Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
Nån som vet något om seedningen, hittar inget på deras hemsida?

Var i kontakt med attending i mitten på förra veckan rörande min anm. och passade då på att fråga, trots att det inte ligger på dem. Dem sade att mail skulle skickas ut 19/8, har dock inte sett något sådant.

Link to comment
Share on other sites

Vore kul om det blir riktigt trögrullande utlåningsskidor till eliten samtidigt som alla mickelpellar lyckas få till superrull med hjälp av allehanda trix och fix. Vore ju skoj med lite nya ansikten i elitfållan på VL... ;) Kanske blir mindre trängsel i led 2-3 också, man får tänka positivt.
Link to comment
Share on other sites

Vore kul om det blir riktigt trögrullande utlåningsskidor till eliten samtidigt som alla mickelpellar lyckas få till superrull med hjälp av allehanda trix och fix. Vore ju skoj med lite nya ansikten i elitfållan på VL... ;) Kanske blir mindre trängsel i led 2-3 också, man får tänka positivt.

Haha! Word! Ja vi får se hur det går. Ett är säkert, förvirringen är total.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vore kul om det blir riktigt trögrullande utlåningsskidor till eliten samtidigt som alla mickelpellar lyckas få till superrull med hjälp av allehanda trix och fix. Vore ju skoj med lite nya ansikten i elitfållan på VL... ;) Kanske blir mindre trängsel i led 2-3 också' date=' man får tänka positivt.[/quote']

Haha! Word! Ja vi får se hur det går. Ett är säkert, förvirringen är total.. :)

Det skulle ju kunna hända att jag seedar upp mig till 2:an, om gud och rullet är med mig, det vore ju för hemskt....:), det skulle kunna hända Rible också. Då kommer TT-gnället som amen i kyrkan, om vi inte försvara det i Vasaloppet....:) Fast självklart siktar Rible och jag högre än så, så TT-blir riktigt, riktigt gnällig...., nej, nu måste jag ut i garaget och trixa och fixa med rullisarna, håller på att mättar gummi 2orna i en heat-box. 147,3 grader i 10 timmar gör susen, penslar på HF10 varanan timme,

Link to comment
Share on other sites

Vore kul om det blir riktigt trögrullande utlåningsskidor till eliten samtidigt som alla mickelpellar lyckas få till superrull med hjälp av allehanda trix och fix. Vore ju skoj med lite nya ansikten i elitfållan på VL... ;) Kanske blir mindre trängsel i led 2-3 också' date=' man får tänka positivt.[/quote']

Haha! Word! Ja vi får se hur det går. Ett är säkert, förvirringen är total.. :)

Det skulle ju kunna hända att jag seedar upp mig till 2:an, om gud och rullet är med mig, det vore ju för hemskt....:), det skulle kunna hända Rible också. Då kommer TT-gnället som amen i kyrkan, om vi inte försvara det i Vasaloppet....:) Fast självklart siktar Rible och jag högre än så, så TT-blir riktigt, riktigt gnällig...., nej, nu måste jag ut i garaget och trixa och fixa med rullisarna, håller på att mättar gummi 2orna i en heat-box. 147,3 grader i 10 timmar gör susen, penslar på HF10 varanan timme,

Om du penslar med lite vallaväck blandat med Rode SuperTurboRed klister på Klass 1 märket så skall du se att det snart liknar en fin tvåa! Grymt snabba hjul! Men även hot-boxen kanske kan leda! till en uppseedning för dig och Rible. Vet även en skidforum-skribent som har tänkt sig en ännu längre klass-resa från led 10 till led 2/3 med hjälp av superskidor.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta eventuella påhopp, men är det bara jag som tycker att man skall åka på de tvåor man köper i butiken, utan några andra modifikationer än vanligt underhåll?

 

Eller är modding av kullager på något vis menat att motsvara vallningskunskaper? Det tycker åtminstone inte jag, inte på långa vägar. Inte arrangörerna heller verkar det som, eftersom de delar ut lika skidor till eliten. Jag tycker det skickar en tydlig signal om vad det är som gäller för oss motionärer också.

 

Absolut inget ont mot de som moddar, jag är ute efter principen i sig :-)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta eventuella påhopp, men är det bara jag som tycker att man skall åka på de tvåor man köper i butiken, utan några andra modifikationer än vanligt underhåll?

 

Eller är modding av kullager på något vis menat att motsvara vallningskunskaper? Det tycker åtminstone inte jag, inte på långa vägar. Inte arrangörerna heller verkar det som, eftersom de delar ut lika skidor till eliten. Jag tycker det skickar en tydlig signal om vad det är som gäller för oss motionärer också.

 

Absolut inget ont mot de som moddar, jag är ute efter principen i sig :-)

Det lär vara relativt sett på marginalen som du kan ändra rullmotståndet med hjälp av lagerfix, men flytta fram backspärren är nog ingen nackdel om det inte blir regn.

Däremot gummit i hjulen.

Med Skigo, Alpina (frågetecken där), Swedski, andra gamla omärkta Elpex "träningshjul" osv. som rullar som vad???

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta eventuella påhopp, men är det bara jag som tycker att man skall åka på de tvåor man köper i butiken, utan några andra modifikationer än vanligt underhåll?

 

Eller är modding av kullager på något vis menat att motsvara vallningskunskaper? Det tycker åtminstone inte jag, inte på långa vägar. Inte arrangörerna heller verkar det som, eftersom de delar ut lika skidor till eliten. Jag tycker det skickar en tydlig signal om vad det är som gäller för oss motionärer också.

 

Absolut inget ont mot de som moddar, jag är ute efter principen i sig :-)

Men om det ska spegla vintern där allt är såååååå rättvist. Då ska väl de som har bäst glid då få köra på racehjul och ni vanliga dödliga motionärer och vissa elitåkare köra på ex 4:or.

ELLER

Link to comment
Share on other sites

Det här svaret fick jag angående Alpinas hjul...

 

Fråga:

Hur är det med Alpinas träningsskidor med gummihjul som har börjat säljas i Sverige nu.

Är de tillåtna?

 

Svar:

Hej xxx

Om gummihjulen ej är klass 1 märkta ska det gå fint

MvH

xxx

Link to comment
Share on other sites

Det här svaret fick jag angående Alpinas hjul...

 

Fråga:

Hur är det med Alpinas träningsskidor med gummihjul som har börjat säljas i Sverige nu.

Är de tillåtna?

 

Svar:

Hej xxx

Om gummihjulen ej är klass 1 märkta ska det gå fint

MvH

xxx

Så kan man ju också se på saken.

Min Eagle tävlingshjul är inte heller märkta "1" kanske skall köra dom :)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta eventuella påhopp, men är det bara jag som tycker att man skall åka på de tvåor man köper i butiken, utan några andra modifikationer än vanligt underhåll?

 

Eller är modding av kullager på något vis menat att motsvara vallningskunskaper? Det tycker åtminstone inte jag, inte på långa vägar. Inte arrangörerna heller verkar det som, eftersom de delar ut lika skidor till eliten. Jag tycker det skickar en tydlig signal om vad det är som gäller för oss motionärer också.

 

Absolut inget ont mot de som moddar, jag är ute efter principen i sig :-)

Fritt fram o mickla så mycket man vill enligt mitt sätt o se på de... Mest rättvist på de sättet. Annars så har nån micklat iaf=)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta eventuella påhopp' date=' men är det bara jag som tycker att man skall åka på de tvåor man köper i butiken, utan några andra modifikationer än vanligt underhåll?

 

Eller är modding av kullager på något vis menat att motsvara vallningskunskaper? Det tycker åtminstone inte jag, inte på långa vägar. Inte arrangörerna heller verkar det som, eftersom de delar ut lika skidor till eliten. Jag tycker det skickar en tydlig signal om vad det är som gäller för oss motionärer också.

 

Absolut inget ont mot de som moddar, jag är ute efter principen i sig :-)[/quote']

Fritt fram o mickla så mycket man vill enligt mitt sätt o se på de... Mest rättvist på de sättet. Annars så har nån micklat iaf=)

Håller med, samma sak som att vissa lägger 14 lager HF och avslutar med 2 lager flour. Själv orkar jag med ett HF lager och ett flour. Och på rullskidor orkar jag inte göra någonting. Men om man vill stå i garaget istället för att träna eller umgås med familjen så ska de väl få nytta av det tycker jag!

 

Det sjuka med alliansloppet verkar ju vara att man ska ha ett par gamla hjul som går som tusan. Eftersom det nog är nästan omöjligt att få tag på såna hjul så hoppas jag att detta försök inte upprepas flera år eller av flera arrangörer. Vore kul om någon led-1 åkare kunde rulla ifrån eliten och ta hem alla prispengar :)!

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som testat att ha hjulen i solarium? Gummit skall ju åldras och bli hårdare av UV-ljus.

Att gamla hjul ibland går fortare beror nog oftast på att de gick fortare redan när det tillverkades och kom från en "bra" batch. Tvåor på 80-talet kanske motsvarar 1,9 nu men pga åldring kanske de rullar sämre och är bara 1,95 - 2,05 år 2012. Sen kan alla lager vara lagom nedslitna men det gör nog inte så mkt. Ngn form av "positiv" åldringsfaktor i gummit kan möjligen också förekomma men om de blir hårdare studsar de oftast sämre och rullar därmed långsammare. Gummi-ettor är jättemjuka och fyror stenhårda. Tror alltså inte på att förstöra hjulen med UV. Däremot är det absolut inte bra att hjul som inte ens är märkta som tvåor överhuvudtaget tillåts. I framtiden finns givetvis också en risk för att hjul som märks med tvåor är betydligt snabbare eftersom en standard tyvärr saknas.

 

Men är fortfarande väldigt skeptiskt till hela denna upphaussade trimnings- och hjulhysteri. Förutom de varierande men oftast ändå rätt små individuella skillnader mellan olika tillverkningsbatcher, märken och årgångar som även finns minst lika mkt på PU och 1000 gånger mer på snöskidor så har ingen lyckats visa att det gör speciellt mkt eller ens ngt överhuvudtaget att byta lager, byta fett mot annat fett och/eller olja, slipa axlar mm. Har själv iof sett att det är mätbart men inte mer, att skifta fram och bakhjul. Men skulle det olika former av sk "trimning" förbjudas bara för att vi kör på tvåor så måste det logiskt sett också förbjudas på PU och på snöskidor och då är vi illa ute.

 

Var ute och tränade med en som hade nya skigo idag, som egentligen inte ens borde tillåtits eftersom de saknar märkning. Jaha, de rullade möjligen 1 promille bättre än Swenor tvåor. Så tyvärr ingen led 10 åkare på superskidor kommer att slå Aukland och Co. Fast ibland kan ju givetvis promillen vara viktig ändå.

Link to comment
Share on other sites

Så här står det (för tillfället) i Tävlings-PM:

 

Hjulen

För alla rullskidåkare gäller gummihjul, MOTSVARANDE Swenors klass 2 or.

Exempelvis är Elpex o Proski gummi 2 or OK, Skigo med träningshjul är OK.

Inga PU hjul eller hjul märkta med 1 tillåts.

Vid målplatsen kommer en besiktningsplats att finnas som alla åkare skall passera och få skidorna kontrollerade samt märkta, gör detta i god tid innan start..

Om åkare sedan kör på uppenbart felaktiga hjul, leder detta till diskvalificering

Link to comment
Share on other sites

Med fint väder och ett paket på posten så funderar jag på att satsa några kronor på att Rotebrostakaren seedar upp sig till minst led 1. :-)

Ojojoj' date=' vilken press....:) Men jag tror nog att jag kommer att ha rullet på min sida, tusen tack Joakim![/quote']

Om paketet på posten kommit med hjuldoping vet jag inte men viktigare ändå är nog startled 2 på AL tillsammans med bla alla elitdamer. Kan det vara sgern på Getalopet som fixat det! Grattis - led 1 inom räckhåll! Själv får jag harva i led 3 men det är nog rimligt iof. Ser också tyvärr att en del åkare som är en kvart bättre än jag inte är seedade alls trots bättre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Seedning klar till Alliansloppet!

Ja, men inte helt perfekt vilket gör att många säkert borde få seeda upp sig ytterligare.

Hittar inte kriterierna förutom FIS-punkter i led 1 (H) och led 2 (D)

 

Nu i alla fall.

Led 1 50st

Led 2 65

Led 3 43

Led 4 50

Summa 208

Får det till sammanlagt 413 alltså i så fall 205 "oseedade" i led 5

Link to comment
Share on other sites

Med fint väder och ett paket på posten så funderar jag på att satsa några kronor på att Rotebrostakaren seedar upp sig till minst led 1. :-)

Ojojoj' date=' vilken press....:) Men jag tror nog att jag kommer att ha rullet på min sida, tusen tack Joakim![/quote']

Om paketet på posten kommit med hjuldoping vet jag inte men viktigare ändå är nog startled 2 på AL tillsammans med bla alla elitdamer. Kan det vara sgern på Getalopet som fixat det! Grattis - led 1 inom räckhåll! Själv får jag harva i led 3 men det är nog rimligt iof. Ser också tyvärr att en del åkare som är en kvart bättre än jag inte är seedade alls trots bättre resultat.

Yes, det var värst, ledet framfår dig och Rible! Finns det åkare som som är en kvart bättre men ändå startar lika eller efter dig så borde det inte spela så stor roll.

Angav självklart segern i Getaloppet, men det kanske var 3:e platsen i Vålarullen som jag också angav som merit gör att jag står ett led framför dig....:). För övrigt gillar jag inte ordet hjuldoping, jag håller mig inom det som är OK, har fått skrifligt OK på alla mina hjul. Såsom jag sagt många ggr tidigare, jag skulle mycket hellre tävla på PU! Men lite roligt är denna hjulparodi trotts allt, fast bara en gång. Tycker dock synd om dom som köpt Swenor för denna tävling, för att det skulle vara det snabbaste, sedan kanske SkiGo, och så visar det sig att kanske att Alpina är snabbast...och godkännt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet något om banketten.

Vi är några som reser lång väg för denna tävling och vi hade räknat med att vara med på banketten efter tävlingen. Vi har även bokat hotell för att sova över natten efter banketten och åka hem på söndagen.

Jag hörde tidigare i veckan av skåningen att det var osäkert om vi vanliga rullskidåker skulle få vara med på banketten då den i första hand skulle vara för sponsorer och annat folk.

 

Detta står i PM-et på Alliansloppets hemsida:

Afterski

På Scandic hotell Swania kommer mingel, bankett och andra trevligheter att äga rum efter tävlingen. Biljetter till detta köpes via hemsidan.

 

Jag hittar inget på hemsidan hur man köper biljetterna till Afterskin

Allt verkar vara råddigt och kaosartat tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...