Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Fråga Alliansloppet' date=' dom har egna regler. Allt för att förvirra.[/quote']

Om man kommer med hjul som inte har siffran 2 eller högre instämplad så får man inte tävla. Stommen får vara vilken som helst. Så gissar jag att reglerna kommer att vara, finns väll ingen mycket lättare stomme än alu och inga mer lättrullat 2or än Swenor och det är vad eliten åka på. Mina tunga finstep är inte optimalt...Framgår der någonstans att det måste vara en 2:a instämplad i hjulen, eller är detta bara skidforum spekulationer?

Ganska klart vad som gäller tycker jag.

 

Skidförbundets regler med undantag för hjulen, de ska vara stämplade med 2 eller högre.

Ja man får använda andra stommar, står inget om nån begränsning av det utöver det som finns i SSF:s regerlverk.

 

http://alliansloppet.se/blog/2012/04/16/information-for-alliansloppet/

"Materialet i de hjul som är godkända att tävla på är gummihjul typ klass 2.

- Arrangören kommer att kontrollera efterlevnaden innan start samt efter målgång,om hjulen ej uppfyller arrangörens krav kommer disskvalificering att ske."

 

Ganska klart är det, men vad är typ, typ klass två, är det alla relativt lättrullade träningsgummihjul, eller innebär det att det måste vara en 2:a instämplad. Finns massa träningsgummihjul, som motsvarar typ 2 och inte har en 2:a instämplad. Så jag tycker inte det är glasklart att det är en 2:a instämplad som gäller, annars diskvalificerad, eller om man kan ha (gummi)hjul motvarande typ 2:or som de sedan testar rullet på och att det inte rullar för lätt. Ska det vara lättillgängligt för alla så borde det vara tolkning två.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
  • 2 months later...
Ni som har kört Alliansloppet innan, hur är banan. Några tuffa backar eller?

Backen uppåt direkt efter start är tuff för att vara på rullskidor. Blir nog en del diagonal för de flesta motionärer på tvåor. Sedan småkuperat ett tag, en bra bit helt platt och en lång flack backe med ca 5 km kvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jäkla Alliansloppet...

http://semisekelbloggen.blogspot.se/

 

Kommentaren från Everest på funbeat var..

 

"Det går knappast lättare utan fett, det är bara en illusion vid luftrull. Om du testar mot ngt annat glöm inte att skidorna måste vara varma, dvs du har åkt minst fem minuter, då blir fettet lättflyttande och det som rullar bäst OCH smörjer!"

 

Jag svarade

"Jag vet Everest - jag vet... Det var väl bara dumheten att prova. Men som jag brukar fetta in hjul går det trögare, men nu har jag som sagt tagit lite mer snabbrullande fett. Ska prova så fort handen blir lite bättre!

 

Grymt av dig och Vasa i Norge!!! Ses vi på Alliansloppet? (Jag menar inte längs banan - efteråt på banketten kanske?)"

Link to comment
Share on other sites

Aj, såg inte trevligt ut. Och att skrubba såren med scotch brite känns otrevlig, minst sagt!

 

Blev lätt nervös när jag inser att jag inte rört mina Swenor 2-or sedan de var nya. Har spolat av skidorna och hjulen med vatten då och då men aldrig närmat mig med vare sig olja eller fett. Kanske dags nu.........

Link to comment
Share on other sites

Aj aj Dunderklumpen, så det kan gå. Du hade inte ens turen att ramla mjukt på mördarsniglar. Det kanske är bättre om rullisarna är säkrare och inte går så fort.

Jag antar att det nu blir Swenoren som du kommer att åka Alliansloppet med.

Själv har jag haft ont i nacken en och en halv månad. Vid varje stavtag så blir det nu ett krackande ljud i nacken vilket inte känns så bra. Det krackar mer om jag åker med tröga hjul än om jag åker med lättrullade hjul. Man kanske ska undvika 4-orna ett tag framöver.

Link to comment
Share on other sites

Aj, såg inte trevligt ut. Och att skrubba såren med scotch brite känns otrevlig, minst sagt!

 

Blev lätt nervös när jag inser att jag inte rört mina Swenor 2-or sedan de var nya. Har spolat av skidorna och hjulen med vatten då och då men aldrig närmat mig med vare sig olja eller fett. Kanske dags nu.........

Helt utan fett eller olja är som synes urklantigt. Men helt utan fett blir de ju bara efter lång tids användning, eller om man gör som jag och rengör med bromsrengöring. Swenor har ju kapslade lager som inte går att öppna, men du kan nog spreja lite teflonolja som kan tränga förbi "dammbrickan". Annars får du väl byta lager om de är rassliga och du kännr dig orolig ;).

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det nu blir Swenoren som du kommer att åka Alliansloppet med.

Jag får se, nu har jag fettat in elpexlagren och backspärrarna med teflonfett. Så jag tar väl de jag tror rullar bäst.

Att du har ont i nacken har du inte sagt något om när du "gnetar" på med dina 3-or...

 

Mario skrev att han inte åker Allinsloppet då man tydligen får åka på Skigo som han menar ska gå som 1,5-or. Själv tänker jag inte köpa ett 7:e par klassiska rullskidor bara för de ska rulla snabbt på just Alliansloppet. Du och jag Filtret får väl åka där bak i leden och ta det som en träningsrunda...

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det nu blir Swenoren som du kommer att åka Alliansloppet med.

Jag får se' date=' nu har jag fettat in elpexlagren och backspärrarna med teflonfett. Så jag tar väl de jag tror rullar bäst.

Att du har ont i nacken har du inte sagt något om när du "gnetar" på med dina 3-or...

 

Mario skrev att han inte åker Allinsloppet då man tydligen får åka på Skigo som han menar ska gå som 1,5-or. Själv tänker jag inte köpa ett 7:e par klassiska rullskidor bara för de ska rulla snabbt på just Alliansloppet. Du och jag Filtret får väl åka där bak i leden och ta det som en träningsrunda...[/quote']

Från helt torrt till fett, varför inte en mellanväg...:) Tror på teflonfett i backspärren och teflonolja i lagren. Finns väll ingen speedskateare eller inlinesåkare som kör med fett i kullagren, och det borde väll veta, eller?!?!Kör du utan olja i bilen också Dunder...., troligtvis blir det väll mina rullisar som skär på Alliansloppet efter denna utläggning:)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett om det kommit en lista än på vilka rullskidor som är godkända att åka Alliansloppet med. Hur vet man att man får åka Alliansloppet på Skigo (tex enl Alliansloppets hemsida).

 

Dunder: Jag räknar inte med att ta det som en träningsrunda om inte nacken havererar totalt villl säga. Vi får se hur långt bak i leden man åker. Man får nog starta långt bak. Eftersom loppet är rätt långt och på 2-or så hoppas jag att tillslut hamna någonstans i mitten av resultatlistan. Vi får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett om det kommit en lista än på vilka rullskidor som är godkända att åka Alliansloppet med. Hur vet man att man får åka Alliansloppet på Skigo (tex enl Alliansloppets hemsida).

 

Dunder: Jag räknar inte med att ta det som en träningsrunda om inte nacken havererar totalt villl säga. Vi får se hur långt bak i leden man åker. Man får nog starta långt bak. Eftersom loppet är rätt långt och på 2-or så hoppas jag att tillslut hamna någonstans i mitten av resultatlistan. Vi får se hur det går.

Står i Tävlings PM på Alliansloppets hemsida

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det nu blir Swenoren som du kommer att åka Alliansloppet med.

Jag får se' date=' nu har jag fettat in elpexlagren och backspärrarna med teflonfett. Så jag tar väl de jag tror rullar bäst.

Att du har ont i nacken har du inte sagt något om när du "gnetar" på med dina 3-or...

 

Mario skrev att han inte åker Allinsloppet då man tydligen får åka på Skigo som han menar ska gå som 1,5-or. Själv tänker jag inte köpa ett 7:e par klassiska rullskidor bara för de ska rulla snabbt på just Alliansloppet. Du och jag Filtret får väl åka där bak i leden och ta det som en träningsrunda...[/quote']

Från helt torrt till fett, varför inte en mellanväg...:) Tror på teflonfett i backspärren och teflonolja i lagren. Finns väll ingen speedskateare eller inlinesåkare som kör med fett i kullagren, och det borde väll veta, eller?!?!Kör du utan olja i bilen också Dunder...., troligtvis blir det väll mina rullisar som skär på Alliansloppet efter denna utläggning:)

Vad gäller bil så hände det en gång i min ungdom när jag hade en gammal skrotig Ford Taunus. Den läckte så mycket olja så jag fick fylla på titt som tätt. Glömde det på en långresa, och motorn skar på E4-an nånstans i närheten av Söderhamn.

 

När jag körde Inlines hade man alltid olja i lagren. Jag körde med 5 hjuliga, och det var rätt mycket pyssel att fixa med 20 st lager titt som tätt. På den tiden hade Inlines-lagren en nålring som spärr för "dammbrickan". Så de var ändå rätt lätta att fixa med. Jag kommer ihåg att jag fick "allergiska" problem när jag slabbade allt för mycket med bromsrengöring. Skyddshandskar rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det nu blir Swenoren som du kommer att åka Alliansloppet med.

Jag får se' date=' nu har jag fettat in elpexlagren och backspärrarna med teflonfett. Så jag tar väl de jag tror rullar bäst.

Att du har ont i nacken har du inte sagt något om när du "gnetar" på med dina 3-or...

 

Mario skrev att han inte åker Allinsloppet då man tydligen får åka på Skigo som han menar ska gå som 1,5-or. Själv tänker jag inte köpa ett 7:e par klassiska rullskidor bara för de ska rulla snabbt på just Alliansloppet. Du och jag Filtret får väl åka där bak i leden och ta det som en träningsrunda...[/quote']

Från helt torrt till fett, varför inte en mellanväg...:) Tror på teflonfett i backspärren och teflonolja i lagren. Finns väll ingen speedskateare eller inlinesåkare som kör med fett i kullagren, och det borde väll veta, eller?!?!Kör du utan olja i bilen också Dunder...., troligtvis blir det väll mina rullisar som skär på Alliansloppet efter denna utläggning:)

Det är skillnad mellan inline och rullskidor. Det är mer än dubbelt så många hjul. Tryckbelastningen på varje lager är mycket större på rullisar.

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet något om seedningen, hittar inget på deras hemsida?

"Senast en vecka före tävlingen publiceras de åkare som kommer att tillhandahålla rullskidor av arrangören. Det är varje tävlande och ledares ansvar om att informera sig om detta." Frågan är då var denna listan har publicerats, jag hittar den inte på hemsidan...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...