h 8min

1,6 2h 11min

2 2h 18min

 

De nya mjuka hjulen diskriminerar de tyngre åkarna. Tar man tex Tynell så har han åkt några km längre när skidan ormar sig fram tillskillnad mot lättviktarna.

Det blev nu som vissa trodde att tillverkare ändrar bara för att ha det snabbaste träningshjulet. Jag anser att tävling ska ske på det snabbaste. Om inte det sker så går det lika fort att åka Vasan på vita blixten. Kanske Kronan ska sponsra skidVM i vinter. OM det blir samma visa nästa år och förbättringar av 2:or så ta fram gammla 1:or då får ni lika med de seedade åkarna.

 

Upp till 0,3 i skillnad rullmotstånd kan man hänga med utför. Det gäller när man åker två men i större klungor 0,4-0,5 sedan blir det besvärligt.

Så motionären är Rullskidmannen själv, som åkte på 2:05 med SkiGo, dvs 1,6 och tjänade därmed 6 minuter på att ligga i suget....:)

Link to comment
Share on other sites

80A

 

83A

 

 

- så definieras hårdheten när man köper inlineshjul

 

är det inte så lätt egentligen, eller har jag missad något? Troligen! Men ett mätvärde enligt överenskomna normer skulle väl öka jämförbarheten till en viss grad?

Swenor har iaf hårdheten definierad enligt samma skala på sina tävlingshjul. 76A till 82A på skate, på klassiska bara 76A.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...